İstanbul Ticaret Borsası

            

  • BAŞARI HİKAYELERİ
  • ÇİZER İLE MÜŞTERİ ARASINDA KÖPRÜ OLDULAR
Başvuru Yapan: Gerçek Kişi

4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu gereğince istediğim bilgi veya belgeler aşağıda belirtilmiştir. Gereğini arz ederim.


T.C. Kimlik No (*)

:     


Ad Soyad (*)

:     


E-Posta (*)

:     


Telefon (*)

:     


Faks (*)

:     


Geri Dönüş Tercihiniz

:    


Adres (*)

:     



İstenilen Bilgi / Belge (*)

:     


(*) Zorunlu alanların doldurulması gerekmektedir.

Başvuru Yapan: Tüzel Kişi

4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu gereğince istediğim bilgi veya belgeler aşağıda belirtilmiştir. Gereğini arz ederim.


T.C. Kimlik No (*)

:     


Ad Soyad (*)

:     


E-Posta (*)

:     


Telefon (*)

:     


Faks (*)

:     


Geri Dönüş Tercihiniz

:    


Adres (*)

:     



İstenilen Bilgi / Belge (*)

:     


(*) Zorunlu alanların doldurulması gerekmektedir.

    Çizer ile Müşteri Arasında Köprü Oldular

    Gamze Erentürk ve Beste Bal, İstanbul Ticaret Borsası tarafından düzenlenen KOSGEB Geleneksel Girişimcilik Eğitimi’ne katılarak Türkiye’de çok rastlanmayan illüstrasyon ajansını kuran iki kadın girişimci. Bize sıradışı bir döneme denk gelen kuruluş hikayelerini, illüstrasyon ajansını ve bu dönemde neler başardıklarını anlattılar:
     
     
    Kişisel hikayenizden bahseder misiniz? Yollarınız nasıl kesişti? Bir ajans kurmak ve onu geliştirmek her zaman zorlu bir süreçtir. Bu süreci siz nasıl geçirdiniz?
     
    Gamze Erentürk: İkimiz de yayıncılık ve medya sektörlerinde farklı pozisyonlarda çalıştık. Sonrasında 2017’de Basın Yayın Birliği’nin (BASYAYBİR) bir projesi olan Uluslararası Yayıncılık Telif ve Danışmanlık Merkezi (YATEDAM) projesinde beraber çalışmaya başladık. Bu sayede yurt dışı odaklı bir projede beraber çalışma ve birbirimizi tanıma imkanımız da oldu. Aynı zamanda uluslararası bir gözle Türk illüstratörlerine bakmaya başlayınca yetenek açısından değil de sistemli bir tanıtım ve temsil açısından eksiklik olduğunu fark ettik ve bu alana odaklanmaya karar verdik. İllüstrasyon sadece yayıncılıkla sınırlı olan bir alan değil elbette, birçok farklı sektörde faaliyet gösteren markalar da kendi tanıtımları için, tüketiciyi çekmek adına kendilerine özel yapılan illüstrasyonlara yöneliyorlar. Başlarken işin en önemli kısmının sermaye bulmak ve bu sermayeyi verimli şekilde değerlendirecek iş planını geliştirmek olduğunu biliyorduk.
     
    Bu amaçla KOSGEB desteklerini araştırdık ve kendimize en uygun olduğunu düşündüğümüz Kuruluş Desteği’ne başvurmaya karar verdik. Sonrasında Aralık 2019’da İstanbul Ticaret Borsası tarafından düzenlenen KOSGEB Geleneksel Girişimcilik Eğitimi’ne katılarak hocamız ve diğer katılımcılarla beraber bütçemizi, kısa ve orta vade iş planımızı hazırlayarak desteğe başvurduk. Şirket açılış süreci için gereken önemli bütçeyi KOSGEB sayesinde elde etmiş olduk.
     
           
     
    “İllüstratör ajansı” tam olarak nedir, nasıl çalışır?
     
    Beste Bal: Ajansın sanatçı temsili ayağında telif hakları ve reklam ajanslarından farklı olarak biz sanatçının bir eserinin telif haklarını temsil etmiyoruz, sanatçının çizim haklarını temsil ediyoruz. Aslında menajerliğini yapıyoruz. Doğru projeyle doğru tarzı buluşturduğumuz ve aynı zamanda sanatçının menfaatini koruduğumuz bir iş modeli diyebiliriz. Yurt dışında illüstrasyon ajansları oldukça yaygın bir model. Türkiye’de de seneler önce denenmiş, ama devamı gelmemiş. Biz bu alanda bir boşluk gördüğümüz için iş modelimizi geliştirdik. Aslında çizerin ya da yazarın bir nevi marka değerini temsil ederek, profesyonel olarak müşterinin karşısına çıkmış oluyoruz. Temel işimiz, çizerlerimiz ile müşterilerimiz arasında hem bir köprü olmak ve süreci kolaylaştırmak.
     
    Ajans’ın faaliyetlerine başladığı dönem oldukça sıradışı bir sürece denk geldi. Pandemi süreci sizin planlarınızı ve şirketi ne kadar etkiledi? Nasıl atlattınız bu süreci?
     
    Beste Bal: Ajansı 2020 yılının başında kurduk ve hemen ardından pandemi patladı. Uzunca bir süre genel bir belirsizlik hakimdi. Haziran sonu Temmuz başı gibi artık birçok ülkede uygulanan karantinaların da kalkmaya başlamasıyla birlikte sektörde en azından yılın ikinci yarısına dair planlamalar başladı. Elbette hiçbir şey yüz yüze buluşmanın, kurulan o birincil ilişkinin yerini tutamaz ama çevrimiçi buluşmalar, toplantılar ve hatta fuarlar tüm hızıyla hayatımıza girdi. Ekonomik anlamda oldukça zorlu zamanlardan geçerken bu sıkıntılı zamanları farklı eylem planlarıyla atlatmaya çalışıyoruz. Elbette Ajans’ın kimliğini ve temel faaliyet alanlarını ön planda tuttuk ama bir projeye yaklaşırken “Neden olmasın?” diye sormayı ve gerekçelerimizin geçerliliğini tartmayı tercih ediyoruz. Böylece ajansımız daha hibrit bir yapıya kavuştu; illüstratör, kitap projeleri ve telif hakları temsili birlikte ilerliyor.
     
    Ajans iki yıllık sürede neler yaptı?
     
    Beste Bal: Goethe Enstitüsü ve Frankfurt Kitap Fuarı işbirliğiyle TÜYAP İstanbul Kitap Fuarı’nda fiziksel olarak yapmayı planladığımız iki etkinlik vardı. Fuarın iptal edilmesi ve hayatın aslında bir nevi çevrimiçi mecralarda akıyor olması bizi de etkinliklerimizin formatını değiştirme konusunda teşvik etti. Ve sonunda Goethe Enstitüsü ile Çocuk Edebiyatı Festivali düzenledik, Frankfurt Kitap Fuarı da bu festivalde bir etkinlikte bizimle ortak oldu. Ajansımızın ilk yılında bizim için çok heyecan ve gurur verici bir işti. Ayrıca uluslararası yayıncılık sektörüne yön veren önemli yayınlardan olan Publishing Perspectives’de haberlerinde Ajansımıza yer veriyor. Bu anlamda uluslararası bir bilinirliğimiz de oluşmaya başladı.
     
    İllüstrasyon ve tasarım hizmetlerini yayıncılık sektörü dışında başka sektörlere de veriyor musunuz?
     
    Gamze Erentürk: Şirketler özellikle çalışanları ve müşterilerine ulaşmanın eşsiz ve özel bir yolu olarak görmeye başladılar illüstrasyonu. Örnek olarak bir mobilya firması yapacağı sosyal sorumluluk projesini temsil etmesi ve anlatması için bir illüstrasyon istedi bizden. Periyodik dergilerle de çalışıyoruz, her sayıda belirli dosyaları çizerlerimiz resimliyorlar. Yoga matından, çocuk torganına, kırtasiye ürünlerinden ambalaja ve dekorasyona kadar çok geniş bir alanda illüstrasyondan faydalanmak isteyen şirketler oluyor. Bu anlamda geniş bir hizmet alanımız olduğunu söyleyebilirim. 
İstek, öneri, memnuniyet ve şikayetlerinizi belirtiniz.
Sektörel Sorun ve Çözüm Önerileri
Dijital Tarım Pazarı'na (DİTAP) nasıl üye olunur?


Tarım ve Orman Bakanlığı (Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı)/Kamu Spotu-2