Page 25 - Sayı-45 Mayıs Haziran 2020
P. 25

İSTİB HABER




            olduğunu ifade eden al, “Tarım Bakanımız
            sayın dr. Bekir Pakdemirli’nin açıklamaların-
            da görüyoruz. Çiğ sütte litre başı teşvikler 5
            kuruş daha artırılarak, 15’e çıkarıldı. ama bu
            yeterli değildir. Çünkü zaten 25 beş kuruştu,
            10 kuruşa indirilmişti. desteklerin en az 25
            kuruşa çıkartılması ideal olacaktır” dedi.
            al, yem fiyatlarının yüzde 15-17 civarında
            yukarı doğru çıkma seyrinde olduğunu, bu-
            nun çiftçiyi büyük sıkıntıya soktuğunu kay-
            dederek, yem gibi temel girdi maliyetleri-
            nin aşağı çekilerek, süt üreticilerine teşvik   teriyor.  Birçok üründe coğrafi işaretimizi   “ÜRETİCİ sıKınTıya GİRdİ”
            verilmesini istedi.                 alır olduk. avrupa Birliği korumacı bir zihni-  al,  Kovid-19  salgını  sürecinde  ev  dışı  tü-
                                                yet ile süt ürünlerini genellikle Türkiye’den   ketim  kanalının  kapanmasıyla  üreticinin
            “ÜRETİMdE HİÇBİR sıKınTı yoK”       almak  istemiyor.  Kendi  ürünlerini  katma   sıkıntıya girdiğini, bunun diğer aracılara da

            Bu günlerde birlik ve beraberlik içerisinde   değerli hale getirmişler.   yansıdığını aktararak, şunları söyledi:
            herkesin  elinden  gelen  çabayı  sarf  etmesi   Kafkas Üniversitesi’nin araştırmasına göre,   “Çekler  şu  anda  ödenemez  halde.  Çeklerin
            lazım  geldiğini,  çiftçinin  de  üretimi  dur-  anadolu’da 193 çeşit peynir türü var. Çoğu   uzatılması gündeme geldi. Krediler ödenemi-
            durmayarak devlete desteğini gösterdiğini   yöresel ürünler. urfa peyniri, Kars gravyeri,   yor. Kiralar ve çalışanların ücretleri ödenmek
            vurgulayan  al,  “İnsanımız  gönlünü  ferah   Kars kaşarı, Efe otlu peyniri, Erzincan tu-  zorunda. Biz İstanbul Ticaret Borsası olarak bu
            tutsun. Üretim yönünden hiçbir sıkıntımız   lumu, Çerkez peyniri, lavaş peyniri, Hatay   konularda çalışmalar yapıyoruz. sayın Başka-
            yok.  anadolu’nun  her  yanında  üretim  de-  süt peyniri gibi birçok güzel çeşidimiz var.   nımız ali Kopuz, bu konularda çok üst seviye-
            vam ediyor” diye konuştu.           Eskiden  Edirne  peyniri  vardı.  Şimdi  Ezi-  de çaba sarf ediyor. KoBİ’ler için önemli ça-
                                                ne peyniri revaçta; çünkü o Kazdağları’nın
            Türkiye’de büyükbaş hayvancılığın daha büyük                           lışmalar var. Kendisi de sektörün içinden biri
            miktarlarda yapıldığına, oysa bu coğrafyanın   florasında  bulunan  endemik  bitkilerden   olması hasebiyle sıkıntıları çok iyi biliyor. dev-
            daha  ziyade  küçükbaş  hayvancılığa  elverişli   beslenen koyun keçinin vermiş olduğu sü-  let bankaları bu konuda çok yapıcı davranıyor
            olduğuna  temas  eden  al,  “değerli  süt  olan   tün lezzeti peynire yansıyor. Trakya kaşarı,   ama özel bankalar biraz sıkıntı yaratıyorlar.”
            koyun  sütlerini  arttırmamız  lazım.  Üretim   Erzincan tulumu lokomotif olarak görülür.
            miktarını  yüzde  20-30  bandına  çekmemiz   İzmir tulumu önemlidir. Bu ürünlerimiz al-  “KoRonadan sonRasına HazıR olMalıyız”
            lazım. Beyaz peynir grubuna, eski kaşar gru-  benisi olan ürünlerdir. Bizim de kendi ürün-  İşletmelerin  ayakta  durmakta  zorlandığı-
            buna baktığımız zaman bunlar olgunlaşmaya   lerimizde o katma değeri sağlayabilmemiz   nın, bu sebepten kısa yoldan teşvik ve kre-
            dayalı  ürünler.  Bekleme  süresi  3-5-6  ay  ve   gerekiyor.  Bizdeki  o  eski  usul  yöntemler   dilerden  faydalanılması  gerektiğinin  altını
            mevsimine göre değişkenlik gösteriyor. Bizim   ile üretim çok önemli. dünyanın birçok ye-  çizen al, sözlerini şöyle tamamladı:
                                                rinde bu yöntemler yok. Biz 6 ay, 1 sene
            coğrafyamızda üretilen peynirimizin özelliği,   olgunlaşmış peyniri piyasaya arz ediyoruz”
            öncelikle bu fermente ürünlerin güzelliğinden                          “süt bekleyebilecek bir ürün değil. Hemen
            kaynaklanıyor” ifadelerini kullandı.                                   işlenmesi  ve  ürüne  dönüştürülmesi  lazım.
                                                “aVRuPa’ya İHRaCaT az”
                                                                                   Fakat  bunun  bir  stok  maliyeti  var.  Valor
            “EsKİ usul ÜRETİMİMİzE saHİP        süt ürünleri ihracatının 2019’da 356 mil-  yememesi  lazım.  satışa  sunulması  lazım.
            ÇıKMalıyız”                         yon dolar olduğunu, ancak bunun yetersiz   Burada kredi vadelerinin önemi çok fazla.
                                                olduğunu anlatan al, “Bu çok yetersiz bir   Bir  şekilde  bu  vadelerin  altından  kalkma-
            Koyun sütünden ve karışık sütlerden yapılan   rakam. Burada başı çeken ülkeler arasında   mız lazım. devletimiz şu anda bu konuda
            peyniri, Ezine bölgesi peynirini, Trakya ka-  ırak,  suudi  arabistan,  Bangladeş,  Birleşik   yardımcı olmak için elinden geleni yapıyor.
            şarı gibi ürünleri kaybetmemek gerektiğini   arap  Emirlikleri,  Kuveyt  ve  Mısır  geliyor.   Biz de odalar ve Borsalar olarak onların yo-
            belirten al, şunları söyledi:
                                                avrupa ülkelerine ihracat çok fazla yok. Bi-  lunu açıyoruz, yol gösteriyoruz. asıl önemli
            “Ürünlerimizi  kendi  ülkemizin  haricinde   zim 356 milyon dolarlık rakamı, milyarlar   olan konu bu salgından sonra ne yapmamız
            dünyaya da tanıtabiliriz. Ürünlerimizin coğ-  seviyelerine  çıkarmamız  lazım.  Türkiye’ye   gerekiyor.  Çünkü  dünyada  ticaretin  şekli
            rafi işaretini alıp, dünyaya bu ürünlerimizi   gelen turistler bizim peynirlerimizi çok be-  değişmeye başladı. Özellikle e-ticaret üze-
            tanıtmamız lazım. Türkiye odalar ve Borsa-  ğeniyor. ama biz, avrupa’da bunları pazar-  rinden bir sistem geliyor gibi görünüyor. İş
            lar Birliği bu konuda çok etkin çalışma gös-  lamakta güçlük çekiyoruz” dedi.  insanları kendini konumlandırması lazım.”



                                                                                              Mayıs-Haziran 2020 23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30