Page 25 - Sayı-45 Mayıs Haziran 2020
P. 25
İSTİB HABER
olduğunu ifade eden al, “Tarım Bakanımız
sayın dr. Bekir Pakdemirli’nin açıklamaların-
da görüyoruz. Çiğ sütte litre başı teşvikler 5
kuruş daha artırılarak, 15’e çıkarıldı. ama bu
yeterli değildir. Çünkü zaten 25 beş kuruştu,
10 kuruşa indirilmişti. desteklerin en az 25
kuruşa çıkartılması ideal olacaktır” dedi.
al, yem fiyatlarının yüzde 15-17 civarında
yukarı doğru çıkma seyrinde olduğunu, bu-
nun çiftçiyi büyük sıkıntıya soktuğunu kay-
dederek, yem gibi temel girdi maliyetleri-
nin aşağı çekilerek, süt üreticilerine teşvik teriyor. Birçok üründe coğrafi işaretimizi “ÜRETİCİ sıKınTıya GİRdİ”
verilmesini istedi. alır olduk. avrupa Birliği korumacı bir zihni- al, Kovid-19 salgını sürecinde ev dışı tü-
yet ile süt ürünlerini genellikle Türkiye’den ketim kanalının kapanmasıyla üreticinin
“ÜRETİMdE HİÇBİR sıKınTı yoK” almak istemiyor. Kendi ürünlerini katma sıkıntıya girdiğini, bunun diğer aracılara da
Bu günlerde birlik ve beraberlik içerisinde değerli hale getirmişler. yansıdığını aktararak, şunları söyledi:
herkesin elinden gelen çabayı sarf etmesi Kafkas Üniversitesi’nin araştırmasına göre, “Çekler şu anda ödenemez halde. Çeklerin
lazım geldiğini, çiftçinin de üretimi dur- anadolu’da 193 çeşit peynir türü var. Çoğu uzatılması gündeme geldi. Krediler ödenemi-
durmayarak devlete desteğini gösterdiğini yöresel ürünler. urfa peyniri, Kars gravyeri, yor. Kiralar ve çalışanların ücretleri ödenmek
vurgulayan al, “İnsanımız gönlünü ferah Kars kaşarı, Efe otlu peyniri, Erzincan tu- zorunda. Biz İstanbul Ticaret Borsası olarak bu
tutsun. Üretim yönünden hiçbir sıkıntımız lumu, Çerkez peyniri, lavaş peyniri, Hatay konularda çalışmalar yapıyoruz. sayın Başka-
yok. anadolu’nun her yanında üretim de- süt peyniri gibi birçok güzel çeşidimiz var. nımız ali Kopuz, bu konularda çok üst seviye-
vam ediyor” diye konuştu. Eskiden Edirne peyniri vardı. Şimdi Ezi- de çaba sarf ediyor. KoBİ’ler için önemli ça-
ne peyniri revaçta; çünkü o Kazdağları’nın
Türkiye’de büyükbaş hayvancılığın daha büyük lışmalar var. Kendisi de sektörün içinden biri
miktarlarda yapıldığına, oysa bu coğrafyanın florasında bulunan endemik bitkilerden olması hasebiyle sıkıntıları çok iyi biliyor. dev-
daha ziyade küçükbaş hayvancılığa elverişli beslenen koyun keçinin vermiş olduğu sü- let bankaları bu konuda çok yapıcı davranıyor
olduğuna temas eden al, “değerli süt olan tün lezzeti peynire yansıyor. Trakya kaşarı, ama özel bankalar biraz sıkıntı yaratıyorlar.”
koyun sütlerini arttırmamız lazım. Üretim Erzincan tulumu lokomotif olarak görülür.
miktarını yüzde 20-30 bandına çekmemiz İzmir tulumu önemlidir. Bu ürünlerimiz al- “KoRonadan sonRasına HazıR olMalıyız”
lazım. Beyaz peynir grubuna, eski kaşar gru- benisi olan ürünlerdir. Bizim de kendi ürün- İşletmelerin ayakta durmakta zorlandığı-
buna baktığımız zaman bunlar olgunlaşmaya lerimizde o katma değeri sağlayabilmemiz nın, bu sebepten kısa yoldan teşvik ve kre-
dayalı ürünler. Bekleme süresi 3-5-6 ay ve gerekiyor. Bizdeki o eski usul yöntemler dilerden faydalanılması gerektiğinin altını
mevsimine göre değişkenlik gösteriyor. Bizim ile üretim çok önemli. dünyanın birçok ye- çizen al, sözlerini şöyle tamamladı:
rinde bu yöntemler yok. Biz 6 ay, 1 sene
coğrafyamızda üretilen peynirimizin özelliği, olgunlaşmış peyniri piyasaya arz ediyoruz”
öncelikle bu fermente ürünlerin güzelliğinden “süt bekleyebilecek bir ürün değil. Hemen
kaynaklanıyor” ifadelerini kullandı. işlenmesi ve ürüne dönüştürülmesi lazım.
“aVRuPa’ya İHRaCaT az”
Fakat bunun bir stok maliyeti var. Valor
“EsKİ usul ÜRETİMİMİzE saHİP süt ürünleri ihracatının 2019’da 356 mil- yememesi lazım. satışa sunulması lazım.
ÇıKMalıyız” yon dolar olduğunu, ancak bunun yetersiz Burada kredi vadelerinin önemi çok fazla.
olduğunu anlatan al, “Bu çok yetersiz bir Bir şekilde bu vadelerin altından kalkma-
Koyun sütünden ve karışık sütlerden yapılan rakam. Burada başı çeken ülkeler arasında mız lazım. devletimiz şu anda bu konuda
peyniri, Ezine bölgesi peynirini, Trakya ka- ırak, suudi arabistan, Bangladeş, Birleşik yardımcı olmak için elinden geleni yapıyor.
şarı gibi ürünleri kaybetmemek gerektiğini arap Emirlikleri, Kuveyt ve Mısır geliyor. Biz de odalar ve Borsalar olarak onların yo-
belirten al, şunları söyledi:
avrupa ülkelerine ihracat çok fazla yok. Bi- lunu açıyoruz, yol gösteriyoruz. asıl önemli
“Ürünlerimizi kendi ülkemizin haricinde zim 356 milyon dolarlık rakamı, milyarlar olan konu bu salgından sonra ne yapmamız
dünyaya da tanıtabiliriz. Ürünlerimizin coğ- seviyelerine çıkarmamız lazım. Türkiye’ye gerekiyor. Çünkü dünyada ticaretin şekli
rafi işaretini alıp, dünyaya bu ürünlerimizi gelen turistler bizim peynirlerimizi çok be- değişmeye başladı. Özellikle e-ticaret üze-
tanıtmamız lazım. Türkiye odalar ve Borsa- ğeniyor. ama biz, avrupa’da bunları pazar- rinden bir sistem geliyor gibi görünüyor. İş
lar Birliği bu konuda çok etkin çalışma gös- lamakta güçlük çekiyoruz” dedi. insanları kendini konumlandırması lazım.”
Mayıs-Haziran 2020 23