Page 56 - borsaaktüel-54k
P. 56
54 TİCARET VE HAYAT
GELECEĞİ KAZANMAK
Geleceğin dünyası, pandemi vs. ne olursa olsun kimliğini ko-
ruyan; akıl, gönül ve elbirliği içinde olan milletleri barındıra-
cak, geriye kalanlardan iz bile taşımayacaktır. “Bir, iri ve diri”
olmayı başarmak, bizzat kazanmaktır: Atalara vefa sınavını,
hakikate sadakat şerefini ve başı dik ve onurlu bir geleceği.
MÜRSEL SÖNMEZ
Pandemi zamanlarında yaşıyoruz. İki yıldır eskiye manevi/zihinsel çabalar maddi zevkler sağlar. Ça-
göre sınırlı bir hayatımız var. Pandemi sonrası sü- lışmak kazanmayı getirir beraberinde ama kazan-
rece dair görüşler, “hiçbir şey eskisi gibi olmaya- maktan daha büyük zevk ise başarmaktır. İnsanın;
cak” yönünde ağırlık kazanıyor. Üretim ve tüketim ortaya bir şey koyma, hayata bir şey katma başarı-
biçimlerinden, eğitim ve öğretime kadar hayatın sı, var oluşunu ve hayatı duyumsamasını sağlayan
birçok alanında yeni tarzlar, yeni davranış biçim- en belirgin mutlu olma araçlarındandır. Faaliyet,
leri oluşacak. Küresel çapta yaşanan bu değişim ve yaşıyor olduğumuzun habercisi, başarı ise onun
dönüşümün birey ve toplum sorumlulukları bağ- meyvesidir. Maddi kazanımlar da buna benzer. Ka-
lamında bir “değer” dönüşümüne de yol açar mı? zanmak, başarmak tadı ile birlikte güzeldir. Hatta
Devlet, millet ve fert olmanın değişmez yasaları da başarmak kazanmaktan daha önceliklidir ve özünde
değişecek mi? İnsan, kadim anlamıyla insan kaldı- başarmak kazanmaktır. Tam bu noktadan hareketle
ğı sürece değişmeyecek elbette. “Durumdan vazife fert ve millet için bir motivasyon, bir tutkulu yöne-
çıkaran” dünyanın görünür görünmez etkin güç- liş noktasına varırız.
leri hem insanın anlamını, hem de insanın kendi-
sini bulduğu ve bildiği millet ve devlet kavram ve Hiçbir saplantıya ve önyargıya kapılmadan çerçe-
değerlerini yok etmek istiyor. Öyle ki, dünyada vesi tek, renkleri çeşitli, özü köke kökene bağlı bir
istedikleri gibi at koştursunlar, güç ve etkinlikleri kimlik inşasının millet için gerekliliği ortadadır. Var
ile yeryüzünü mülkleri, insanlığı köleleri haline ge- olan ya da var saydığımız veya eksiklerini ana hatları
tirsinler. Pandemi zamanlarında “Küresel Kötü”ler netleştirip berkitirken -ahlakta, siyasada, hukukta,
durumdan vazife çıkarır, hayaller ve hedefler oluş- gelenekte vb.- aynı zamanda geleceğe dair bir ufuk
tururken biz ne yapacağız? Elbette işimize bakacağız da açmış oluruz. Evrensel olumlu olumsuz -çoğu
ancak bu defa daha da azim ve gayret içinde olarak. olumsuz ne ki- etkileşimler çağında milli kimliği
Çünkü, adına ister değişim ister dönüşüm deyin, ne berkitmek ve bunu toplum nezdinde geçerli kılmak
olursa olsun son tahlilde insan yine insan, dünya öncelik arz eden bir durumdur. Gerçek varlık, mad-
yine dünya, hayat yine hayat ve ölüm yine ölüm. di varlığın üzerinde böyle gerçekleşir. Bunu gerçek-
O halde “yaşama sevincini yitirmemek” gerekiyor. leştirecek olanlar “sancı”sı olan bilim, düşünce ve
kültür kurum ve kişilerdir. “Yerli” olanı yerli yerin-
Yaşama sevincimizi oluşturan, yaşama insiyakımızı ce idrak etmiş, milleti millet kılan ana değerleri baş
besleyen inanç, duygu ve düşünceler bizde yaşıyor- tacı bilmiş “değer üreticiler” milletin aklı mesabe-
sa, yaşanacak ve dolayısıyla yapılacak çok şey vardır. sindedirler. Ve akıl işlemek durumundadır. Şöyle de
“Uzviyet faaliyet içindir” diyor bir bilge zât. Evet, söylenebilir: Akıl, salim akıl işlevini yerine getirdiği
insan benliğinde var olan her organizma işlevini
yerine getirmekle hayatiyetini sürdürür. Maddi ve sürece akıldır. Beşerî anlamda faal akıl.
manevi uzuvlar hayatın büyük cümbüşünde var ol- Sonrasında nasıl kişi için duygu diye bir gerçeklik
manın coşkusunu yaşarlar böylelikle. Kimi zaman varsa, bireyin sosyal yansıması olan toplum için de
maddi konulardaki çabalar manevî, kimi zaman da aynısı vardır. Sanat; müzik, edebiyat, sinema vb.