Page 47 - borsaaktuel-76-k
P. 47

47
                                                                                                 TEMMUZ-AĞUSTOS 47
                                                                                                 TEMMUZ-AĞUSTOS
































            leneği, aradan geçen onca yıla rağmen hâlâ ilk günkü  laşımlarında sık sık rastladığımız bu sahne, İstan-
            gibi ilgi görüyor. Boğaz boyunca satılmaya başlanan  bul’un lezzet kimliğinin küresel ölçekte bir parçası
            bu sandviç, hem balıkçıların geçim kaynağı olmuş  olduğunu kanıtlar.
            hem de halkın ucuz, doyurucu ve sağlıklı bir öğün   Araştırmalar, Eminönü Balık Ekmek tercih edenle-
            seçeneği olarak rağbet görmüştür. İlk zamanlarda   rin genellikle sokak lezzetlerine ilgi duyan yerli ve
            Galata Köprüsü’ne yanaşan balıkçı tekneleriyle satı-  yabancı  turistlerden  oluştuğunu  göstermektedir.
            şa sunulan bu lezzet, bugün Eminönü Meydanı’nda   Simit, midye, kokoreç ve döner ekmeği ile birlikte
            demirlemiş ahşap, tarihi teknelerden servis ediliyor.
                                                       Eminönü Balık Ekmek, en çok tercih edilen sokak
            Yıllar içinde Eminönü Balık Ekmek, İstanbul’un  lezzetleri arasında yer almakta; tüketicilerin balık
            kendine has bir fast food’u hâline gelmiştir. Ancak  ekmek deneyiminden genel olarak memnun kal-
            bu, zincir restoranlardaki hızlı yemek anlayışından  dıkları görülmektedir. Söz konusu  memnuniyet,
            çok  farklıdır.  Yılların  deneyimiyle  kazanılmış  bir  ürünün lezzetinin yanı sıra, aynı zamanda balık ek-
            pratiklikle özenle hazırlanmış, ucuz ama doyurucu,  meğin görece uygun fiyatlı olmasından, hızlı servis
            hızlı ama sağlıklı, geleneksel ama her zaman gün-  edilmesinden ve Eminönü gibi deniz kenarında yer   Yılların
            cel... Bu yönüyle balık ekmek, sokak lezzetleri ara-  alan turistik cazibe unsurlarından da kaynaklanmak-  deneyimiyle
            sında ayrıcalıklı bir yere sahiptir. İstanbul halkının  tadır. (Kaynak) Demir, Ö., Avcıkurt, C. ve Güleç, E.
            yanı sıra, Tarihi Yarımada’yı ziyarete gelen turistler  (2019). Eminönü’nde (İstanbul) balık ekmek yeme de-  kazanılmış bir
            de Eminönü’ne uğrayıp bu eşsiz tadı denemeden  neyimleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2019 Kış,  pratiklikle özenle
            ayrılmıyor. Pek çok yabancı ziyaretçi için balık ek-  Ek-1 Özel Sayı, 201-218.       hazırlanmış,
            mek, İstanbul’daki gastronomik deneyimin olmazsa   Görüldüğü gibi, İstanbul’un balık ekmekle olan iliş-  ucuz ama
            olmazlarındandır. Fotoğraflanır, paylaşılır, anlatılır.
                                                       kisi, sadece bir yeme alışkanlığı ile sınırlı değil. Bu   doyurucu, hızlı
            İstanbul’un tarihi dokusunu soluyarak Boğaz’ın se-  basit sandviç, artık İstanbul’un simgelerinden biri   ama sağlıklı,
            rin rüzgârı yüzünüze çarparken, bir yandan da taze  hâline gelmiştir. Bu noktada coğrafi işaret tescili, ba-  geleneksel ama
            pişmiş balıkla hazırlanmış bir sandviç yiyorsanız, bu  lık ekmek kültürünü korumak için, balık ekmeğin
            şehirle  gerçek  anlamda  tanışmışsınız  demektir.  En  İstanbul’la özdeşleşmiş bir lezzet olduğunu resmiye-  her zaman
            çok Eminönü’nde, Galata Köprüsü çevresinde ya da  te kavuşturacaktır. Üretim biçimi, kullanılan malze-  güncelliğiyle
            Karaköy’de karşımıza çıkar balık ekmekçiler. Bazısı  me ve sunum şekli standartlaştırılarak, hem kültürel   balık ekmek,
            küçük  teknelerin  üzerinde,  bazısı  tekerlekli  araba-  miras korunur hem de yerel esnafın desteklenmesi   sokak lezzetleri
            larında; hepsi de Boğaz’ın hemen kıyısında, denizle  sağlanabilir. Aynı zamanda bu tür tesciller, gastro-  arasında
            neredeyse iç içe çalışır. Bu manzaranın içinde otu-  nomi turizmini artırarak şehrin ekonomisine de kat-
            rup balık ekmek yemek, turistler için unutulmaz bir  kı sağlayarak, uluslararası tanıtımda da İstanbul’un   ayrıcalıklı bir
            deneyimdir. Yabancı gezginlerin sosyal medya pay-  mutfak kültürünü öne çıkarabilir.  yere sahiptir.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52