Page 54 - borsaaktuel-76-k
P. 54
TARIMDA
54
54 TEKNOLOJİ SEBAHATTİN ÖZKURT
Üretim Planlaması: Söylemden Uygulamaya belgesi niteliği taşımıştı. Ancak üretim planlaması,
çiftçi kayıtlarının güncellenmesi, destek sistemlerinin
3. Şûra’da üretim planlaması daha kavramsal olarak sadeleştirilmesi, sözleşmeli üretim modeli ve tarımsal
tartışılırken, 4. Şûra’da tarımsal arz-talep dengesi, AR-GE gibi kritik başlıklar, hayata geçirilemediği için
veri temelli planlama ve bölgesel modeller gibi uy- şûra daha çok bir “niyet belgesi” olarak kaldı.
gulamaya yönelik öneriler öne çıktı. Dijital tarım
platformları ve çiftçi envanterlerinin güncellenmesi Buna karşılık, geçtiğimiz aylarda düzenlenen 4. Şûra,
önemli araçlar olarak vurgulandı. daha uygulamaya dönük ve hesap verebilir bir yapı
sundu. Önceki şûrada dile getirilen ancak somut
adımlara dönüşemeyen konular bu kez hedef ve stra-
teji setleriyle netleştirildi. Katılımcı yapısı, dijital araç-
ların kullanımı ve izleme mekanizmalarıyla, politika
geliştirmede daha bütüncül bir süreci temsil etti.
Örneğin:
TARIMSAL DESTEK POLİTİKALARI
Her iki şûrada destek politikalarının etkinleştiril-
mesi gündemdeydi. 3. Şûra’da sistemin genel yapısı
eleştirilip yeniden düzenlenmesi talep edilirken, 4.
Şûra’da desteklerin bölgesel ve ürün bazlı olması,
performans esaslı modellerin kurulması önerildi.
Ayrıca genç çiftçiler, kadın girişimciler ve koopera-
tiflere özel destekler planlandı. Üretim planlaması konusunda dijital altyapılı,
Türkiye’de tarım arz-talep dengesine dayalı modeller geliştirildi.
politikalarının Tarımsal destekler, performansa ve bölgesel öncelikle-
şekillenmesinde re göre yeniden yapılandırılmak üzere formüle edildi.
şûralar önemli İklim krizi ve su yönetimi, 4. Şûra’da ilk kez politika
birer istişare ve merkezine alındı.
yön belirleme Genç ve kadın çiftçiler, özel destek programları ve
mekanizması yeni girişim modelleriyle öne çıkarıldı.
olarak görev Tarımda dijitalleşme, veri temelli karar alma meka-
yapmaktadır. nizmaları ile bütünleştirildi.
Ancak geçmiş GIDA GÜVENCESİ VE İKLİM KRİZİ Sonuç olarak, Türkiye’de tarım politikalarının şekil-
tecrübeler, 3. Şûra’da gıda güvenliği daha çok arzın devamlılı- lenmesinde şûralar önemli birer istişare ve yön belir-
yalnızca sorun ğı ve ithalata bağımlılığın azaltılması üzerineydi. 4. leme mekanizması olarak görev yapmaktadır. Ancak
tespiti ve genel Şûra ise bu konuyu iklim değişikliği, kuraklık yöne- geçmiş tecrübeler, yalnızca sorun tespiti ve genel te-
temennilerle timi ve tarımsal sigorta gibi çevresel risklerle entegre mennilerle sınırlı kalan şûraların sahadaki etkisinin
sınırlı olduğunu göstermiştir.
sınırlı kalan etti. Gıda politikalarının çevre kriziyle bağlantılı dü-
şûraların şünülmesi gerektiği vurgulandı. Bu nedenle bundan sonraki süreçte, bu kararların ta-
kibi, izlenmesi ve hesap verilebilirliğinin sağlanması,
sahadaki YENİ BİR POLİTİKA DİLİ şûranın başarısının gerçek ölçütü olacaktır. Dolayı-
etkisinin sınırlı sıyla 4. Şûra, sadece tarım politikalarının değil; aynı
olduğunu 3. Tarım ve Orman Şûrası, uzun bir aradan sonra zamanda yönetişim anlayışının da dönüşümüne işa-
toplanmasıyla dikkat çekmiş ve kapsamlı bir strateji
göstermiştir. ret eden bir süreci temsil etmektedir.