Page 2 - 05. İSTİB Haber Ağustos 2022 Sayı 5
P. 2

04Syf 2_MASTER  5.08.2022  11:09  Page 1










                        2                                                                    GÜNCEL                                                                           AĞUSTOS 2022





                          Dünya Bakliyat konfeDerasyonu Başkanı CınDy Brown:
                        Bakliyat bir








                        sürdürülebilirlik







                        modelidir                                                küresel sorunlara dikkat çekerek, “Eğer her gün yenebilecek,
                                                                                   Dünya Bakliyat Konfederasyonu Başkanı Cindy Brown,

                                                                                 besleyici, uygun fiyatlı ve çevre dostu bir gıda arıyorsak, cevap
                                                                                 bakliyattır. Bakliyat bir sürdürülebilirlik modelidir” dedi.

                          w HABER MERKEZİ                    Bakliyat sürdürülebilir          yüzde 20 iken bugün yüzde 3.         Baklagil tüketimini                İhracat yasakları piyasa
                                                             dünya için alternatifsizdir      Potansiyelimiz var, çok daha iyi yerlerde  arttırmalıyız                dengesini bozuyor
                             stanbul Ticaret Borsasının,                                      olabiliriz. Havza bazlı desteklemeyle
                             Güvenilir Ürün Platformunun     İstanbul Ticaret Borsası         bakliyat üretimini, bilinçlendirme   Reis Bakliyat Yönetim              İstanbul Ticaret Borsası
                             desteğiyle düzenlediği “Borsa  Yönetim Kurulu Başkan             çalışmalarıyla tüketimini artırmalıyız.  Kurulu Başkanı Mehmet        Meclis Üyesi Şemsettin
                          İMeydanı’nda Sektörler           Yardımcısı Hakkı İsmet               Bakliyatta türev ürünler         Reis: Baklagiller hem              Memiş: Bakliyatta ihracat
                        Konuşuyor” toplantılar serisinde bu ay  Aral: Baklagillerin             geliştirmeliyiz                  toprağı, hem de insanı             yasaklarının bulgur,
                        bakliyat sektörü konuşuldu.        üretiminin doğal kaynak                                               besler. Ekildiği toprağı           mercimek ve nohut gibi çok
                        “Geleceğin Gıdası: Baklagiller” başlığı  maliyeti son derece            Küresel Bakliyat                 zenginleştiren bu ürünlerin        üretilen ürünleri de
                        ile gerçekleştirilen etkinliğe bir video  düşüktür. Baklagiller, üretim aşamasında  Konseyi Yönetim Kurulu  iyi değerlendirilmesi lazım.    kapsamasının sorun
                        mesaj ile katılan Dünya Bakliyat   diğer protein kaynaklarına göre daha az  Üyesi Dr. Andaç Kolukısa:    Hem en ucuz, hem en iyi protein    yarattığını görmeliyiz. İhracat yasakları
                        Konfederasyonu Başkanı Cindy Brown  enerjiye, suya ve gübreye ihtiyaç  Pandemi sürecinde artan           kaynakları olmasının yanında       piyasa fiyatlarında dengeyi bozuyor.
                        bakliyat konusunda önemli tespitlerde  duymasına rağmen, protein, vitamin ve lif  gıda fiyatlarında gevşeme  baklagiller probiyotik özellikleri  Bunun sonucunda da üretimin
                        bulundu. Gıda güvensizliği         bakımından çok zengin besinlerdir.  bekleniyor. Finansal sıkışma,     dolayısıyla çok sağlıklı. Sadece   sürdürülebilirliği aksıyor. Çiftçi bir yıl
                        seviyesinin, Covid-19, iklim krizi,  Bakliyatlar, birim protein başına  yüksek enflasyon, arz talep dengesizliği ve  üretimini değil tüketimini de artırmamız,  ekiyor, bir sorun çıktığında ertesi yıl
                        tedarik zincirinin bozulması ve küresel  büyükbaşa kıyasla 20 kat, kümes  navlun fiyatlarındaki düşüş gıda  toplum sağlığı açısından çok önemli.  ekmiyor. Sonuçta sürdürülebilir bir üretim
                        anlaşmazlıklarla arttığını belirten  hayvanlarına kıyasla ise 3 kat daha az sera  fiyatlarında gevşemeyi sağlıyor. Bakliyat  1980’lerde TRT televizyonlarında  süreci oturtamıyoruz.
                        Brown, baklagillerin bu sorunun    gazı emisyonu üretirler. Bu nedenle  bu süreçten diğer ürün gruplarına göre  mercimek tarifleri veriliyordu. Bu tip  Yüksek enflasyon
                        çözümünde kilit önemde olduğunu    bakliyatlar alternatif değil, insanlık için  daha az etkilendi. Bakliyatta türev  çalışmalar yapılmalı.    sermayeleri eritiyor
                        söyledi. Cindy Brown, “Bakliyat    temel besindir. Sürdürülebilir bir dünya  ürünlerin geliştirilmesine hız vermeliyiz.  Verimlilik esaslı üretim
                        yetiştirirken topraktan sadece almayız.  için ise alternatifsiz besinlerdir.   Bakliyat ekim alanları                                         İstanbul Ticaret Borsası
                        Toprağa bir şeyler de katarız. Eğer her  İhracatta çok daha iyi                                            yöntemleri uygulanmalı           Bakliyat Meslek Komitesi
                        gün yenebilecek, besleyici, uygun    noktada olmalıyız                  çoğalmalı                          İstanbul Ticaret Odası           Başkanı Mahmut
                        fiyatlı ve çevre dostu bir gıda                                         PAKDER Tarım                     Meclis Üyesi Tevfik                Özdemir: Havza modeli
                        arıyorsak, cevap bakliyattır. Süregelen  Ulusal Baklagil Konseyi      Ürünleri, Hububat, Bakliyat        Dinçer: Dünya                      destekleme Türkiye için çok
                        gıda krizinin ihtiyaçlarını karşılamak  Yönetim Kurulu Başkanı ve     İşleme ve Paketleme                standartlarında verimlilik         önemli. Havza modeli
                        ve bunun da fazlasını yapmak için  Mersin Ticaret Borsası             Sanayicileri Derneği               esaslı üretim yöntemleri           destek büyük umutlar
                        besleyici, sürdürülebilir ve ekonomik  Başkanı Abdullah               Başkanı Haluk Akyürek:             uygulamalıyız. Sulama              doğurmuştu. Ancak etkin biçimde
                        olarak sağlam bir gıda sistemi inşa  Özdemir: Anadolu birçok          Bakliyatta üretim maliyetlerinin yüksekliği  altyapısını geliştirmeli, tarım  uygulanmıyor. Tüm bölgelerde, hatırsız,
                        etmemiz ve devamlılığını sağlamamız  baklagilin anavatanı.            ve üreticinin istenen geliri elde edememesi  alanlarının niteliğini korumalı, bilinçsiz  gönülsüz ve tavizsiz biçimde uygulanmalı.
                        hiç bu kadar önemli olmamıştı.     1980’ler ve 1990’larda dünyanın önemli  ekim alanlarını düşürüyor. Ekilmeyen  gübre ve ilaç kullanımını engellemeli,  Ayrıca yüksek enflasyon dolayısıyla
                        Bakliyat, hayvanlar ve soyadan daha  üretici ve ihracatçılarının başında  alanlarımız çok büyük. Bu alanların  sertifikalı tohum kullanmalı, arazileri etkin  kurumsal firmaları bekleyen sermaye
                        az su isteyen bir sürdürülebilirlik  geliyorduk. Şu anda ise çok gerilerdeyiz.  bakliyat üretimiyle değerlendirilmesi için  biçimde toplulaştırmalı, çiftçileri eğitmeli  erimesi sorununa da dikkat çekmek
                        modelidir”dedi.                    Dünya bakliyat ihracatındaki payımız  destekler verilmeli.            ve destekleri artırmalıyız.        istiyorum.


                          Müşteri sadakati bir efsane mi?                                                                                                     K     İ   T    A    p    L    I    K





                           Müşteri sadakati,                                                                                                                   Kategori Yönetimi ve
                         marka ile müşteri                                                                                                                     Analitik Perakendecilik
                         arasındaki güven
                         duygusunu gösteren                                                                                                                       Yazarın tecrübelerine
                         davranış biçimi olarak                                                                                                                dayanarak hazırladığı
                         tanımlanabilir. Müşteri                                                                                                               Kategori Yönetimi ve
                         ürün ya da hizmetten                                                                                                                  Perakendecilik ile ilgili
                         memnunsa marka tercihini                                                                                                              analizler, yöntemler ve
                         tekrarlar. Yeni müşteri  İsmail Şen
                         bulmanın masrafı mevcut                                                                                                               çözümler içeren kitapta,
                         müşteriyi korumaktan çok olduğu için                                                                                                  küçük esnafın birlik haline
                         de müşteri sadakati sürdürülebilir                                                                                                    gelebilmesi için hazırlanan
                         başarının vazgeçilmez unsurlarından                                                                                                   ‘Bakkallar ile Dayanışma
                         biri olarak görülür.                                                                                                                  ve Geliştirme Projesi’ de
                           Aslında bilimsel bir yaklaşımla                                                                                                     yer alıyor. Bu proje,
                         olmasa da geleneksel iş anlayışında da                                                                                                ortaklık kültürünün pek gelişmediği ülkemizde
                         müşteri sadakati vardır. İndirim isteyen                                                                                              küçük esnafın organize perakendecilik
                         müşterinin dükkân sahibine “Ayağımız                                                                                                  karşısında ayakta kalma çabası için ilginç bir
                         alışsın” demesinin temelinde bir vaat                                                                                                 deneme olarak incelenmeye değer.
                         vardır ve bu vaat “Daha çok alışveriş                                                                                                 alpaslan Öztaş Cinius yayınevi - 2021/333 sayfa
                         edeceğiz, küçük bir kazançtan
                         vazgeçersen uzun süreli ve istikrarlı bir                                                                                             Gıdanın Ekolojisi
                         kazancı garantileyebilirsin” mesajını
                         içerir. Dükkân sahibi de yeni müşteri                                                                                                    “Türkiye'de Gıda
                         hakkındaki ilk izlenimine göre gereğini                                                                                               Sistemlerinin
                         yapar. Sonuçta uzun süreli bir ilişkinin                                                                                              Dönüşümü” alt başlığı ile
                         ilk adımı atılmış olabilir ya da tüm bu                                                                                               yayınlanan kitap, gıda
                         konuşulanlar bir pazarlık argümanı                                                                                                    sistemleri faaliyetleri ve
                         olarak kalır…                    bu verileri, kendi ifadesiyle ana hedef  Bu cevaplar arasında tüketicilerin en  yok, birçok marka satın alıyorum.  doğal kaynaklar
                           Geçtiğimiz yüzyılda gelişen ve  kitlesi olan “milyonlarca bilinçli müşteri,  çok güvendikleri referans kaynağının  Yüzde 15 Tercih ettiğim markaları  arasındaki etkileşimin
                         işletmelerin anahtar performans  ebeveyn, Y kuşağı ve profesyonellerden”  tanıdıkları insanlar olması dikkat çekici.  satın alıyorum.  bütünsel bir yaklaşımla
                         göstergelerinden biri olan müşteri  topladığını belirtmek lazım.   Yani “tavsiye” yine en güçlü müşteri  Bu soruya verilen cevaplar, anketi  ele alınması ve gıdanın
                         sadakatini sağlamak için; müşteriyi  Ödüller Tüketicilerin Satın  kazanma yöntemi… Öte yandan     cevaplayanlar arasında, marka       üretilmesinden
                         tanımak, ihtiyaçlarını bilmek, kalite,  Alma Kararlarını Nasıl Etkiler?  ünlülerin tavsiyelerinin önemsenmemesi  sadakatine sahip tüketici oranının yüzde  tüketilmesine kadar
                         müşteri ile iletişim gibi yöntemler olsa  Öncelikle araştırma sonuçları 53.868  ise öykünülmelerine rağmen ünlülerin  15 olduğunu gösteriyor. Yani aslında  geçen tüm sürecin gezegenin ekolojik sınırlarını
                         da özel indirimler, ödüller ve puanlar en  kişiyle yapılmış bir anketle elde edilmiş.  tavsiyelerini maddi menfaat karşılığı  sadık müşteri olduğu anlaşılan yüzde  da gözeterek planlanması ve yürütülmesi
                         önemli yöntemdir. Bu yöntem müşteri                               yaptıklarının tüketiciler tarafından  15’in diğer sorulara verdikleri cevapların  gerektiği iddiasıyla çözüm önerileri sunuyor.
                         sadakati için elbette tek başına yeterli  Başta da belirttiğim gibi en çarpıcı sonuç,  bilindiğinin açık bir göstergesi. Ankete  incelenmesi daha anlamlı sonuçlar  sabriye ak kuran-nika kitabevi - 2022/336 sayfa
                                                          “ödül” denen, nakit veya puan teklifleri
                         değildir ama geçenlerde yayınlanan bir  karşısında tüketicilerin yüzde 97’si,  katılanların tümünün internet kullanıcısı  bulunmasını sağlayabilir. Ama maalesef
                         araştırmanın sonuçlarına göre,   tercih ettikleri markaya sadık   olduğu düşünülürse, sosyal medyaya  yayınlanmamış.                  Türkiye'de Kuraklık
                         müşterinizi kaybetmenin en kolay yolu  kalmayacağını belirtiyor. Influence  bakarak yeni bir markayı deneyeceğini  Sadık Müşteri Bir Efsane mi?
                         da rakiplerinizin uyguladığı     Mobile’ın sitesinde bu oranın nedenleri-  söyleyenlerin yüzde 9’da kalması da                           Tüm dünyada gıda
                         indirimlerdir…                                                    oldukça ilginç.                    Bu anketin sonuçlarına bakılırsa, her  güvenliğini tehdit eden
                                                          nin sorgulandığı bir yorum ve açıklama  “Daha düşük fiyata ve daha iyi  şey boş, ne yaparsan yap sadık müşteri
                           Meğer Sadakat Yokmuş           yok. Bence hem şirketin faaliyet alanı ve  değere sahip bir ürün bulsanız, dener  kazanamazsın, kazandıklarını da küçük  tarımsal alanların çeşitli
                                                                                                                                                               sebeplerle azalmasının
                           Influence Mobile tarafından 53 bin  hedef kitle seçimi, hem de anketin  misiniz?” sorusuna verilen cevap,  bir menfaat karşısında kaybedersin,  nedenlerinden biri olan
                         868 kişiyle yapılan bir anketin  gerçekleştirildiği internet ortamı  beklenebileceği gibi yüzde 98 oranda  müşteri sadakati için yapılabilecek tek  kuraklık hakkındaki
                         sonuçlarına göre, nakit veya puan içeren  dolayısıyla, su götürür bir oran bu…  “Evet” olmuş. Yani hem daha kaliteli,  şey indirim-ödül-puan üçlüsüne teslim  kitap, kuraklık
                         bir teklife rağmen markasına sadık  “Yeni bir marka denemeyi      hem de daha uygun fiyatlı bir ürünü  olmaktır.                      problemine yönelik
                         olacaklarını belirtenlerin oranı sadece  düşünmenize ne sebep olur?” sorusuna  denemem diyenler yüzde 2’de kalmış.  Peki, gerçek öyle mi?  ulusal düzeyde yeni
                         yüzde 3. Yani ankete cevap verenlerin  verilen cevaplar ise sırasıyla şöyle:  Önemli bir soru olan “Hangi ifade  Tüketicilerin davranışlarını maddi
                         yüzde 97’sinin sadakatleri tamamen  l Yüzde 33 Arkadaş tavsiyesi  satın alma kararlarınızı en iyi şekilde  çıkarlar dışında belirleyen bir şey yok  yaklaşımların
                         maddi temele dayanıyor.            l Yüzde 31 Düşük fiyat         tanımlar?” ise şöyle cevaplanmış:  mu?                              geliştirilmesine katkı
                           Araştırmanın diğer verilerine geçme-  l Yüzde 23 Kuponlar         Yüzde 60 Markaya göre değil fiyata  Aidiyet, imaj, muhafazakârlık tüketici  sunmayı amaçlıyor ve ağırlıklı olarak
                         den, Influence Mobile’ın ödül-puan  l Yüzde 9 Sosyal medya        göre satın alıyorum.            davranışlarında etkisiz mi?         Türkiye’deki kuraklık özelliklerini ve kuraklığa
                         hizmetler veren bir firma olduğunu ve  l Yüzde 4 Ünlü onayı         Yüzde 20 Tercih ettiğim bir marka  Bu konuyu sürdüreceğiz…        neden olan bölgesel hava dolaşımını içeriyor.
                                                                                                                                                                 Hurşit yetmen-kriter yayınları -2022/96 sayfa
   1   2   3   4   5   6   7