Page 2 - 05. İSTİB Haber Ağustos 2022 Sayı 5
P. 2
04Syf 2_MASTER 5.08.2022 11:09 Page 1
2 GÜNCEL AĞUSTOS 2022
Dünya Bakliyat konfeDerasyonu Başkanı CınDy Brown:
Bakliyat bir
sürdürülebilirlik
modelidir küresel sorunlara dikkat çekerek, “Eğer her gün yenebilecek,
Dünya Bakliyat Konfederasyonu Başkanı Cindy Brown,
besleyici, uygun fiyatlı ve çevre dostu bir gıda arıyorsak, cevap
bakliyattır. Bakliyat bir sürdürülebilirlik modelidir” dedi.
w HABER MERKEZİ Bakliyat sürdürülebilir yüzde 20 iken bugün yüzde 3. Baklagil tüketimini İhracat yasakları piyasa
dünya için alternatifsizdir Potansiyelimiz var, çok daha iyi yerlerde arttırmalıyız dengesini bozuyor
stanbul Ticaret Borsasının, olabiliriz. Havza bazlı desteklemeyle
Güvenilir Ürün Platformunun İstanbul Ticaret Borsası bakliyat üretimini, bilinçlendirme Reis Bakliyat Yönetim İstanbul Ticaret Borsası
desteğiyle düzenlediği “Borsa Yönetim Kurulu Başkan çalışmalarıyla tüketimini artırmalıyız. Kurulu Başkanı Mehmet Meclis Üyesi Şemsettin
İMeydanı’nda Sektörler Yardımcısı Hakkı İsmet Bakliyatta türev ürünler Reis: Baklagiller hem Memiş: Bakliyatta ihracat
Konuşuyor” toplantılar serisinde bu ay Aral: Baklagillerin geliştirmeliyiz toprağı, hem de insanı yasaklarının bulgur,
bakliyat sektörü konuşuldu. üretiminin doğal kaynak besler. Ekildiği toprağı mercimek ve nohut gibi çok
“Geleceğin Gıdası: Baklagiller” başlığı maliyeti son derece Küresel Bakliyat zenginleştiren bu ürünlerin üretilen ürünleri de
ile gerçekleştirilen etkinliğe bir video düşüktür. Baklagiller, üretim aşamasında Konseyi Yönetim Kurulu iyi değerlendirilmesi lazım. kapsamasının sorun
mesaj ile katılan Dünya Bakliyat diğer protein kaynaklarına göre daha az Üyesi Dr. Andaç Kolukısa: Hem en ucuz, hem en iyi protein yarattığını görmeliyiz. İhracat yasakları
Konfederasyonu Başkanı Cindy Brown enerjiye, suya ve gübreye ihtiyaç Pandemi sürecinde artan kaynakları olmasının yanında piyasa fiyatlarında dengeyi bozuyor.
bakliyat konusunda önemli tespitlerde duymasına rağmen, protein, vitamin ve lif gıda fiyatlarında gevşeme baklagiller probiyotik özellikleri Bunun sonucunda da üretimin
bulundu. Gıda güvensizliği bakımından çok zengin besinlerdir. bekleniyor. Finansal sıkışma, dolayısıyla çok sağlıklı. Sadece sürdürülebilirliği aksıyor. Çiftçi bir yıl
seviyesinin, Covid-19, iklim krizi, Bakliyatlar, birim protein başına yüksek enflasyon, arz talep dengesizliği ve üretimini değil tüketimini de artırmamız, ekiyor, bir sorun çıktığında ertesi yıl
tedarik zincirinin bozulması ve küresel büyükbaşa kıyasla 20 kat, kümes navlun fiyatlarındaki düşüş gıda toplum sağlığı açısından çok önemli. ekmiyor. Sonuçta sürdürülebilir bir üretim
anlaşmazlıklarla arttığını belirten hayvanlarına kıyasla ise 3 kat daha az sera fiyatlarında gevşemeyi sağlıyor. Bakliyat 1980’lerde TRT televizyonlarında süreci oturtamıyoruz.
Brown, baklagillerin bu sorunun gazı emisyonu üretirler. Bu nedenle bu süreçten diğer ürün gruplarına göre mercimek tarifleri veriliyordu. Bu tip Yüksek enflasyon
çözümünde kilit önemde olduğunu bakliyatlar alternatif değil, insanlık için daha az etkilendi. Bakliyatta türev çalışmalar yapılmalı. sermayeleri eritiyor
söyledi. Cindy Brown, “Bakliyat temel besindir. Sürdürülebilir bir dünya ürünlerin geliştirilmesine hız vermeliyiz. Verimlilik esaslı üretim
yetiştirirken topraktan sadece almayız. için ise alternatifsiz besinlerdir. Bakliyat ekim alanları İstanbul Ticaret Borsası
Toprağa bir şeyler de katarız. Eğer her İhracatta çok daha iyi yöntemleri uygulanmalı Bakliyat Meslek Komitesi
gün yenebilecek, besleyici, uygun noktada olmalıyız çoğalmalı İstanbul Ticaret Odası Başkanı Mahmut
fiyatlı ve çevre dostu bir gıda PAKDER Tarım Meclis Üyesi Tevfik Özdemir: Havza modeli
arıyorsak, cevap bakliyattır. Süregelen Ulusal Baklagil Konseyi Ürünleri, Hububat, Bakliyat Dinçer: Dünya destekleme Türkiye için çok
gıda krizinin ihtiyaçlarını karşılamak Yönetim Kurulu Başkanı ve İşleme ve Paketleme standartlarında verimlilik önemli. Havza modeli
ve bunun da fazlasını yapmak için Mersin Ticaret Borsası Sanayicileri Derneği esaslı üretim yöntemleri destek büyük umutlar
besleyici, sürdürülebilir ve ekonomik Başkanı Abdullah Başkanı Haluk Akyürek: uygulamalıyız. Sulama doğurmuştu. Ancak etkin biçimde
olarak sağlam bir gıda sistemi inşa Özdemir: Anadolu birçok Bakliyatta üretim maliyetlerinin yüksekliği altyapısını geliştirmeli, tarım uygulanmıyor. Tüm bölgelerde, hatırsız,
etmemiz ve devamlılığını sağlamamız baklagilin anavatanı. ve üreticinin istenen geliri elde edememesi alanlarının niteliğini korumalı, bilinçsiz gönülsüz ve tavizsiz biçimde uygulanmalı.
hiç bu kadar önemli olmamıştı. 1980’ler ve 1990’larda dünyanın önemli ekim alanlarını düşürüyor. Ekilmeyen gübre ve ilaç kullanımını engellemeli, Ayrıca yüksek enflasyon dolayısıyla
Bakliyat, hayvanlar ve soyadan daha üretici ve ihracatçılarının başında alanlarımız çok büyük. Bu alanların sertifikalı tohum kullanmalı, arazileri etkin kurumsal firmaları bekleyen sermaye
az su isteyen bir sürdürülebilirlik geliyorduk. Şu anda ise çok gerilerdeyiz. bakliyat üretimiyle değerlendirilmesi için biçimde toplulaştırmalı, çiftçileri eğitmeli erimesi sorununa da dikkat çekmek
modelidir”dedi. Dünya bakliyat ihracatındaki payımız destekler verilmeli. ve destekleri artırmalıyız. istiyorum.
Müşteri sadakati bir efsane mi? K İ T A p L I K
Müşteri sadakati, Kategori Yönetimi ve
marka ile müşteri Analitik Perakendecilik
arasındaki güven
duygusunu gösteren Yazarın tecrübelerine
davranış biçimi olarak dayanarak hazırladığı
tanımlanabilir. Müşteri Kategori Yönetimi ve
ürün ya da hizmetten Perakendecilik ile ilgili
memnunsa marka tercihini analizler, yöntemler ve
tekrarlar. Yeni müşteri İsmail Şen
bulmanın masrafı mevcut çözümler içeren kitapta,
müşteriyi korumaktan çok olduğu için küçük esnafın birlik haline
de müşteri sadakati sürdürülebilir gelebilmesi için hazırlanan
başarının vazgeçilmez unsurlarından ‘Bakkallar ile Dayanışma
biri olarak görülür. ve Geliştirme Projesi’ de
Aslında bilimsel bir yaklaşımla yer alıyor. Bu proje,
olmasa da geleneksel iş anlayışında da ortaklık kültürünün pek gelişmediği ülkemizde
müşteri sadakati vardır. İndirim isteyen küçük esnafın organize perakendecilik
müşterinin dükkân sahibine “Ayağımız karşısında ayakta kalma çabası için ilginç bir
alışsın” demesinin temelinde bir vaat deneme olarak incelenmeye değer.
vardır ve bu vaat “Daha çok alışveriş alpaslan Öztaş Cinius yayınevi - 2021/333 sayfa
edeceğiz, küçük bir kazançtan
vazgeçersen uzun süreli ve istikrarlı bir Gıdanın Ekolojisi
kazancı garantileyebilirsin” mesajını
içerir. Dükkân sahibi de yeni müşteri “Türkiye'de Gıda
hakkındaki ilk izlenimine göre gereğini Sistemlerinin
yapar. Sonuçta uzun süreli bir ilişkinin Dönüşümü” alt başlığı ile
ilk adımı atılmış olabilir ya da tüm bu yayınlanan kitap, gıda
konuşulanlar bir pazarlık argümanı sistemleri faaliyetleri ve
olarak kalır… bu verileri, kendi ifadesiyle ana hedef Bu cevaplar arasında tüketicilerin en yok, birçok marka satın alıyorum. doğal kaynaklar
Geçtiğimiz yüzyılda gelişen ve kitlesi olan “milyonlarca bilinçli müşteri, çok güvendikleri referans kaynağının Yüzde 15 Tercih ettiğim markaları arasındaki etkileşimin
işletmelerin anahtar performans ebeveyn, Y kuşağı ve profesyonellerden” tanıdıkları insanlar olması dikkat çekici. satın alıyorum. bütünsel bir yaklaşımla
göstergelerinden biri olan müşteri topladığını belirtmek lazım. Yani “tavsiye” yine en güçlü müşteri Bu soruya verilen cevaplar, anketi ele alınması ve gıdanın
sadakatini sağlamak için; müşteriyi Ödüller Tüketicilerin Satın kazanma yöntemi… Öte yandan cevaplayanlar arasında, marka üretilmesinden
tanımak, ihtiyaçlarını bilmek, kalite, Alma Kararlarını Nasıl Etkiler? ünlülerin tavsiyelerinin önemsenmemesi sadakatine sahip tüketici oranının yüzde tüketilmesine kadar
müşteri ile iletişim gibi yöntemler olsa Öncelikle araştırma sonuçları 53.868 ise öykünülmelerine rağmen ünlülerin 15 olduğunu gösteriyor. Yani aslında geçen tüm sürecin gezegenin ekolojik sınırlarını
da özel indirimler, ödüller ve puanlar en kişiyle yapılmış bir anketle elde edilmiş. tavsiyelerini maddi menfaat karşılığı sadık müşteri olduğu anlaşılan yüzde da gözeterek planlanması ve yürütülmesi
önemli yöntemdir. Bu yöntem müşteri yaptıklarının tüketiciler tarafından 15’in diğer sorulara verdikleri cevapların gerektiği iddiasıyla çözüm önerileri sunuyor.
sadakati için elbette tek başına yeterli Başta da belirttiğim gibi en çarpıcı sonuç, bilindiğinin açık bir göstergesi. Ankete incelenmesi daha anlamlı sonuçlar sabriye ak kuran-nika kitabevi - 2022/336 sayfa
“ödül” denen, nakit veya puan teklifleri
değildir ama geçenlerde yayınlanan bir karşısında tüketicilerin yüzde 97’si, katılanların tümünün internet kullanıcısı bulunmasını sağlayabilir. Ama maalesef
araştırmanın sonuçlarına göre, tercih ettikleri markaya sadık olduğu düşünülürse, sosyal medyaya yayınlanmamış. Türkiye'de Kuraklık
müşterinizi kaybetmenin en kolay yolu kalmayacağını belirtiyor. Influence bakarak yeni bir markayı deneyeceğini Sadık Müşteri Bir Efsane mi?
da rakiplerinizin uyguladığı Mobile’ın sitesinde bu oranın nedenleri- söyleyenlerin yüzde 9’da kalması da Tüm dünyada gıda
indirimlerdir… oldukça ilginç. Bu anketin sonuçlarına bakılırsa, her güvenliğini tehdit eden
nin sorgulandığı bir yorum ve açıklama “Daha düşük fiyata ve daha iyi şey boş, ne yaparsan yap sadık müşteri
Meğer Sadakat Yokmuş yok. Bence hem şirketin faaliyet alanı ve değere sahip bir ürün bulsanız, dener kazanamazsın, kazandıklarını da küçük tarımsal alanların çeşitli
sebeplerle azalmasının
Influence Mobile tarafından 53 bin hedef kitle seçimi, hem de anketin misiniz?” sorusuna verilen cevap, bir menfaat karşısında kaybedersin, nedenlerinden biri olan
868 kişiyle yapılan bir anketin gerçekleştirildiği internet ortamı beklenebileceği gibi yüzde 98 oranda müşteri sadakati için yapılabilecek tek kuraklık hakkındaki
sonuçlarına göre, nakit veya puan içeren dolayısıyla, su götürür bir oran bu… “Evet” olmuş. Yani hem daha kaliteli, şey indirim-ödül-puan üçlüsüne teslim kitap, kuraklık
bir teklife rağmen markasına sadık “Yeni bir marka denemeyi hem de daha uygun fiyatlı bir ürünü olmaktır. problemine yönelik
olacaklarını belirtenlerin oranı sadece düşünmenize ne sebep olur?” sorusuna denemem diyenler yüzde 2’de kalmış. Peki, gerçek öyle mi? ulusal düzeyde yeni
yüzde 3. Yani ankete cevap verenlerin verilen cevaplar ise sırasıyla şöyle: Önemli bir soru olan “Hangi ifade Tüketicilerin davranışlarını maddi
yüzde 97’sinin sadakatleri tamamen l Yüzde 33 Arkadaş tavsiyesi satın alma kararlarınızı en iyi şekilde çıkarlar dışında belirleyen bir şey yok yaklaşımların
maddi temele dayanıyor. l Yüzde 31 Düşük fiyat tanımlar?” ise şöyle cevaplanmış: mu? geliştirilmesine katkı
Araştırmanın diğer verilerine geçme- l Yüzde 23 Kuponlar Yüzde 60 Markaya göre değil fiyata Aidiyet, imaj, muhafazakârlık tüketici sunmayı amaçlıyor ve ağırlıklı olarak
den, Influence Mobile’ın ödül-puan l Yüzde 9 Sosyal medya göre satın alıyorum. davranışlarında etkisiz mi? Türkiye’deki kuraklık özelliklerini ve kuraklığa
hizmetler veren bir firma olduğunu ve l Yüzde 4 Ünlü onayı Yüzde 20 Tercih ettiğim bir marka Bu konuyu sürdüreceğiz… neden olan bölgesel hava dolaşımını içeriyor.
Hurşit yetmen-kriter yayınları -2022/96 sayfa