Page 26 - Sayı-44 Mart Nisan 2020
P. 26

EKONOMİYE BAKIŞ







                                     2020 ‘kötümserlik yılı’na aday





                           2020, tüm dünyada, şirket yönetimlerinin şapkayı önlerine koyup, ciddi
                          değerlendirmeler yapacakları bir yıl olacak. 2020’nin ‘yatırım hamlesi’ yılı

                     olabilmesi için, bu kötümserliği dağıtacak olumlu gelişmelere ihtiyaç olacak. Ancak,

                     ocak ayı ortasından bu yana dünya ekonomisini pençesine almış olan ‘Koronavirüs’
                           krizi, 2020 konusunda iyimser olmayı bir hayli zorluyor. Hastalık zamanla
                      gündemden düşecek olsa da, dünya ekonomisine etkileri tüm 2020’yi kaplayacak.







             2020, dünyanın bütününde, şirketlerin üst düzey   PROF. DR.          Dünya  nüfusunun  ve  ekonomisinin  geniş  bir  bö-
             yönetimlerinin şapkayı önlerine koyup, ciddi de-                     lümünü  temsil  eden  Asya-Pasifik,  Afrika,  latin
             ğerlendirmeler yapacakları bir yıl olacak. Bilhassa,   KEREM ALKİN   Amerika  ve  Orta  Doğu’da  ekonomik  büyümedeki
             Atlantik  İttifakı’nın  Amerika  ve  Avrupa  kanadı-                 belirsizlik en önemli 2. tehdit ve risk başlığı. Küre-
             nın basiretsizlikten veya çıkarlarından dolayı göz                   sel ölçekte cEO’ların ‘kötümserlik’ algısı ve büyüme
             yumdukları  jeopolitik  gerginliklerden  başlayarak,                 yönelik tehdit algısı, ister istemez yatırım eğilimini
             ABD’nin liderlik ettiği ‘küresel ticaret savaşları’nın               de olumsuz yönde etkiliyor. 2020’nin ‘yatırım ham-
             da  tetiklediği  ağır  belirsizlikler,  küresel  ölçekte             lesi’ yılı olabilmesi adına, bu kötümserliği dağıta-
             milyonlarca şirketi ürünlerini dünyaya satmak ko-                    cak olumlu gelişmelerin önünü açmak gerekecek.
             nusunda yeni pazarlara ve yeni tedarik zinciri ara-                  Ancak,  ocak  ayı  ortasından  bu  yana  dünya  eko-
             yışlarına zorluyor. uzunca bir dönem Asya-Pasifik                    nomisini pençesine almış olan ‘Koronavirüs’ krizi,
             ülkelerini en önemli ‘tedarik’ partneri olarak gören                 2020 konusunda iyimser olmayı bir hayli zorluyor.
             şirketler,  bugün  tek  bir  coğrafyaya  ‘bağımlılığı’
             ciddi manada sorgulamaktalar.                                        KOrOnAvİrüS: FırSATçılAr vE rİSKlEr
             Dünyanın  tanınmış  yönetim  danışmanlığı  ve  de-                   Küresel ithalatın yüzde 13,5’ini, dünya genelinde
             netim  şirketlerinden  PriceWaterHousecoopers                        imalat  sanayinin  küresel  tedarik  zincirine  bağlı
             (Pwc)’ın 23.’sünü yayınladığı ‘Küresel cEO Anketi’,                  ihtiyaçlarının  ortalama  yüzde  20’sini  karşılayan
             2018’de hayli yüksek bir iyimserlikle dünya eko-                     çin’in yeni yıl tatili sonrası üretime yüzde 40/50
             nomisinin büyüme performansına yönelik bir bek-                      kapasite  ile  dönmesi  iki  temel  sorunu  gündeme
             lenti ortaya koyan cEO’ların, bugün ise, 2020 ve   EKONOMİYE BAKIŞ   getiriyor. Birincisi, otomotiv ve elektronik sektö-
             sonrasına yönelik hayli yüksek bir ‘kötümser’liğe                    ründeki ara mamul, işlenmiş hammadde ve kom-
             geçtiklerine işaret ediyor. En yüksek kötümserlik                    ponent  ihtiyacında ortaya çıkacak büyük sıkışma.
             Kuzey Amerika ve Batı Avrupa’da kendini gösterir-                    Bu durum, sadece çin değil, dünya genelinde bir
             ken, göreceli düşük kötümserlik Türkiye ve rusya’nın da yer aldığı Orta ve   üretim sıkışmasını ve küresel büyümede şu an ki tahminlerle 0,3 daralmayı
             Doğu Avrupa ülkeleri ile Asya-Pasifik’te gözleniyor. Küresel ölçekte cEO’ların   beraberinde getirebilir. İkinci önemli sorun ise, çin’in üretimi ve hane halkı
             3 yıl gibi bir orta vade için şirket getirisi ve reel sektör güvenine yönelik   tüketimi için üretim ve ihracat yapan ülke ve şirketlerin duydukları endişe.
             artış beklentisi, 2011 ve 2017’de, iki kez yüzde 51 ile en yüksek değeri   Doğal taş, yani mermer endüstrisi, madencilik sektörü küresel ölçekte bu
             görmüşken, 2020’de bu oran yüzde 34’e gerilemiş. Önümüzdeki 1 yıl için   sıkıntıyı göstermeye başladı.
             ise yüzde 27’ye.                                     İngiltere’de 3 fabrika ile faaliyet gösteren ve ülkenin en büyük otomotiv
             Hükümetlerin aşırı düzenlemeleri, politik belirsizlikler, şirketin temel bece-  üreticisi olan jaguar land rover, üretimi devam ettirebilmek için iki haftalık
             rilerinde yetersizlik, ticari anlaşmazlıklar ve siber saldırılar 2019’da ilk en   stokları olduğunu ve çin’de hayatın durma noktasına gelmesi nedeniyle her-
             önemli 5 tehdit başlığı olarak algılanırken, 2020’de cEO’lar hükümetlerin   hangi bir satış yapamadıklarını ve bu kaybı çin’den araçları başka ülkelere
             aşırı düzenlemelerini yine ilk sırada tutarken, ticari anlaşmazlıkları 4. sıra-  kaydırarak telafi edip edemeyeceklerinin de ciddi belirsizlik içinde olduğu-
             dan 2. sıraya, dünya ekonomisinin büyümesine yönelik belirsizliği de 12.   na işaret etmekte. Hindistan’ın tanınmış otomotiv kuruluşu Tata Motors’un
             sıradan 3. sıraya, siber saldırıları 5. sıradan 4. sıraya taşımışlar. cEO’lar kü-  benzer duruma dikkat çekmekte. Koronavirüs’ün çin’de sebep olduğu belir-
             resel ölçekte, vergilerdeki belirsizlikleri, kur ve paritede aşırı dalgalanma-  sizliğin esas negatif sonuçlarının ise mart ayında hissedileceği konuşuluyor.
             yı, tüketici eğilimlerindeki değişimi, ülkelerin ‘korumacılık’ eğilimlerini en   Dünya ölçeğinde, çin’in otomotiv ve elektronik sektöründe sağlayamadığı
             temel 15 tehdit arasında öncelikli risk başlıkları olarak algılamıyor. Kuzey   tedariki telafi etmek üzere, şirketler güney Kore’nin kapısını çaldığında ise,
             Amerika’da siber saldırı, Batı, Orta ve Doğu Avrupa’da hükümetlerin aşırı   ‘fırsatçılar’ın fiyat arttırmak için fırsat kolladıkları anlaşılmakta. Öyle ilginç
             düzenlemeleri, latin Amerika’da popülizm, Asya-Pasifik’te ticari anlaşmaz-  bir tablo yaşanıyor ki, çin’in sebep olduğu küresel üretimdeki aksama petrol
             lıklar, Afrika’da politik belirsizlikler ve Orta Doğu’da jeopolitik belirsizlikler   fiyatlarını olumsuz yönde etkilerken; yedek parça bazlı endüstriler ile tarım
             1. sırada.                                           ve gıda endüstrisi için ise küresel emtia fiyatlarının yükselişini tetikledi. Bu





           24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31