Page 28 - Sayı-55 Ocak - Şubat 2022
P. 28
26
26 GIDANIN GELECEĞİ
FİYAT REKABETİNİN PANZEHİRİ: MARKA YATIRIMI
İSMAİL ŞEN
Peşin satan, veresiye satan arasındaki fark, eski dünyanın dükkanlarının duvarlarını süsleyen bu görselde simgeleşmişti. Veresiye satanın “tra-
jedisi”, yine dükkanlara asılan şu yazıyla da yansıtılırdı: “Veresiye veremem, ardı sıra gidemem, gidersem de bulamam, bulursam da alamam.”
Alışveriş biçimlerinin değişmesiyle, kredi kartının ve taksitli alışverişin yaygınlaşmasıyla durum tam tersine döndü. Öte yandan alışveriş biçim-
leri dışında iş yapma yöntemlerindeki değişikliği göstermek için de görsel faydalı oluyor...
Böyle soru mu olur, demeyin. Küçük büyük her iş- meli, ne zaman söylemeli, tüketiciye nasıl ulaşmalı?
letmede bu soru zaman zaman gündeme gelir. Eğer 1839 ile 1922 arasında yaşamış, reklamcılık ve pa-
hiç marka yatırımı yapmamış bir işletmeniz varsa, zarlamacılığın öncü şahsiyetlerinden İş insanı John
marka yatırımı kararının arifesinde yaşarsınız hep. Wanamaker’in ünlü sözü bu endişelerin veciz bir
Reklamı bir harcama olarak görüp, reklama, sokağa ifadesidir: “Reklama harcadığım paranın yarısı
atılan para gözüyle bakmak pek de yadırganmaması boşa gidiyor, ama hangi yarısı bilemiyorum.”
gereken bir tutumdur. Yoğun rekabetin yaşandığı,
kârlılığın giderek düştüğü sektörlerde reklam, do- ***
layısıyla da marka yatırımı yapmak kolay değildir. Bu konuyu bir başka yazıya bırakıp, marka yatırımı
Büyük firmalar için de reklam yatırımını sürdür- yapmalı mı, yapmamalı mı kararı hakkında bir şey-
mek kolay değildir. Yaptığı yatırımlarla belirli bir ler yazmak istiyorum.
Pazar hâkimiyetine ulaşmış firmalar, daha ne kadar Aslında bu sorunun cevabı basit: Eğer işletmenizin
bu parayı saçmaya devam edeceğiz, diye düşünürler gelişmesini, büyümesini, pazar payının artmasını is-
haklı olarak.
tiyorsanız marka yatırımı kaçınılmaz bir zorunluluk.
Bir diğer sorun da yapılan harcamaların etkisiyle Bu zorunluluk, marka yatırımı yapan büyük işlet-
ilgili endişelerdir. Hangi mecrayı kullanmalı, ne de- melerin hepsinin pazar paylarının sürekli artmasıyla