Page 47 - mart-nisan
P. 47

MART-NİSAN 4747
                                                                                                      MART-NİSAN



            MEVZUATA UYUM USUL VE ESASLARI



            Önceki yazımızda “mevzuata uyum” (compliance)  bir birim (örneğin muhasebe, insan kaynakları, IT,
            konusunu genel olarak ele almış, tanımlamış, öne-  finans, hukuk, satış) tarafından cevaplandırılmalı,
            mine işaret etmiştik. Bu yazımızda ise, “uyum usûl  riskli alanlar tespit edilmelidir. Riskli alanların tespi-
            ve esasları”ndan (compliance methodolojisi) bahse-  tine bağlı olarak hangi mevzuata uyulacağı ve ne sık-
            deceğiz.                                   lıkla test/denetim yapılması gerektiği soruları daha
                                                       iyi cevaplandırılabilecektir.
            Üretim ve satışa odaklanmış olan işletme sahipleri
            ile  yöneticilerin,  uyum  ihtiyaçlarını  tespit  edebil-
            mesi ve bunları giderici adımları atabilmesi oldukça   3. Eğitim ve Kurum Kültürü Oluşturulması
            zordur. Bu sebeple, işletme sahiplerinin, yöneticile-
            rin ve çalışanların işlerini kolaylaştıracak bir “Uyum  İçeriğe ve risk değerlendirilmesine bağlı olarak şirket
            (Compliance) Usulü”ne ihtiyaç bulunmaktadır.   yönetici ve çalışanlarına yönelik bir eğitim programı
                                                       oluşturulmalıdır.
            II. UYUM (COMPLİANCE) METODOLOJİSİ
                                                       4. Mevzuat Takibi


            1. İçerik / Compliance Check List          Oluşturulan içerikteki mevzuatın hangi sıklıkla nasıl
                                                       takip edileceği belirlenmeli, değişiklikler konusunda
            Uyum Usul ve Esasları belirlenirken önce uyulması   ilgili birimler bilgilendirilmelidir.
            gereken mevzuat ve kurallar tek tek sayılmalı ve bir
            kütüphane oluşturulmalıdır. Bu içerik, uyum, dene-
            me ve uygulama testlerinin dayanağını oluşturacak- 5. Uyuma Aykırılıkların Yaptırıma Bağlanması

            tır.  Bu içeriğe dayalı olarak da “compliance check   Uyuma aykırılıkların tespit edilmesi halinde, aykırı-
            list” hazırlanmalıdır.  İlgili alanlara ilişkin çok sayıda   lıkta kusurlu olan çalışanların uyum farkındalığının
            soruyu barındıran “compliance check list” şirketin   artırılması amacıyla bir yaptırım sistemi oluşturul-
            ilgili birimleri tarafından çalışılmalı, sorular cevap-  malıdır.
            landırılmalı ve şirketin ihtiyacı olan uyum kapsamı
            belirlenmelidir.

            Gerek uyum içeriği (mevzuat) gerek check list hazır-  6. Uyum Görevlisinin Belirlenmesi (Compliance Offi-
            lanırken bir taraftan şirketler için gerekli olan mev-  cer)
            zuat belirlenmeli bir taraftan da şirketin faaliyette   Uyum Usul ve Esasları’nın takibi ve ilgili birimler
            bulunduğu sektöre ve müşteri çevresine göre özgü   arasındaki bilgi akışının sağlanması, yönetim ku-
            olan alanlar tespit edilmelidir. Örneğin, perakende   rulunun bilgilendirilmesi, risk analizi, eğitim prog-
            satış faaliyetinde bulunan işletmeler, tüketici huku-  ramı, yaptırım konularının sorumlusu olarak bir
            ku mevzuatını özellikle ve ayrıca oluşturmalıdır.   uyum görevlisinin (compliance officer) belirlenmesi
            Bu durumda ilgili alanda (örneğin e-ticaret hukuku)  gerekir. Şirketin mevcut çalışanları arasından (terci-
            uzman bir ekip oluşturularak içerik, şirket çalışanla-  hen avukatı ya da insan kaynakları müdürü) biri se-  “işletme
            rının dikkat edeceği temel hususlar, uyum ihlalleri-  çilerek uyuma ilişkin görevler bu kişiye bırakılabilir.  sahiplerinin,
            nin sonuçları belirlenmelidir.                                                       yöneticilerin
                                                                                                 ve çalışanların
                                                       7. Raporlama                              işlerini
            2. Uyum Risk Değerlendirmesi (Compliance Risk As-  Tüm uyum metodolojisi ve uygulamalarla ilgili ola-  kolaylaştıracak
            sesment)                                                                             bir “Uyum
                                                       rak yıllık rapor hazırlanmalı ve rapor yönetim kuru-
            İkinci olarak, hazırlanan içerik esas alınarak bir  luna sunulmalıdır. Yönetim kurulu da raporun ilgili   (Compliance)
            uyum  risk  değerlendirmesi  yapılmalıdır.  Risk  de-  kısımlarını, yıllık yönetim kurulu raporuna dahil   Usulü”ne ihtiyaç
            ğerlendirmesinde, check list’te yer alan sorular her  etmelidir.                     bulunmaktadır.”
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52