Page 15 - borsaaktuel-68-k
P. 15
MART-NİSAN 15
ekonomisinin enflasyonist bir konjonktürün etkisin- “Vatandaşlar
de denge bulmaya çalıştığına dikkat çeken Koyun- kadar çiftçi,
seven, “Türkiye ekonomisi, bu durumu en çarpıcı sanayici, tüccar
şekilde yaşayan ülkelerden biri oldu. Vatandaşlar
kadar çiftçi, sanayici, tüccar olarak da enflasyondan olarak da
ciddi manada etkilendik” tespitinde bulundu. enflasyondan
Etkilenmenin somut sonucu olarak Türkiye İstatis- ciddi manada
tik Kurumu tarafından açıklanan 2023 yılı enflasyo- etkilendik.”
nunun yüzde 64,77 olmasını gösteren Koyunseven,
“Üretici fiyatları (ÜFE) ise yüzde 44 seviyesinde.
Bu durum, ileriki dönem için enflasyonda nispeten
dengelenme sinyali verse de, yine de çok yüksek se-
viyelerde” diye konuştu.
Gıdada yıllık enflasyonun yüzde 72 olduğunun altı-
nı çizen Koyunseven, 2023 yılı Aralık ayında fiyatı İLHAN KOYUNSEVEN
en çok artan 10 üründen 8’inin gıda ürünü olmasına ması muhtemeldir. Jeopolitik gelişmelerden hemen
vurgu yaptı.
etkilenen, küreselleşmiş bir dünyada yaşıyor ve tica-
ret yapıyoruz. Günümüzde uluslararası ticaretin sı-
TARIM SEKTÖRÜNÜN BÜYÜK ÇELİŞKİSİ
nırlarını mesafeler değil, gümrük vergileri çiziyor di-
“AB ülkeleri ile kıyasladığımızda, tarımsal hasılada yebiliriz. Bu yüzden e-ihracat başta olmak üzere, dış
da, gıda enflasyonunda da en üstteyiz” diyen Koyun- pazarlara erişimdeki kanalların etkin kullanımının,
seven, sözlerini şöyle sürdürdü:
fark yaratacağı bir seneye giriyoruz. Küreselleşme
“Dolayısıyla sektör olarak büyük bir çelişki yaşıyo- birçok soruna yol açmasının yanında sayısız fırsat
ruz. Bu noktada çözüm, hem zirai üretimi hem de da barındırıyor. Bu nedenle, gözlerimizi uluslararası
iç ve dış ticaretteki yapısal sorunlarımızı düzeltmek- pazarlara çevirmenin yararları var. Müşteri ve pazar
ten geçiyor. Tarım ve gıda kadar kapsamlı ve girift çeşitliliği, işletmelerimizin güçlenmesi için fayda-
bir başka sektör belki de yoktur. Örneğin, hububat lı olacak avantajlardır. Ayrıca yeni pazarlar ve yeni
üretimi, kırmızı et sektörünü ve süt ürünleri üreti- müşteriler, rekabetçiliğimizi de artıran faktörlerdir.”
mini etkileyebiliyor. Veya zeytin ile ayçiçeği üretimi,
iklimden farklı ölçülerde etkilenebiliyor. Benzer
şekilde Ukrayna ve Rusya’daki savaş, küresel gıda
arzını temelinden sarsabiliyor. Dolayısıyla Türki-
ye’nin gıda konusunda kendini güvende hissede-
bilmesi için, çalışmaları devam eden tarım sayımı,
planlı üretim, kooperatifçilik, verimli su kullanımı
gibi adımların bir an önce hayata geçirilmesi artık
bir zorunluluktur.”
“2024 BÜYÜME AÇISINDAN
DAHA DENGELİ BİR YIL OLACAK”
Türkiye ekonomisinin, 2023 yılının üçüncü çeyre-
ğinde yüzde 5,9 büyüme kaydettiğini hatırlatan Ko-
yunseven, 2024 yılının ekonomik aktivite açısından
daha sakin, dolayısıyla büyüme oranları açısından da
daha dengeli bir yıl olacağını kaydetti.
Koyunseven, sözlerini şöyle bitirdi:
“Türkiye’de iç talebin, geçen yıla göre daha sınırlı ol- AHMET BÜLENT KASAP