Page 13 - borsaaktuel-75-k
P. 13

MAYIS-HAZİRAN 13




            KÜRESEL TİCARET SAVAŞLARI VE TÜRKİYE İÇİN   yon baskıları, Çinli tüketicilerin harcamalarını kısıtlamasına
            FIRSATLAR                                  ve daha uygun fiyatlı ürünlere yönelmesine neden olmuş du-
                                                       rumda.
            Türkiye, iki ‘siyah kuğu’, hem ‘Kovid-19’ küresel virüs salgını   ABD-Çin ticaret gerilimi, Brezilya’nın Çin’e tarım ürünleri
            sürecinde, hem de Rusya-Ukrayna Savaşı’nın başlangıcından   ihracatını  artırmasına  olanak  sağladı.  Çin’in  ABD’den  itha-
            bu yana, bir yandan dirençli, çözüm odaklı ve kapsayıcı eko-  latı azaltarak Brezilya gibi alternatif tedarikçilere yönelmesi
            nomik becerileriyle, bir yandan da uluslararası siyaset ve dip-  küresel  ticaret  rotalarında  değişikliklere  yol  açtı.  ABD’nin
            lomasi alanındaki yapıcı, dengeli, tutarlı ve ilkeli tutumu ile ne   tarifeleri, Avustralya ve Yeni Zelanda’nın da Asya pazarların-
            kadar kıymetli bir ülke olduğunu, hakiki bir dost olduğunu,   daki rekabetçiliğini artırmış durumda. Bununla birlikte, bu
            her daim güven duyulacak bir müttefik olduğunu defalarca   iki ülkenin Çin ile olan ticaret ilişkilerinde belirsizlikler sürü-
            kanıtlamıştır. Öyle ki, Türkiye’nin stratejik otonomiye dayalı   yor. Tarifeler, gıda fiyatlarında artışa neden oldu. bu da Çinli
            savunma ve güvenlik odaklı teknolojik atılımları, dünya sa-  tüketicilerin daha uygun fiyatlı ürünlere yönelmesine ve özel
            vaş doktrinlerini değiştirecek başarıları ve becerileri, pek çok
            gelişmiş ve önde gelen gelişmekte olan ülkenin Ülkemiz ile   markalı ürünlerin tercih edilmesine yol açtı. Gıda şirketleri ise,
            işbirliğini hızlandırma gayretlerini yoğunlaştırdı.  maliyet baskılarını azaltmak için verimlilik artırıcı önlemler
                                                       almakta; ürün portföylerini yeniden düzenleyerek ve stratejik
            Güneydoğu Asya, yani ASEAN Ülkeleri, öncelikle Endonezya   ortaklıklara yönelmiş durumdalar. Trump yönetiminin ayrıca
            ve Malezya, Latin Amerika tarafında Brezilya, Meksika, kü-  gıda güvenliği ve düzenlemelerinde yaptığı değişiklikler de be-
            resel ticaret savaşlarının tırmandığı böyle zorlu bir dönemde,   lirsizlikleri arttırdı.
            Türkiye’nin ihracat hacmini 270 milyar dolar ve ötesine taşı-
            ması adına, ‘güvenilir liman’ ülke algısını daha uzak coğrafya-  Çin, 2023’te yaklaşık 168 milyon metrik ton et ve balık tü-
            lara taşıması, söz konusu ülkelere ticaret heyetleri ve ziyaret-  keterek dünya genelinde en büyük tüketici olmuştu. Ancak,
            lerin sıklaştırılması, sektör sektör işbirliğinin derinleştirilmesi   ekonomik yavaşlama ve fiyat artışları, et tüketiminde düşüşe
            çok önemli. Türkiye’nin küresel ticaret savaşları boyutunda,   yol açmış gözüküyor. Yine, 2024’te Çin’in süt ürünleri itha-
            her kıta için tedarik zincirinde öne çıkan talep arayışlarını de-  latı yüzde 8,1 azaldı. Ayrıca, Çin gümrükleri tarafından red-
            taylandırması kritik önemde. Bunun yanısıra, 1. ve 2. kuşak   dedilen gıda ürünlerinin sayısı da yüzde 78,1 artmış. 2024’te
            komşu ülkelerle ile ticaret hacmini derinleştirmesi mümkün   Çin’de yaklaşık 3 milyon restoran kapandı. Bu durum, tü-
            Ayrıca, Çin’in bu derece yüksek ek gümrük tarifesi oranları ile   keticilerin dışarıda yemek harcamalarını kıstığını ve restoran
            hayli zorlanacağı ABD pazarında, öne çıkan eyaletlerin yüksek   sektöründe fiyat savaşlarının yaşandığını göstermekte. Çin hü-  “ABD-Çin
            gümrük tarifesi uygulanacak ülkelerden temin etmelerinin pa-  kümeti, 2024-2035 yılları arasında tahıl tüketimini artırmayı   ticaret gerilimi,
            halı olacağı ürünleri tespit edip, Türk ihraç ürünleri için yeni   hedefleyen bir plan da başlatmış durumda. Bu plan, tam tahıl
            fırsatlara yönelik yol haritası oluşturmak önemli. Bu noktada,   tüketiminin artırılmasını ve halkın tahıl tüketimi konusunda-  Brezilya’nın Çin’e
            ilk etapta tekstil, hammadde ve ara mamulleri, hazır giyim,   ki farkındalığının yükseltilmesini amaçlamakta.   tarım ürünleri
            halı ve elektrikli ekipman gibi sektörlerdeki fırsat penceresi   Çin atıştırmalık pazarı, 2024’te 131,1 milyar ABD doları de-
            hızlı değerlendirmeli. Bunun yanı sıra, otomotiv yedek parça-  ğerine ulaştı ve 2033’e kadar yüzde 5,16’lık bir bileşik yıllık  ihracatını
            sı, beyaz ve elektronik eşya, mobilya ve petro-kimya ürünleri   büyüme oranıyla 206,2 milyar dolara ulaşması beklenmekte.
            ile ilgili fırsatlar iyi analiz edilmeli. Türkiye hızlı hareket eder   Bu büyüme, şehirleşme, artan gelirler ve değişen yaşam tarzla-  artırmasına
            ise, 16 milyar doları aşan ABD’ye ihracat hacmi 20 milyar do-  rıyla destekleniyor gözüküyor. Çin’de gıda tüketimi, ekonomik  olanak sağladı.
            lara sıçrayabilir.                         faktörler, sağlık bilinci ve hükümet politikalarıyla şekillenmek-
                                                       te. Et ve süt ürünleri gibi geleneksel gıdalarda tüketim azalır-  Çin’in ABD’den
            ABD-ÇİN TİCARET SAVAŞLARININ KÜRESEL TARIM   ken, sağlıklı atıştırmalıklar, tam tahıllar ve bitki bazlı ürünler   ithalatı azaltarak
            SEKTÖRÜNE ETKİLERİ                         gibi kategorilerde artış gözlemlenmekte. Bu trendler, Çin’in
                                                       gıda güvenliği hedefleri ve tüketici tercihlerindeki değişimlerle   Brezilya gibi
            Trump yönetiminin Çin’e uyguladığı yüksek tarifeler, Çin’in
            ABD’den tarım ürünleri alımını azaltmasına neden oldu.   de uyumlu gözüküyor. Tarım ve gıda ürünlerinde dünyanın en   alternatif
                                                       önemli tüketici ülkelerinden birisi olan Çin’de küresel ticaret
            ABD’nin Çin’e olan sorgum ihracatı 2025’in başlarında yüzde   savaşları kısa ve orta vadede tarım ve gıda tüketimini yavaşlatır  tedarikçilere
            95 oranında düştü. Tarife savaşları, küresel tedarik zincirlerini
            bozarak gıda fiyatlarında artışa da yol açmış durumda. Unile-  ise, küresel tarım ve gıda fiyatlarında bunun etkisini daha net   yönelmesi
            ver, Nestlé ve PepsiCo gibi büyük gıda şirketleri, hammadde   gözlemleyebileceğiz.   küresel ticaret
            maliyetlerindeki artış nedeniyle fiyatlarını yükseltmek zorun-  Nisan ayı başında açıklanan BM Gıda ve  Tarım  Teşkilatı
            da kaldılar. Tarife savaşları, Çin’in TÜFE’sinin 2025’in mart   (FAO) küresel fiyat raporu, 2024 yılının mart ayına göre yüz-  rotalarında
            ayında yıllık bazda yüzde 0,1 oranında düşmesine de sebep   de 6,9’luk bir küresel tarım fiyatı artışına işaret ediyor. Aynı
            oldu. Bu durum, iç talepteki zayıflamanın ve deflasyon riski-  dönemde, Türkiye’de gıda fiyatlarının yıllık bazda yüzde 37,12  değişikliklere
            nin bir göstergesi olarak da değerlendirilmekte. Çin “Temiz   artmış olması, Türkiye ile dünya tarım-gıda fiyatları arasında-  yol açtı. ABD’nin
            Tabak” kampanyası gibi girişimlerle gıda israfını azaltmayı ve   ki enflasyon makasını 30 puana yükseltmiş durumda. Küresel
            iç üretimi artırmayı da hedeflemekte. Bu kampanya, gıda gü-  fiyatlardaki artışların detaylarına baktığımızda, dünya tahıl  tarifeleri,
            venliğini ulusal güvenlik meselesi olarak ele almayı hedefliyor.  ve şeker fiyatlarındaki düşüşlerin, bitkisel yağ fiyatlarındaki   Avustralya ve
            Rabobank’ın ‘Trump 2.0: Küresel Gıda ve Tarıma Etkileri’   kayda değer artışla dengelendiği göze çarpıyor. Küresel Tahıl
            başlıklı raporu ise, Başkan Trump’ın ikinci döneminde uygu-  Fiyat Endeksi mart ayında yıllık bazda ise yüzde 1,1 geriledi.  Yeni Zelanda’nın
            lamaya koyduğu ticaret politikalarının küresel gıda ve tarım   Küresel Tüm Pirinç Fiyat Endeksi ise zayıf ithalat talebi ve bol   da Asya
            sektörlerine olan etkilerini kapsamlı bir şekilde analiz etmekte.   miktarda ihracat arzı nedeniyle yüzde 1,7 azalırken, Küresel
            ABD’nin Çin’e uyguladığı yüksek tarifeler, Çin’in ABD’den   Bitkisel Yağ Fiyat Endeksi yıllık bazda yüzde 23,9 yükseldi.   pazarlarındaki
            tarım ürünleri alımını azaltmasına neden olmuş durumda.   Palm, soya, kolza ve ayçiçeği yağı fiyatları, güçlü küresel itha-
            Özellikle soya fasulyesi ihracatında belirgin bir düşüş yaşan-  lat talebine bağlı olarak artmış gözüküyor. Küresel Şeker Fiyat  rekabetçiliğini
            dığı  gözleniyor. Çin  ve  diğer  ülkeler,  ABD’nin  tarifelerine   Endeksi ise mart ayında küresel talebin zayıfladığına dair işa-  artırmış
            misilleme olarak kendi tarifelerini artırdıklarından, bu durum   retlerin etkisiyle yüzde 1,4 düşmüş durumda. Küresel fiyatlar-
            ABD tarım ürünlerinin rekabetçiliğini de azaltmakta. Enflas-  daki gelişmeleri izlemeyi sürdüreceğiz.  durumda.”
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18