Page 2 - 06. İSTİB Haber Eylül 2022 Sayı 6
P. 2

05Syf 2_MASTER  9.09.2022  12:50  Page 1

          2                                                                    GÜNCEL                                                                                EYLÜL 2022



          Avantajlarımızı kazanca








          dönüştürmeliyiz







            w HABER MERKEZİ
                                               İstanbul Ticaret Borsasının, Güvenilir Ürün Platformunun desteğiyle
               STİB tarafından düzenlenen Borsa  düzenlediği “Borsa Meydanı’nda Sektörler Konuşuyor” toplantılar serisinde
               Meydanı toplantılarında bu ay
               kırmızı et masaya yatırıldı.  bu ay kırmızı et sektörü konuşuldu. “Kırmızı Ette Sorun ve Çözümler”
            İToplantıda konuşan İSTİB Başkanı  başlığı ile gerçekleştirilen etkinliğe geniş bir katılım gerçekleşti.
          Ali Kopuz, “Türkiye tarımsal üretim için
          her şeye sahip: Toprak büyüklüğü ve  dengelenmesine yapacağı katkıdır” dedi.   meralardan oluşuyor. Bu büyük sorunlar
          verimliliği, su kaynaklarımız, teknolojik                             doğurabilecek bir durum. Hayvan
          gelişmişliğimiz, uluslararası tüketim  Refah payı garantili bir       yetiştiriciliğinde kapalı sistem bizim için
          pazarlarına ve ticari birliklere yakınlığımız  üretim sistemi hedefliyoruz  çözüm değil.
          hep avantaj… İşte yapmamız gereken bu
          avantajları kazanca dönüştürmek için  Et ve Süt Kurumu Genel            Markette hazır kıyma satışı
          çalışmaktır” dedi.                 Müdür Vekili Mustafa                 yasak ancak satılıyor
                                             Kayhan: Et sektöründe
            Aile işletmeleri ve mera         tedarik zincirini ıslah edecek       Türkiye Kasaplar
          hayvancılığı geliştirilmeli        bir sisteme ihtiyaç var. Bunu      Besiciler Et ve Et Ürünleri        değiliz. Sektörde yüzde 30 civarı iş kaybı  Düşük et fiyatları dış
                                             temin etmek için sözleşmeli        Esnaf ve Sanatkârları              var. Geliri düşen üretici sektörden çıkmaya
            Güvenilir Ürün Platformu                                                                               başlıyor. Ülke olarak kendi içimizde bir  ticarette fayda sağlayabilir
          Başkanı Celal Toprak’ın            besicilik konusunda çalışmalarımız var.  Federasyonu Başkan Vekili -  sistem kurmalıyız.                   İSTİB Canlı Hayvan
          moderatörlüğünde yapılan           Üretimden itibaren her aşamaya dahil  Saruhan Yağmur: Biz                                                Ticareti Komite Başkan
          toplantının açılış                 olacağımız bir sistem öngörüyoruz. Bu  kasaplar olarak deterjan ile     Besicilerin işi terk etmesi      Yardımcısı Nezir Arslan:
          konuşmasını yapan Başkan           sistemde maliyetin üstüne belirli bir refah  etin bir arada satılmasına karşıyız.  önlenmeli             Türkiye’de on yıl öncesine
          Kopuz, Türkiye’nin kırmızı         payını üreticiye garanti edeceğiz.  Marketlerde hazır kıyma satışı yasak                                 göre et fiyatları düştü. O
          et üretim potansiyelinin mevcut üretimin  Süt üreticileri kazanamazsa  olduğu halde bu yasak deliniyor.    İstanbul Perakendeci             zamanlar et fiyatları 8-10
          çok üstünde olduğunu belirterek,                                      Engellenmesi gerekiyor.            Kasaplar Esnaf Odası               dolara tekabül ediyordu. Şu anda biz
          “Devletimiz, hayvancılığın gelişmesi için  et üretimi aksar             Et fiyatları artmazsa            Başkanı Aydın Tüfekçi:             Avrupa’dan ucuz durumdayız. Bu fırsatı
          uyguladığı politikalarla üstüne düşeni  Tarım ve Orman                                                   İstanbul’da kasapların yüzde
          yapıyor. Nitekim kırmızı et üretiminin  Bakanlığı Hayvancılık           sorunlar yaşayacağız             50’ye yakın iş kaybı var. Bir      değerlendirebiliriz. Hem ithalatın hem de
          sürekli arttığı bir gerçek. Ancak  Genel Müdür Yardımcısı               Türkiye Kırmızı Et               et halimiz olmadığı için           ihracatın serbest bırakılmasıyla Türkiye’nin
          potansiyelimize ulaşmak için çalışmamız  Burhan Demirok: Süt ve et    Üreticileri Merkez Birliği         karkas et fiyatları 93 lira ile 103 lira  üretim hacmini genişletebiliriz.
          gerektiği de ortada. Ülkemizde 11 ay  üretimi ayrı düşünülmemeli.     Başkanı Bülent Tunç:               arasında değişiyor. Besi kalitesi düştüğü  Et fiyatlarının bu şekilde
          boyunca, yem kullanılmadan hayvan  Süt üreticileri para kazanamazsa et üretimi  Hayvancılığa yapılabilecek  için etlerde ciddi yağlanma var. Besicilerin
          beslenebilecek meralar var. Bu nedenle  de aksar. Süt, et üretiminin giderlerinin  en büyük saygısızlık etin  işi terk etmesinin engellenmesi için de  kalması sürdürülebilir değil
          küçükbaş hayvancılığın ülkemiz için çok  karşılanması için önemli. Son üç yılda  pahalı olduğunu söylemektir.  çözüm üretilmeli.              İSTİB Yönetim Kurulu
          büyük potansiyel barındırdığına    küçükbaş hayvan sayısı 20 milyonlardan  Yem ve enerji gibi tüm girdilerdeki                              Üyesi Ömer Tekinaslan:
          inanıyorum. Özellikle yem fiyatlarının ve  26 milyon 800 bin başa ulaştı. Küçükbaş  olağanüstü artışlarla kıyaslandığında et  Kredi kullanan üreticilerden  Karkas et fiyatları zeytin
          üretim maliyetlerinin yükseldiği                                      çok ucuz. Fiyatların bu seviyede kalması 5-  cari faiz alınmasın      peynirin altına düştü. Bu
          dönemlerde bu sistemin önemi daha iyi  hayvan eti tüketimi de yüzde 25’lere çıktı.  6 ay sonra sorun yaşamamıza yol açacak.                 sürdürülebilir değil. Et
          anlaşılıyor. Bizim küçük aile işletmeleri ve  Kapalı sistem yetiştiricilik                                 Nazay Tarım ve                   üretiminin artırılması için
          mera hayvancılığını geliştirmek için ek  çözüm olamaz                   Geliri düşen üretici             Hayvancılık Genel Müdürü           cazip hale getirilmesi gerekiyor. Hem
          tedbirleri gündeme almamız lazım.                                       sektörden çıkıyor                Celal Naz:  Ziraat Bankası         hayvancılık desteklenmeli hem de kırsal
          Sanayide büyük başın, evlerde ise besin  Ulusal Kırmızı Et                                               finansmanında yaşadığımız          bölgelerin sosyal imkânları genişletilmeli.
          değeri de yüksek olan küçükbaş etinin  Konseyi Yönetim Kurulu           ETBİR Başkanı ve İSTİB           önemli bir sorunumuz var.          Biz de İstanbul Ticaret Borsası olarak
          tüketilmesinin yaygınlaştırılması lazım. En  Başkanı Ahmet Hacıince:  Meclis Üyesi Ahmet Yücesan:        Krediyi kullanan üreticilerden millileşme  kalifiye kasap ihtiyacının karşılanması için
          önemli nokta, mera sistemiyle üretimin  Sanayiye tahsis edilen        Sanayiciler olarak et fiyatlarının  sürecinde cari faizin alınmaması gerekiyor.  Milli Eğitim Bakanlığı ile temas halindeyiz
          maliyeti düşük olacağı için fiyatların  arazilerin yüzde 80’i         düşük olmasından memnun            Mevcut durum üreticilere zarar veriyor.  ve bu konuda çalışıyoruz.


           “En çok reklamcıya verdiğim paraya acıyorum”                                                                                         K     İ   T    A    p    L    I   K



             Yıllar önce bir
           müşterimden                                                                                                                           Tohumların Zaferi
           duymuştum bu sözü.
           Kızgınlık ve derin bir                                                                                                                  “Tohumlar nasıl bu kadar
           acıyla yüzü gerilmiş,                                                                                                                 başarılı oldu? Tohumların ve
           çok sevdiği şeylerden                                                                                                                 onları taşıyan bitkilerin
           ayrılan insanların                                                                                                                    gezegenimizi tepeden tırnağa
           trajik mimikleri                                                                                                                      değiştirmelerine imkân
           yapışmış gergin    İsmail Şen                                                                                                         tanıyan özellikleri,
           siması, gözümden                                                                                                                      alışkanlıkları nelerdi? Bu
           kaçırdığı bakışları ve titreyen elleriyle                                                                                             sorunun cevabı, elinizdeki
           bana ödeme yapıyordu:                                                                                                                 kitabın anlatısını kuruyor ve
             - En çok reklamcıya verdiğim                                                                                                        sadece tohumların doğada
           paraya acıyorum. Tabelacıya                                                                                                           nasıl serpildiklerini değil,
                                                                                                                                                 insanlar için neden bu kadar elzem olduklarını
           verdiğime de acıyorum ama en çok                                                                                                      da açıklığa kavuşturuyor.”
           reklamcıya… Tabelacı en azından
           tabela üretiyor. Sen ne yapıyorsun?                                                                                                    Thor Hanson-Metis Yayıncılık - 2022/240 sayfa
           Tasarladığın broşürleri bile matbaa                                                                                                   Amatörler İçin Meyve
           basıyor…
             Her iş insanının reklamveren olma                                                                                                   Yetiştiriciliği
           sürecini o da acı çeke çeke yaşıyordu.
           Çok acı çekti ama başardı. Tabelanın                                                                                                    “Yetiştiriciliğin doğru
           tasarımının, o tabelanın üretiminde                                                                                                   uygulanması hem
           kullanılan malzemeden; broşürün                                                                                                       yetiştiricinin kaliteli ürün
           içeriğinin kâğıttan çok daha değerli                                                                                                  elde etmesine hem
           olduğunu yaşaya yaşaya idrak etti.  yatırımdır ama karşılığında  aşaması ilginç bir başka dönemdir.  muğlaklıktan haklı olarak rahatsız  ekonomik tasarrufa hem de
           Doğru yapılmış reklam yatırımlarının  alacaklarınızı belirleyenler, bütçeniz,  Reklam harcaması yapmamak için,  olan birinin, net bir bedel ödeyip,  ülkemiz topraklarına fayda
           meyvelerini toplaya toplaya iyi ve  pazarlık gücünüz ve taleplerinizle  kendi kendine ya da ortaklarla  belirsiz bir sonuca katlanmasını  sağlayabilecek değer
           büyük bir reklamveren oldu… Firma  sınırlı değildir. Reklam ajansının  yapılan pazarlıklar, süreci uzatma,  beklemek gerçekten zordur. Bu, biraz  katabilecek bir adımdır. Her
           yıllardır ilk 500’de…           yeterliliği, kreatif çalışmaların gücü,  kaçınılmazı erteleme çabasını yansıtır.  karikatürize ederek şuna  bir ağacın varlığından
                                                                                                                                                 kendimizi sorumlu tutmak
                         HHH               yayınlanacak mecralar, strateji ve  Bu süreçte, “Eğer şu döneme kadar  benzetilebilir: Bir mal alacaksın,  bilinciyle yetiştiricilikte de
                                           saire… Herhangi birindeki bir aksama  istenilen satışa ulaşamazsak, başlarız”  ödeyeceğin bedel belli ama ödeme
             Peki, bir iş insanı reklamveren  tüm sürecin ve yatırımın boşa  gibi, sonucun ne olacağı alttan alta  sonucunda alacağın mal belirsiz.  doğru uygulamaları tercih etmek oldukça
           olurken hangi aşamalardan geçer?  gitmesine yol açabilir.        bilinen, umutsuz beklentilere sığınılır.  Reklam yatırımının başlangıçta,  önemlidir. Bu sebeple eserden yararlanacak tüm
             Ben, hemen hepsi, en azından     Şokun ardından, “Ben bunu       Şok, inkâr, öfke ve pazarlık   herkesin kapasitesine göre en       yetiştiricilere fayda sağlamasını umuyorum…”
           başlangıçta küçük olan birkaç yüz  reklamsız da hallederim” zannına  süreçleri boyunca ertelenen reklam  azından küçük bir servet olduğu  M.Ali Yurdakul-Dorlion Yayınevi -2022/216 sayfa
           müşterim üzerinde yaptığım      kapılıp reklam yatırımının       yatırımı, hedeflere ulaşmayı ya da  düşünülürse bu kararı vermenin
           gözlemler sonucu bu aşamaları   kaçınılmazlığının inkâr edildiği bir  sorunları çözmeyi sağlayamadığı için  zorluğu daha iyi anlaşılır.   Biyoçeşitlilik
           hastalıkların kabul sürecine    süreç başlar ki, uzamasının tehlikeli  doğan kayıplar nedeniyle depresyon  Reklam yatırımında sorunun bir  “Yirminci yüzyılın
           benzettim. Bir kişinin hastalığını  sonuçları olabilecek bir dönemdir. Bu  dönemi başlar. Normalde severek,  başka yönü de, etkisinin  başında iki binden fazla
           kabul sürecinde geçirdiği aşamalar  ve bundan sonraki aşamalarda  zevk alınarak yapılan işlerden zevk  ölçülmesinin zorluğudur. Bugün,  armut çeşidi yetiştirilirken,
           şok, inkâr, öfke, pazarlık, depresyon  sorunlar çözülmeyi, hedefler  alınmaz olur. Çünkü artık sonuç  interaktif mecralar sayesinde hedef  bugün manav
           ve kabullenme olarak sıralanır.  ulaşılmayı bekler çünkü…        alınamamaktadır.                 kitleye daha kolay ulaşmak          tezgâhlarındaki armutların
           Gözlemlerime göre iyi bir          Öfke, inkârın anlamsızlığının   Kabullenme, tüm bu süreçleri   mümkünse de bir zamanlar bu çok     %96’sını yalnızca iki çeşit
           reklamveren olmak için bu aşamalar  idrakiyle başlar. “Neden ben de bu  yaşamış ve aşmış olanların  zordu. Tüm bunlara rağmen reklam,  oluşturuyor. Tıpkı binden
           adım adım geçilmeli…            harcamayı yapmak zorundayım?”    ulaşabileceği bir evredir ve teşbihte  büyümenin ve marka olmanın    fazla çeşide sahip patatesin
             İşini büyütmek veya daha çok  sorusuna aranan cevap sırasında,  hata olmaz deyip benzettiğimiz  olmazsa olmazıdır.                  yerini dört tanesinin alması
           kazanmak isteyen, üretim kapasitesi  reklamla ilgili her şeye ve herkese  hastalık kabulündekinin aksine  Velhasıl bir asır öncesinin   gibi… “Verimlilik” adı
           artmış ya da satış sorunu yaşayan iş  yönelen öfke dönemi diğerlerinden  olumlu bir dönemdir. Tanıdığım  iş insanı Amerikalı John     verilen düşünce biçimi, gıda üretiminde
           insanı tüm bu sorunların çözümü, ya  farklıdır, çünkü son aşamadan sonra  birçok iş insanı bu aşamaların  Wanamaker’ın veciz bir biçimde  odaklanılan biricik kavram olmaya devam
           da belirlenmiş hedeflere ulaşabilmek  bile bu sürece zaman zaman  herhangi birinde reklam yatırımı  ifade ettiği duruma katlanmayı göze  ederse domates, mısır, çilek ve daha nicesi aynı
           için reklam yatırımı yapılması  dönülebilir. Örneğin, yıllardır  yapmaktan vazgeçti. Pek azı da tüm  aldıracak bir zorunluluktur reklam  kaderi paylaşmaya mahkûm olacak, hatta çoktan
           gerektiğini idrak ettiğinde bir çeşit  reklamveren biri bile, az önce  aşamaları adım adım geçti ve bir  yatırımı:                    oldu bile. Botanikçi bilim insanı Mancuso ile
           şok yaşar. Üstelik reklam yatırımının  anlattığım hatıramdaki gibi öfke  reklamveren olmayı başardı.   “Reklama harcadığım paranın    yazar ve aktivist Petrini, biyoçeşitliliği iki farklı
           doğası gereği, bir yerlere para  duyabilir…                                    HHH                yarısının boşa gittiğini biliyorum   bakış açısından ve olağanüstü bir sezgiyle
           harcayacaktır ama karşılığını alacağı  Yapılması gerekeni erteleme                                ama hangi yarısı olduğunu           gündeme taşıyorlar.”
           kesin değildir. Evet, reklam bir  çabasının tezahürü olan pazarlık  Çünkü aldığı ve sattığı her şey için  bilemiyorum.”                             Carlo Petrini , Stefano Mancuso
                                                                                                                                                              Yeni İnsan Yayınevi-2021/80 sayfa
   1   2   3   4   5   6   7