Page 2 - 06. İSTİB Haber Eylül 2022 Sayı 6
P. 2
05Syf 2_MASTER 9.09.2022 12:50 Page 1
2 GÜNCEL EYLÜL 2022
Avantajlarımızı kazanca
dönüştürmeliyiz
w HABER MERKEZİ
İstanbul Ticaret Borsasının, Güvenilir Ürün Platformunun desteğiyle
STİB tarafından düzenlenen Borsa düzenlediği “Borsa Meydanı’nda Sektörler Konuşuyor” toplantılar serisinde
Meydanı toplantılarında bu ay
kırmızı et masaya yatırıldı. bu ay kırmızı et sektörü konuşuldu. “Kırmızı Ette Sorun ve Çözümler”
İToplantıda konuşan İSTİB Başkanı başlığı ile gerçekleştirilen etkinliğe geniş bir katılım gerçekleşti.
Ali Kopuz, “Türkiye tarımsal üretim için
her şeye sahip: Toprak büyüklüğü ve dengelenmesine yapacağı katkıdır” dedi. meralardan oluşuyor. Bu büyük sorunlar
verimliliği, su kaynaklarımız, teknolojik doğurabilecek bir durum. Hayvan
gelişmişliğimiz, uluslararası tüketim Refah payı garantili bir yetiştiriciliğinde kapalı sistem bizim için
pazarlarına ve ticari birliklere yakınlığımız üretim sistemi hedefliyoruz çözüm değil.
hep avantaj… İşte yapmamız gereken bu
avantajları kazanca dönüştürmek için Et ve Süt Kurumu Genel Markette hazır kıyma satışı
çalışmaktır” dedi. Müdür Vekili Mustafa yasak ancak satılıyor
Kayhan: Et sektöründe
Aile işletmeleri ve mera tedarik zincirini ıslah edecek Türkiye Kasaplar
hayvancılığı geliştirilmeli bir sisteme ihtiyaç var. Bunu Besiciler Et ve Et Ürünleri değiliz. Sektörde yüzde 30 civarı iş kaybı Düşük et fiyatları dış
temin etmek için sözleşmeli Esnaf ve Sanatkârları var. Geliri düşen üretici sektörden çıkmaya
Güvenilir Ürün Platformu başlıyor. Ülke olarak kendi içimizde bir ticarette fayda sağlayabilir
Başkanı Celal Toprak’ın besicilik konusunda çalışmalarımız var. Federasyonu Başkan Vekili - sistem kurmalıyız. İSTİB Canlı Hayvan
moderatörlüğünde yapılan Üretimden itibaren her aşamaya dahil Saruhan Yağmur: Biz Ticareti Komite Başkan
toplantının açılış olacağımız bir sistem öngörüyoruz. Bu kasaplar olarak deterjan ile Besicilerin işi terk etmesi Yardımcısı Nezir Arslan:
konuşmasını yapan Başkan sistemde maliyetin üstüne belirli bir refah etin bir arada satılmasına karşıyız. önlenmeli Türkiye’de on yıl öncesine
Kopuz, Türkiye’nin kırmızı payını üreticiye garanti edeceğiz. Marketlerde hazır kıyma satışı yasak göre et fiyatları düştü. O
et üretim potansiyelinin mevcut üretimin Süt üreticileri kazanamazsa olduğu halde bu yasak deliniyor. İstanbul Perakendeci zamanlar et fiyatları 8-10
çok üstünde olduğunu belirterek, Engellenmesi gerekiyor. Kasaplar Esnaf Odası dolara tekabül ediyordu. Şu anda biz
“Devletimiz, hayvancılığın gelişmesi için et üretimi aksar Et fiyatları artmazsa Başkanı Aydın Tüfekçi: Avrupa’dan ucuz durumdayız. Bu fırsatı
uyguladığı politikalarla üstüne düşeni Tarım ve Orman İstanbul’da kasapların yüzde
yapıyor. Nitekim kırmızı et üretiminin Bakanlığı Hayvancılık sorunlar yaşayacağız 50’ye yakın iş kaybı var. Bir değerlendirebiliriz. Hem ithalatın hem de
sürekli arttığı bir gerçek. Ancak Genel Müdür Yardımcısı Türkiye Kırmızı Et et halimiz olmadığı için ihracatın serbest bırakılmasıyla Türkiye’nin
potansiyelimize ulaşmak için çalışmamız Burhan Demirok: Süt ve et Üreticileri Merkez Birliği karkas et fiyatları 93 lira ile 103 lira üretim hacmini genişletebiliriz.
gerektiği de ortada. Ülkemizde 11 ay üretimi ayrı düşünülmemeli. Başkanı Bülent Tunç: arasında değişiyor. Besi kalitesi düştüğü Et fiyatlarının bu şekilde
boyunca, yem kullanılmadan hayvan Süt üreticileri para kazanamazsa et üretimi Hayvancılığa yapılabilecek için etlerde ciddi yağlanma var. Besicilerin
beslenebilecek meralar var. Bu nedenle de aksar. Süt, et üretiminin giderlerinin en büyük saygısızlık etin işi terk etmesinin engellenmesi için de kalması sürdürülebilir değil
küçükbaş hayvancılığın ülkemiz için çok karşılanması için önemli. Son üç yılda pahalı olduğunu söylemektir. çözüm üretilmeli. İSTİB Yönetim Kurulu
büyük potansiyel barındırdığına küçükbaş hayvan sayısı 20 milyonlardan Yem ve enerji gibi tüm girdilerdeki Üyesi Ömer Tekinaslan:
inanıyorum. Özellikle yem fiyatlarının ve 26 milyon 800 bin başa ulaştı. Küçükbaş olağanüstü artışlarla kıyaslandığında et Kredi kullanan üreticilerden Karkas et fiyatları zeytin
üretim maliyetlerinin yükseldiği çok ucuz. Fiyatların bu seviyede kalması 5- cari faiz alınmasın peynirin altına düştü. Bu
dönemlerde bu sistemin önemi daha iyi hayvan eti tüketimi de yüzde 25’lere çıktı. 6 ay sonra sorun yaşamamıza yol açacak. sürdürülebilir değil. Et
anlaşılıyor. Bizim küçük aile işletmeleri ve Kapalı sistem yetiştiricilik Nazay Tarım ve üretiminin artırılması için
mera hayvancılığını geliştirmek için ek çözüm olamaz Geliri düşen üretici Hayvancılık Genel Müdürü cazip hale getirilmesi gerekiyor. Hem
tedbirleri gündeme almamız lazım. sektörden çıkıyor Celal Naz: Ziraat Bankası hayvancılık desteklenmeli hem de kırsal
Sanayide büyük başın, evlerde ise besin Ulusal Kırmızı Et finansmanında yaşadığımız bölgelerin sosyal imkânları genişletilmeli.
değeri de yüksek olan küçükbaş etinin Konseyi Yönetim Kurulu ETBİR Başkanı ve İSTİB önemli bir sorunumuz var. Biz de İstanbul Ticaret Borsası olarak
tüketilmesinin yaygınlaştırılması lazım. En Başkanı Ahmet Hacıince: Meclis Üyesi Ahmet Yücesan: Krediyi kullanan üreticilerden millileşme kalifiye kasap ihtiyacının karşılanması için
önemli nokta, mera sistemiyle üretimin Sanayiye tahsis edilen Sanayiciler olarak et fiyatlarının sürecinde cari faizin alınmaması gerekiyor. Milli Eğitim Bakanlığı ile temas halindeyiz
maliyeti düşük olacağı için fiyatların arazilerin yüzde 80’i düşük olmasından memnun Mevcut durum üreticilere zarar veriyor. ve bu konuda çalışıyoruz.
“En çok reklamcıya verdiğim paraya acıyorum” K İ T A p L I K
Yıllar önce bir
müşterimden Tohumların Zaferi
duymuştum bu sözü.
Kızgınlık ve derin bir “Tohumlar nasıl bu kadar
acıyla yüzü gerilmiş, başarılı oldu? Tohumların ve
çok sevdiği şeylerden onları taşıyan bitkilerin
ayrılan insanların gezegenimizi tepeden tırnağa
trajik mimikleri değiştirmelerine imkân
yapışmış gergin İsmail Şen tanıyan özellikleri,
siması, gözümden alışkanlıkları nelerdi? Bu
kaçırdığı bakışları ve titreyen elleriyle sorunun cevabı, elinizdeki
bana ödeme yapıyordu: kitabın anlatısını kuruyor ve
- En çok reklamcıya verdiğim sadece tohumların doğada
paraya acıyorum. Tabelacıya nasıl serpildiklerini değil,
insanlar için neden bu kadar elzem olduklarını
verdiğime de acıyorum ama en çok da açıklığa kavuşturuyor.”
reklamcıya… Tabelacı en azından
tabela üretiyor. Sen ne yapıyorsun? Thor Hanson-Metis Yayıncılık - 2022/240 sayfa
Tasarladığın broşürleri bile matbaa Amatörler İçin Meyve
basıyor…
Her iş insanının reklamveren olma Yetiştiriciliği
sürecini o da acı çeke çeke yaşıyordu.
Çok acı çekti ama başardı. Tabelanın “Yetiştiriciliğin doğru
tasarımının, o tabelanın üretiminde uygulanması hem
kullanılan malzemeden; broşürün yetiştiricinin kaliteli ürün
içeriğinin kâğıttan çok daha değerli elde etmesine hem
olduğunu yaşaya yaşaya idrak etti. yatırımdır ama karşılığında aşaması ilginç bir başka dönemdir. muğlaklıktan haklı olarak rahatsız ekonomik tasarrufa hem de
Doğru yapılmış reklam yatırımlarının alacaklarınızı belirleyenler, bütçeniz, Reklam harcaması yapmamak için, olan birinin, net bir bedel ödeyip, ülkemiz topraklarına fayda
meyvelerini toplaya toplaya iyi ve pazarlık gücünüz ve taleplerinizle kendi kendine ya da ortaklarla belirsiz bir sonuca katlanmasını sağlayabilecek değer
büyük bir reklamveren oldu… Firma sınırlı değildir. Reklam ajansının yapılan pazarlıklar, süreci uzatma, beklemek gerçekten zordur. Bu, biraz katabilecek bir adımdır. Her
yıllardır ilk 500’de… yeterliliği, kreatif çalışmaların gücü, kaçınılmazı erteleme çabasını yansıtır. karikatürize ederek şuna bir ağacın varlığından
kendimizi sorumlu tutmak
HHH yayınlanacak mecralar, strateji ve Bu süreçte, “Eğer şu döneme kadar benzetilebilir: Bir mal alacaksın, bilinciyle yetiştiricilikte de
saire… Herhangi birindeki bir aksama istenilen satışa ulaşamazsak, başlarız” ödeyeceğin bedel belli ama ödeme
Peki, bir iş insanı reklamveren tüm sürecin ve yatırımın boşa gibi, sonucun ne olacağı alttan alta sonucunda alacağın mal belirsiz. doğru uygulamaları tercih etmek oldukça
olurken hangi aşamalardan geçer? gitmesine yol açabilir. bilinen, umutsuz beklentilere sığınılır. Reklam yatırımının başlangıçta, önemlidir. Bu sebeple eserden yararlanacak tüm
Ben, hemen hepsi, en azından Şokun ardından, “Ben bunu Şok, inkâr, öfke ve pazarlık herkesin kapasitesine göre en yetiştiricilere fayda sağlamasını umuyorum…”
başlangıçta küçük olan birkaç yüz reklamsız da hallederim” zannına süreçleri boyunca ertelenen reklam azından küçük bir servet olduğu M.Ali Yurdakul-Dorlion Yayınevi -2022/216 sayfa
müşterim üzerinde yaptığım kapılıp reklam yatırımının yatırımı, hedeflere ulaşmayı ya da düşünülürse bu kararı vermenin
gözlemler sonucu bu aşamaları kaçınılmazlığının inkâr edildiği bir sorunları çözmeyi sağlayamadığı için zorluğu daha iyi anlaşılır. Biyoçeşitlilik
hastalıkların kabul sürecine süreç başlar ki, uzamasının tehlikeli doğan kayıplar nedeniyle depresyon Reklam yatırımında sorunun bir “Yirminci yüzyılın
benzettim. Bir kişinin hastalığını sonuçları olabilecek bir dönemdir. Bu dönemi başlar. Normalde severek, başka yönü de, etkisinin başında iki binden fazla
kabul sürecinde geçirdiği aşamalar ve bundan sonraki aşamalarda zevk alınarak yapılan işlerden zevk ölçülmesinin zorluğudur. Bugün, armut çeşidi yetiştirilirken,
şok, inkâr, öfke, pazarlık, depresyon sorunlar çözülmeyi, hedefler alınmaz olur. Çünkü artık sonuç interaktif mecralar sayesinde hedef bugün manav
ve kabullenme olarak sıralanır. ulaşılmayı bekler çünkü… alınamamaktadır. kitleye daha kolay ulaşmak tezgâhlarındaki armutların
Gözlemlerime göre iyi bir Öfke, inkârın anlamsızlığının Kabullenme, tüm bu süreçleri mümkünse de bir zamanlar bu çok %96’sını yalnızca iki çeşit
reklamveren olmak için bu aşamalar idrakiyle başlar. “Neden ben de bu yaşamış ve aşmış olanların zordu. Tüm bunlara rağmen reklam, oluşturuyor. Tıpkı binden
adım adım geçilmeli… harcamayı yapmak zorundayım?” ulaşabileceği bir evredir ve teşbihte büyümenin ve marka olmanın fazla çeşide sahip patatesin
İşini büyütmek veya daha çok sorusuna aranan cevap sırasında, hata olmaz deyip benzettiğimiz olmazsa olmazıdır. yerini dört tanesinin alması
kazanmak isteyen, üretim kapasitesi reklamla ilgili her şeye ve herkese hastalık kabulündekinin aksine Velhasıl bir asır öncesinin gibi… “Verimlilik” adı
artmış ya da satış sorunu yaşayan iş yönelen öfke dönemi diğerlerinden olumlu bir dönemdir. Tanıdığım iş insanı Amerikalı John verilen düşünce biçimi, gıda üretiminde
insanı tüm bu sorunların çözümü, ya farklıdır, çünkü son aşamadan sonra birçok iş insanı bu aşamaların Wanamaker’ın veciz bir biçimde odaklanılan biricik kavram olmaya devam
da belirlenmiş hedeflere ulaşabilmek bile bu sürece zaman zaman herhangi birinde reklam yatırımı ifade ettiği duruma katlanmayı göze ederse domates, mısır, çilek ve daha nicesi aynı
için reklam yatırımı yapılması dönülebilir. Örneğin, yıllardır yapmaktan vazgeçti. Pek azı da tüm aldıracak bir zorunluluktur reklam kaderi paylaşmaya mahkûm olacak, hatta çoktan
gerektiğini idrak ettiğinde bir çeşit reklamveren biri bile, az önce aşamaları adım adım geçti ve bir yatırımı: oldu bile. Botanikçi bilim insanı Mancuso ile
şok yaşar. Üstelik reklam yatırımının anlattığım hatıramdaki gibi öfke reklamveren olmayı başardı. “Reklama harcadığım paranın yazar ve aktivist Petrini, biyoçeşitliliği iki farklı
doğası gereği, bir yerlere para duyabilir… HHH yarısının boşa gittiğini biliyorum bakış açısından ve olağanüstü bir sezgiyle
harcayacaktır ama karşılığını alacağı Yapılması gerekeni erteleme ama hangi yarısı olduğunu gündeme taşıyorlar.”
kesin değildir. Evet, reklam bir çabasının tezahürü olan pazarlık Çünkü aldığı ve sattığı her şey için bilemiyorum.” Carlo Petrini , Stefano Mancuso
Yeni İnsan Yayınevi-2021/80 sayfa