Page 2 - 02. İSTİB Haber Mayıs 2022 Sayı 2
P. 2

04Syf 2_MASTER  29.04.2022  09:33  Page 1










                        2                                                                    MANŞET                                                                            MAYIS 2022

                                                       Gıda siteleri amacına









                                                                           uygun yapılmadı












                                                                                                                    Birkaç yıl öncesine kadar Ramazan öncesi ve süresince yoğun
                                                                                                                    günler yaşayan Mega Center artık eski günlerdeki gibi değil.

                                                                                                                    Bu değişimin nedenini ve Mega Center’ın sakinleri cevapladı:
                                                                                                                      w HABER MERKEZİ                        veya tır boşaltma yapmak için dükkânın önünde
                                                                                                                                                             bekleyince sıkışıklık oluyordu. Bunun için siteye
                                                                                                                         klim değişikliklerinin üretime etkileri,  sırayla girilmesi ve dökme malı olan araçların,
                                                                                                                         pandemi ve savaşlarla birleşince gıdanın  mallarını sabah 7’den önce boşaltarak çıkması
                                                                                                                         önemi hiç olmadığı kadar arttı. Her ülke  kuralı geldi. Paletli mallarda bir tırın boşaltılması
                                                                                                                      İgıdada kendi kendine yeterliliğini gözden  ortalama 45 dakika iken dökme mallarda bu süre
                                                                                                                    geçirmeye başladı. Dağıtım ağlarında yeni  7 saati buluyor. Paletli olmayan, dökme malı olan
                                                                                                                    yöntemler geliştirdi. Bu gelişmelerden İstanbul  tırların sabah 7’den önce mallarını boşaltarak
                                                                                                                    gibi büyük metropollerin gıda tedarik süreçleri de  çıkması hususu şu anda baskın bir şekilde
                                                                                                                    etkilendi. Bu etkinin en yoğun hissedildiği  uygulanmıyor. Ancak bu kural burayı rahatlatıcı
                                                                                                                    yerlerden biri de İstanbul’un en önemli gıda  bir konu oldu.”
                                                                                                                                                                Mega Center’ın bir toptan gıda sitesi için
                          Geçici çözümlerin uzaması, sorunu büyüttü                                                 toptancıları merkezi olan “Mega Center Kuru  günümüz ihtiyaçlarını cevaplamaktan uzak bir
                                                                                                                    Gıda Hali”… Birkaç yıl öncesine kadar Ramazan
                                                                                                                    ayı öncesi ve süresince yoğun günler yaşayan  yapısı olduğunu belirten Naci Yıldırım,
                            Mega Center Koop. Başkan          nüfus sayımına göre    Büyükşehir Belediyesi’nin büyük  Mega Center artık eski günlerdeki gibi değil.   “Yapılırken o günün ihtiyaçlarına göre küçük
                          Yardımcısı İlhan Koyunseven,        İstanbul’da 3 milyon,  bir gıda toptancı sitesi proje-  Bu değişimin nedenini ve Mega Center’in  yapılmış. Benim şu anda 2 bin metrekare alana
                          Bugüne kadar yapılan gıda           Türkiye’de ise 35 milyon  si vardı. Ne yazık ki başlanılamadı.  sorunlarını sakinlerine sorduk.   ihtiyacım var. Dükkânım ise 130 metrekare. Bu
                          sitelerinin amacına uygun           kişi yaşıyordu. Dolayısıyla  Yaklaşık 4 bin dönümlük bir                                       durum hiç kimsenin ihtiyacını karşılamaz. 50 yıl
                          olarak planlanmadıkları için        küçük dükkanların olduğu  projeydi ve hem kuru gıda, hem  “Gıda Siteleri İşlevini Kaybetti”    öncesi için iyidir” dedi. Gıda sitelerinin
                          kalıcı bir çözüm olamadığını        siteler ihtiyacı       hal, hem de balık halini                                                günümüzde işlevini kaybettiğini de ifade eden
                          söyledi. Koyunseven şöyle           karşılayabiliyordu. Ancak  kapsıyordu. Dünyanın büyük   İSTİB Meclis Üyesi ve 21.              Yıldırım, şunları söyledi: “Şu anda gıda siteleri
                          konuştu:                            bugün İstanbul’un nüfusu  metropollerindeki benzerleri gibi  Yumurta Ticareti Meslek Komitesi  İstanbul için işlevini kaybetti. 20 yıl önce ile şimdi
                            “Plansızlık yüzünden kısa süreli  20 milyona dayandı. Türkiye’nin  böyle bir proje İstanbul’daki  Başkanı Naci Yıldırım, Mega    aynı değil. Önceden market zincirleri yoktu.
                          ve geçici olarak üretilen çözümler  nüfusu ise 80 milyon civarında.  dağınıklığı çözebilirdi. Bu projenin  Center’da bazı sorunlar olsa da  İstanbul’daki bütün marketlerin ihtiyaçlarını
                          de maalesef uzadı ve sorunu  İstanbul’un nüfusu oransal olarak  elden geçirilip tekrar gündeme  çözüldüğünü, ancak asıl sorunun    daha önce bu toptan gıda merkezi karşılıyordu.
                          büyüttü. Örneğin Rami’ye 36  da çok arttı. Mega Center da, yeni  gelmesi gerekiyor. Toptancı  gıda sitelerinin işlevini            Ancak şimdi İstanbul’un ihtiyacı % 60-70
                          aylığına taşınmıştık, tam 36 yıl  hizmete giren Kayaşehir de dükkan  sitelerinde çok miktarda işyerini  kaybetmesinden kaynaklandığını  civarında market zincirler tarafından karşılanıyor.
                          kaldık. İlk gıda toptancı sitesi  büyüklükleri açısından İstanbul’a  değil, geniş depolu işyerle-  belirtiyor. Naci Yıldırım, Mega Center’da bir  Bu büyük zincir marketlerin kendi tedarik
                          olarak Unkapanı’nda yapılan sitede  uygun siteler değil. Yani gıda  rini hedeflemeliyiz. Depo alanları-  trafik sorunu olduğunu ama alınan tedbirlerle bu  sistemleri var. Önceden, ramazan öncesinde
                          dükkanlar küçüktü ama o günlerde  toptancıları sitelerindeki temel  nın küçük olması, başta israf olmak  sorunun büyük oranda çözüldüğünü belirtti:  burada adım atılamazdı. Artık bakkal ve
                          İstanbul’un nüfusu da azdı. 1970  sorun planlama. İstanbul  üzere birçok soruna yol açıyor.  “Kamyon girişlerinde sıkışıklığa yol açmamak  marketler mal ihtiyaçlarının birçoğunu gıda
                                                                                                                    için teker teker giriş kuralı geldi. Birkaç kamyon
                                                                                                                                                             sitelerine girmeden karşılayabiliyor.”
                                                                                                                                                                “Ev Dışı Tüketim Mega
                                                                                                                                                                Center’ı Kurtarıyor”
                        Markaya yatırım                                                                                                                      ve Zeytinyağı Ticareti Meslek
                                                                                                                                                                İSTİB Meclis Üyesi ve 10. Zeytin
                                                                                                                                                             Komitesi Üyesi Osman Berberoğlu
                                                                                                                                                             da ticaretteki dönüşümün Mega
                        yapsak mı yapmasak mı?                                                                                                               “Mega Center’da eskisi gibi iş yok.
                                                                                                                                                             Center’ı etkilediğini belirtiyor:
                                                                                                                                                             Ben böyle Ramazan görmedim. Pandeminden
                                                                                                                                                             önceki Ramazanlarda giriş çıkış yapmak bile
                                                                                                                                                             zordu. Pandemiden önce çok hareketliydi. Tabii
                                                                                                                                                             bir neden de hayat pahalılığı… Rami 2021’de
                                öyle soru mu                                                                               ürünlerinde marka bağımlılığı sürekli  kapandığında herkes buraya geldi ve yer
                                olur, demeyin.                                                                             artıyor.                          bulundu. Normalde buranın bize yetmemesi
                                Küçük büyük                                                                                  Peki, marka bağımlılığı nedir ve nasıl  lazımdı. Büyük dağıtımcılar da çarşıdan çıktı.
                          B her işletmede                                                                                  tanımlanır?                       Zaten onlara yetecek büyüklükte dükkân yoktu.
                        bu soru zaman zaman                                                                                  Kotler ve Armstrong’un Pazarlamanın  Proje mimari olarak yanlıştı. Üstelik tadilatlara
                        gündeme gelir. Eğer hiç                                                                            Prensipleri kitabında, marka bağımlıları  yeni dükkânlar da yapıldı. Trafik sıkıntısı
                        marka yatırımı yapmamış                                                                            kabaca üç kısımda tanımlanır:     olmamasının bir nedeni de kamyon ve tırların
                        bir işletmeniz varsa,                                                                                “Her zaman bir markayı satın alan  kontrollü girişi.”
                        marka yatırımı kararının  İsmail Şen                                                               tamamen bağımlı tüketiciler.         Zincir marketlerin yaygınlaşmasının gıda
                        arifesinde yaşarsınız hep.                                                                           İki ya da üç markayı satın alan biraz  toptancı sitelerine olan ilgiyi azalttığını da belirten
                        Reklamı bir harcama olarak görüp,                                                                  bağımlı tüketiciler.              Osman Berberoğlu, “Zincir marketler aracıyı
                        reklama, sokağa atılan para gözüyle                                                                  Herhangi bir markaya bağımlılık
                        bakmak pek de yadırganmaması gereken                                                               göstermeyen ve her zaman farklı   kaldırdığı için işler azaldı. Lojistik firmaları Mega
                        bir tutumdur. Yoğun rekabetin                                                                      markalar satın alan bağımsız tüketiciler.”  Center’ı pas geçip adamın ayağına götürüyor. Biz
                        yaşandığı, kârlılığın giderek düştüğü                                                                Bunun anlamı şu: Eğer marka yatırımı  şu sıralar daha çok, kafe, bar, bistro, lokantalara
                        sektörlerde reklam, dolayısıyla da marka                                                           yapmıyorsanız, tüketicilerin küçük bir  hizmet veriyoruz. Ev dışı tüketimin artışı Mega
                        yatırımı yapmak kolay değildir.                                                                    kısmını oluşturan üçüncü grup dışında  Center’ı kurtardı. Toptancılık sisteminin sürekli
                          Büyük firmalar için de reklam                                                                    müşteri hedefleyemezsiniz.        kan kaybetmesi neticesinde Mega Center da önem
                        yatırımını sürdürmek kolay değildir.                                                                                                 kaybediyor” dedi. Mega Center’ın kangren-
                        Yaptığı yatırımlarla belirli bir pazar                                                                           HHH                 leşmiş sorunları olduğunu da ifade eden Osman
                        hâkimiyetine ulaşmış firmalar, daha ne                                                               Gelelim marka yatırımının       Berberoğlu, yönetim aidatlarının yüksekliğini,
                        kadar bu parayı saçmaya devam                                                                      kazandırdıklarına.                ortak alanların paletler tarafından işgal edilmesini
                        edeceğiz, diye düşünürler haklı olarak.                                                              - Bilinirlik sayesinde talep artar:  bu sorunların başında ifade ediyor.
                          Bir diğer sorun da yapılan     olduğu gibi özellikle gıda sektöründe  merkezinde uygulanan anket sonucunda  Yatırımınız sayesinde tüketiciler
                        harcamaların etkisiyle ilgili endişelerdir.  geçerli. Markalı ürünlerin pazardaki  gıda ürünlerinde marka bağımlılığının  markanızı tanır, bilir ve tercih eder.  “Eski Hareketlilik Azaldı”
                        Hangi mecrayı kullanmalı, ne demeli, ne  payları her geçen yıl artıyor. Orhan  yüzde 80 civarında çıktığı tespit edilir.  - Yeni üründe destek olur: Bilinen bir
                        zaman söylemeli, tüketiciye nasıl  Pamuk’un Kafamda Bir Tuhaflık ve Yeni  Çalık (1999)             markanın çıkardığı yeni ürünlerin    Aynı zamanda Mega Center
                        ulaşmalı?                        Hayat romanlarında Türkiye’nin değişen  2000 yılında Adana’da yapılan Gıda  benimsenmesi daha kolay olur.   Yönetim Kurulu Üyesi olan, İSTİB
                          1839 ile 1922 arasında yaşamış,  toplumsal yapısının yanında değişen  Ürünlerini Satın Almada Marka                                Meclis Üyesi ve 13. Süt Ürünleri
                        reklamcılık ve pazarlamacılığın öncü  tüketim alışkanlıkları ve ticaret  Bağımlılığı başlıklı çalışmanın  - Hem satış hem de rekabet gücü  Toptan Ticareti Meslek Komitesi
                        şahsiyetlerinden İş insanı John  anlayışları da değerlendirilir. Yeni  sonucunda, işlenmiş et ürünleri satın alan  artar: Marka bağımlılığı arttıkça satışlar,  Üyesi Selim Küçükkaya, sitede eski
                                                                                                                           satışlar arttıkça da rekabet gücü artar.
                        Wanamaker’in ünlü sözü bu endişelerin  Hayat’ta kasabalardaki küçük esnafların,  ailelerin yüzde 52,3’ünün her zaman aynı            hareketliliğin azaldığını, bunun
                        veciz bir ifadesidir: “Reklama harcadığım  markaların gücünü kullanmak için  marka ürünleri satın almayı tercih  - Rekabetçi fiyat stratejisine  nedeninin de ticaretin biçiminin
                        paranın yarısı boşa gidiyor, ama hangi  bayilikler almaya başlamaları ve böylece  ettikleri saptanır. Markasız ürün satın  mahkûm olmazsınız: Marka bilinirliği ve  değişmesi olduğunu belirtiyor: “Mega Center
                        yarısı bilemiyorum.”             tüketim alışkanlıklarının ülke genelinde  alan ailelerin oranı ise sadece yüzde  gücü arttıkça, tüketicinin ürünlerinize  Kuru Gıda Çarşısı, yalnızca İstanbul’a değil, Tüm
                                                         aynılaşması işlenen konulardan biridir.  6,7’dir. Şengül ve Özçiçek (2000)  olan güveni de artar. Kalite, sağlık ve  Türkiye’ye gıda tedariki sağlayan bir yer. Ama
                                     HHH                                                                                   güvenle bütünleşmeyi başarırsanız,
                                                         Kafamda Bir Tuhaflık romanında ise  Antalya ili Migros ve Gima zincirinde                           artık ticaretin biçimi değişti. Çarşının işlevi ve
                          Bu konuyu bir başka yazıya bırakıp,  İstanbul’daki seyyar yoğurt satıcılarının,  2004 yılında yapılan bir araştırmada ise  fiyatla rekabet kısır döngüsünden  hareketliliği ile ilgili olarak, büyük zincir
                        marka yatırımı yapmalı mı, yapmamalı  önce cam, sonra plastik ambalajlı markalı  tüketici tercihinde marka yüzde 46, fiyat  çıkarsınız.  marketlerin etkileri çok oldu. Eski hareketlilik
                        mı kararı hakkında bir şeyler yazmak  yoğurtların rekabeti karşısında nasıl yok  yüzde 30, ambalaj yüzde 15 ve satış  - Tek fiyat mümkün olur: Başarılı  azaldı. Marketler yasasının nasıl çıkacağı önemli.
                        istiyorum.                       oldukları anlatılır.             noktası yüzde 9 oranında etkili ve önemli  markaların kendi fiyatlarını belirleme  Halen tedarik sağladığımız ev dışı tüketim
                          Aslında bu sorunun cevabı basit: Eğer       HHH                 bulunmuş. Akpınar ve Yurdakul (2004)  şansları artar. Böylece farklı satış  sektörü dışında, mahalle bakkal ve marketleri
                        işletmenizin gelişmesini, büyümesini,                               2008 yılında Tokatlıların gıda  noktalarında aynı fiyatla yer alınabilir. Bu  var. Bugün büyük marketler rahatça yağ
                        pazar payının artmasını istiyorsanız  Tüketici alışkanlıklarıyla hakkında  maddelerini satın alırken dikkat ettikleri  da tüketici güvenini artırır ve marka  stoklayarak piyasaya yön verebiliyor. Yasanın
                        marka yatırımı kaçınılmaz bir    yapılan bilimsel araştırmalar da marka  konuların araştırılması sonucu, markanın  algısını güçlendirir.  herkesi koruyacak bir yasa olması gerekir.”
                        zorunluluk. Bu zorunluluk, marka  yatırımı yapan gıda ürünlerinin diğerleri  en önemli faktörlerden biri olduğu ortaya  HHH             Mega Center’daki sorunların çözümü için
                        yatırımı yapan büyük işletmelerinin  karşısında avantajlı olduklarını  konmuş. Kızılaslan ve Kızılaslan (2008)                       doğru adımların atıldığını belirten Küçükkaya,
                        hepsinin pazar paylarının sürekli  gösteriyor. Bu avantajların neler           HHH                   Peki, marka yatırımı yaparken nelere  “Çarşının çalışabilmesi için içeriye müşteri
                        artmasıyla açıklanabilir. Markasız  olduğuna gelmeden önce birkaç                                  dikkat etmeli?                    girmesi gerekir. Araç yoğunluğunun müşteri
                        ürünler üreten ve hatta marka    araştırma sonucunu örnek olarak vermek  Bu örneklere onlarcası eklenebilir.  Nereden başlamalı, nasıl ilerlemeli?  girişlerini önlememesi için bazı tedbirler alındı.
                        yatırımından kaçınan ya da düşük  istiyorum. Gıda ürünlerinde marka  İnternette yapılacak küçük bir  Reklamın iyisi kötüsü olmaz mı?  Bu da genel olarak olumlu sonuç verdi. Daha
                        bütçeler kullanan küçük markaların  algısının zaman içinde nasıl değiştiğini  araştırmayla gıda ürünleri satın almada  Yoksa olmaz olur mu?  önceden palet yeri kiralanabiliyordu. Ancak şu
                        pazar payı sürekli azalıyor.     gösteren çalışmalar şunlar:      tüketici davranışlarını markanın ne  Bu konuları da önümüzdeki sayıda  anda çarşıda böyle bir uygulama yok. Palet için
                          Bu söylediklerim, tüm sektörlerde  1999 yılında Eskişehir ili şehir  oranda belirlediği görülebilir. Yani gıda  konuşalım…
                                                                                                                                                             kiralanan alan şu anda otopark oldu” dedi.
   1   2   3   4   5   6   7