Page 7 - 02. İSTİB Haber Mayıs 2022 Sayı 2
P. 7

04Syf 7_MASTER  29.04.2022  10:25  Page 1










                                                                                             ARAŞTIRMA
                               MAYIS 2022                                                                                                                                                      7


                           İSTANBUL TİCARET BORSASI’NDA ZEYTİN SEKTÖRÜ KONUŞULDU



                        Zeytinde teşvik ve destek









                        uzun soluklu olmalı                                                                                                                 Markalaşma ve



                                                                                                                                                              pazarlama en


                          ‘Borsa Meydanında Sektörler Konuşuyor’ toplantılarının üçüncüsünde zeytin ve
                        zeytinyağı sektörü masaya yatırıldı. İSTİB Meclis Başkanı Ahmet Bülent Kasap,                                                        büyük eksiklik
                        zeytinyağı üretiminde öncü olan ülkelerin en az 5 yıllık destek programları uyguladıklarını
                        belirterek, “Teşviklerin uzun vadeli olması ve sürekliliği hayati önemdedir” dedi.                                       Gıda sektörüne yıllarca    n Hedef kitlenin önceden
                                                                                                                                               yatırım yapan İSTİB Meclis  belirlenerek, kurumsal kimlik
                          w HABER MERKEZİ                                                                                                      Başkanı Ahmet Bülent Kasap,  çalışması logo, amblem ve
                                                                                                                                               zeytin sektörüyle tanışması ve  ambalaj tasarımları ile ürünün
                            STİB’in düzenlediği ‘Borsa                                                                                         deneyimlerini paylaştı. Ahmet  doğru konumlandırılması,
                            Meydanında Sektörler                                                                                               Bülent Kasap toplantının     n Butik üretim ruhu ile
                          İKonuşuyor’ toplantılarının                                                                                          teması ile ilgili olarak yaptığı  sanayici bedenini bir araya
                        üçüncüsünde zeytin ve zeytinyağı                                                                                       açıklamada “Türkiye        getirerek; lezzet ve özenin
                        sektöründeki sorunlar görüşüldü.                                                                                       olağanüstü potansiyeline   kitlesel üretimin ölçek
                        17 Mart Perşembe günü webinar                                                                                          rağmen, dünya zeytin üretimi  avantajları ile birleştirilmesi,
                        ortamında gerçekleştirilen, Türk                                                                                       ve pazarından yeterli payı   n Türk gıda kodeksine
                        Tarımının Uyuyan Devi Zeytin                                                                                           maalesef alamıyor. Akdeniz ve  uygun ama aynı zamanda
                        başlıklı toplantı Gazeteci Ahmet                                                                                       Ege denizinin tüm kıyıları,  duyusal analizlerde de kalıcı
                        Coşkunaydın’ın                                                                                                         Marmara denizinin ise önemli  izler bırakacak hassasiyeti
                        moderatörlüğünde yapıldı. Açılış                                                                                       bir kısmı olan güney kıyıları  kaybetmeden,
                        konuşmasını da                                                                                                         zeytin üretimi için uygun    n Araştırma, geliştirme ve
                        İSTİB Yönetim                                                                                                          bölgeler. Tüm bu kıyılarımızın  sürekli öğrenmeye olan
                        Kurulu Başkan                                                                                                          toplamı bizden 7 kat fazla  bağlılığımızı her gün daha da
                        Yardımcısı İlhan                                                                                                       zeytin üreten İspanya’nın kıyı  arttırarak,
                        Koyunseven yaptı.                                                                                                      uzunluğundan fazla… İşte bu  n Herkesi doğanın bu eşsiz
                        Koyunseven,                                                                                                            yüzden bu toplantının başlığı  mucizesi ile tanıştırmak,
                        konuşmasında                                                                                                           “Türk Tarımının Uyuyan Devi  sevdirmek ve bilgilendirmek
                        gıdanın öneminin                                                                                                       Zeytin” ifadelerini kullandı.   için sadece bugünün değil,
                        her geçen gün arttığını belirterek,                                                                                                               yarının hedef kitlesi için de
                        “İlk toplantıda hububat, ikinci                                                                                          Zeytin alanlarının maden  stratejiler geliştiriyoruz.
                        toplantıda ise süt ve süt ürünleri                                                                                     sahalarına açılmış olması    n Gelecekte ana hedef kitle
                        sektörünü tüm yönleriyle masaya  Tescilli zeytin çeşidi   olduğunu vurgulayarak, şöyle  Bu nedenle butik üretim özellikle  ülkemiz için çok acı...  olacak olan kuşakların
                        yatırmıştık. Bugün de, ağacından  100’e ulaştı, 44 tür tescil  konuştu: “Bu nedenle zeytin  desteklenmeli” şeklinde konuştu.  Kasap şunları söyledi. “Bu  beklentilerini önemsiyor, ürün
                        meyvesine, yaprağından yağına ve  sürecinde               varlığımız hakkında net bilgimiz  Zeytin ve zeytinyağıyla    olağanüstü coğrafyada, yeni  ve pazarlama stratejilerimizi
                        hatta çekirdeğine kadar,                                  yok. Veri eksikliği strateji    sınırlı kalmak               zeytin plantasyonları      de onların görüş ve önerilerini
                        insanoğlunun faydalandığı bir  İzmir                      oluşturmamızı engelliyor. Miras  ufkumuzu daraltıyor         oluşturmak, yeni zeytin    dikkate almak için çabalıyoruz.
                        ürünü konuşmak için bir araya  Zeytincilik                yoluyla bölünmüş zeytinlikler,                               türlerimizi geliştirmek,     Tüm değerli sanayiciler ve
                        gelmiş bulunuyoruz. Aramızda  Araştırma                   hatalı ilaç ve gübre kullanımı,  Ege                         üretimimizi modernize etmek,  yatırımcılar gibi bizde
                        bulunan duayen isimlerle, Türk  Enstitüsü Müdürü          sulanabilir alanların düşüklüğü  Üniversitesi                pazarlama ve markalaşma    ülkemizi bu mucizevi şifa
                        Tarımının Uyuyan Devi; Zeytin  Dr. Ünal Kaya,             üretim ihracat desteklerinin  Bitkisel Yağ                   süreçlerinde yeni adımlar  kaynağı ile hem yurt içinde
                        başlığıyla “zeytin ve zeytinyağı”  konuşmasında           yetersizliğine yüksek girdi  Teknolojisi                     atmak için çalışmak dururken,  hem de dünya pazarında hatırı
                        sektörünü ele alacağız. Siz değerli  Türkiye zeytin       maliyetleri eklendi. Bu sorun  Uzmanı Dr. Fahri              sektör gündeminde zeytin   sayılır yere ulaştırmayı amaç
                        katılımcılarla, zeytin ağacı  ağacı varlığı ve zeytin çeşitliliği  üretimi tehdit eder boyutta” dedi.   Yemişçioğlu    alanlarının maden sahalarına  edinerek yolumuza devam
                        varlığımızdan, kooperatifleşmeye;  konusunda yapılan araştırmalar  Sürpriz ihracat     zeytinden elde                  açılmış olması ülkemiz için  etmekteyiz.
                        sanayi üretiminden, taklit tağşişe  hakkında bilgi verdi. Dr. Ünal  kısıtlamaları onarımı  edilen ürünlerde zeytin ve  gerçekten çok acı… İnşallah  Zeytin, hepimizin bildiği
                        kadar birçok boyutuyla meseleyi  Kaya, Türkiye’deki tescilli zeytin                    zeytinyağıyla sınırlı kalmanın  böyle toplantıların da     gibi binlerce yıldır üretilen,
                        değerlendireceğiz. Neticede, ortak  çeşidinin 100’e ulaştığını  zor prestij kayıplarına  ufkumuzu daraltacağını belirterek,  yardımıyla zeytin    işlenen en değerli gıdalardan
                        akıl ile sektördeki sorunların  belirterek, “44 tür de tescil  yol açıyor              “Zeytinin yaprağından da,       stratejilerimizi geliştirip,  biri… Tarımından, ticaretine
                        çözümüne katkı sağlayacak    sürecine girdi. 1990 yılından beri  Ege Zeytin ve         meyvesinden de zeytinyağından   uyuyan devi uyandırmamızı  kadar hemen hemen hiç
                        sonuçlara ulaşmayı umuyoruz”  melezleme çalışmalarımız    Zeytinyağı                   çok daha katma değerli özel     temenni ediyorum.”         değişim yaşanmamış bir
                        dedi.                        sürüyor. Yaşlı ağaçlarımızın                              ürünler üretilebilir. Bu ürünlere  Gıda sektöründeki       sektör.  20. yüzyılda küresel
                                                     genetik olarak kaydı için    İhracatçıları Birliği                                        serüvenine 1940’lı yıllardan  ticaretin gelişmesi, zeytin ve
                          UZUN VADELİ TEŞVİK                                      Başkanı Davut Er             odaklanmak için de akademinin
                                                     çalışmalarımız sürerken                                                                   başlayıp deden oğula geçen  zeytinyağı tüketiminin binlerce
                           İSTİB Meclis Başkanı Ahmet  personelimizin sürekli eğitim  konuşmasında             sahadan uzak araştırma          aile şirketlerinde başladığını  yıllık üretim bölgesi olan
                        Bülent Kasap ise, Türkiye’nin  anlayışıyla gelişmesini sağlıyoruz.  zeytinyağı         alışkanlığından kurtulması gerekir.  belirten Ahmet Bülent Kasap  Akdeniz Çukuru dışına
                        zeytin stratejisinin eksikliğine  Zeytinyağı tadım panelleri  ihracatıyla ilgili sorunlara dikkat  Zeytinyağının bence en önemli  “1978 yılında rahmetli babam  yayılması sektörü
                        vurgu yaparak, “Ne yazık ki  düzenliyor, zeytinciliğin gelişimi  çekerek, “İhracatı geliştirmenin  sorunları dezenformasyon, isimsiz   Burhan Kasap’ın gıda  değiştirmeye başladı. Modern
                        dünya pazarında markalaşmayı  için çalışıyoruz” şeklinde  yolu istikrardan geçiyor. Sürpriz  üretim, şoklara hazırlıklı  iştirakinin devamı olarak, 1984  üretim ve pazarlama
                        sağlayamamış durumdayız.     konuştu.                     ihracat kısıtlamaları onarılması zor  olmamamızdır. Zeytin stratejik bir  yılında kurduğu çay faaliyeti  yöntemleri ile tanışan zeytin,
                        Ticaret bakanlığımızın ihraç edilen                       prestij kayıplarına yol açıyor.  ürün olarak belirlenerek devlet  ile aile şirketimizde  özellikle İspanya ve İtalya gibi
                        zeytinyağında daha yüksek katma  Veri eksikliği strateji  Örneğin, bağlantıları yapılmış,  kontrolünde planlamaya      Türkiye’nin en önemli ve   ülkelerin dünya pazarına
                        değer sağlamak, ihracatta      oluşturmamızı              limana ulaşmış 30 bin ton yağımız  gidilmelidir” dedi.       prestijli çay markalarından  hâkim olduğu bir sürece girdi.
                        markalaşmayı teşvik etmek ve   engelliyor                 şu anda bekliyor. Bu yağların   Güvenilir ürün algısı        birini ülkemize kazandırdık.  İspanya üretimde, İtalya da
                        nihai tüketiciye yönelik ambalajlı  Marmara Birlik        ihracına izin verilmesi acil    için basına sürekli bilgi                               ticarileştirmede lider ülkeler
                        ürün ihracatını arttırabilmek  Genel Müdürü               talebimiz. Öte yandan dökme yağ  verilmeli                     Çay’dan Zeytin ve        durumundalar…
                        amacıyla zeytinyağı sektörüne  İsmail Acar ise            ile ilgili politikaların da gözden                           Zeytinyağına                 Markalaşma ve
                        yönelik birtakım çalışmaları  yaptığı konuşmada           geçirilmesi gerekiyor. Catering  Güvenilir                     2018 yılında almış       pazarlama aşamasına
                        bulunmaktadır. Fakat bu çalışma-  Türkiye’de zeytin       firmalarının dökme talepleri ile  Ürün Platformu             olduğumuz bu yolu, dünyanın  geçmeliyiz
                        lar 1 yıl gibi kısa soluklu olup,  konusunda iki          paketlenmek üzere dökme ihraç  Başkanı Celal                 en iyi kahve markalarından
                        yeterli sonucu sağlayamamaktadır.  birlik olduğunu        edilen yağlar aynı kategoride  Toprak, zeytin                biri ile birleştirip, sahip  En büyük ithalatçılar ise
                        Zeytinyağı üretiminde öncü olan  belirterek, bunlardan Tariş’in  değerlendirilmemeli. Türkiye’nin  hakkında yapılan    olduğumuz gıda tecrübemizi  başta ABD olmak üzere, AB
                        ülkeler ise en az 5 yıllık destek  zeytinyağı, Marmara Birlik’in ise  temel hedefi üretimi artırmak  bu tip            ceviz, badem, zeytin ve    ülkeleri, Japonya, Kanada,
                        programları ile sanayicilerine  sofralık zeytin konusunda  olmalı. Hepimizin hedefi elbette  toplantıların             zeytinyağına taşıdık. Öncelikle  Avustralya gibi sanayileşmiş
                        ihracatta uzun soluklu hedefler  uzmanlaştığını ifade etti. Acar,  ambalajlı ürün satmak ama piyasa  önemine dikkat çekti ve “Böylesi  zeytin ve zeytinyağı sektörüne  ülkeler… Ülkemizin doğrusal
                        oluşturmasını sağlamaktadır.  Türkiye’de zeytinciliğin    gerçeklerini de göz ardı     toplantıların yüz yüze yapılması  girerken yaptığımız çalışmalar  bir zeytinyağı stratejisi
                        Teşviklerin uzun vadeli olması ve  sorunlarının başında güvenilirliği  etmemeliyiz. Örneğin dünya pazar  da önemli. Basın mensupları  sonucu kafamızda oluşan  olmaması en büyük eksiklik;
                        sürekliliği hayati önemdedir” dedi.  olmayan istatistiki bilgiler  lideri İspanya’da hiçbir yasak yok.  konuyla ilgili uzmanların  görüşlerin, sektöre girdikten  bu stratejiyi belirlerken
                                                                                  Bizde de olmamalı” dedi.     değerlendirmelerini öğrenmek    sonra zamanla değiştiğini  yıllardır içinde olduğumuz
                                                                                                               istiyorlar. Güvenilir ürün algısının  söylemek gerek. Sektörü  sektör sorunlarına ve çözüm
                                                                                    Butik zeytinyağında        oluşması için basına sürekli bilgi  tanımak, ihtiyaçlarını anlamak  beklentilerine odaklanarak,
                                                                                    dünya piyasasında          verilmesi önemlidir” dedi.      ve daha ileriye taşımak için  markalaşma ve pazarlama
                                                                                    rekabet ediyoruz
                                                                                                                  Nadir türler korunmalı       çabamız ve öğrenme isteğimiz  adımına geçilmelidir.
                                                                                    Uluslararası                  verimli türler               hiç bitmedi ve bitmeyecek.   Ülkemiz, ne yazık ki dünya
                                                                                  Zeytinyağı Jürisi               yaygınlaşmalı                Bilgi, tecrübe ve sektörel  pazarında markalaşma başarısı
                                                                                  Birsen Can Pehlivan             İSTİB Zeytin                 görgümüzü arttırmak        yeterli potansiyele sahip
                                                                                  ise butik zeytinyağı         ve Zeytinyağı                   adına öğrenmeye her zaman  olmasına rağmen bunu tam
                                                                                  üretiminin önemine           Ticareti Komitesi               devam edeceğiz inşallah”   olarak sağlayamamış
                                                                                                                                                                          durumda.
                                                                                  dikkat çektiği               Başkanı Osman                   dedi.                        İlk başta da belirttiğim gibi
                                                                                                                                                 Kasap şöyle konuştu;
                                                                                  konuşmasında,                Berberoğlu,                     “2018’de başladığımız zeytin  Türkiye zeytinyağında
                                                                                  üretimden işlemeye kadar     konuşmasında                    ve zeytinyağı sektöründe,  olağanüstü potansiyeline
                                                                                  kontrollü üretimin kaliteye  zeytin çeşitliliğinin           sadece kendi tesisimizde   rağmen, dünya zeytin üretimi
                                                                                  doğrudan yansıdığını belirterek,  ve tür                     ürettiğimiz ve piyasaya arz  ve pazarından yeterli payı
                                                                                  “Butik üretimde kontrol daha  özelliklerinin doğru           ettiğimiz sızma grubu yağlar  maalesef alamıyor. Sahip
                                                                                  kolay mümkün olduğu için     değerlendirilmesi gerektiğini   bizi bugün ülkemizdeki kaliteli  olduğumuz değerlerin ve
                                                                                  kaliteye ulaşılabiliyor. Son  belirterek, “Verimli türlerin  zeytinyağı üreten firmalardan  bereketli toprakların kıymetini
                                                                                  dönemde dünya piyasasında    yaygınlaştırılması, endemik ve  biri haline getirmiştir. Bu  bilerek, doğanın en güzel
                                                                                  rekabet edebilir olduğumuz pazar,  nadir türlerin de korunması  noktada gıda sektöründeki  hediyesi olan zeytinyağını hep
                                                                                  butik zeytinyağı pazarı… Butik  gerekiyor. Verimli türlerle nadir  tecrübemizin avantajlarını  birlikte yapacağımız çalışmalar
                                                                                  üretimin Türkiye’deki payı yüzde  türlerin karışımları katma değerli  kullandık diyebiliriz.   ile gerçek potansiyelinin
                                                                                  10 civarında. Eğer kontrollü  ürünleri oluşturuyor. Bu nedenle  Eski tecrübelere ek olarak  ortaya çıkacağı günlere en kısa
                                                                                  üretimi yüzde 50’lere çıkarabilirsek  nadir türlerin korunması ve coğrafi  atılan kurumsallaşma  sürede kavuşmayı ümit
                                                                                  rekabet gücümüz de katma değerli  işaret çalışmalarının yapılması  adımları;            ediyorum.
                                                                                  ürünlerimiz de o oranda artacaktır.  gerekiyor” dedi.
   2   3   4   5   6   7   8