Page 7 - 02. İSTİB Haber Mayıs 2022 Sayı 2
P. 7
04Syf 7_MASTER 29.04.2022 10:25 Page 1
ARAŞTIRMA
MAYIS 2022 7
İSTANBUL TİCARET BORSASI’NDA ZEYTİN SEKTÖRÜ KONUŞULDU
Zeytinde teşvik ve destek
uzun soluklu olmalı Markalaşma ve
pazarlama en
‘Borsa Meydanında Sektörler Konuşuyor’ toplantılarının üçüncüsünde zeytin ve
zeytinyağı sektörü masaya yatırıldı. İSTİB Meclis Başkanı Ahmet Bülent Kasap, büyük eksiklik
zeytinyağı üretiminde öncü olan ülkelerin en az 5 yıllık destek programları uyguladıklarını
belirterek, “Teşviklerin uzun vadeli olması ve sürekliliği hayati önemdedir” dedi. Gıda sektörüne yıllarca n Hedef kitlenin önceden
yatırım yapan İSTİB Meclis belirlenerek, kurumsal kimlik
w HABER MERKEZİ Başkanı Ahmet Bülent Kasap, çalışması logo, amblem ve
zeytin sektörüyle tanışması ve ambalaj tasarımları ile ürünün
STİB’in düzenlediği ‘Borsa deneyimlerini paylaştı. Ahmet doğru konumlandırılması,
Meydanında Sektörler Bülent Kasap toplantının n Butik üretim ruhu ile
İKonuşuyor’ toplantılarının teması ile ilgili olarak yaptığı sanayici bedenini bir araya
üçüncüsünde zeytin ve zeytinyağı açıklamada “Türkiye getirerek; lezzet ve özenin
sektöründeki sorunlar görüşüldü. olağanüstü potansiyeline kitlesel üretimin ölçek
17 Mart Perşembe günü webinar rağmen, dünya zeytin üretimi avantajları ile birleştirilmesi,
ortamında gerçekleştirilen, Türk ve pazarından yeterli payı n Türk gıda kodeksine
Tarımının Uyuyan Devi Zeytin maalesef alamıyor. Akdeniz ve uygun ama aynı zamanda
başlıklı toplantı Gazeteci Ahmet Ege denizinin tüm kıyıları, duyusal analizlerde de kalıcı
Coşkunaydın’ın Marmara denizinin ise önemli izler bırakacak hassasiyeti
moderatörlüğünde yapıldı. Açılış bir kısmı olan güney kıyıları kaybetmeden,
konuşmasını da zeytin üretimi için uygun n Araştırma, geliştirme ve
İSTİB Yönetim bölgeler. Tüm bu kıyılarımızın sürekli öğrenmeye olan
Kurulu Başkan toplamı bizden 7 kat fazla bağlılığımızı her gün daha da
Yardımcısı İlhan zeytin üreten İspanya’nın kıyı arttırarak,
Koyunseven yaptı. uzunluğundan fazla… İşte bu n Herkesi doğanın bu eşsiz
Koyunseven, yüzden bu toplantının başlığı mucizesi ile tanıştırmak,
konuşmasında “Türk Tarımının Uyuyan Devi sevdirmek ve bilgilendirmek
gıdanın öneminin Zeytin” ifadelerini kullandı. için sadece bugünün değil,
her geçen gün arttığını belirterek, yarının hedef kitlesi için de
“İlk toplantıda hububat, ikinci Zeytin alanlarının maden stratejiler geliştiriyoruz.
toplantıda ise süt ve süt ürünleri sahalarına açılmış olması n Gelecekte ana hedef kitle
sektörünü tüm yönleriyle masaya Tescilli zeytin çeşidi olduğunu vurgulayarak, şöyle Bu nedenle butik üretim özellikle ülkemiz için çok acı... olacak olan kuşakların
yatırmıştık. Bugün de, ağacından 100’e ulaştı, 44 tür tescil konuştu: “Bu nedenle zeytin desteklenmeli” şeklinde konuştu. Kasap şunları söyledi. “Bu beklentilerini önemsiyor, ürün
meyvesine, yaprağından yağına ve sürecinde varlığımız hakkında net bilgimiz Zeytin ve zeytinyağıyla olağanüstü coğrafyada, yeni ve pazarlama stratejilerimizi
hatta çekirdeğine kadar, yok. Veri eksikliği strateji sınırlı kalmak zeytin plantasyonları de onların görüş ve önerilerini
insanoğlunun faydalandığı bir İzmir oluşturmamızı engelliyor. Miras ufkumuzu daraltıyor oluşturmak, yeni zeytin dikkate almak için çabalıyoruz.
ürünü konuşmak için bir araya Zeytincilik yoluyla bölünmüş zeytinlikler, türlerimizi geliştirmek, Tüm değerli sanayiciler ve
gelmiş bulunuyoruz. Aramızda Araştırma hatalı ilaç ve gübre kullanımı, Ege üretimimizi modernize etmek, yatırımcılar gibi bizde
bulunan duayen isimlerle, Türk Enstitüsü Müdürü sulanabilir alanların düşüklüğü Üniversitesi pazarlama ve markalaşma ülkemizi bu mucizevi şifa
Tarımının Uyuyan Devi; Zeytin Dr. Ünal Kaya, üretim ihracat desteklerinin Bitkisel Yağ süreçlerinde yeni adımlar kaynağı ile hem yurt içinde
başlığıyla “zeytin ve zeytinyağı” konuşmasında yetersizliğine yüksek girdi Teknolojisi atmak için çalışmak dururken, hem de dünya pazarında hatırı
sektörünü ele alacağız. Siz değerli Türkiye zeytin maliyetleri eklendi. Bu sorun Uzmanı Dr. Fahri sektör gündeminde zeytin sayılır yere ulaştırmayı amaç
katılımcılarla, zeytin ağacı ağacı varlığı ve zeytin çeşitliliği üretimi tehdit eder boyutta” dedi. Yemişçioğlu alanlarının maden sahalarına edinerek yolumuza devam
varlığımızdan, kooperatifleşmeye; konusunda yapılan araştırmalar Sürpriz ihracat zeytinden elde açılmış olması ülkemiz için etmekteyiz.
sanayi üretiminden, taklit tağşişe hakkında bilgi verdi. Dr. Ünal kısıtlamaları onarımı edilen ürünlerde zeytin ve gerçekten çok acı… İnşallah Zeytin, hepimizin bildiği
kadar birçok boyutuyla meseleyi Kaya, Türkiye’deki tescilli zeytin zeytinyağıyla sınırlı kalmanın böyle toplantıların da gibi binlerce yıldır üretilen,
değerlendireceğiz. Neticede, ortak çeşidinin 100’e ulaştığını zor prestij kayıplarına ufkumuzu daraltacağını belirterek, yardımıyla zeytin işlenen en değerli gıdalardan
akıl ile sektördeki sorunların belirterek, “44 tür de tescil yol açıyor “Zeytinin yaprağından da, stratejilerimizi geliştirip, biri… Tarımından, ticaretine
çözümüne katkı sağlayacak sürecine girdi. 1990 yılından beri Ege Zeytin ve meyvesinden de zeytinyağından uyuyan devi uyandırmamızı kadar hemen hemen hiç
sonuçlara ulaşmayı umuyoruz” melezleme çalışmalarımız Zeytinyağı çok daha katma değerli özel temenni ediyorum.” değişim yaşanmamış bir
dedi. sürüyor. Yaşlı ağaçlarımızın ürünler üretilebilir. Bu ürünlere Gıda sektöründeki sektör. 20. yüzyılda küresel
genetik olarak kaydı için İhracatçıları Birliği serüvenine 1940’lı yıllardan ticaretin gelişmesi, zeytin ve
UZUN VADELİ TEŞVİK Başkanı Davut Er odaklanmak için de akademinin
çalışmalarımız sürerken başlayıp deden oğula geçen zeytinyağı tüketiminin binlerce
İSTİB Meclis Başkanı Ahmet personelimizin sürekli eğitim konuşmasında sahadan uzak araştırma aile şirketlerinde başladığını yıllık üretim bölgesi olan
Bülent Kasap ise, Türkiye’nin anlayışıyla gelişmesini sağlıyoruz. zeytinyağı alışkanlığından kurtulması gerekir. belirten Ahmet Bülent Kasap Akdeniz Çukuru dışına
zeytin stratejisinin eksikliğine Zeytinyağı tadım panelleri ihracatıyla ilgili sorunlara dikkat Zeytinyağının bence en önemli “1978 yılında rahmetli babam yayılması sektörü
vurgu yaparak, “Ne yazık ki düzenliyor, zeytinciliğin gelişimi çekerek, “İhracatı geliştirmenin sorunları dezenformasyon, isimsiz Burhan Kasap’ın gıda değiştirmeye başladı. Modern
dünya pazarında markalaşmayı için çalışıyoruz” şeklinde yolu istikrardan geçiyor. Sürpriz üretim, şoklara hazırlıklı iştirakinin devamı olarak, 1984 üretim ve pazarlama
sağlayamamış durumdayız. konuştu. ihracat kısıtlamaları onarılması zor olmamamızdır. Zeytin stratejik bir yılında kurduğu çay faaliyeti yöntemleri ile tanışan zeytin,
Ticaret bakanlığımızın ihraç edilen prestij kayıplarına yol açıyor. ürün olarak belirlenerek devlet ile aile şirketimizde özellikle İspanya ve İtalya gibi
zeytinyağında daha yüksek katma Veri eksikliği strateji Örneğin, bağlantıları yapılmış, kontrolünde planlamaya Türkiye’nin en önemli ve ülkelerin dünya pazarına
değer sağlamak, ihracatta oluşturmamızı limana ulaşmış 30 bin ton yağımız gidilmelidir” dedi. prestijli çay markalarından hâkim olduğu bir sürece girdi.
markalaşmayı teşvik etmek ve engelliyor şu anda bekliyor. Bu yağların Güvenilir ürün algısı birini ülkemize kazandırdık. İspanya üretimde, İtalya da
nihai tüketiciye yönelik ambalajlı Marmara Birlik ihracına izin verilmesi acil için basına sürekli bilgi ticarileştirmede lider ülkeler
ürün ihracatını arttırabilmek Genel Müdürü talebimiz. Öte yandan dökme yağ verilmeli Çay’dan Zeytin ve durumundalar…
amacıyla zeytinyağı sektörüne İsmail Acar ise ile ilgili politikaların da gözden Zeytinyağına Markalaşma ve
yönelik birtakım çalışmaları yaptığı konuşmada geçirilmesi gerekiyor. Catering Güvenilir 2018 yılında almış pazarlama aşamasına
bulunmaktadır. Fakat bu çalışma- Türkiye’de zeytin firmalarının dökme talepleri ile Ürün Platformu olduğumuz bu yolu, dünyanın geçmeliyiz
lar 1 yıl gibi kısa soluklu olup, konusunda iki paketlenmek üzere dökme ihraç Başkanı Celal en iyi kahve markalarından
yeterli sonucu sağlayamamaktadır. birlik olduğunu edilen yağlar aynı kategoride Toprak, zeytin biri ile birleştirip, sahip En büyük ithalatçılar ise
Zeytinyağı üretiminde öncü olan belirterek, bunlardan Tariş’in değerlendirilmemeli. Türkiye’nin hakkında yapılan olduğumuz gıda tecrübemizi başta ABD olmak üzere, AB
ülkeler ise en az 5 yıllık destek zeytinyağı, Marmara Birlik’in ise temel hedefi üretimi artırmak bu tip ceviz, badem, zeytin ve ülkeleri, Japonya, Kanada,
programları ile sanayicilerine sofralık zeytin konusunda olmalı. Hepimizin hedefi elbette toplantıların zeytinyağına taşıdık. Öncelikle Avustralya gibi sanayileşmiş
ihracatta uzun soluklu hedefler uzmanlaştığını ifade etti. Acar, ambalajlı ürün satmak ama piyasa önemine dikkat çekti ve “Böylesi zeytin ve zeytinyağı sektörüne ülkeler… Ülkemizin doğrusal
oluşturmasını sağlamaktadır. Türkiye’de zeytinciliğin gerçeklerini de göz ardı toplantıların yüz yüze yapılması girerken yaptığımız çalışmalar bir zeytinyağı stratejisi
Teşviklerin uzun vadeli olması ve sorunlarının başında güvenilirliği etmemeliyiz. Örneğin dünya pazar da önemli. Basın mensupları sonucu kafamızda oluşan olmaması en büyük eksiklik;
sürekliliği hayati önemdedir” dedi. olmayan istatistiki bilgiler lideri İspanya’da hiçbir yasak yok. konuyla ilgili uzmanların görüşlerin, sektöre girdikten bu stratejiyi belirlerken
Bizde de olmamalı” dedi. değerlendirmelerini öğrenmek sonra zamanla değiştiğini yıllardır içinde olduğumuz
istiyorlar. Güvenilir ürün algısının söylemek gerek. Sektörü sektör sorunlarına ve çözüm
Butik zeytinyağında oluşması için basına sürekli bilgi tanımak, ihtiyaçlarını anlamak beklentilerine odaklanarak,
dünya piyasasında verilmesi önemlidir” dedi. ve daha ileriye taşımak için markalaşma ve pazarlama
rekabet ediyoruz
Nadir türler korunmalı çabamız ve öğrenme isteğimiz adımına geçilmelidir.
Uluslararası verimli türler hiç bitmedi ve bitmeyecek. Ülkemiz, ne yazık ki dünya
Zeytinyağı Jürisi yaygınlaşmalı Bilgi, tecrübe ve sektörel pazarında markalaşma başarısı
Birsen Can Pehlivan İSTİB Zeytin görgümüzü arttırmak yeterli potansiyele sahip
ise butik zeytinyağı ve Zeytinyağı adına öğrenmeye her zaman olmasına rağmen bunu tam
üretiminin önemine Ticareti Komitesi devam edeceğiz inşallah” olarak sağlayamamış
durumda.
dikkat çektiği Başkanı Osman dedi. İlk başta da belirttiğim gibi
Kasap şöyle konuştu;
konuşmasında, Berberoğlu, “2018’de başladığımız zeytin Türkiye zeytinyağında
üretimden işlemeye kadar konuşmasında ve zeytinyağı sektöründe, olağanüstü potansiyeline
kontrollü üretimin kaliteye zeytin çeşitliliğinin sadece kendi tesisimizde rağmen, dünya zeytin üretimi
doğrudan yansıdığını belirterek, ve tür ürettiğimiz ve piyasaya arz ve pazarından yeterli payı
“Butik üretimde kontrol daha özelliklerinin doğru ettiğimiz sızma grubu yağlar maalesef alamıyor. Sahip
kolay mümkün olduğu için değerlendirilmesi gerektiğini bizi bugün ülkemizdeki kaliteli olduğumuz değerlerin ve
kaliteye ulaşılabiliyor. Son belirterek, “Verimli türlerin zeytinyağı üreten firmalardan bereketli toprakların kıymetini
dönemde dünya piyasasında yaygınlaştırılması, endemik ve biri haline getirmiştir. Bu bilerek, doğanın en güzel
rekabet edebilir olduğumuz pazar, nadir türlerin de korunması noktada gıda sektöründeki hediyesi olan zeytinyağını hep
butik zeytinyağı pazarı… Butik gerekiyor. Verimli türlerle nadir tecrübemizin avantajlarını birlikte yapacağımız çalışmalar
üretimin Türkiye’deki payı yüzde türlerin karışımları katma değerli kullandık diyebiliriz. ile gerçek potansiyelinin
10 civarında. Eğer kontrollü ürünleri oluşturuyor. Bu nedenle Eski tecrübelere ek olarak ortaya çıkacağı günlere en kısa
üretimi yüzde 50’lere çıkarabilirsek nadir türlerin korunması ve coğrafi atılan kurumsallaşma sürede kavuşmayı ümit
rekabet gücümüz de katma değerli işaret çalışmalarının yapılması adımları; ediyorum.
ürünlerimiz de o oranda artacaktır. gerekiyor” dedi.