Page 7 - 12. ISTIB HABER GAZETE SAYI 12
P. 7

08Syf 7_MASTER  10.03.2023  17:19  Page 1










                                                                        GÜNDEM
                               MART 2023                                                                                                                                                       7


                        Japonya uzak ama






                        kazanç yakın...








                          İSTİB Baharat ve Bal Komitesi üyesi Atom Gıda’nın temsilcisi Atilla Rua, Şubat
                        ayında katıldığı Japonya’da gerçekleştirilen Supermarket Trade Show 2023 fuarıyla
                        ilgili gözlemlerini ve Japonya piyasası hakkındaki deneyimlerini paylaştı.

                                 okyo yakınlarındaki       yapılacak bir ihracat desteğinin   gerektiğinde zararı göze
                                 Chiba kentinde 15-17      Japonya ile ticaretimizde büyük    almıyorsanız Japonya’da
                                 Şubat tarihleri           bir fark yaratacağına              işiniz zor. Örneğin, 50
                          Tarasında gerçekleşen            inanıyorum” diyor.                 günlük nakliye sırasında
                        ve yiyecek içecek endüstrisini de    SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK                küresel pazardaki fiyat
                        içeren genel fuara Japonya’daki                                       değişimleri sizin zararınıza
                        partnerinin standında katılan        Japonya’ya baharat başta         sonuçlar doğurabilir. Buna
                        Atilla Rua’ya öncelikle hangi      olmak üzere değişik gıda           katlanmanız gerekir.
                        gıda ürünlerinin                                                                Japonya, Avrupa
                        Japonya’da                                                                      ve Batı
                        satıldığını sorduk.                                                             pazarlarında
                        Rua, başta bakliyat                                                             yaşadığımız,
                        grubu ürünler olmak                                                             kültürel           Rakamlarla Türkiye’nin
                        üzere, beyaz et, salça,                                                         sorunları hiç      Japonya’ya Tarımsal İhracatı               Japonya ile
                        meyve çayı,                                                                     yaşamayacağınız                                               ticaret için
                        konserve, baharat,                                                              güzel bir ülke.
                        meyve suyu, süt                                                                 Bize karşı              Türkiye, 2021 yılında Japonya’ya 521,7  l Sürdürülebilir bir ticareti
                        ürünleri, deniz                                                                 olumsuz bir ön yargı  milyon dolarlık ihracat yaparken 256,6 milyon
                        ürünleri, zeytin ve                                                             kesinlikle yok. Olması  dolarlık kısmı tarımsal ürünlerden oluştu. Ürün  hedeflediğini göster
                        zeytinyağı,                                                                     gerektiği gibi,       grubu olarak en fazla ihraç ettiğimiz ürünler  l Şeffaf ve dürüst ol, tersini
                        kuruyemiş, incir,                                                               Japonları ilgilendiren  deniz mahsulleri. En fazla ihraç edilen ürün  düşünme bile
                        kayısı, helva, Türk                                                             tek şey, işinizi doğru  orkinos balığı, ikinci en büyük ihraç ürünümüz  l Zarar etmeyi göze al
                        kahvesi, şekerleme                                                              yapmanız ve           ise makarna. Bu ürünleri sırasıyla meyve ve sert
                        ve özellikle ayçiçek                                                            ürünlerinizin         kabuklu meyveler, tütün ürünleri, yağlar ve kakao  l İyi bir partner bul
                        yağı gibi Türk                                                                  kalitesi…             ürünleri izliyor...
                        ürünlerinin                                                                       Japonya ile iş
                        Japonya’da                                                                      yapmanın en                Japonya’ya ihraç edilen tarımsal ürünler (2021 yılı)
                        satıldığını söyleyerek                                                          önemli şartlarından
                        ekledi: “Japonya’ya                                                             biri de doğru bir
                        iki yolla girmek                                                                partner…
                        mümkün. Birincisi,                                                              Japonya’da ticaretin
                        dev Japon                                                                       dili Japonca…
                        firmalarının alım                                                               Dolayısıyla
                        yaptığı şirketlerden                                                            İngilizce pek işinize
                        biri olabilirsiniz.                                                             yaramıyor. Ayrıca
                        İkincisi ise daha zor   Kaliber Gıda’dan Caner Acar ve Fatih Kaliber ile Atilla Rua fuarda…  ülke kanunları,
                        ama daha kazançlı                                                               ticaret gelenekleri gibi
                        bir yol. Japonya’da doğru bir      ürünleri ihraç ettiğini belirten   konulara da hâkim olmanız
                        partner bulursanız iyi bir         Atilla Rua’ya sorduğumuz,          mümkün değil. Bu nedenle
                        ticaretiniz olabilir.”             “Japonya ile ticaret yapmanın      oradaki Türk sermayeli
                                                           zorluk ve kolaylıkları neler?”     şirketlerden biriyle işbirliğinin
                          POTANSİYEL BÜYÜK
                                                           soruna verdiği cevap ise şöyle:    hayati önemi var.
                          Japonya’da Türk ürünlerini         “Öncelikle sürdürülebilir ve       En önemli zorluklar ise
                        ithal edip satan, Türk sermayeli   uzun vadeli bir ilişkiye hazır     mesafe ve düşük ticaret hacmi
                        on kadar şirket olduğunu           olduğunuzu muhatabınıza            dolayısıyla pazarlık gücümüzün
                        belirten Atilla Rua, yirmi yıldır  göstermelisiniz. Japonlarla iş     azlığı.”                           olduğunu takdir edersiniz. Oysa    nedenle coğrafi ve kültürel olarak
                        Japonya’da yaşayan Fatih           yapmanın ön şartı ise etik ticaret   FUARIN MEYVESİ                   böyle bir fuarda ulaşılmaz genel   uzak olduğumuz pazarlardaki
                        Kaliber’in firmasıyla çalıştığını  ilkelerine bağlılık… Yani dürüst   HEMEN TOPLANMAZ                    müdürlerle el sıkışır, aynı        ihracat paylarımız daha düşük”
                        belirtiyor. Kaliber Gıda’nın       olmalısınız, sordukları sorulara                                      masada oturabilirsiniz. Yine de    diyor.
                        ağırlıklı etnik marketlere ürün    şeffaflıkla ve doğru cevaplar        Yıllardır yurtdışındaki fuarlara  bu ürününüzü hemen satacağınız      Japonya’da üretilmeyen gıda
                        sağladığını belirten Atilla Rua,   vermelisiniz. Eğer herhangi bir    gittiğini ve uzun vadeli ilişkiler  anlamına gelmez. Bir fuarda       maddeleri satmanın lojistik
                        “Tabii Türk ürünlerinin satış      hatalı bilgi verirseniz güvenlerini  kurmaya çalıştığını söyleyen     kartvizitini aldığınız kişiyle     maliyetlerini önemsizleştirdiğini
                        şansı etnik marketlerle sınırlı    onarılması mümkün olmayacak        Atilla Rua, dış ticaretin zahmetli  bazen aylarca müzakere edersiniz  de sözlerine ekleyen Atilla Rua,
                        değil. Ürünün türüne ve            biçimde kaybedebilirsiniz.         ve uzun bir süreç istediğini       ama hiç ticaret yapamazsınız.      “2 – 3 bin dolarlık konteynır
                        sermaye gücünüze göre,             Tekrar söylüyorum                  belirtiyor: “İhracat yapmak uzun   Aylar ve yıllar fuarlarda kurulan  maliyetlerini mala böldüğünüzde
                        organize perakendeye de mal        sürdürülebilirlik Japonlar için    ve zahmetli bir süreç. En büyük    ilişkiler için normal sürelerdir.  küçük bir pay düşüyor. Japonya
                        vermeniz mümkün. Burada            çok önemli. Uzun süreli iş         sorun ise uzaktaki potansiyel      Dolayısıyla sabırsızlık da         130 milyonluk dev bir Pazar ve
                        Türkiye’nin en önemli sorunu       yapmak istiyorlar. Sizinle         müşterilerle iletişim kurmanın     uluslararası ticarette işinizi     bu pazardaki payımız gerçekten
                        mesafe… Bizim konteynırlarımız     ticarete zor başlıyorlar ama       zorluğu… Fuarlar ise bu zorluğu    zorlaştırır” diyor. Türk           artmaya müsait. Önümüzdeki
                        elli günde oraya ulaşıyor. Bu      kolay bırakmıyorlar. Güncel        aşmanın en kolay ve sağlıklı yolu.  firmalarının bir dezavantajının da  dönemde özellikle gıda
                        süre Çin için bir hafta, ABD için  gelişmeler dolayısıyla oyunun      Binlerce kilometre uzaktaki bir    pazar araştırmasına vakit ve       konusunda büyük bir
                        ise on gün… Dolayısıyla hava       kurallarını değiştirmemeniz        şirketin satınalma müdürüne        bütçe ayırmamaları olduğunu da     potansiyelimiz olduğunu
                        kargo konusunda Japonya’ya         gerekiyor. Bu tip durumlarda       ulaşmanın ne kadar zor             söyleyen Rua, “Belki de bu         söyleyebilirim” diyor.



                        ATALET DEĞİL ATILGANLIK KAZANDIRIR





                          Oda ve borsaların                   olduğu için zorlanıyoruz.       veriyorlar… Kısaca bir sivil       olarak verdikleri bu çok değerli     Örneğin her gün üyelerimizi
                        üyelerine sundukları                    Bunun en önemli nedeni        toplum kuruluşu gibi çalışıp,      çalışmalardan faydalanmaya         ilgilendiren kanun, yönetmelik
                        hizmetlerden kim daha                 seçilmiş yöneticilerin, iş      üyelerinin gelişmeleri için        hevesli olmaları. Yani atalet içinde  değişikliklerini mail ile onlara
                        iyi yararlanır? Bu                    dünyasının içinden gelmeleri    ellerinden geleni yapıyorlar.      olan değil atılımcı olan üyeler oda  ulaştırıyoruz ve web sitemizde
                        sorunun cevabı aslında                ve üyelerden alınan paraları      Burada önemli olan nokta         ve borsaların çalışmalarından daha  yayınlıyoruz.
                        çok basit; atılganlar…                üyelerin yararına kullanma      üyelerin oda ve borsaların ücretsiz  iyi faydalanıyor.                  Yine her gün, gıda sektörüyle
                        Aslında her konuda öyle   İsmail Şen  konusundaki heveslerinin her                                                                          ilgili ulusal ve küresel istatistikleri
                        değil mi?                             geçen yıl artmasıdır. Son                                                                             yayınlıyoruz.
                                                           yıllarda seçimlerin de oldukça                                                                             Üyelerimiz ve çalışanlarına
                          Oda ve Borsa camiasıyla tanışalı  çekişmeli geçmesi üyeye yönelik                                                                         yönelik periyodik ücretsiz
                        18 yıl oldu. Değerli Murat         hizmetleri hem çeşitlendiriyor hem                                                                       eğitimler düzenliyoruz. Üstelik
                        Yalçıntaş, 2005 yılında başkan     de artırıyor. İş dünyası rekabetin                                                                       hangi konularda eğitim yapmamız
                        olduktan sonra İstanbul Ticaret    iyileştirici gücünü gayet iyi bilir…                                                                     gerektiğini yine üyelerimize
                        Odasında yayınlardan sorumlu         Oda ve borsalar, özellikle son                                                                         soruyoruz.
                        müşavir olarak çalışmaya           20-25 yıldır kuruluş amaçları ve                                                                           Üyelerimizin yararlandığı her
                        başlamıştım. 2013 yılından beri de  kanunla vaaz edilen görevlerini                                                                         türlü hizmet ve ihtiyaçları olan
                        İstanbul Ticaret Borsası için      çok aşan bir görev anlayışıyla                                                                           ürünlerle ilgili en prestijli
                        çalışıyorum.                       çalışıyorlar ve üyelerinin rekabet                                                                       markalarla yaptığımız özel
                          Yayın ve tanıtım faaliyeti       güçlerini artırmak, yeni pazarlara                                                                       anlaşmalarla indirim almalarını
                        yaptığım için de zaman zaman       ulaşmalarını sağlamak, bilgi ve                                                                          sağlıyoruz.
                        üyelerin oda ve borsaların ne işe  donanımlarını geliştirmek için                                                                             Tabii tüm bu hizmetlerden
                        yaradığına dair sorularını         çaba sarf ediyorlar.                                                                                     hakkıyla faydalanmak için
                        cevaplayan çalışmalara imza          Bu amaçla çeşitli fuarlara                                                                             gereken, başlıkta da söylediğim
                        atıyoruz. Bu konudaki broşür ve    katılıyor, üyelere yönelik eğitim                                                                        gibi “atılgan” olmak. Sadece bu
                        kitapçık çalışmaları yaparken      çalışmaları düzenliyor, yayınlar                                                                         konuda değil, iş dünyasının her
                        yazacak şey bulamadığımız için     yapıyor, toplantılar düzenliyor,                                                                         alanında atılgan olmak kazandırır,
                        değil, tam tersi yazacak çok şey   danışmanlık hizmetleri                                                                                   atalet ise kaybettirir…
   2   3   4   5   6   7   8