Page 7 - 12. ISTIB HABER GAZETE SAYI 12
P. 7
08Syf 7_MASTER 10.03.2023 17:19 Page 1
GÜNDEM
MART 2023 7
Japonya uzak ama
kazanç yakın...
İSTİB Baharat ve Bal Komitesi üyesi Atom Gıda’nın temsilcisi Atilla Rua, Şubat
ayında katıldığı Japonya’da gerçekleştirilen Supermarket Trade Show 2023 fuarıyla
ilgili gözlemlerini ve Japonya piyasası hakkındaki deneyimlerini paylaştı.
okyo yakınlarındaki yapılacak bir ihracat desteğinin gerektiğinde zararı göze
Chiba kentinde 15-17 Japonya ile ticaretimizde büyük almıyorsanız Japonya’da
Şubat tarihleri bir fark yaratacağına işiniz zor. Örneğin, 50
Tarasında gerçekleşen inanıyorum” diyor. günlük nakliye sırasında
ve yiyecek içecek endüstrisini de SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK küresel pazardaki fiyat
içeren genel fuara Japonya’daki değişimleri sizin zararınıza
partnerinin standında katılan Japonya’ya baharat başta sonuçlar doğurabilir. Buna
Atilla Rua’ya öncelikle hangi olmak üzere değişik gıda katlanmanız gerekir.
gıda ürünlerinin Japonya, Avrupa
Japonya’da ve Batı
satıldığını sorduk. pazarlarında
Rua, başta bakliyat yaşadığımız,
grubu ürünler olmak kültürel Rakamlarla Türkiye’nin
üzere, beyaz et, salça, sorunları hiç Japonya’ya Tarımsal İhracatı Japonya ile
meyve çayı, yaşamayacağınız ticaret için
konserve, baharat, güzel bir ülke.
meyve suyu, süt Bize karşı Türkiye, 2021 yılında Japonya’ya 521,7 l Sürdürülebilir bir ticareti
ürünleri, deniz olumsuz bir ön yargı milyon dolarlık ihracat yaparken 256,6 milyon
ürünleri, zeytin ve kesinlikle yok. Olması dolarlık kısmı tarımsal ürünlerden oluştu. Ürün hedeflediğini göster
zeytinyağı, gerektiği gibi, grubu olarak en fazla ihraç ettiğimiz ürünler l Şeffaf ve dürüst ol, tersini
kuruyemiş, incir, Japonları ilgilendiren deniz mahsulleri. En fazla ihraç edilen ürün düşünme bile
kayısı, helva, Türk tek şey, işinizi doğru orkinos balığı, ikinci en büyük ihraç ürünümüz l Zarar etmeyi göze al
kahvesi, şekerleme yapmanız ve ise makarna. Bu ürünleri sırasıyla meyve ve sert
ve özellikle ayçiçek ürünlerinizin kabuklu meyveler, tütün ürünleri, yağlar ve kakao l İyi bir partner bul
yağı gibi Türk kalitesi… ürünleri izliyor...
ürünlerinin Japonya ile iş
Japonya’da yapmanın en Japonya’ya ihraç edilen tarımsal ürünler (2021 yılı)
satıldığını söyleyerek önemli şartlarından
ekledi: “Japonya’ya biri de doğru bir
iki yolla girmek partner…
mümkün. Birincisi, Japonya’da ticaretin
dev Japon dili Japonca…
firmalarının alım Dolayısıyla
yaptığı şirketlerden İngilizce pek işinize
biri olabilirsiniz. yaramıyor. Ayrıca
İkincisi ise daha zor Kaliber Gıda’dan Caner Acar ve Fatih Kaliber ile Atilla Rua fuarda… ülke kanunları,
ama daha kazançlı ticaret gelenekleri gibi
bir yol. Japonya’da doğru bir ürünleri ihraç ettiğini belirten konulara da hâkim olmanız
partner bulursanız iyi bir Atilla Rua’ya sorduğumuz, mümkün değil. Bu nedenle
ticaretiniz olabilir.” “Japonya ile ticaret yapmanın oradaki Türk sermayeli
zorluk ve kolaylıkları neler?” şirketlerden biriyle işbirliğinin
POTANSİYEL BÜYÜK
soruna verdiği cevap ise şöyle: hayati önemi var.
Japonya’da Türk ürünlerini “Öncelikle sürdürülebilir ve En önemli zorluklar ise
ithal edip satan, Türk sermayeli uzun vadeli bir ilişkiye hazır mesafe ve düşük ticaret hacmi
on kadar şirket olduğunu olduğunuzu muhatabınıza dolayısıyla pazarlık gücümüzün
belirten Atilla Rua, yirmi yıldır göstermelisiniz. Japonlarla iş azlığı.” olduğunu takdir edersiniz. Oysa nedenle coğrafi ve kültürel olarak
Japonya’da yaşayan Fatih yapmanın ön şartı ise etik ticaret FUARIN MEYVESİ böyle bir fuarda ulaşılmaz genel uzak olduğumuz pazarlardaki
Kaliber’in firmasıyla çalıştığını ilkelerine bağlılık… Yani dürüst HEMEN TOPLANMAZ müdürlerle el sıkışır, aynı ihracat paylarımız daha düşük”
belirtiyor. Kaliber Gıda’nın olmalısınız, sordukları sorulara masada oturabilirsiniz. Yine de diyor.
ağırlıklı etnik marketlere ürün şeffaflıkla ve doğru cevaplar Yıllardır yurtdışındaki fuarlara bu ürününüzü hemen satacağınız Japonya’da üretilmeyen gıda
sağladığını belirten Atilla Rua, vermelisiniz. Eğer herhangi bir gittiğini ve uzun vadeli ilişkiler anlamına gelmez. Bir fuarda maddeleri satmanın lojistik
“Tabii Türk ürünlerinin satış hatalı bilgi verirseniz güvenlerini kurmaya çalıştığını söyleyen kartvizitini aldığınız kişiyle maliyetlerini önemsizleştirdiğini
şansı etnik marketlerle sınırlı onarılması mümkün olmayacak Atilla Rua, dış ticaretin zahmetli bazen aylarca müzakere edersiniz de sözlerine ekleyen Atilla Rua,
değil. Ürünün türüne ve biçimde kaybedebilirsiniz. ve uzun bir süreç istediğini ama hiç ticaret yapamazsınız. “2 – 3 bin dolarlık konteynır
sermaye gücünüze göre, Tekrar söylüyorum belirtiyor: “İhracat yapmak uzun Aylar ve yıllar fuarlarda kurulan maliyetlerini mala böldüğünüzde
organize perakendeye de mal sürdürülebilirlik Japonlar için ve zahmetli bir süreç. En büyük ilişkiler için normal sürelerdir. küçük bir pay düşüyor. Japonya
vermeniz mümkün. Burada çok önemli. Uzun süreli iş sorun ise uzaktaki potansiyel Dolayısıyla sabırsızlık da 130 milyonluk dev bir Pazar ve
Türkiye’nin en önemli sorunu yapmak istiyorlar. Sizinle müşterilerle iletişim kurmanın uluslararası ticarette işinizi bu pazardaki payımız gerçekten
mesafe… Bizim konteynırlarımız ticarete zor başlıyorlar ama zorluğu… Fuarlar ise bu zorluğu zorlaştırır” diyor. Türk artmaya müsait. Önümüzdeki
elli günde oraya ulaşıyor. Bu kolay bırakmıyorlar. Güncel aşmanın en kolay ve sağlıklı yolu. firmalarının bir dezavantajının da dönemde özellikle gıda
süre Çin için bir hafta, ABD için gelişmeler dolayısıyla oyunun Binlerce kilometre uzaktaki bir pazar araştırmasına vakit ve konusunda büyük bir
ise on gün… Dolayısıyla hava kurallarını değiştirmemeniz şirketin satınalma müdürüne bütçe ayırmamaları olduğunu da potansiyelimiz olduğunu
kargo konusunda Japonya’ya gerekiyor. Bu tip durumlarda ulaşmanın ne kadar zor söyleyen Rua, “Belki de bu söyleyebilirim” diyor.
ATALET DEĞİL ATILGANLIK KAZANDIRIR
Oda ve borsaların olduğu için zorlanıyoruz. veriyorlar… Kısaca bir sivil olarak verdikleri bu çok değerli Örneğin her gün üyelerimizi
üyelerine sundukları Bunun en önemli nedeni toplum kuruluşu gibi çalışıp, çalışmalardan faydalanmaya ilgilendiren kanun, yönetmelik
hizmetlerden kim daha seçilmiş yöneticilerin, iş üyelerinin gelişmeleri için hevesli olmaları. Yani atalet içinde değişikliklerini mail ile onlara
iyi yararlanır? Bu dünyasının içinden gelmeleri ellerinden geleni yapıyorlar. olan değil atılımcı olan üyeler oda ulaştırıyoruz ve web sitemizde
sorunun cevabı aslında ve üyelerden alınan paraları Burada önemli olan nokta ve borsaların çalışmalarından daha yayınlıyoruz.
çok basit; atılganlar… üyelerin yararına kullanma üyelerin oda ve borsaların ücretsiz iyi faydalanıyor. Yine her gün, gıda sektörüyle
Aslında her konuda öyle İsmail Şen konusundaki heveslerinin her ilgili ulusal ve küresel istatistikleri
değil mi? geçen yıl artmasıdır. Son yayınlıyoruz.
yıllarda seçimlerin de oldukça Üyelerimiz ve çalışanlarına
Oda ve Borsa camiasıyla tanışalı çekişmeli geçmesi üyeye yönelik yönelik periyodik ücretsiz
18 yıl oldu. Değerli Murat hizmetleri hem çeşitlendiriyor hem eğitimler düzenliyoruz. Üstelik
Yalçıntaş, 2005 yılında başkan de artırıyor. İş dünyası rekabetin hangi konularda eğitim yapmamız
olduktan sonra İstanbul Ticaret iyileştirici gücünü gayet iyi bilir… gerektiğini yine üyelerimize
Odasında yayınlardan sorumlu Oda ve borsalar, özellikle son soruyoruz.
müşavir olarak çalışmaya 20-25 yıldır kuruluş amaçları ve Üyelerimizin yararlandığı her
başlamıştım. 2013 yılından beri de kanunla vaaz edilen görevlerini türlü hizmet ve ihtiyaçları olan
İstanbul Ticaret Borsası için çok aşan bir görev anlayışıyla ürünlerle ilgili en prestijli
çalışıyorum. çalışıyorlar ve üyelerinin rekabet markalarla yaptığımız özel
Yayın ve tanıtım faaliyeti güçlerini artırmak, yeni pazarlara anlaşmalarla indirim almalarını
yaptığım için de zaman zaman ulaşmalarını sağlamak, bilgi ve sağlıyoruz.
üyelerin oda ve borsaların ne işe donanımlarını geliştirmek için Tabii tüm bu hizmetlerden
yaradığına dair sorularını çaba sarf ediyorlar. hakkıyla faydalanmak için
cevaplayan çalışmalara imza Bu amaçla çeşitli fuarlara gereken, başlıkta da söylediğim
atıyoruz. Bu konudaki broşür ve katılıyor, üyelere yönelik eğitim gibi “atılgan” olmak. Sadece bu
kitapçık çalışmaları yaparken çalışmaları düzenliyor, yayınlar konuda değil, iş dünyasının her
yazacak şey bulamadığımız için yapıyor, toplantılar düzenliyor, alanında atılgan olmak kazandırır,
değil, tam tersi yazacak çok şey danışmanlık hizmetleri atalet ise kaybettirir…