Page 19 - Borsa Aktüel Sayı 47
P. 19

EKONOMİYE BAKIŞ







            dırma boyutunda ‘belirleyici eksen’ konumunu perçinleyen bir ülke   ağustos ayında da aşağı doğru trendin devam edebileceğine dair
            olması anlamına geliyor. Sayın Cumhurbaşkanımızın ve Bakanımız   umutlarımızı arttırmıştı. Geçen yılın ağustos ayında, ayık bazda
            Berat Albayrak’ın sözlerini ‘milli tabanlı’ eksen konumlanması ola-  yüzde 2,53 artan perakende, yani tüketici enflasyonunun geçti-
            rak okumayı başaranlar, önümüzdeki 10 yılda gerçekleştirdikleri   ğimiz ağustos ayında yüzde 0,59’da kalması ve bu sayede, geçen
            yatırımların geri dönüşleriyle Türkiye’nin ‘paha biçilmez’ değerini   sene  yıllıklandırılmış  bazda  yüzde  16,41  ve  geçtiğimiz  temmuz
            bir kez daha idrak etmiş olacaklar.                 ayında da yüzde 13,41 düzeyindeki enflasyonun, ağustos ayında
                                                                yüzde 11,27’ye gerilemesi umut vericiydi.
            ‘Kurban’ Ağustos’u ‘kısmen’ frenledi
                                                                İlginçtir, son dönemde, Türkiye’nin en büyük metropolü olmasına
            Küresel virüs salgının 2020’nin başından itibaren iş ve özel ha-  rağmen, İstanbul Türkiye’nin bir çok istatistiki bölgesinden daha
            yatımızı hayli zorlu bir etaptan geçirmesi nedeniyle, bu yazı bu-  düşük enflasyon üretiyor. Kayseri, Sivas ve Yozgat’ın içinde yer
            ruk, tüm sektörleri işleri toparlamaya odaklanarak ve önemli bir   aldığı istatistiki bölge yüzde 1,25 ile ağustos ayının en yüksek
            iç piyasa toparlaması ve ihracat bağlantısı mücadelesiyle geçirdik.   enflasyon üreten illeri olmuş. Bunu, Adana ve Mersin’in yer aldığı
            Reel sektörümüz tarafından adeta ‘tam saha pres’ olarak yürütülen   istatistiki bölge yüzde 1,22 ile takip ediyor. Hatay, Kahramanma-
            bu mücadele, ister istemez, bir nebze nefes alabilmek adına, Kur-  raş, Osmaniye bir bölge, Şanlıurfa, Diyarbakır bir bölge, Konya
            ban Bayramı’nın hemen öncesi ve sonrasını, yani ağustos ayının   ve Karaman diğer bölge olmak üzere, yüzde 1,13, yüzde 1,07 ve
            ilk yarısını üretim ve ihracat açısından ‘3. vites’ noktasında geçir-  1,05’lik enflasyon oranları söz konusu. 8 istatistiki bölgenin enf-
            memizi beraberinde getirdi. Buna karşılık, ağustos ayının ikinci   lasyonu İstanbul’un üstünde. Bu nedenle, ağustos ayı enflasyon
            yarısında reel sektör ve ihracatçımızın daha ‘4.’, hatta ‘5.’ vites bir   oranı,  geçen  yılın  ağustos  ayındaki  oranı  tekrarlayarak,  yüzde
            çalışma yürüttüğünü belirtebiliriz.                 0,86 olarak gerçekleşmiş. 2018 yılında ise, ‘kur saldırısı’ nedeniy-
            İstanbul Sanayi Odası’nın (İSO) Türkiye İmalat Satın Alma Yöneti-  le, enflasyon aylık bazda yüzde 2,30 artmış.
            cileri Endeksi (PMı) verileri de bu durumu doğrulamakta. nitekim,   Bu nedenle, iki aydır, temmuz ve ağustos ayında yüzde 11,76 ve
            temmuz ayında, olumlu ve güçlü bir üretim tablosunun yansıması   11,77 olarak yıllıklandırılmış manşet enflasyon aynı seviyede kaldı.
            olarak, PMı 56,9 düzeyindeyken, yukarıda ifade ettiğim gerek-  Oysa, giyim ve ayakkabı ana harcama grubunda yüzde -2,11; gıda
            çeyle, geride bıraktığımız ağustos ayında 54,3 düzeyine sınırlı bir   ve alkolsüz içecekler ana harcama grubunda ise yüzde -0,08’lik
            çekilme gerçekleştirdiğini gözlemliyoruz. Sevindirici olan detay,   fiyat gelişimi önemliydi. Erkek ve kadın kişisel bakım hizmetleri
            mart ve nisan ayında üretimdeki sert daralmaya bağlı olarak PMı   ve ürünleri, hijyenik ve dezenfektan ürünleri, sigorta ve avukatlık
            endeksinde gözlenen sert çekilmenin ardından, imalat sanayimizin   hizmetleri, eğitim ve seyahat malzemeleri, saat ve mücevher gibi
            haziran-ağustos dönemini ‘V’ tipi toparlanmayı teyit edecek şekil-  ürünlerin yer aldığı ‘çeşitli mal ve hizmetler’ ana harcama grubu-
            de, güçlü bir hareketlenme ve üretimle geride bırakmış olması.  nun tek başına aylık bazda ürettiği yüzde 5,09’luk fiyat artışı, aylık

            Haziran-Ağustos döneminde, genel manada dünyadaki tatil havası   enflasyon oranının 4 katından fazla. Buna, otel ve lokantalardaki
            ve Türkiye’de Kurban Bayramı’nın uzamış etkisiyle, kısmi yavaş-  fiyat artışının 1,8 kat daha fazla fiyat artışı gerçekleştirdiğini ek-
            lamaya  rağmen,  İSO  PMı  Endeksi’nde  yeni  ihracat  siparişlerinin   lediğimizde, mal ve hizmet üreten sektörlerin halen küresel virüs
            de artmaya devam ettiği gözlendi. Gıda, giyim ve deri ürünleri   salgınının ilk 3 ayında uğradıkları mali kayıp ve zararları fiyat artışı
            alanında üretimin yeniden artışa geçmesi, pek çok imalat sanayi   ile telafi etme telaşında oldukları anlaşılıyor.
            sektörünü besleyen yönüyle, en fazla sipariş artışının ana metal   Bu koşullar altında, içinde bulunduğumuz eylül ayında aylık enf-
            sektöründe gerçeklemiş olması, takip edilen 10 sektörün 8’inde   lasyon yüzde 0,99’un altında kalırsa ve bilhassa geçtiğimiz yılın
            ağustos ayında üretim artışı yakalanmış olması, 3. çeyrek büyüme   ekim ayı aylık enflasyon oranının yüzde 2 olduğunu hatırlayarak,
            beklentileri açısından çok önemli. Öyle ki, bu öncü göstergelere   ekim ayı enflasyonu yüzde 1’in altında kalırsa, eylül ayında sınır-
            dayanarak, 3. çeyrek büyüme için yüzde 4,5 ile 7,9 arası tah-  lı, ekim ayında ise daha hissedilir bir yıllıklandırılmış manşet enf-
            minler  konuşuluyor.  Böyle  bir  gelişme,  hiç  şüphesiz  Türkiye’nin   lasyon düzeltmesi gözlemleyebiliriz. C tanımlı çekirdek enflasyon
            2020’yi çok sınırlı bir daralma, hatta sınırlı bir pozitif büyümeyle   yıllık enflasyonun çok az altında olsa da, D tanımlı çekirdek enflas-
            kapatma olasılığını bir kademe daha arttıracak.
                                                                yon bir tık üstünde. Yurtiçine satmak üzere mal üreten firmaların
                                                                girdi maliyetlerindeki artışı, yani maliyet enflasyonunu gösteren
            ‘Pandemi’nin telafisi enflasyonu besliyor
                                                                Yurtiçi ÜFE’deki artışın da iyi takip edilmesi gerekiyor. Türkiye’nin
            İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) geçtiğimiz salı, her ayın ilk gününe   ‘pandemi’ye rağmen, iyi bir maliyet yönetimi becerisi ortaya koy-
            denk getirerek açıkladığı İstanbul enflasyon verileri, enflasyonda   ması, enflasyondaki başarıyı hızlandıracaktır.





                                                                                                 Eylül-Ekim 2020 17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24