Page 60 - Sayı-43 Ocak Şubat 2020
P. 60

TİCARET VE HAYAT






                                                   Pembe Bilanço









                          Hayatta ve ticarette gerçeği görmeye tahammül edemeyen körleşir. İmaj
                          gibi, yüksek hacim veya ciro gibi parlaklıklarla gözü kamaşmayan için ise

                          şartlar ne olursa olsun yol açıktır. Parlak imaj ve benzeri diğer parıltıların
                          görkemi değil, somut kazanç ve somut sermayedir ticarette önemli olan.

                                    Kendinizi kandırabilirsiniz ama hayatı kandırmazsınız.















             zaman dönümleri ve elbette yılsonunda tica-          MÜRSEL          tam anlamıyla sağlam yaparlardı.
             ret erbabı hesaba kitaba oturur. “dokunarak”         SÖNMEZ          Hızla değişen dünya ve hayat, eski kodları
             sayım yapar, eldeki tüm verilerin sağlamasını
                                                                                  unutturdu. Ticaret ve/ya üretim, salt sayı-
             alır. Yıl içinde neler yapılmış, neler yapılmamış
                                                                                  lara yani “niceliğe” itibar eder oldu. Sanal
             veya  yapılamamış  gözden  geçirilir.  Bir  yıllık
                                                                                  dünya insanı da sanallaştırdı. Hayatın başka
             emeğin  sonuçları  masaya  yatırılarak  oradan
                                                                                  alanlarında bunun etkisi nasıldır, nereye va-
             çıkarılan derslerle bir gelecek kurgusu yapılır.
                                                                                  rır ayrı bir konu, ama ticaret alanında sa-
             Gerçek, ciddi ve somut bir hesaplamadan son-
                                                                                  nallığa dalmak ve her şeyi sayısal ölçütlerle
             ra ortaya bilanço çıkar. Karne alınmıştır. Eğer,
                                                                                  değerlendirmek  tehlikeli  bir  yöneliş.  Alıp
             kendinizi  veya  ilgilileri  kandırmak  isterseniz
             rakamlarla  oynar,  notunuzu  yükseltirsiniz.                        satmak ve üretmek net ve somut bir kazanç
             Böylelikle pembe bir bilançonuz olur. Bu pem-                        için yapılır. Sonuç bir kazanç verisi sunmu-
             beliğe aldananların, ister kişinin kendisi veya                      yorsa  yaptığınız  iş  de  “sanal”dır  ve  “lafla
             ilgili kişiler, kurumlar olsun, sonunun karanlık   TİCARET VE HAYAT  peynir gemisi yürümez.”
             olacağı bellidir.                                                    Genç girişimci ya da tacir, “kredi” adlı ku-
             Hayatta ve ticarette gerçeği görmeye tahammül edemeyen körle-  şun kanatlarında uçmayı çok seviyor. Bireyselden kurumsala kredi
             şir. İmaj gibi, yüksek hacim veya ciro gibi parlaklıklarla gözü ka-  ile yaşadığımız şu zamanlarda buna şaşmamak gerek ancak ha-
             maşmayan için ise şartlar ne olursa olsun yol açıktır. Parlak imaj   yatın en gerçekçi yerinde yani kâr/zarar hattında bulunması iti-
             ve benzeri diğer parıltıların görkemi değil, somut kazanç ve somut   bariyle bıçak sırtında olan kişi ve kurumların bu rüzgarla uçması
             sermayedir ticarette önemli olan. Kendinizi kandırabilirsiniz ama   çok da gerçekçi değil. Öz güç ve sermayenizin ana omurgasını
             hayatı kandırmazsınız. Yeterli yakıtınızın olmamasına göz yumup   oluşturmadığı yapınız, enikonu en küçük bir viraj ya da rampada
             uzun yollara çıkarsanız yolda kalmanız kaçınılmazdır. Eski tacirle-  devrilme tehlikesi ile karşı karşıyadır. Her şeyin her şeyi etkilediği
             rin kalem kağıt gerçekliğinde yaptıkları bilançolar hayat algıları   ve her ilişkinin pamuk ipliğine bağlı olduğu bir dünyada eskilerin
             gibi sağlamdı. dış görünüşe değil işin özüne bakarlar, yaptıkları işi   “sağlamcı”lığına ihtiyacımız var. Güzel sözler, iyi niyetli gelecek




           58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65