Page 64 - Sayı-43 Ocak Şubat 2020
P. 64

İŞ DÜNYASI & YÖNETİM





                          Her Üç Anlamıyla Yönetimin Cehaleti (2)








                                                                 ERDAL
                                                              DERİNDERE




















                                                   İŞ DÜNYASI VE YÖNETİM




             Yönetim dogmaları çoğu zaman öyle derinlere kök salar ki   Bir araştırmaya göre dünyanın her tarafındaki çalışanların
             adeta görünmez olur ve doğruluklarına neredeyse iman edi-  sadece %14’ü işlerine çok bağlı iken, %24’ü hiç bağlı değil.
             lir. Buluşçuluğun gerçek fren tehdit eden eski zihinsel mo-  Geri kalan herkes ortalarda bir yerde. dünyadaki tüm çalı-
             dellerin sürüklemesidir. uzun süre görev yapan yöneticiler   şanların yaklaşık %85’i verebileceklerinin azını veriyorlar. Bu
             duygusal sermayelerinin büyük bir bölümünü süregelen stra-  insan yeteneğinin rezilce israfıdır ve onca şirketin çalışanla-
             tejiye yatırırlar. Bu özellikle şirket kurucuları için geçerlidir.   rından neden daha az yetenekli olduklarının göstergesidir.
             Kurucular için kendi icat ettikleri iş modellerini tehdit eden   İnsanoğlunun temel doğası ile çalıştıkları kuruluşların temel
             fikirlere itibar etmek zordur. Bunun farkında olan çalışanlar   doğası arasındaki utanç verici tezattır bu.
             geleneksel düşüncenin çok ötesine geçen herhangi bir şeyin
             tepeden destek görmeyeceğini bilir ve kendi düşüncelerini   Yaratıcı ekonomide yüksek yerlere gelmek isteyen bir şirke-
             düzene sokarlar. Buluşçuluğun kapsamı daralır. Gafil avlan-  tin uysal, özenli ve akıllı olmaktan daha fazlasına sahip, aynı
             ma riski yükselir. şirketin genç muhalifleri başka yerlerde   zamanda şevkli, delidolu ve ateşli çalışanlara ihtiyacı vardır.
             fırsatlar aramaya başlarlar.                        Bugün en değerli insanlar yetenekleri tam da en az yöneti-
             En kötüsü hangi fikirlerin ilerleyeceğine, hangilerinin üstü-  lebilir olanlardır. Yönetim araçları insanları itaatkâr ve ça-
             ne basılacağına karar verenler genellikle doktriner görüşlere   lışkan olmaya zorlarken onları kendini işine adamış kişiler
             sahip olan üst düzey yöneticilerdir.                haline getiremez.
             İnsanlar olarak şaşırtıcı derecede uyarlanabilir ve buluşçu-  Yönetim gözetimi ne kadar işgüzar olursa, politika ve süre-
             yuz, ama çoğumuz hiç te öyle olmayan şirketlerde çalışıyo-  cin prangaları ne kadar çok sıkarsa, insanlar işleri hakkında
             ruz. Yani çok insani olmayan şirketlerde çalışıyoruz. Modern   o kadar daha az tutkulu olurlar.
             kuruluşlarda insanın doğal dayanıklılığını ve yaratıcılığını tü-  Büyük  bir  ekipte  olağanüstü  kişisel  katkılara  ya  çoğu  kez
             keten bir şeyler var. Suçlu disiplini, dakikliği, tutumluluğu,   üstler tarafından el konulur ya da bunlar donuk beyinli mes-
             akılcılığı ve düzeni geliştiren ancak sanatçılığa, uyumsuzlu-  lektaşlar tarafından etkisizleştirilir.
             ğa, özgünlüğe, cürete ve şevke çok az değer veren yönetim
             ilkeleri ve süreçleridir. çoğu şirket sadece kısmen insanidir.   Hiyerarşik şirketlerde iletişim kanalları yatay olmaktan çok
             Bizi insan yapan niteliklerin sadece bir kısmına yer verirler.  öncelikle dikeydir ve enformasyon sistemleri öncelikle ve her




           62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68