Page 61 - Sayı-43 Ocak Şubat 2020
P. 61
TİCARET VE HAYAT
beklentileri değil, suratımıza soğuk hava dalgası gibi çarpan so- takıp sürüklediği nokta tam bir hayaller âlemi, tam bir “Alice ha-
mut gerçeklikle yüzleşmemiz gerekir. çünkü, “El atına binen tez rikalar diyarında” avuntusudur. Paranın, gücün, etkinin odakları
iner” sözü hala geçerliliğini korumaktadır. Özellikle de Kobi diye değişmiyorsa bu işte bir yanlışlık vardır. “Büyüme “ adlı büyülü
adlandırılan işletmelerin sağlam bir mali yapıya dayanarak ve kelime, dünya ekonomisine yön verenler için gerçekten büyüme
gerçeklerle hareket etmeleri gerekir. “Taşıma suyla değirmenin olurken, diğerleri için “obezleşme”dir. Emeğinizin, uğraşınızın,
dönmeyeceği” sözünü de unutmamak gerek. Bilançonuzu pem- sermayenizin hâsılası nedir? Büyük büyük rakamlar, alkışlar, övgü-
beleştirmeniz ve kendinizi inandırdığınız hayaller zorluklarla kar- ler mi, yoksa, elde edilen kazanç mı? Bu gerçekçilik noktasından
şılaştığınızda sizi kurtaramayacaktır. Hayal etmemizi, hayallerimi- asla ayrılmamak gerekiyor. Ayrıldığınız zaman varacağınız yeri de
zin peşinden koşmamızı “buyuran”ların kimileri iyi niyetli olsalar şu söz anlatıyor: Az gittik uz gittik, dere tepe düz gittik, altı ay bir
da kimlerinin de hayalde boğulmamızı istediklerini bir olgudur. güz gittik, bir de baktık ki bir arpa boyu yol gitmişiz.
Size hayai kendilerine hayatı saklarlar. Hâsılı her durumda olduğu Pembe bilançolara değil, karanlık da olsa gerçek bilançolara ihti-
gibi nicelik değil, niteliktir önemli olan. İkisi bir arada olursa en yacımız var. Pembenin yalanıyla uyurken kâbus görmektense “ger-
güzeli de budur. çeğin gözlerinin içine bakmak” evlâdır. Gerçeği olumsuz da olsa
düzeltmek, iyiye doğru hamle yaparak bulunduğu o durumdan
“Her resmî söylem, bir Alice harikalar diyarındadır.” Resmî olanın
çıkartmak inanç, güven ve çalışmakla mümkündür. “Bir hakikat,
içini gerçekle ve samimiyetle doldurabilirsek kalıcı olabileceğiz.
bin harman hayalden daha değerlidir.”
İstatistiklerdeki her birim değer, toplamdaki her satır, karşılığında
emek verilerek oluşur. O her birim gerçek ise, bir kendini pazar- Pembe mi gerçek mi sorgulamasını bulunduğu konumda yapma-
lama yahut imaj parlatma çabası ise foyası tez zamanda ortaya yan veya yapamayanlar, ya “kötü”dürler, ya da kötü olmaya mah-
çıkar. dünyaya egemen ticari zihniyetin geldiği ve herkesi peşine kumdurlar.
Ocak-Şubat 2020 59