Page 62 - Sayı-49 Ocak-Şubat 2021
P. 62

60
           60                    UNUTULAN MESLEKLER











































                                İLK FOTOğRAF MAKİNESİ                      sırasında geçmesini sağlar. Obtüratörün bir saniye
                                                                           içerisinde açılıp kapanma hızına “enstantane”, ışığı
                                RAY ÜZERİNDE HAREKET EDİYORDu
                                                                           ayarlayan  düzeneğe de “diyafram” denir. Fotoğraf
                                1837 yılında Ressam Louis Jacgues Daguerre’in   makinesinin diğer bölümleri ve parçaları arasında,
                                yaptığı  ve görüntü  elde  etmeyi  başardığı  fotoğraf   telemetre, buzlu cam, filtreler, mikro prizmalar,
                                makinesi birbiri içine giren iki kutu idi. Bu kutular   otomatik ayar sistemleri, pozometre, film kasetleri,
                                içi içe sürülerek netlik ayarı yapılıyordu. İki kutu-  film sarma motoru ve flaşı sayabiliriz.
                                nun birinde ince kenarlı basit bir mercek, bir ucun-
                                da buzlu cam ve buzlu camın arkasında da 45 dere-  ALİMÜNİTÇİLERİN DAİMİ MÜŞTERİLERİ, ASKERLERDİ
                                ce eğimli bir ayna vardı. 1840’lı yıllarda makineler
                                hem çok büyük hem de çok ağırdı. 1858 yılında   Aslında fotoğrafçı deyince ilk akla gelenler alaminüt
                                Londralı fotoğrafçı Thursto Thomson’ın kullandığı   fotoğrafçılar olmalı. Alaminütçüler genellikle döne-
                                fotoğraf makinesinin eni 91 cm. boyu ise 366 cm.   min adliye binası civarında olur, adliye duvarı bo-
                                idi. Bu büyüklükteki bir makine ancak ray üzerinde   yunca yerleştikleri açık hava stüdyolarında faaliyet
                                hareket ettirilebiliyordu.                 gösterirlerdi. Ya da şehirde kendilerinin kümelen-
                                                                           diği belediye binası, hükümet konağı gibi binaların
                                1888 yılında ABD’li George Eastman fotoğrafçılıkta   kenarlarında olurlardı. Gaziantep’te de eski belediye
                                devrim sayılacak rulo filmli kutu fotoğraf makinesini   binasının dibindeydiler. Sayıları 10-12 kadar vardı.
                                ilk defa piyasaya sürdü. Böylece fotoğrafçılığı geniş   Tahta bir iskemleye oturturlardı müşterilerini. Du-
                                bir pazara dönüştürmenin de yolunu açmış oldu.
                                                                           vara gerili siyah bir perdesi olurdu dakikalıkçıların.
                                                                           Perdenin üzerinde şöyle yazılar olurdu:
           “Geçim               KARANLIK ODANIN SİHRİ
           kaynakları           Fotoğraf makinesini önünde objektifi olan karanlık   ‘Gaziantep Hatırası’
                                                                           ‘Askerlik Hatırası’
           ormancılık ve        bir odaya benzetebiliriz. Önündeki objektif ışıklı   ‘Evlilik Hatırası”
           arıcılık olan        görüntüyü odada, kendisine karşıt düşen yüzeyde
           köyde daha           oluşturur. Bu yüzeyde de duyarlı dayanağın otur-  Şipşakçılara genellikle tapu dairesinde, mahkemede
                                                                           işi olanlar, okula çocuğunu kayıt yaptıranlar vesika-
                                tulduğu bir düzenek vardır. Objektifi oluşturan
           çok emekliler        merceklerle oda arasında obtüratör vardır. Bu parça,   lık çektirmeye gelirdi. Resmi dairelerin tatil olduğu
           yaşıyor.”            deklanşöre basıldığında açılır ve ışığın odaya çekim   hafta sonlarında ise hatıra fotoğrafı çektirenler ile
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67