Page 62 - Sayı-49 Ocak-Şubat 2021
P. 62
60
60 UNUTULAN MESLEKLER
İLK FOTOğRAF MAKİNESİ sırasında geçmesini sağlar. Obtüratörün bir saniye
içerisinde açılıp kapanma hızına “enstantane”, ışığı
RAY ÜZERİNDE HAREKET EDİYORDu
ayarlayan düzeneğe de “diyafram” denir. Fotoğraf
1837 yılında Ressam Louis Jacgues Daguerre’in makinesinin diğer bölümleri ve parçaları arasında,
yaptığı ve görüntü elde etmeyi başardığı fotoğraf telemetre, buzlu cam, filtreler, mikro prizmalar,
makinesi birbiri içine giren iki kutu idi. Bu kutular otomatik ayar sistemleri, pozometre, film kasetleri,
içi içe sürülerek netlik ayarı yapılıyordu. İki kutu- film sarma motoru ve flaşı sayabiliriz.
nun birinde ince kenarlı basit bir mercek, bir ucun-
da buzlu cam ve buzlu camın arkasında da 45 dere- ALİMÜNİTÇİLERİN DAİMİ MÜŞTERİLERİ, ASKERLERDİ
ce eğimli bir ayna vardı. 1840’lı yıllarda makineler
hem çok büyük hem de çok ağırdı. 1858 yılında Aslında fotoğrafçı deyince ilk akla gelenler alaminüt
Londralı fotoğrafçı Thursto Thomson’ın kullandığı fotoğrafçılar olmalı. Alaminütçüler genellikle döne-
fotoğraf makinesinin eni 91 cm. boyu ise 366 cm. min adliye binası civarında olur, adliye duvarı bo-
idi. Bu büyüklükteki bir makine ancak ray üzerinde yunca yerleştikleri açık hava stüdyolarında faaliyet
hareket ettirilebiliyordu. gösterirlerdi. Ya da şehirde kendilerinin kümelen-
diği belediye binası, hükümet konağı gibi binaların
1888 yılında ABD’li George Eastman fotoğrafçılıkta kenarlarında olurlardı. Gaziantep’te de eski belediye
devrim sayılacak rulo filmli kutu fotoğraf makinesini binasının dibindeydiler. Sayıları 10-12 kadar vardı.
ilk defa piyasaya sürdü. Böylece fotoğrafçılığı geniş Tahta bir iskemleye oturturlardı müşterilerini. Du-
bir pazara dönüştürmenin de yolunu açmış oldu.
vara gerili siyah bir perdesi olurdu dakikalıkçıların.
Perdenin üzerinde şöyle yazılar olurdu:
“Geçim KARANLIK ODANIN SİHRİ
kaynakları Fotoğraf makinesini önünde objektifi olan karanlık ‘Gaziantep Hatırası’
‘Askerlik Hatırası’
ormancılık ve bir odaya benzetebiliriz. Önündeki objektif ışıklı ‘Evlilik Hatırası”
arıcılık olan görüntüyü odada, kendisine karşıt düşen yüzeyde
köyde daha oluşturur. Bu yüzeyde de duyarlı dayanağın otur- Şipşakçılara genellikle tapu dairesinde, mahkemede
işi olanlar, okula çocuğunu kayıt yaptıranlar vesika-
tulduğu bir düzenek vardır. Objektifi oluşturan
çok emekliler merceklerle oda arasında obtüratör vardır. Bu parça, lık çektirmeye gelirdi. Resmi dairelerin tatil olduğu
yaşıyor.” deklanşöre basıldığında açılır ve ışığın odaya çekim hafta sonlarında ise hatıra fotoğrafı çektirenler ile