Page 25 - Sayı-57 Mayıs - Haziran 2022
P. 25

MAYIS-HAZİRAN 2323
                                                                                                         MAYIS-HAZİRAN



                 ÜSKÜDAR İSKELESİ                                                                     Haydarpaşa
                                                                                                      İskelesi,
                 Boğaziçi deniz ulaşımının en çok kullanılan iske-
                 lelerinden biri olan Üsküdar İskelesi aynı zamanda                                   Şirket-i Hayriye
                 Şirket-i  Hayriye’nin  Boğaz  kıyılarında  yaptırdığı                                tarafından ünlü
                 ilk iskele olma özelliğini taşıyor. İlk inşa edilen is-                              mimar Vedat
                 kele bugünkü yerinden daha içeride III. Ahmet                                        Tek’e yaptırıldı.
                 Çeşmesi’ne daha yakında bulunmaktaydı. İlk iske-                                     Yığma taş bina
                 le binası 1906’da yıkılıp yeniden yapıldı. İskelenin                                 olarak inşa
                 bugünkü kuş kafesleri, süslü, oymalı bilet gişeleri                                  edilen yapının
                 bulunan hali ise 1983’te inşa edildi.
                                                            *  HAYDARPAŞA İSKELESİ                    dış cephesinde
                 Orhan Şahinler’in tasarımı olan modern Üsküdar                                       çini süslemeler
                 İskelesi, Üsküdar’ın merkezinde, otobüs, tren ve   kitabesinde 1926 tarihi bulunuyor. Kadıköy İskele-  ve eski harflerle
                 metro servislerine ulaşım sağlayan Üsküdar Meyda-  si en kapsamlı tadilatını 1959’ta yaşadı. Son olarak   Haydarpaşa
                 nı yakınlarında yer alıyor. Üsküdar İskelesi ayrıca   1995 yılında onarılan iskelenin ikinci katında Türk
                 bu adla çekilmiş 1960 yapımı bir filmin de başro-  çini sanatının önemli örnekleri bulunuyor.  yazısı yer alır.
                 lünü oynuyor adeta. İşe giderken iskeleyi kullanan
                 Tarık’ın (Suphi Kaner) Leyla’yla (Fatma Girik) ta-  Kadıköy Meydanının önemli binalarından biri olan
                 nışması ve birbirlerine aşık olmalarını konu alan   iskelenin mimari tarzı neo-klasiktir. İskelenin alt
                 film amansız bir aşk hikayesini ele alıyor.  kat planında 3 bölüm göze çarpar. Salonun bir tara-
                                                            fında büfe, karşısında bilet gişesi yer alır. Gemiden
                 HAYDARPAŞA İSKELESİ                        inen yolcular binanın iki yanındaki revaklı çıkış tü-
                                                            nellerinden dışarı çıkarlar. Üst katın planında ise,
                 Anadolu’nun İstanbul’a açılan kapısı olarak büyük
                                                            bir büyük iki küçük yolcu salonu, görevliler için 4
                 önem taşıyan Haydarpaşa İskelesi, Şirket-i Hayriye   oda, iki yandaki revakların ve öndeki deniz cephe-
                 tarafından ünlü mimar Vedat Tek’e yaptırıldı. Yığ-
                 ma taş bina olarak inşa edilen yapının dış cephe-  sindeki ortadaki 3 kapılı revak üzerinde balkonlar
                 sinde çini süslemeler ve eski harflerle Haydarpaşa   bulunur. Balkonlar birbiri ile ilişkili değildir. Şehir
                 yazısı yer alır. 1915-1917 arasında yapıldığı bilinen   Hatları ve  Turyol vapurlarının kalktığı iskeleden
                 iskele, Osmanlı döneminin son eserlerinden biridir.   günümüzde, Eminönü, Karaköy, Adalar, Beşiktaş,
                 İskelenin göz alıcı çini süslemeleri ise Kütahya çini   Bakırköy ve Sarıyer’e seferler bulunuyor.
                 sanatının değerli ustası Mehmet Emin Bey’e aittir.

                 Üç salondan oluşan yatay dikdörtgen bir plana sa-
                 hip iskelenin ortadaki salonu, yan salonlardan daha
                 yüksek ve iki kat genişliğinde tutulmuş ve deniz ta-
                 rafına üç sivri kemerle açılıyor. Orta salonun önün-
                 de, yine kitleden dışarı taşan ve iki yanında birer
                 kapı bulunan sekizgen formlu bir gişe bölümü yer
                 alır. Yolcu inişlerine ayrılan yan salonlar orta salon-
                 dan payelerle ayrılır, bunların da kara ve deniz taraf-
                 larında birer kapısı bulunur.

                 KADIKÖY İSKELESİ

                 İlk vapurun 1846 yılında çalışmaya başladığı Kadı-
                 köy İskelesi, bugünkü bulunduğu konumdan çok
                 daha içerideydi. Fevaid-i Osmaniye idaresindeki va-
                 purların yanaştığını iskelenin yeri doldurularak bu-
                 günkü Kadıköy Meydanı oraya çıktı. 1915’te kagir
                 tarzda yapılan binanın son onarımda ortaya çıkan   *  KADIKÖY İSKELESİ
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30