Page 24 - Sayı-57 Mayıs - Haziran 2022
P. 24

İSTANBUL’UN
                22                        İSKELELERİ     FATİH YILMAZ
                22



                                     BOĞAZ’A AÇILAN KAPILAR: TARİHİ İSKELELER



                                     İstanbulluların iki yaka arasında her gün kullandıkları bu
                                     uğrak yerler Boğaziçi’nde yolcu ve yük taşımacılığı yapan

                                     Şirket-i Hayriye’nin faaliyete geçmesiyle inşa edilmeye
                                     başlandı. Boğaziçi’nin Rumeli kıyısında Beşiktaş, Ortaköy,

                                     Kuruçeşme, Arnavutköy, Bebek, Rumelihisarı, Baltalimanı,
                                     Emirgan, İstinye, Yeniköy, Tarabya, Büyükdere ve Sarıyer’de

                                     Anadolu kıyısında ise Üsküdar, Kuzguncuk, Beylerbeyi,
                                     Çengelköy, Kandilli, Anadoluhisarı, Kanlıca ve Beykoz’da

                                     iskele ve bekleme yerleri bulunuyordu.






























                                     Karadeniz ile Marmara Denizi’ni birbirine bağlayan   haliyle iskeleler bulunmuyordu. Daha meşakkat-
                                     uluslararası su yolu İstanbul Boğazı tarih boyunca   li olan bir yol olan kayıklar aracılığıyla gemideki
                                     hep stratejik öneme sahip olmuştur.  Yaşadığımız   yolcular ve mallar karaya ulaştırılıyordu. Pek tabii
                                     bu çağda da önemini korumakla beraber birtakım   bunu o dönemin şartlarında bir güvenlik alameti
                                     siyasi ve diplomatik tartışmaların merkezinde ken-  olarak da görebiliriz.
                19. yüzyılın         dine  yer  bulmaya  devam  ediyor.  Boğazın  kendisi   19. yüzyılın sonlarına doğru özellikle Şirket-i Hay-
                ortalarına kadar     var onu var eden unsurların da önemi var. İskeleler   riye idaresindeki gemilerin yanaşmasına uygun
                Boğaziçi’nde         şehri İstanbul’un bu taşınmaz kültür mirasları da bu   iskeleler ve bu iskeleler üzerinde yolcuların özel-
                gemilerin            Boğazın güzelliğine güzellik katıyor.      likle kötü havalarda beklemelerini kolaylaştıracak
                yanaşmasına,         İSKELELER ŞİRKET-İ HAYRİYE İLE İNŞA EDİLDİ  yapıların inşasına ilişkin bir proje hazırlandı. Bu
                yolcu ve                                                        bağlamda, Boğaziçi’nin Rumeli kıyısında Beşiktaş,
                yük indirip          İstanbulluların iki yaka arasında her gün kullan-  Ortaköy, Kuruçeşme, Arnavutköy, Bebek, Rumeli-
                bindirmesine         dıklarını bu uğrak yerler Boğaziçi’nde yolcu ve yük   hisarı, Baltalimanı, Emirgan, İstinye, Yeniköy, Ta-
                                                                                rabya, Büyükdere ve Sarıyer’de Anadolu kıyısında
                                     taşımacılığı yapan Şirket-i Hayriye’nin faaliyete
                uygun bugünkü        geçmesiyle inşa edilmeye başlandı. 19. yüzyılın or-  ise Üsküdar, Kuzguncuk, Beylerbeyi, Çengelköy,
                haliyle iskeleler    talarına kadar Boğaziçi’nde gemilerin yanaşmasına,   Kandilli, Anadoluhisarı, Kanlıca ve Beykoz’da iskele
                bulunmuyordu.        yolcu ve yük indirip bindirmesine uygun bugünkü   ve bekleme yerlerinin inşası kararı alındı.
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29