Page 65 - Sayı-65 Eylül - Ekim 2023
P. 65
EYLÜL-EKİM 65
65
EYLÜL-EKİM
imaj oluşturabilir ve bilinirliklerini artırabilirler.
Müşteri İlişkileri ve İletişim: Sosyal medya, mar-
kalar ve müşteriler arasındaki iletişimi kolaylaştırır.
Müşteriler, markalarla doğrudan etkileşime geçebi-
lir, sorularını sorabilir, şikayetlerini iletebilir veya
geri bildirimde bulunabilir. Markalar da bu plat-
formları müşteri hizmetleri için kullanabilir ve müş-
teri memnuniyetini artırmak için geri bildirimleri
dikkate alabilir.
Viral Pazarlama: Sosyal medya, içeriklerin hızla ve
geniş bir şekilde paylaşılmasına olanak sağlar. Eğer
bir içerik kullanıcılar tarafından ilgi çekici bulu-
nursa, hızla yayılabilir ve viral hale gelebilir. Bu da rın yarısından fazlası, sosyal medyayı oldukça yoğun
markalar için organik olarak daha geniş bir kitleye şekilde kullanmasına rağmen, bazıları hala az sayı-
erişim sağlar ve pazarlama mesajlarının daha fazla da ürünle bu medya kanalını deneme sürecindedir.
Firmalara göre, yeni ürün geliştirmede sosyal medya Sosyal medya
kişiye ulaşmasını sağlar.
kullanımı, işletmelerin daha fazla kâr elde etmesi- platformları,
Sosyal medya pazarlamacılığında bir diğer önemli ni, ürünün pazara daha hızlı şekilde sunulmasını reklamları belirli
unsur da yapılan reklamlardır. Sosyal medya plat- ve ürün maliyetinin daha düşük olmasını sağladığı
formları, reklamları belirli demografik özelliklere, vurgulanmıştır. demografik
ilgi alanlarına ve davranışlara sahip kullanıcılara özelliklere, ilgi
yönlendirme seçeneği sunar. Bu da markaların rek- Sosyal medyanın sağlamış olduğu bu faydalar daha alanlarına ve
lamlarını doğru hedef kitleye ulaştırmasını sağlar. yüksek pazar payına ve ürün gelirlerinin artmasına davranışlara
Örneğin, bir spor giyim markası, reklamlarını sporla sebep olduğu gözlemlenmiştir. Firmalar yeni ürün sahip
ilgilenen kullanıcılara gösterebilir. Bu şekilde reklam geliştirme ve pazarlama stratejilerini belirlemede tü-
bütçesi daha etkili bir şekilde kullanılır ve dönüşüm keticilerle karşılıklı olarak bilgi alışverişinde bulun- kullanıcılara
oranları artar. duklarını belirtilmiştir. yönlendirme
Reklamlar kullanıcılarla etkileşim kurma ve geri GIDA ENDÜSTRİSİ İÇİN PAZARLAMA KANALI seçeneği sunar.
bildirim alma imkânı sunar. Kullanıcılar reklamlara Bu da markaların
yorum yapabilir, beğenebilir, paylaşabilir ve marka Mary Nyarkoa ve Tuğba Altıntaş, 1 Ocak 2015 yı- reklamlarını
iletişim kanallarına yönlendirilebilir. Bu, markaların lında yapmış oldukları çalışmalarında Gana’da gıda doğru hedef
kullanıcılarla doğrudan bağlantı kurmasını ve gerçek sektörünün çeşitli paydaşlarıyla (tüketiciler, üreti- kitleye
zamanlı geri bildirimleri dikkate almasını sağlar. Bu ciler ve araştırmacılar) görüşmeler yaparak Gana’da
geri bildirimler, markaların ürünlerini ve hizmetle- sosyal medyanın gıda endüstrisinin etkinliğini ve ulaştırmasını
rini iyileştirmek, müşteri deneyimini geliştirmek ve tüketici davranışlarına etkisini ortaya koymuştur. sağlar. Örneğin,
sadık müşterileri elde tutmak için değerli bilgiler Gana’da sosyal medya pazarlamasıyla ilgili ortak gö- bir spor giyim
içerir. Sosyal medyanın en temel özelliklerinden biri rüş, sosyal medyanın dünyanın her yerinden firma- markası,
olan etkileşim sayesinde alınan anlık tepkiler mar- ları ve tüketicileri bir araya getiren, maliyeti düşüren reklamlarını
kaların atacakları veya attıkları adımların ne tarafa ve firma kârını artıran bir pazarlama kanalı haline
doğru yöneleceği konusunda fazlasıyla belirleyici bir dönüştüğüdür. Çalışmada firmaların sosyal medya sporla ilgilenen
rol oynar. sayesinde rakip firmalara karşı avantaj sağlayarak kullanıcılara
pazar paylarını ve uzun vadede müşterilerin marka gösterebilir.
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRMEDE bağlılığını artırdıkları vurgulanmıştır. Bu şekilde
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ YÜKSEK Bu anlamda sosyal medya, hedef kitlemize uygun reklam bütçesi
Kenly A. ve Poston B. 2011 yılında yaptıkları araş- olarak doğru stratejilerle kullanıldığı takdirde beklen- daha etkili bir
tırmaya göre firmaların yeni ürün geliştirme süreci- tinin üzerinde sonuçlar görebileceğimiz platformlar- şekilde kullanılır
ne sosyal medyanın etkisini ortaya koymak amacıyla dır. Firmalar sürekli değişen ve yenilenen bu medya
90 gıda imalatçısı firma ile derinlemesine mülakat kanalındaki mesajları doğru okumalı ve müşterileri- ve dönüşüm
yoluyla bilgi almıştır. Çalışmada, görüşülen firmala- ne en etkin pazarlama stratejilerini sunmalıdırlar. oranları artar.