Page 25 - Sayı-66 Kasım - Aralık 2023
P. 25

KASIM-ARALIK 25




            gelen merkez bankalarının para politikası kararlarını doğal   UNCTAD’DAN KRİTİK UYARILAR VE 3 ÖNERİ
            olarak kalkınma ve yaşam kalitesini etkileyen boyutlarıyla da
            ele alır. IMF’in küresel ekonomi raporları ise, önerilen para   Birleşmiş Milletler  (BM)  Ticaret ve Kalkınma Konferan-
            ve maliye politikası tercihlerini, enflasyonla mücadele, mali   sı  (UNCTAD),  BM’nin  en  üst  düzeyde  ekonomi,  ticaret
            disiplin veya cari denge boyutu ile ele alır ve söz konusu ka-  ve kalkınma araştırmaları kurumu olarak, geçtiğimiz hafta
            rarların dünya vatandaşlarının yaşam standartlarını etkileyen   yayınlanan son raporu önemli uyarılar ve 3 öneri barındı-
            boyutu yeterince ön plana çıkmaz. Bir örnekle izah etmek   rıyor. UNCTAD’ın ilk önemli tespiti ve uyarısı, günümü-
            açısından, UNCTAD’ın geçen hafta yayınlanan raporunda   zün küresel ekonomik manzaranın artık, sadece kıtalar ve
            yer alan “gelişmiş ülkelerde uygulanan para politikasının ve   bölgeler arası değil, önde gelen ülkelerin kendi içlerinde
            yüksek faiz oranlarının tüm dünya ekonomisinde sebep ol-  dahi artan eşitsizlikler ve kilit önemde coğrafyalar arasında
            duğu yapısal değişim, yüksek faiz iklimine uyum ve ülkeler   büyüme, kalkınma yollarının ciddi manada ayrışmasıyla ka-
            açısından borçların sürdürülebilirliği açısından oluşturabile-  rakterize edildiği gerçeği. UNCTAD, dünya ekonomisinin
            ceği zararlar dikkate alınmalı.” ifadesi yeterince ipucu veri-  adeta “durma hızında” uçtuğunu ve mütevazi bir büyüme
            yordur, sanırım.                           öngörüsünün öne çıktığını hatırlatıyor. Nitekim, 2023 için
                                                       yüzde 2,4 büyüme tahmini küresel durgunluk tanımını kar-
            IMF’in son küresel ekonomik görünüm raporu, bir önceki
            rapordaki tahmini korumak suretiyle, 2023 yılı büyüme bek-  şılamakta.
            lentisinin yüzde 3 olduğunu teyit etmekte. Bununla birlikte,   UNCTAD’a göre, 2024’e ilişkin görünüm, Euro Bölgesi’nin
            küresel  ekonomiye ve jeopolitik belirsizliklere bağlı olarak   toparlanma ve krizden kaçınabilme becerisine bağlı olarak
            yaşanan dalgalanmalar nedeniyle, IMF 2024 büyümesini ise   büyümede  yüzde  2,5  düzeyinde  ılımlı  bir  iyileşme,  diğer
            yüzde 3’ten yüzde 2,9’a çekmiş durumda. İki ‘siyah kuğu’   önde gelen ekonomilerin ise olumsuz şoklara maruz kalabi-
            küresel virüs salgını ve Rusya-Ukrayna Savaşı’na bağlı olarak,   leceklerine işaret ediyor. Önde gelen ekonomilerin neredeyse
            küresel toparlanmanın yavaş ve düzensiz olmayı sürdürdüğü-  tümü, kendilerine özgü farklı toparlanma metotlarının pe-
            ne işaret eden IMF; bilhassa tarihinin en büyük enerji şoku-  şindeler. Ancak, derinleşen eşitsizlikler ve artan küresel borç
            nu yaşamakta olan Almanya’nın bu yıl G7 ülkeleri arasında   sarmalı baskısı nedeniyle, küresel büyümenin ‘Kovid’ öncesi
            küçülmesi beklenen tek ülke olduğunu hatırlatıyor. Buna   performansını yeterince yakalaması ve toparlanması müm-
            karşılık, 6 Şubat’ta yaşanan yüzyılın deprem felaketi sonra-  kün görünmüyor. Önde gelen ülkelerce, gıda arz güvenliği,
            sı, 2023 büyüme öngörüleri yüzde 2,5’e kadar çekilmiş olan   sosyal koruma ve iklim uyumu gibi acil ihtiyaçlara yönelik
            Türkiye için, pek çok uluslararası kuruluş nasıl ki yüzde 4 ile   olası çözüm önerilerinin birlikte ele alınmaması ise, küresel
            4,5 arasında bir tahmin düzeltmesi yaptı ise, IMF de Türkiye   risklerin anlamına gelmekte.
            için 2023 büyümesini yüzde 4 olarak revize etmiş durumda.
            2024 beklentisi ise yüzde 3,25.            Mevcut küresel sorunları daha da karmaşıklaştıran süreç
                                                       ise, yeterli düzeyde çok taraflı yanıtların ve koordinasyon
            Bu yıl G7 ülkeleri arasında tek küçülmesi beklenen Alman   mekanizmalarının oluşturulmamasından kaynaklanmakta.
            ekonomisi için yüzde 0,5 küçülme tahminini paylaşan IMF,   Dünyaca tanınmış ekonomistlerin yorumları, bilhassa G7
            Almanya ile  ilgili  tahminini ikinci kez  aşağı  doğru  revize   Grubu’nun Küresel Kuzey ile Küresel Güney’in birlikte çö-
            etmiş durumda. 2022’de yüzde 1,8 büyüyen Alman ekono-  züm üretebileceği ortak bir anlayış oluşturulmasında yetersiz
            misi, geçen yıl Euro Bölgesi’nin büyümesine pozitif katkı-  kalması. UNCTAD’a da göre, kararlı bir adım atılmadığı
            da bulunmuş iken, bu yıl yüzde 0,7’lik büyümesi beklenen   takdirde, küresel ekonominin kırılganlığı, küresel ekonomi
            Euro Bölgesi’nin hem ortalama büyümesinden ciddi sapmış,   için bir dizi farklı şoka dönüşme riski barındırıyor. Bu ne-
            çok daha kötü performans sergilemiş; hem de Euro Bölgesi   denle, politika yapıcılar, daha sağlam ve daha kapsamlı bir
            büyüme ortalamasını aşağı çekmiş olacak. IMF’in Almanya   çözüm planı oluşturmak için, tüm bu zorlukları birden fazla
            için 2024 büyüme öngörüsü ise yüzde 0,9. Bununla birlikte,   cephede ele almak durumundalar.
            2024 beklentisi de, IMF’in bir önceki Temmuz ayı raporu-
            na göre 0,4 puan daha düşük. IMF’in Alman ekonomisine   UNCTAD’ın raporu, yarının potansiyel krizlerini önlemek
            yönelik revize ettiği sıkıntılı tablonun gerekçesi olarak ifade   adına, önde gelen ekonomilerin politika yapıcılarını krize
            ettiği önemli başlıklardan birisi, faize duyarlı sektörlerde göz-  öncelik veren bir politika bileşenini benimsemeye çağırı-  “Bu yıl G7
            lenen zayıflık.                            yor. Eşitsizliklerin hızla azaltılması ve sürdürülebilir, yatı-
                                                       rım odaklı büyüme ve kalkınma ortamının hızla sağlanması   ülkeleri arasında
            Bunun yanı sıra, Almanya’nın ticari ortaklarından gelen   gerekmekte. UNCTAD bu sürece yönelik olarak 3 öneriyi
            düşük talebin Almanya’nın ihracat performansına olumsuz   ortaya koyuyor. İlki, dünyanın önde gelen merkez bankala-  tek küçülmesi
            etkisi ve bu duruma bağlı olarak, Almanya’nın sanayi üre-  rının uzun vadeli finansal konulara daha fazla odaklanarak,
            timindeki zayıflama da olumsuz tahminler için öne çıkan   uluslararası koordinasyonu güçlendirmeleri; bunun yanı sıra   beklenen Alman
            gerekçeler. Alman Hükümeti’nin de bu tahminler için IMF’e   sadece fiyat istikrarına değil, özel sektör ve kamu sektörü için  ekonomisi
            söyleyecek sözü yok. Çünkü, destekledikleri Avrupa Merkez   sürdürülebilir ekonomik ortama da odaklanmaları.
            Bankası’nın (ECB) enflasyonla mücadele rotası ve küresel                             için yüzde
            ekonomideki sorunlar nedeniyle Almanya’nın kendisi de   UNCTAD’ın ikinci önerisi, politika yapıcıların reel ücretle-  0,5 küçülme
            yüzde 0,4’lük bir daralma bekliyor. Alman Merkez Bankası   rin uyumlu şekilde artırılmasının savunuculuğunu yapmala-
            (Bundesbank) da, ülke ekonomisine yönelik Eylül ayı rapo-  rı ve çalışan kesimlere somut taahhütlerde bulunmaları. Bu   tahminini
            runda, son ekonomik verilerin kısa vadede Alman ekonomisi   amaçla, kapsamlı bir sosyal koruma modeline yönelik çalış-
            için pek umut vaat etmediği belirtilerek, ekonomik üretimi-  maları önceliklendirmek gerekiyor. Üçüncü öneri ise, geliş-  paylaşan IMF,
            nin 2023’ün üçüncü çeyreğinde ve yıl genelinde daralacağını   mekte olan ülkelerde temiz enerjiye geçiş sürecine yatırımın   Almanya ile ilgili
            zaten  duyurmuştu. Almanya,  başta the Economist, çeşitli   daha aktif olarak sürdürülmesi. Bu amaçla da, daha güçlü
            uluslararası medya yayınlarında ‘Avrupa’nın hasta adamı’   çok taraflı bir işbirliğinin inşasının hızlandırılması, bunun   tahminini ikinci
            olarak adlandırılmasını da haksızlık olarak nitelendiriyor   yanı sıra teknoloji ve finansmanın erişilebilir ve uygun fiyatlı   kez aşağı doğru
            ve eleştiriyor. Eleştirileri haklı. Ama, keşke konu kendisine   hale getirilmesi adına, Dünya Ticaret Örgütü (WTO), Ulus-
            dokunana kadar beklemeyip, uzun zamandır başka ülkelere   lararası Para Fonu (IMF) ve Dünya Bankası’nın kapsamlı çok   revize etmiş
            yapılan bu tür ‘masa başı’ algı operasyonlarına prim verme-  taraflı anlaşmalar ve uzun vadeli finansman imkanları için
            seydi.                                     ellerini daha fazla taşın altına koymaları.  durumda.”
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30