Page 2 - 03. İSTİB Haber Haziran 2022 Sayı 3
P. 2

04Syf 2_MASTER  2.06.2022  22:13  Page 1










                        2                                                                    GÜNCEL                                                                            HAZİRAN 2022




                        Tarımda sürdürülebilirliğin







                        güvencesi tarım sigortaları









                                                                                                         w DENİZHAN DERE               Dünya ısındıkça tropik fırtınalar da  branşlarında 124.4 milyar liralık
                          Tarımın öneminin çok daha iyi anlaşıldığı günümüzde, üretimin                                                şiddetleniyor.                  tarımsal varlık TARSİM Sistemi
                          sürdürülebilirliği büyük değer taşıyor. Tarımsal sigortalar, çiftçinin finan-       on dönemde yaşanan         Türkiye’nin içinde bulunduğu  çerçevesinde güvence altına alındı. 2.5
                          sal anlamda korunması için en önemli enstrüman olarak dikkat çekiyor.               iklimsel ve konjonktürel  coğrafya, hem ortalama sıcaklık artışı  milyona yakın poliçe düzenlendi. 29
                                                                                                              süreçler, pandemik etkiler
                                                                                                                                                                       milyon dekar alan ve 14 milyon
                                                                                                                                       ve genel olarak ortalama yağış
                                                                                                         S ile tarım ve tarımın        miktarlarının azalışı, hem de kuraklık  büyükbaş ve küçükbaş hayvan
                                                                                                       sürdürülebilirliği tartışmaların en  ve sıcak hava dalgası gibi aşırı iklim  sigortalandı. Sisteme 153 bin yeni
                                                                                                       önünde yer aldı. Bu kapsamda üretim  olaylarının artacak olması nedeniyle,  sigortalı dâhil oldu. Aynı dönemde
                                                                                                       uygulamalarının yeniden gözden  iklim değişikliğinin tarım ve bağlantılı  sigortalanan yeni işletme sayısı ise
                                                                                                       geçirilmesi, tarım alanlarının  gıda sektörlerindeki etkileri açısından  1.600 adet olarak gerçekleşti.
                                                                                                       büyüklüğü ve verimliliği gibi konuları  dünyanın en hassas ve kırılgan  Meydana gelen doğal afetler ve
                                                                                                       gündeme taşıdı. Hal böyle olunca,  bölgelerinden birinde yer alıyor. İklim  çeşitli riskler neticesinde, ülke
                                                                                                       sürdürülebilirlik için                         değişikliğinin   genelinde ve tüm tarım sigortası
                                                                                                       ürünün ve üreticinin                           etkilerine bağlı  branşlarında 550 binin üzerinde hasar
                                                                                                       finansal anlamda                               olarak ortaya    ihbarı alındı. Lokomotif branş olarak
                                                                                                       korunması en önemli                            çıkan doğal afetler  nitelendirilen bitkisel ürün
                                                                                                       konulardan biri haline                         ile hiç          sigortasındaki ihbar nedenlerinde
                                                                                                       geldi. Tarımsal                                beklenmedik      dolu, don ve fırtına gibi nedenler ilk
                                                                                                       sigortalar, çiftçinin finansal anlamda  anlarda ve şiddette meydana gelen  sıralarda yer aldı. Bunun sonucunda
                                                                                                       korunması için en önemli enstrüman.  kuraklık, dolu, fırtına ve sel-su baskını  2.7 milyar liralık hasar gerçekleşti. Bu
                                                                                                       Peki ülkemizdeki uygulamalar nasıl?  gibi çeşitli risklerin, tarımsal faaliyetler  şekilde büyük bir hasar operasyonunu
                                                                                                       Bu konuda Tarım Sigortaları     üzerinde olumsuz etkileri bulunuyor.   başarıyla tamamlandı.
                                                                                                       Havuzu’na (TARSİM) kulak verdik.   TARSİM, dünyada tarım sigortası  sAhA ile sürekli
                                                                                                                                       alanındaki son gelişmeleri çok
                                                                                                         Aşırı iklim olAylArı                                            irtibAt hAlinde
                                                                                                         en önemli risk                yakından takip ederek, üretici ve
                                                                                                                                       yetiştiricilerimizin emeklerini daha  Saha ile sürekli irtibat halinde olan
                                                                                                         İklim değişikliği, bugün dünyanın  kapsamlı bir şekilde koruma altına  TARSİM bu görev bilinciyle çiftçilerin
                                                                                                       en önemli ortak küresel sorunlarından  almak üzere var gücüyle  talep ve beklentilerinden anbean
                                                                                                       birisidir. Aynı zamanda orta ve uzun  çalışmaktadır. Yıllar itibarıyla teminat  haberdar oluyor, bunları hızlıca
                                                                                                       vadeli sonuçları itibariyle, yerküreyi  kapsamını genişleterek, çeşitli  değerlendiriyor ve teminat kapsamını
                                                                                                       ve tüm canlıların yaşamını riske atan  indirimlerle ödeme kolaylıkları  her sene genişletiyor. 2021’de de
                                                                                                       ve insan hayatının devamlılığı için  sağlıyor ve yeni uygulamaları  Bakanlıklar ve paydaşlarla birlikte
                                                                                                       gerekli olan gıda arzına ve tarıma da  çiftçilerin hizmetine sunuyor.   yeni teminat ve uygulamalara ilişkin
                                                                                                       olumsuz etkileri bulunmaktadır.   en çok zArAr dolu,            teknik ve aktüeryal açıdan yoğun
                                                                                                         Deniz seviyeleri yükseliyor. Aşırı  don ve fırtınAdAn         çalışmalar yürütülmüştür. Bunun
                                                                                                       sıcaklar yaşanıyor. Kuraklık                                    sonucunda yeni yıldan itibaren tüm
                                                                                                       yaygınlaşıyor. Ani sağanaklar     2021 yıl sonu itibarıyla Türkiye  tarım sigortası branşlarında çok sayıda
                                                                                                       sebebiyle sel felaketleri oluşuyor.  genelinde tüm tarım sigortası  yeni uygulama hizmete sunuldu.

                                                                                                                                                               Yeni uygulamalar ile
                        Reklamın iyisi kötüsü olur                                                                                                             çiftçi 138 milyon TL


                                                                                                                                                               daha az prim ödedi


                          Reklamcılıkla ilgili                                                                             denetme süreci hızla çöker.        l Muafiyet oranı tüm risklerde yüzde 8 olarak
                        meşhur bir söz vardır:                                                                               Her işletmenin iyi niyetli bir     belirlenerek standart hale getirilmiştir. Yine, sıcak
                        “Reklamın iyisi kötüsü                                                                             şekilde müşterilerinden talep ettiği,  hava zararı ile yağmur risklerinin müşterek sigorta
                        olmaz” derler.                                                                                     “Memnuniyetinizi dostlarınıza,       oranı yüzde 30 olarak belirlendi.
                          Burada kasıt, adın                                                                               şikâyetinizi bizlere bildiriniz”   l Fide ve yapraklanma döneminde don riskinin
                        duyulduktan sonra                                                                                  ricasının hiçbir geçerliliği         yeniden ekim dikime neden olacak şekilde
                        reklamı yapmış                                                                                     olmadığını, böyle bir durumla        meydana getirdiği zararlar; şeker pancarı, çerezlik
                        olursun, dolayısıyla                                                                               karşılaşan her işletme acı bir       kabak, domates, biber ve patlıcan ürünlerinde ilk
                        nedeninin, öneminin  İsmail Şen                                                                    biçimde öğrenir.                     defa kapsama alındı.
                        olmadığıdır…                                                                                         Memnuniyetsiz bir müşteri,       l Kara, hava ve deniz taşıtlarının çarpması riski, dolu
                          İrlandalı oyun yazarı Brendan                                                                    şikâyetini sizden önce, yetkili      paket risklerine dâhil edildi.
                        Behan’ın, “Kendi ölüm ilanınız                                                                     mercilere ve “dostlarına” bildirir.  l Dolu ağı ve örtü ile destek telli terbiye sistemlerinde
                        dışında kötü tanıtım diye bir şey                                                                  Son yıllarda sıradan insanın         kar ağırlığı teminatı kapsama alındı.
                        yoktur” sözünün orijinalinde,                                                                      “dostlarının” sosyal medya         l Dolu riski tarife fiyatında buğdayda yüzde 5 indirim
                        “publicity” kelimesi kullanılmıştır                                                                sayesinde binler hatta on binlerle   sağlandı.
                        ve bu nedenle kabul edilebilir. Kötü                                                               ifade edildiğini de göz önüne      l “Ağaç-fidan Sigortası”nda, meyve fidanı ve bağ
                        bir nedenle bile dikkatleri üzerine                                                                alırsak, yanıltıcı reklamın          fidanı ürünlerinde don riski teminat kapsamına
                        çektiysen, eğer hayattaysan, bunu                                                                  bedelinin giderek ağırlaştığını      alındı.
                        lehine çevrilebilecek bir fırsat olarak                                                            söyleyebiliriz.                    l “Alçak Tünel Sigortası”nda, dolu ve doludan
                                                                                                                                                                kaynaklanan kalite kaybı riskleri için uygulanan
                        değerlendirebilirsin, anlamındadır.                                                                             HHH                     yüzde 10 indirim yüzde 20’ye yükseltildi.
                        Nitekim, Donald Trump’ın eski                                                                                                         l “Köy Bazlı Kuraklık Verim Sigortası”nda,
                        halkla ilişkilercisi Roger Stone’un                                                                  Reklam yatırımı yaparken           Cumhurbaşkanımızın da desteği ve oluru ile 2022
                        “başarılı” kariyeri defalarca bu sözü  bulunmaya ikna etmek, belirli bir  etmeyecekler için hemen ekleyelim,  atılması gereken bu ilk adımları tek  yılına özel olarak devlet destek oranı yüzde 60’dan
                        doğrulamıştır.                   düşünceye yöneltmek, dikkatlerini  işe de yaramaz. Çünkü gerçek   bir kavramla açıklamak istersek      yüzde 70’e yükseltildi. Yine 2022 yılına özel olarak,
                          Oysa Türkçedeki “Reklamın iyisi  bir ürüne, hizmete, fikir ve kuruluşa  ortaya çıktığında ters etki yapar ve  “dürüstlük” diyebiliriz.   eşik verim oranı, yüzde 70’den yüzde 80’e
                        kötüsü olmaz” biçimi büyük hatalar  çekmeye çalışmak, onunla ilgili bilgi  gerçek er ya da geç ortaya çıkar.  İyi reklamın temelinde, ürünün  yükseltildi.
                        yapmaya gebe bir anlayışın       vermek, ona ilişkin görüş ve       Gönüllü olarak tutum belirlemeyi  doğru ve dürüst bir biçimde     l “Sera Sigortası”nda, sera dışında bulunan, seraya
                        yerleşmesine zemin               tutumlarını değiştirmelerini veya  hedeflemeli…                   tanıtılması vardır. Yani, ürünün     bitişik ve seranın esaslı unsuru sayılabilecek,
                        hazırlayabilir.                  belirli bir görüşü ya da tutumu    Reklam, tüketicinin tüketim    vasıflarını doğru bir biçimde        sabitliği ve koruması sağlanmış makine, tesisat,
                                                         benimsemelerini sağlamak amacıyla  alışkanlığını belirlemeye yönelik  göstermek, içermediği            ekipman ve teknik donanımlar teminat kapsamına
                                     HHH
                                                         oluşturulan; iletişim araçlarından  olmalı. Yani, reklamı yapılan  özellikleri varmış iddiasında       alınmıştır. Ayrıca, plastik örtüler için teminat
                          Çünkü reklamın amacı sadece    yer ya da süre satın almak yoluyla  markanın tüketilmesine yönelik  bulunmamak.                        kapsamında bir riskin gerçekleşmesi halinde 250
                        markanın adının duyulması        sergilenen ya da başka biçimlerde  olmalı. Başka marka kullananların  Aksi tutumun davet ettiği        TL’lik “Örtü Onarım Masrafı” kapsama alındı.
                        değildir. Başka birçok amacı da  çoğaltılıp dağıtılan ve bir ücret  tutumlarını değiştirmeyi ve bu  sadece başarısızlık olur. Hele ki  l “Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortası”nda, süt
                        içerir.                          karşılığı oluşturulduğu belli olan  tutumlarını sürekli kılmayı   sıradan insanın iletişimin tarihin   sığırları geniş kapsamlı ve besi sığırları geniş ve dar
                          Önce “reklam” teriminin ne     (diğer bir deyimle parasal destek  hedeflemeli. Bu süreç, ancak ve  hiçbir döneminde olmadığı kadar    kapsamlı tarife fiyatlarında, hırsızlık teminatı tarife
                                                                                                                                                                fiyatında yüzde 16 indirim yapıldı.
                        olduğuna bakalım.                sağlayan kişi ya da kuruluşların  ancak tüketicinin ikna edilmesi ile  güçlendiği günümüzde…         l “Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortası”nda, geniş-dar
                          Türk Dil Kurumu’nun Güncel     kimliği açık olan) duyurudur.”   mümkündür. Eğer tutum gönüllü                 HHH                     kapsamlı tarife fiyatlarında ve hırsızlık teminatı
                        Türkçe Sözlüğünde reklam           Evet, uzun bir tanım ama       bir biçimde değiştirilir ve reklamı                                   tarife fiyatında yüzde 16 indirim yapılmıştır. Yavru
                        kelimesinin tanımı şöyle: “Bir şeyi  yeterince kapsamlı ve bize gereken  yapılan ürün tercih edilmeye  Kısaca, ürün – reklam ilişkisi   atma teminatı kaldırılmıştır. Müşterek sigorta oranı,
                        halka tanıtmak, beğendirmek ve   de bu… Bu tanımı biraz açalım:   başlanırsa, süreklilik için sağlam bir  karmaşık bir konu ve mesele   yüzde 10’dan yüzde 5’e düşürüldü. Bu değişiklik
                        böylelikle sürümünü sağlamak için  Reklamın reklam olduğu         temel atılmış olur.              reklamın ürünle ilgili gerçekleri    ile üreticiler, daha fazla hasar ödemesi alabilecek
                        denenen her türlü yol.”          anlaşılmalı…                       Yanıltıcı olmamalı…            doğru ifade etmesiyle de sınırlı     hale geldi.
                          Yani reklam, sadece tanıtmayı    Öncelikle, reklamın reklam       Tanses Hoca’nın tanımında      değil.                             l Su Ürünleri Hayat Sigortası’nın tarife fiyatlarında,
                        değil, beğendirerek satışı artırmayı  olduğunun açık olması gerekiyor.  olmasa da önemli bir nokta da  Ürünün doğru tanımlanması,       yüzde 12 oranında indirim yapıldı.
                        da hedefliyor. Kötü reklamla,    Yani tüketici reklam mesajını    reklamda sadece gerçekler olmalı.  satış için hedeflenen kitlenin   l Arıcılık Sigortası’nda, Arıcılık Kayıt Sistemine (AKS)
                        beğendirme ve satış artırma      aldığında bunun bir reklam       Yanıltıcı olmamalı… Olursa ne    belirlenmesi, reklam mecralarının    kayıtlı plakalı kara kovanları teminat kapsamına
                        mümkün olamayacağı için, kötü    olduğunu, reklamın kaynağının    olur? Reklamın vaat ettikleri    seçilmesi gibi birçok etkileyen var  alındı. Sigortaya kabul şartlarından biri olan en az
                        reklamın işe yaraması mümkün     satışı özendirilen ürünün sahipleri  gerçekleşmediğinde, sürekli tutum  ve her biri için dikkatle      30 kovan şartı kaldırıldı.
                        değildir.                        olduğunu ve bir ücret ödenerek   değiştirme için gerekli adımların ilki  değerlendirilmeli…          l Ayrıca, tüm teminatlarda müşterek sigorta oranı,
                          Konuyu biraz daha açalım:      kendisine ulaştığını bilmeli. Bu  olan “deneme” sürecinde           Önümüzdeki yazıda ihtimal          yumuşak plastik unsuru için yüzde 10’a
                                                                                                                                                                düşürülerek standart hale getirildi. Ürün unsuru için
                          Prof. Dr. Tanses Gürsoy’un,    önemli, çünkü tüketici ürünle ilgili  takılırsınız. Üstelik denemede  hesaplarına giriyoruz.           dolu, fırtına, sel ve su baskını risklerinde yüzde 5
                        Reklam Terimleri ve Kavramları   olumlu mesajların kaynağının ürün  beklentisi karşılanmamış tüketici,  Kötü ürün, kötü reklam…         indirim yapıldı.
                        Sözlüğündeki reklam maddesine bir  sahibi olduğunu bilirse savunma  diğer tüketicilerin de ürünü     İyi ürün, kötü reklam…           l Tüm branşlarda, yüzde 40 ve üzerindeki engelli
                        göz atalım:                      geliştirir ve yanıltıcı bilgilere karşı  denemesini engellemek için can  Kötü ürün, iyi reklam…        üreticilere, yüzde 5 oranında indirim imkânı
                          “Reklam; insanları gönüllü     daha hazırlıklı olur. Aksi etik  hıraş bir çaba içine gireceği için,  İyi ürün, iyi reklam…            sunuldu.
                        olarak belli bir davranışta      değildir. Etik olmamasını sorun  reklamın ilk yapmaya çalıştığı     Hangi durumda ne olur?           l Yapılan bu indirimlerle, çiftçilerin 138 milyon TL
                                                                                                                                                                daha az prim ödemesi sağlandı.
   1   2   3   4   5   6   7