Page 2 - 03. İSTİB Haber Haziran 2022 Sayı 3
P. 2
04Syf 2_MASTER 2.06.2022 22:13 Page 1
2 GÜNCEL HAZİRAN 2022
Tarımda sürdürülebilirliğin
güvencesi tarım sigortaları
w DENİZHAN DERE Dünya ısındıkça tropik fırtınalar da branşlarında 124.4 milyar liralık
Tarımın öneminin çok daha iyi anlaşıldığı günümüzde, üretimin şiddetleniyor. tarımsal varlık TARSİM Sistemi
sürdürülebilirliği büyük değer taşıyor. Tarımsal sigortalar, çiftçinin finan- on dönemde yaşanan Türkiye’nin içinde bulunduğu çerçevesinde güvence altına alındı. 2.5
sal anlamda korunması için en önemli enstrüman olarak dikkat çekiyor. iklimsel ve konjonktürel coğrafya, hem ortalama sıcaklık artışı milyona yakın poliçe düzenlendi. 29
süreçler, pandemik etkiler
milyon dekar alan ve 14 milyon
ve genel olarak ortalama yağış
S ile tarım ve tarımın miktarlarının azalışı, hem de kuraklık büyükbaş ve küçükbaş hayvan
sürdürülebilirliği tartışmaların en ve sıcak hava dalgası gibi aşırı iklim sigortalandı. Sisteme 153 bin yeni
önünde yer aldı. Bu kapsamda üretim olaylarının artacak olması nedeniyle, sigortalı dâhil oldu. Aynı dönemde
uygulamalarının yeniden gözden iklim değişikliğinin tarım ve bağlantılı sigortalanan yeni işletme sayısı ise
geçirilmesi, tarım alanlarının gıda sektörlerindeki etkileri açısından 1.600 adet olarak gerçekleşti.
büyüklüğü ve verimliliği gibi konuları dünyanın en hassas ve kırılgan Meydana gelen doğal afetler ve
gündeme taşıdı. Hal böyle olunca, bölgelerinden birinde yer alıyor. İklim çeşitli riskler neticesinde, ülke
sürdürülebilirlik için değişikliğinin genelinde ve tüm tarım sigortası
ürünün ve üreticinin etkilerine bağlı branşlarında 550 binin üzerinde hasar
finansal anlamda olarak ortaya ihbarı alındı. Lokomotif branş olarak
korunması en önemli çıkan doğal afetler nitelendirilen bitkisel ürün
konulardan biri haline ile hiç sigortasındaki ihbar nedenlerinde
geldi. Tarımsal beklenmedik dolu, don ve fırtına gibi nedenler ilk
sigortalar, çiftçinin finansal anlamda anlarda ve şiddette meydana gelen sıralarda yer aldı. Bunun sonucunda
korunması için en önemli enstrüman. kuraklık, dolu, fırtına ve sel-su baskını 2.7 milyar liralık hasar gerçekleşti. Bu
Peki ülkemizdeki uygulamalar nasıl? gibi çeşitli risklerin, tarımsal faaliyetler şekilde büyük bir hasar operasyonunu
Bu konuda Tarım Sigortaları üzerinde olumsuz etkileri bulunuyor. başarıyla tamamlandı.
Havuzu’na (TARSİM) kulak verdik. TARSİM, dünyada tarım sigortası sAhA ile sürekli
alanındaki son gelişmeleri çok
Aşırı iklim olAylArı irtibAt hAlinde
en önemli risk yakından takip ederek, üretici ve
yetiştiricilerimizin emeklerini daha Saha ile sürekli irtibat halinde olan
İklim değişikliği, bugün dünyanın kapsamlı bir şekilde koruma altına TARSİM bu görev bilinciyle çiftçilerin
en önemli ortak küresel sorunlarından almak üzere var gücüyle talep ve beklentilerinden anbean
birisidir. Aynı zamanda orta ve uzun çalışmaktadır. Yıllar itibarıyla teminat haberdar oluyor, bunları hızlıca
vadeli sonuçları itibariyle, yerküreyi kapsamını genişleterek, çeşitli değerlendiriyor ve teminat kapsamını
ve tüm canlıların yaşamını riske atan indirimlerle ödeme kolaylıkları her sene genişletiyor. 2021’de de
ve insan hayatının devamlılığı için sağlıyor ve yeni uygulamaları Bakanlıklar ve paydaşlarla birlikte
gerekli olan gıda arzına ve tarıma da çiftçilerin hizmetine sunuyor. yeni teminat ve uygulamalara ilişkin
olumsuz etkileri bulunmaktadır. en çok zArAr dolu, teknik ve aktüeryal açıdan yoğun
Deniz seviyeleri yükseliyor. Aşırı don ve fırtınAdAn çalışmalar yürütülmüştür. Bunun
sıcaklar yaşanıyor. Kuraklık sonucunda yeni yıldan itibaren tüm
yaygınlaşıyor. Ani sağanaklar 2021 yıl sonu itibarıyla Türkiye tarım sigortası branşlarında çok sayıda
sebebiyle sel felaketleri oluşuyor. genelinde tüm tarım sigortası yeni uygulama hizmete sunuldu.
Yeni uygulamalar ile
Reklamın iyisi kötüsü olur çiftçi 138 milyon TL
daha az prim ödedi
Reklamcılıkla ilgili denetme süreci hızla çöker. l Muafiyet oranı tüm risklerde yüzde 8 olarak
meşhur bir söz vardır: Her işletmenin iyi niyetli bir belirlenerek standart hale getirilmiştir. Yine, sıcak
“Reklamın iyisi kötüsü şekilde müşterilerinden talep ettiği, hava zararı ile yağmur risklerinin müşterek sigorta
olmaz” derler. “Memnuniyetinizi dostlarınıza, oranı yüzde 30 olarak belirlendi.
Burada kasıt, adın şikâyetinizi bizlere bildiriniz” l Fide ve yapraklanma döneminde don riskinin
duyulduktan sonra ricasının hiçbir geçerliliği yeniden ekim dikime neden olacak şekilde
reklamı yapmış olmadığını, böyle bir durumla meydana getirdiği zararlar; şeker pancarı, çerezlik
olursun, dolayısıyla karşılaşan her işletme acı bir kabak, domates, biber ve patlıcan ürünlerinde ilk
nedeninin, öneminin İsmail Şen biçimde öğrenir. defa kapsama alındı.
olmadığıdır… Memnuniyetsiz bir müşteri, l Kara, hava ve deniz taşıtlarının çarpması riski, dolu
İrlandalı oyun yazarı Brendan şikâyetini sizden önce, yetkili paket risklerine dâhil edildi.
Behan’ın, “Kendi ölüm ilanınız mercilere ve “dostlarına” bildirir. l Dolu ağı ve örtü ile destek telli terbiye sistemlerinde
dışında kötü tanıtım diye bir şey Son yıllarda sıradan insanın kar ağırlığı teminatı kapsama alındı.
yoktur” sözünün orijinalinde, “dostlarının” sosyal medya l Dolu riski tarife fiyatında buğdayda yüzde 5 indirim
“publicity” kelimesi kullanılmıştır sayesinde binler hatta on binlerle sağlandı.
ve bu nedenle kabul edilebilir. Kötü ifade edildiğini de göz önüne l “Ağaç-fidan Sigortası”nda, meyve fidanı ve bağ
bir nedenle bile dikkatleri üzerine alırsak, yanıltıcı reklamın fidanı ürünlerinde don riski teminat kapsamına
çektiysen, eğer hayattaysan, bunu bedelinin giderek ağırlaştığını alındı.
lehine çevrilebilecek bir fırsat olarak söyleyebiliriz. l “Alçak Tünel Sigortası”nda, dolu ve doludan
kaynaklanan kalite kaybı riskleri için uygulanan
değerlendirebilirsin, anlamındadır. HHH yüzde 10 indirim yüzde 20’ye yükseltildi.
Nitekim, Donald Trump’ın eski l “Köy Bazlı Kuraklık Verim Sigortası”nda,
halkla ilişkilercisi Roger Stone’un Reklam yatırımı yaparken Cumhurbaşkanımızın da desteği ve oluru ile 2022
“başarılı” kariyeri defalarca bu sözü bulunmaya ikna etmek, belirli bir etmeyecekler için hemen ekleyelim, atılması gereken bu ilk adımları tek yılına özel olarak devlet destek oranı yüzde 60’dan
doğrulamıştır. düşünceye yöneltmek, dikkatlerini işe de yaramaz. Çünkü gerçek bir kavramla açıklamak istersek yüzde 70’e yükseltildi. Yine 2022 yılına özel olarak,
Oysa Türkçedeki “Reklamın iyisi bir ürüne, hizmete, fikir ve kuruluşa ortaya çıktığında ters etki yapar ve “dürüstlük” diyebiliriz. eşik verim oranı, yüzde 70’den yüzde 80’e
kötüsü olmaz” biçimi büyük hatalar çekmeye çalışmak, onunla ilgili bilgi gerçek er ya da geç ortaya çıkar. İyi reklamın temelinde, ürünün yükseltildi.
yapmaya gebe bir anlayışın vermek, ona ilişkin görüş ve Gönüllü olarak tutum belirlemeyi doğru ve dürüst bir biçimde l “Sera Sigortası”nda, sera dışında bulunan, seraya
yerleşmesine zemin tutumlarını değiştirmelerini veya hedeflemeli… tanıtılması vardır. Yani, ürünün bitişik ve seranın esaslı unsuru sayılabilecek,
hazırlayabilir. belirli bir görüşü ya da tutumu Reklam, tüketicinin tüketim vasıflarını doğru bir biçimde sabitliği ve koruması sağlanmış makine, tesisat,
benimsemelerini sağlamak amacıyla alışkanlığını belirlemeye yönelik göstermek, içermediği ekipman ve teknik donanımlar teminat kapsamına
HHH
oluşturulan; iletişim araçlarından olmalı. Yani, reklamı yapılan özellikleri varmış iddiasında alınmıştır. Ayrıca, plastik örtüler için teminat
Çünkü reklamın amacı sadece yer ya da süre satın almak yoluyla markanın tüketilmesine yönelik bulunmamak. kapsamında bir riskin gerçekleşmesi halinde 250
markanın adının duyulması sergilenen ya da başka biçimlerde olmalı. Başka marka kullananların Aksi tutumun davet ettiği TL’lik “Örtü Onarım Masrafı” kapsama alındı.
değildir. Başka birçok amacı da çoğaltılıp dağıtılan ve bir ücret tutumlarını değiştirmeyi ve bu sadece başarısızlık olur. Hele ki l “Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortası”nda, süt
içerir. karşılığı oluşturulduğu belli olan tutumlarını sürekli kılmayı sıradan insanın iletişimin tarihin sığırları geniş kapsamlı ve besi sığırları geniş ve dar
Önce “reklam” teriminin ne (diğer bir deyimle parasal destek hedeflemeli. Bu süreç, ancak ve hiçbir döneminde olmadığı kadar kapsamlı tarife fiyatlarında, hırsızlık teminatı tarife
fiyatında yüzde 16 indirim yapıldı.
olduğuna bakalım. sağlayan kişi ya da kuruluşların ancak tüketicinin ikna edilmesi ile güçlendiği günümüzde… l “Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortası”nda, geniş-dar
Türk Dil Kurumu’nun Güncel kimliği açık olan) duyurudur.” mümkündür. Eğer tutum gönüllü HHH kapsamlı tarife fiyatlarında ve hırsızlık teminatı
Türkçe Sözlüğünde reklam Evet, uzun bir tanım ama bir biçimde değiştirilir ve reklamı tarife fiyatında yüzde 16 indirim yapılmıştır. Yavru
kelimesinin tanımı şöyle: “Bir şeyi yeterince kapsamlı ve bize gereken yapılan ürün tercih edilmeye Kısaca, ürün – reklam ilişkisi atma teminatı kaldırılmıştır. Müşterek sigorta oranı,
halka tanıtmak, beğendirmek ve de bu… Bu tanımı biraz açalım: başlanırsa, süreklilik için sağlam bir karmaşık bir konu ve mesele yüzde 10’dan yüzde 5’e düşürüldü. Bu değişiklik
böylelikle sürümünü sağlamak için Reklamın reklam olduğu temel atılmış olur. reklamın ürünle ilgili gerçekleri ile üreticiler, daha fazla hasar ödemesi alabilecek
denenen her türlü yol.” anlaşılmalı… Yanıltıcı olmamalı… doğru ifade etmesiyle de sınırlı hale geldi.
Yani reklam, sadece tanıtmayı Öncelikle, reklamın reklam Tanses Hoca’nın tanımında değil. l Su Ürünleri Hayat Sigortası’nın tarife fiyatlarında,
değil, beğendirerek satışı artırmayı olduğunun açık olması gerekiyor. olmasa da önemli bir nokta da Ürünün doğru tanımlanması, yüzde 12 oranında indirim yapıldı.
da hedefliyor. Kötü reklamla, Yani tüketici reklam mesajını reklamda sadece gerçekler olmalı. satış için hedeflenen kitlenin l Arıcılık Sigortası’nda, Arıcılık Kayıt Sistemine (AKS)
beğendirme ve satış artırma aldığında bunun bir reklam Yanıltıcı olmamalı… Olursa ne belirlenmesi, reklam mecralarının kayıtlı plakalı kara kovanları teminat kapsamına
mümkün olamayacağı için, kötü olduğunu, reklamın kaynağının olur? Reklamın vaat ettikleri seçilmesi gibi birçok etkileyen var alındı. Sigortaya kabul şartlarından biri olan en az
reklamın işe yaraması mümkün satışı özendirilen ürünün sahipleri gerçekleşmediğinde, sürekli tutum ve her biri için dikkatle 30 kovan şartı kaldırıldı.
değildir. olduğunu ve bir ücret ödenerek değiştirme için gerekli adımların ilki değerlendirilmeli… l Ayrıca, tüm teminatlarda müşterek sigorta oranı,
Konuyu biraz daha açalım: kendisine ulaştığını bilmeli. Bu olan “deneme” sürecinde Önümüzdeki yazıda ihtimal yumuşak plastik unsuru için yüzde 10’a
düşürülerek standart hale getirildi. Ürün unsuru için
Prof. Dr. Tanses Gürsoy’un, önemli, çünkü tüketici ürünle ilgili takılırsınız. Üstelik denemede hesaplarına giriyoruz. dolu, fırtına, sel ve su baskını risklerinde yüzde 5
Reklam Terimleri ve Kavramları olumlu mesajların kaynağının ürün beklentisi karşılanmamış tüketici, Kötü ürün, kötü reklam… indirim yapıldı.
Sözlüğündeki reklam maddesine bir sahibi olduğunu bilirse savunma diğer tüketicilerin de ürünü İyi ürün, kötü reklam… l Tüm branşlarda, yüzde 40 ve üzerindeki engelli
göz atalım: geliştirir ve yanıltıcı bilgilere karşı denemesini engellemek için can Kötü ürün, iyi reklam… üreticilere, yüzde 5 oranında indirim imkânı
“Reklam; insanları gönüllü daha hazırlıklı olur. Aksi etik hıraş bir çaba içine gireceği için, İyi ürün, iyi reklam… sunuldu.
olarak belli bir davranışta değildir. Etik olmamasını sorun reklamın ilk yapmaya çalıştığı Hangi durumda ne olur? l Yapılan bu indirimlerle, çiftçilerin 138 milyon TL
daha az prim ödemesi sağlandı.