Page 8 - 03. İSTİB Haber Haziran 2022 Sayı 3
P. 8

04SYF8_MASTER  2.06.2022  22:32  Page 1











                                     İSTİBHaber                                                                                  ton kırmızıbiber üretildiğini
                                                                                                                                   Güneydoğu’da 250 bin - 300 bin

                                                                                                                                 belirten Aydın Acun “Biz
                                                                                                                                 öncelikle bir kırmızıbiber
                                                                                                                                 ülkesiyiz. Kırmızıbiberden birçok
                                                                                                                                 ürün oluşturuyoruz” dedi.
                          İSTANBUL TİCARET BORSASI GAZETESİ    G I D A & G Ü N D E m & H A B E r             www.istib.org.tr
                        ‘Baharat sektörünün sorunu







                        üretimdeki sürdürülebilirlik’








                           İSTİB Meslek Komitesi Üyesi Aydın Acun Türkiye’de tarımının en önemli sorununun sürdürülebilirlik olduğunu belirterek
                        “Bizim belli kalitede, belli tonajda ürünü, doğru zamanda arz edebiliyor olmamız lazım. Sürdürülebilirlik, hem iç piyasa,
                        hem de dış piyasa için anahtar kavram” dedi. Acun, İSTİB Haber Yayın Yönetmeni İsmail Şen’in sorularını yanıtladı.

                          İsmail Şen: Sizin aslında birçok                                                                        sektörünün gelişmesini engelliyor.
                        şapkanız olduğunu biliyoruz. Gıdanın                                                                        İ. Ş.: Siz aynı zamanda Ambalajlı
                        çeşitli dallarındaki şirketlerde                                                                          Baharat Üreticileri Derneği
                        çalışıyorsunuz. Ama bu gün baharatı                                                                       Başkanısınız. Baharatın
                        konuşacağız. Tarihteki ticaret yollarından                                                                ticarileştirilmesi aşamasındaki
                        biri de Baharat Yolu’dur. Baharatın                                                                       sorunlar nelerdir?
                        binlerce kilometrelik yollar aşarak Uzak                                                                    A. A.: Baharat büyük potansiyeline
                        Asya’dan Avrupa’ya ulaşması, öneminin                                                                     rağmen Türkiye’de en az organize
                        de göstergesidir değil mi?                                                                                gıda kategorilerden biri. Belki de en
                          Aydın Acun: Dünya tarihine                                                                              az organizesi. Tedarik zincirinin
                        baktığımızda baharat meta olarak                                                                          tümünden bahsediyorum.
                        nitelendirilebilecek az sayıda ürün                                                                       Üretimden, tüketime kadar yeterli
                        grubundan birisi. Biz Antik çağın öncesine                                                                organize olamamak, bu sektörün
                        bile gittiğimizde Uzakdoğu’dan Avrupa’ya                                                                  hak ettiği ya da gelebileceği yere
                        önemli bir baharat ticareti faaliyetinin                                                                  ulaşmasını engelliyor. Birçok
                        yürütüldüğünü görüyoruz. Önce insanlar                                                                    ürünümüz var, büyük bir
                        lezzetini keşfediyorlar. Daha sonra da bu                                                                 potansiyelimiz var ama bunları ne
                        lezzetin ticaretini yapıyorlar hatta para                                                                 yazık ki, istikrar ve
                        yerine kullanıyorlar. Kadim ticaret yolları                                                               sürdürülebilirlik içinde
                        doğudan batıya mal ulaştıran kanallar.                                                                    sunamıyoruz.
                        Uzak Doğudan, Orta Asya’nın                                                                                 İ. Ş.: Standartla ilgili sorunlar var
                        steplerinden başlayıp, İran coğrafyasından                                                                mı?
                        geçerek Anadolu’muza ulaşıyor.                                                                              A. A.: Standartla ilgili ciddi
                        Anadolu’muzdan da Avrupa’ya varıyor.                                                                      sorunlarımız var. Standardı
                        Ticaret zamanla deniz yollarına eviriliyor.                                                               sağlayamadığımız zaman ürün arzu
                        Hindistan’dan, Çin’den, Kızıldeniz’e                                                                      edilen ticari değerine ulaşamıyor. Bu
                        gemilerle gelen mallar, buradan, hem                                                                      sorun, dış ticaret tarafında da
                        deniz hem de kara yoluyla Afrika’nın                                                                      problemler yaratıyor. Çünkü takdir
                        kuzeyine ve Avrupa’ya ulaşıyor.                                                                           edersiniz dış ticarette alıcı, belli ürünü
                          Dolayısıyla baharat dünya tarihine                                                                      belli zamanda belli tonajlarda almak
                        damgasını vurmuş az sayıda metadan biri.                                                                  ister. Ürününüz iyi de olsa bunu  Aydın Acun Kimdir
                        Aslında bu seyahat Ortaçağda da devam                                                                     sağlayamadığımız zaman maalesef
                        ediyor. Ortaçağın gelişme gösteren ticaret                                                                ticaretiniz de gelişemiyor.
                        merkezlerine baktığımızda, önce Venedik,  çok geliştiren ülke. Özellikle karabiberde  değişikliği nedeniyle bugün  İ. Ş.: Tüm bu sorunların çözümü ile  Aydın Acun, lisans eğitimini
                        daha sonra Lizbon ve en sonunda    ticaret hacmi artıyor. Bu üç ülke dünya  üretemediğimiz ürünlerin de üretilmesi  ilgili Ambalajlı Baharat Üreticileri  Ankara Siyasal Bilgiler Fakültesi
                        Amsterdam, Avrupa ve baharat ticaretinin  baharat ticaretinin yarısını ellerinde  mümkün olabilir. İklim değişikliği  Derneği olarak bir stratejiniz, bir çözüm  Uluslarararası İlişkiler Bölümü'nde
                        merkezinde yer alıyor ve kıtayı Yeniçağa  bulunduruyor. Bölgenin diğer ülkeleri de  önümüzdeki dönemde             öneriniz var mı?          tamamladıktan sonra İş Bankası
                        taşıyorlar.                        katıldığında Uzakdoğu dünya baharat  daha önce üretmediğimiz       Önce           A. A.: Biz ülke olarak  Teftiş Kurulu'nda başladığı
                          İ. Ş.: Peki, lezzeti dışında baharatı cazip  ticaretinin yüzde 80’ini oluşturuyor  ürünlerin üretilebilmesi  insanlar  üretime çok değer veriyoruz.  bankacılık kariyerine çeşitli
                        kılan bir tarafı var mı? Örneğin   diyebilirim.                       davranmamız gerektiğini, ne“                 Ama ürünün ticari değerin de  bankalarda kurumsal bankacılık ve
                                                                                              fırsatını tanıyabilir. Bir
                        yiyeceklerin korunmasında da         İ. Ş.: Vietnam diğerlerine göre küçük bir  taraftan iklim değişikliğinin  lezzetini  artırılması lazım. Talebe  proje finansmanı alanlarında devam
                        kullanıldığını biliyoruz.          coğrafi alana sahip olmasına rağmen  olumsuz etkilerini    keşfediyorlar.       uygun standartta üretilen  etti.
                          A. A.: Çin ve Hindistan’ın iklim  oldukça iyi bir payı var.         durdurulması için çalışırken,  Daha sonra da bu  ürün, doğru biçimde   sektörde gıda ve teknoloji
                                                                                                                                                                        Yurt içi ve yurt dışında reel
                        Uzakdoğu coğrafyasında. Tabi“    Baharat      kooperatif modeli ile geniş  yapmamız gerektiğini de  yapıyorlar hatta  baharat ticareti, ihracat da  şirketlerinde, önce finansman ve iş
                                                                        A. A.: Vietnam’da değişik
                                                                                              gelişmeler karşısında nasıl
                        özellikleri dolayısıyla baharatın
                                                                                                                                           paketlendiğinde değerli
                                                                                                                      lezzetin ticaretini
                                                                      bir kooperatif modeli var. O
                        lezzeti dışındaki
                                                                                                                                           oluyor. maalesef Türkiye’deki
                        fonksiyonları da önemli
                                                                                                                                                                     geliştirme tarafında, daha sonra
                        elbette. Bunlardan biri
                                                                                              düşünmeliyiz.
                                                                      alanlarda büyük hacimli
                                                                                                                                           dâhil, genelde açık dökme
                                                         büyük
                                                                                                                      para yerine kulla-
                                                                                                                                                                     operasyonlar tarafında
                                                                                                 İ. Ş.:  Türkiye’de yaygın
                                                                      karabiber ve diğer baharat
                                                                                                                                           ürünler üzerinden gidiyor.
                        koruma fonksiyonu. Dünyanın
                                                                                                                      nıyorlar.
                                                 potansiyeline
                                                                                                                                                                     sorumluluklar aldı. Yıldız Holding'e
                                                                      üretimi yapıyorlar. Dünya
                                                                                              olarak üretilen baharat
                        büyük bölümünde baharatla
                                                                                                                                           Aslında Türkiye gıda
                                                                                                                                                                     ait çeşitli şirketlerde yönetim kurulu
                                                 rağmen
                                                                                                                                           sanayinde birçok güçlü
                        işleme tabi tutularak korunan
                                                                                              türleri neler?
                                                                      ticaretinde karabiberi
                                                                                                 A. A.: Biz öncelikle bir
                        gıdalar olmuş. Özellikle de
                                                                                                                                                                     görevlerini ifa etti. 2010 yılından
                                                                        İ. Ş.: Dünyada kaç çeşit
                                                                                              kırmızıbiber ülkesiyiz. Bizim özellikle
                                                                                                                                  Ama ne yazık ki baharatta kuvvetli
                                                 organize gıda
                                                                                                                                                                     itibaren ağırlıklı olarak Ortadoğu
                                                                      baharat var?
                                                                                              Güneydoğu bölgemizde 250 bin - 300 bin
                                                                                                                                  markamız yok. Bu iç piyasada da böyle. İç
                        bunların yanında başka   Türkiye’de en az     yönlendiriyorlar.       oluşturuyoruz. Ülkemiz için çok önemli bir ”  markaya sahip bir ülke…  üyelikleri ve genel müdürlük
                        fonksiyonel özellikleri de var.  kategorilerden  A. A.: Sınıflandırma  ton kırmızıbiber üretiliyor.       piyasada böyle olmayınca dış piyasada hiç  coğrafyasında iş geliştirme ve şirket
                        Başta sağlık, kimyasal ve  biri. Belki de en az  farklarına göre 3000-4000  Kırmızıbiberden birçok ürün   olmuyor. Bizim hedeflerimiz de büyük  satınalma / birleştirme projelerine
                        kozmetik ürünler gibi… Tüm  organizesi.       civarı. Endemik bitkilere                                   uluslararası firmaların tedarikçisi olmayla  liderlik etti. Birçok Körfez şirketinde
                        bunlar dolayısıyla baharat                    girdiğimiz zaman çok daha  ürün. Bunun arkasından meşhur kekiğimiz  sınırlı kalıyor. Doğal olarak bu durum  yönetim kurulu üyeliği yapmaktadır.
                        önemini hiç kaybetmemiş.                      büyük bir sayı ortaya   geliyor. Dünyadaki en büyük kekik   ürün çeşitlenmesini de engelliyor. Herkes  2015 yılından bugüne Türkiye'de
                          İ. Ş.: Baharatın bronz             ”        çıkıyor. Ticarete konu  üreticisiyiz. Defneyaprağı da önemli bir  sadece kolay ticareti yapılacak ürünlere  ve Körfez bölgesinde faaliyetleri
                        çağından beri, neredeyse dört bin yıldır,  olanları sayarsak 1000 civarında diyebiliriz.   ürün ve dünya ticaretini yönlendiriyoruz.  yoğunlaşıyor, katma değerli ürünlere  bulunan Noor Asia Şirketlerinin
                        ticaretinin yapıldığını biliyoruz.   İ. Ş.: Bu 1000 tane ticarileştirilmiş  Kimyon ve naneyi de eklersek, bizde en  yeterince yönelmiyor. Sonuçta büyük bir  yönetici ortağıdır. Savola Türkiye
                        Uzakdoğu ülkeleri o zamandan beri baş  baharat türünden ne kadarı Türkiye’de  çok üretilen beş baharatı listelemiş oluruz.  potansiyeli olan bu sektör, potansiyelinin  Yönetim Kurulu üyesidir.
                        aktör mü?                          üretiliyor?                           İ. Ş.:  Sizce üretimimizle ilgili en önemli  çok gerisinde kalıyor. Olumsuz faktörlere  Sivil toplum çalışmalarına da
                          A. A.: Tabii, Uzakdoğu baharatta hep  A. A.: Türkiye üç iklim kuşağının  sorun ne?                      rağmen baharatın büyük avantajı var.  önem veren Aydın Acun, Ambalajlı
                        ön planda olmuş. Dünya baharat     kesiştiği bir ülke. Bunun getirdiği çok  A.A.: Türkiye’de tarımının en önemli  Birçok gıda kategorisi ile  Baharat Üreticileri Derneği
                        ticaretinin 5’te 1’ini Hindistan kontrol  önemli bir bitki çeşitliliği var. Türkiye’de 12  sorunu sürdürülebilirlik. Yani bizim belli  karşılaştırıldığında baharat; talebi artan,  (ABÜDER) Başkanı, Türkiye Gıda
                        ediyor. Çin de baharatta önemli bir ülke,  binin üzerinde bitki çeşidi var bunların  kalitede, belli tonajda ürünü, doğru  teveccüh gösterilen önümüzdeki dönemde  Sanayi Meclis Üyesi, İstanbul
                        yüzde 15-17 arasında bir pazar hacmi var  üçte biri Türkiye’ye has endemik türler.  zamanda arz edebiliyor olmamız lazım.  büyüyeceği en net görülen alanlardan biri.  Ticaret Borsası Yüksek İstişare
                        dünya ticaretinde. Çin’i, yüzde 10’un  Tabi baharatta da önemli bir çeşitlilik var.  Sürdürülebilirlik, hem iç piyasa, hem de  Ayrıca, hakkında en az eleştiri yapılan,  Kurulu Üyesi ve İstanbul Ticaret
                        üzerinde bir payla Vietnam izliyor.  Anadolu coğrafyası farklı ürünlerin  dış piyasa için anahtar kavram. Tarımsal  insan sağlığına faydasının sürekli   Borsası 27. Makarna ve Hazır Gıda
                        Vietnam son 50 yılda üretim hacmini en  üretimine imkân sağlıyor. Ayrıca iklim  üretimdeki sürdürülebilirlik sorunu gıda  gündeme geldiği bir ürün grubu…  Ticareti Komitesi Üyesidir.
                                                                                         ‘Bazı ürünlerde ‘var seneleri’ ve uzun ‘yok seneleri’ yaşıyoruz’
                                                                                         İsmail Şen: Bu potansiyel                             toplumu haline geldi. Önce  demediğimiz, iletişimini
                                                                                       nasıl değerlendirilir?                                  üreteceksiniz, sürdürülebilir  yapmadığımız ve bu algıyı
                                                                                         Aydın Acun: Baharat                                   olacaksınız, sonra üretiminizi  yaratamadığımızda arzu
                                                                                       sektörünün sorunlarının                                 ticarete bağlayacaksınız,   ettiğimiz yere
                                                                                       çözümü, Türkiye’nin tarımdaki                           nihayetinde de bu ticaretle  gelemiyoruz.
                                                                                       yapısal, makro problemlerinin                           üretiminizi tetikleyeceksiniz.  Türkiye’nin gidebileceği çok
                                                                                       çözümünü de bağlı… Bizim en                             Yani sürdürülebilir bir döngü  yol var bu konuda. Üretimde
                                                                                       önemli eksikliklerimizden biri                          kuracaksınız…               planlama ve standardizasyon,
                                                                                       planlama. Uygun bölgede,    Anadolu’da yetişir. Ama birden  Türkiye bir kırmızıbiber  paketlemede kalite ve katma
                                                                                       uygun şartlarda, uygun ürünün  iki yıl boyunca nane bulamayız.  ülkesidir. En çok üretilen baharat  değer, ihracatta da “Türk
                                                                                       üretilebilmesi için, planlı bir  Bu sırada fiyat artar, yurt dışında  kırmızıbiber... 250 bin tonun  Baharatı” algısı oluşturmak
                                                                                       biçimde desteklenmesi       gelişmiş piyasalarda birilerinin  üzerinde üretiliyor. Ama  hayati önemde. Bu konularda
                                                                                       gerekiyor. Bazı ürünlerde “var  ilgisini çeker. “Bu hem güzel  dünyanın hiçbir yerinde Türk  elde ettiğimiz en
                                                                                       seneleri” ve uzun “yok seneleri”  hem de faydalı bir ürün, bunu  kırmızıbiberi algısı yok. Bizim 67  küçük başa-
                                                                                       yaşıyoruz. Ne yazık ki, baharatta  biraz geliştirelim ürün  bin ton baharat ihracatımız var.    rının bile sektöre
                                                                                       bu var ve yok seneleri, ne iklim,  sağlayalım” derler. Bir talep  Bunun içinde kırmızıbiberin      büyük katkısı
                                                                                       ne tabiat şartları, ne de bitki  oluşur… Ancak biz o istenen  payı 4500 ton… Biz üretiyoruz         olacağından
                                                                                       özelliği kaynaklı; maalesef  ürün miktarının zaman içinde  biz yiyoruz. O zaman da                  şüphem
                                                                                       planlama problemlerinden.   yüzde 10’unu bile sağlayamayız.  yeterince ticarileşmiyor.                  yok.
                                                                                         Örneğin nane… Bizim       Nane bir örnek… Daha hacimli  Ticarileşmediği için de yeterince
                                                                                       nanemiz çok kalitelidir, çok  ürünlerimizde de benzer sorun  gelişmiyor.
                                                                                       iyidir, Güneydoğu bölgemiz  var.                          Yani Türk baharatı, Türk
                                                                                       başta olmak üzere tüm         Dünya tamamen ticaret     kırmızıbiberi, Türk nanesi
   3   4   5   6   7   8