Page 2 - 04. İSTİB Haber Temmuz 2022 Sayı 4
P. 2
04Syf 2_MASTER 1.07.2022 11:55 Page 1
2 GÜNCEL TEMMUZ 2022
Kuruyemişte eksiğimiz:
‘Verimli üretim ve
katma değerli ürün’
w İSMAİL ŞEN Üretimdeki Dünya Antep fıstığının sorumlu
sorunlarımızın ortalamasının tutulmasını doğru bir tespit olarak
stanbul Ticaret Borsasının kaynağında iki buçuk kat değerlendirmiyorum. Baklavanın
düzenlediği ‘Borsa geleneksel tarım altındayız. gider kalemlerinden sadece biri
Meydanı’nda Sektörler yöntemleri, Bahçe Antep fıstığı, dolayısıyla bu
İ Konuşuyor’ toplantılarının pazarlamadaki yenilenmesi, eleştirilerin yerinde olmadığı
altıncısında kuruyemiş sektörünün sorunlarımızın arazi ortadadır.
sorunları konuşuldu. 16 Haziran kaynağında ise birleştirme,
Perşembe günü webinar kültürel kodları- sulu tarım ve Ekim desteği toprak
ortamında gerçekleştirilen mızdan ülkemizin iyi tarım sahibine değil Devlet desteğinde badem yatırımcılarına öncelik
toplantının başlığı “Ekonomiye yapısal ekonomik uygulama- tür seçimine de verilmesi gerekiyor.
Yön Veren Atıştırmalık: sorunlarına kadar birçok neden larına yönelik teşvik sistemleri üreticiye verilmeli
Kuruyemiş” oldu. Güvenilir Ürün var. Ne yazık ki, bu sorunların yaygınlaştırılırsa verimin beş kat Murat önem verilmeli Cevizde kendimize
Platformu Başkanı Celal Toprak’ın çözümü için gereğince hızlı ve artması mümkün. İki kat bile artsa Yıldırım,Tüm yetmekten çok
moderatörlüğünde yapılan etkili adımlar atamıyoruz. ihracat gelirimiz 4 milyar dolara Kuruyemiş Tayfun Erpek, uzağız
toplantının açılış konuşmasını Ürünlerimiz bu nedenle ham ve ulaşır. Sanayicileri Doğu Manisa
İstanbul Ticaret Borsası Meclis dökme olarak ihraç ediliyor, ve İş Adamları Ceviz ve Badem Ömer R.
Üyesi Çetin Topaloğlu yaptı. yurtdışında işlenerek katma Antep fıstığında Derneği Üreticileri Ergüder, Ceviz
değerli hale geliyor. Fındık bu Tarımsal Üreticileri
Biz üretiyoruz konudaki en iyi örnektir. strateji Başkanı: Kalkınma Derneği Başkanı:
Ay
başkaları kazanıyor Dünyanın açık ara lider üreticisi oluşturulamıyor çekirdeğinin kuruyemiş Kooperatifi Türkiye
olmamıza rağmen, Türkiye olarak Başkanı: cevizde önemli
Çetin fındıktan elde ettiğimiz gelirin Bilal Bilen, sektörünün geleneksel Türkiye badem konusunda
Topaloğlu, İSTİB daha fazlasını başka ülkeler Gaziantep temsilcisidir. Ay çekirdeğinin çok büyük bir potansiyel üretici ve tüketici
Meclis Üyesi: kazanıyor. Ticaret Odası, ekonomiye katkısının barındırıyor. Badem tarımı yeni ülkelerden
Türkiye Antep Fıstığı ve artması için bazı adımların yapılmaya başlandı. biridir. Cevizde kendimize
coğrafyası ve Teşvikler yaygın Kuruyemiş atılması gerekiyor. Tohum Dolayısıyla ihtisaslaşmış bir yetmekten çok uzağız. Rakip
ikliminin birçok hale gelmeli Meslek Komitesi ARGE çalışmaları, sözleşmeli devlet kadro henüz oluşmadı. ülkelerde 15 yıllık sübvanse
kuruyemiş türü Başkanı: Antep tarımın caydırıcı maddeler Devlet destekleri sulama kredilerle ceviz üretimi
açısından biçilmiş Sebahattin fıstığı pirim içermesi, ekim desteğinin toprak altyapısı ve tür seçimine desteklenirken bizde bu süre 7 yılla
kaftan. Ancak diğer bazı tarımsal Aslantürk, Trabzon desteği almalı. Kayıt altına sahibine değil üreticiye verilmesi bakılmaksızın sadece sertifikalı sınırlı. Orta ve büyük yatırımlar
ürünler gibi kuruyemiş sektöründe Ticaret Borsası alınamama ve istatistiki veri ve çiftçinin bilinçlendirilmesi fidana veriliyor. Bu da için bu çok az. Ayrıca bir zamanlar
de iki ana sorunumuz var, Meclis Başkanı: eksikliği dolayısıyla da strateji sayesinde önemli ihracatçı verimlilik sorunlarına yol muza yapıldığı gibi koruma
üretimde verimlilik ve kalite, Fındıkta en büyük oluşturulamıyor. Ayrıca ülkelerden biri haline açıyor. Ayrıca orman uygulanırsa, net ihracatçı duruma
pazarlamada ise katma değer… sorun verimsizlik. baklava fiyatlarındaki artıştan gelebiliriz. arazilerinin tahsisinde mevcut ulaşabiliriz.
K T p L I K
İyi reklam kesin başarı getirir mi? İ A
Tarım ve Gıdada
Bundan 15 yıl Yatırım Trendleri 2050
önce bir firmanın
patronuyla, nasıl 2050’de dünya
büyüdüklerine dair nüfusunun 9,5 milyarı
bir röportaj geçeceği
yapmıştım. öngörülmektedir.
Mütevazı bir Mevcut küresel
başlangıçları İsmail Şen olanakların bu nüfusu
olmasına rağmen kısa besleyebilmesinin
sürede büyümüş, ulusal bir marka imkânı yoktur! Kitapta,
olmuşlardı. Reklam yatırım küresel boyutta çok
yapmalarının bunda büyük bir vahim sonuçlar
payı olduğunu vurguladıktan doğurması beklenen
sonra şunları söylemişti: gıda yetersizliği ve açlık tehlikesi hakkında
“Biz bir bayimizin ısrarıyla CGIAR (Uluslararası Tarımsal Araştırma
reklam yapmaya başladık. Merkezleri Konsorsiyumu) uzmanlarının
Reklamın öneminin farkına makaleleri yer alıyor.
‘mecburen’ vardık yani… Her ay Ahmet Necdet Öğütçü (Haz.)
bizi ziyaret eder, reklam Skala/448 sayfa
yapmamız gerektiğini ısrarla
söylerdi. Yine böyle bir Uluslararası Bir Sorun
ziyaretinde, onu kırmamak için Olarak Deniz Haydutluğu:
küçük bir bütçe ayırmaya karar her iki kanalda da, hemen hemen zamanında ve sürekli distopik romanından ilhamla
verdik ve böyle başladık.” her programın arasında birkaç karşılanması için hazırlıkların senaryosu yazılmış müthiş bir Somali Örneği
İşin ilginç tarafı, reklam kez yayınlanmıştı. Yani herkes eksiksiz yapılmış olması gerekir. reklam filmi çekilir.
konusundaki deneyimsizlikleri görmüştü… Şimdi akıllı telefonlarıyla l Reklamı Alien ve Blade Somali deniz
dolayısıyla iyi bir ajans l Üçüncüsü o sıralarda tanıdığımız Apple, 1976’da, Runner gibi olağanüstü filmlerde haydutluğu
bulamamışlar ve hazırlattıkları firmanın faaliyet gösterdiği amatör bir ruhla garajda imzası bulunan, 3 kez Oscar adayı meselesinin
reklam pek de içlerine sinmemiş. sektörde televizyon reklamı pek bilgisayar üretmek amacıyla olmuş Ridley Scott yönetir. uluslararası anlamda
Buna rağmen, bayilerine verilmiyordu. kurulur. Kısa sürede büyür ve l Reklam filmi tek gösterim vardığı boyut, etkileri
ve sonuçlarının; bu
verdikleri sözü tutmak için l Son olarak, ürün orta sınıfın Steve Jobs’un, “bilgisayar bilgisi olarak tüm ABD’nin seyrettiği durumla mücadele
beğenmedikleri reklamı kalite beklentilerini mükemmel olmayan insanların Super Bowl finalinde yayınlanır. yöntemleri ile
yayınlatırlar. Sonuç tam bir başarı karşılıyordu. Üstelik ürünün kullanabileceği bir bilgisayar” (https://www.youtube.com/wat yansımalarının
hikâyesine döner. Satışlar hızla hedef kitlesi çok genişti… üretme hedefiyle Machintosh’u ch?v=VtvjbmoDx- incelendiği, literatüre
artar ve imalathanelerini Tabii bu firma, reklam geliştirir. I&ab_channel=MacHistory) bu bağlamda bir katkı
büyütmek için sürekli yatırım konusunda kazandığı Ortaya o kadar iyi bir ürün l Aynı anda tüm mağazaların sunacak bu eser, konuyla ilgili Türkçede
yapmaya başlarlar. deneyimlerle, kısa sürede çok iyi çıkar ki, görece küçük bir firma örtüleri kaldırılır ve mağazalar yayınlanan ilk kitap…
Yani aslında kötü bir reklamla reklamlar üretmeye başladı ve olmalarına rağmen 10 yıl aydınlatılır. Tarkan Deniz
iyi sonuç alırlar… Bunda birçok büyümesini sürdürdü. Pepsi’nin CEO’luğunu yapmış Sonuçta, Machintosh özellikle Kitapyurdu/112 sayfa
faktörün bir araya gelmesinin HHH John Sculley’i, Apple’a transfer masaüstü yayıncılıktaki
etkisi olduğu şüphesiz. Yani kötü ederler. başarısıyla büyük bir başarıya Tuz ve Gıda
bir reklamla iyi sonuç almak Peki, iyi ve kaliteli bir Machintosh için, en az ürün imza atar ve günümüzde de
imkânsız olmasa bile çok düşük ürününüz var ve ürünün kadar iddialı bir reklam yaşayan prestijli bir bilgisayar Tuzun kendi tadının
bir ihtimaldir. özelliklerini doğru biçimde kampanyası planlanır. Önce, ABD markası olur. yanı sıra farklı
l Bu firmanın başarısında, o yansıtan bir reklam hazırladınız. çapında, Machintosh HHH gıdaların farklı duyusal
sırada Türkiye’de bir özel kanal Yeteri kadar da reklam bütçeniz mağazalarını hazırlanır ancak, bu özelliklere etki eden
dışında TRT tekelinin sürmesi ve ve reklam isteğiniz var. mağazaları bir örtüyle kapatırlar. Bu olağanüstü reklam filmi, ön enzimleri ve gıda
bu iki kanala da reklamın verilmiş Bu durumda başarı kaçınılmaz Yani reklam kampanyası öncesi hazırlığı yapılmadan, yani işleme sürecinde
olması en önemli faktördü. Yani mıdır? mağazaların ne sattığı veya hangi stratejisiz biçimde yayınlanmış gerçekleşen tüm
reklam tüm televizyon Maalesef bu sorunun cevabı da markaya ait olduğu bilinmez. olsaydı, iyi reklam ve iyi ürüne reaksiyonları etkilemesi
kanallarında yayınlanmıştı. net bir “evet” değil. Tüm zamanların en iyi reklam rağmen başarısızlık kaçınılmaz nedeniyle gıdaların
l İkinci neden, reklam verenin İyi ürün - iyi reklam kampanyalarından biri olarak olacaktı. renk, koku, tat ve lezzet
farkında olmadan, tüm reklam bileşiminin ek desteklere ihtiyacı kabul edilen Machintosh çıkış Ne demiş eskiler: Stratejisiz özellikleri ve raf ömrü
yatırımını bir aylık yayına vardır. kampanyası derslerle doludur: yaratıcılığa sanat, stratejili üzerinde doğrudan etkilidir. Kitapta tuz ve
gıda ilişkisi çeşitli açılardan ele alınıyor.
vermesiydi. Reklam, bir ay içinde, Öncelikle, talebin doğru, l George Orwell’in 1984 isimli yaratıcılığa reklam denir. Doç. Dr. Hüdayi Ercoşkun (Ed.)
Nobel/236sayfa