Page 2 - 04. İSTİB Haber Temmuz 2022 Sayı 4
P. 2

04Syf 2_MASTER  1.07.2022  11:55  Page 1










                        2                                                                    GÜNCEL                                                                            TEMMUZ 2022




                        Kuruyemişte eksiğimiz:





                         ‘Verimli üretim ve







                         katma değerli ürün’







                          w İSMAİL ŞEN               Üretimdeki                                  Dünya         Antep fıstığının sorumlu
                                                     sorunlarımızın                              ortalamasının  tutulmasını doğru bir tespit olarak
                             stanbul Ticaret Borsasının  kaynağında                              iki buçuk kat  değerlendirmiyorum. Baklavanın
                             düzenlediği ‘Borsa      geleneksel tarım                            altındayız.   gider kalemlerinden sadece biri
                             Meydanı’nda Sektörler   yöntemleri,                                 Bahçe         Antep fıstığı, dolayısıyla bu
                          İ Konuşuyor’ toplantılarının  pazarlamadaki                            yenilenmesi,  eleştirilerin yerinde olmadığı
                        altıncısında kuruyemiş sektörünün  sorunlarımızın                        arazi         ortadadır.
                        sorunları konuşuldu. 16 Haziran  kaynağında ise                          birleştirme,
                        Perşembe günü webinar        kültürel kodları-                           sulu tarım ve    Ekim desteği toprak
                        ortamında gerçekleştirilen   mızdan ülkemizin                            iyi tarım        sahibine değil               Devlet desteğinde          badem yatırımcılarına öncelik
                        toplantının başlığı “Ekonomiye  yapısal ekonomik                         uygulama-                                     tür seçimine de            verilmesi gerekiyor.
                        Yön Veren Atıştırmalık:      sorunlarına kadar birçok neden  larına yönelik teşvik sistemleri  üreticiye verilmeli
                        Kuruyemiş” oldu. Güvenilir Ürün  var. Ne yazık ki, bu sorunların  yaygınlaştırılırsa verimin beş kat  Murat            önem verilmeli               Cevizde kendimize
                        Platformu Başkanı Celal Toprak’ın  çözümü için gereğince hızlı ve  artması mümkün. İki kat bile artsa  Yıldırım,Tüm                                 yetmekten çok
                        moderatörlüğünde yapılan     etkili adımlar atamıyoruz.   ihracat gelirimiz 4 milyar dolara  Kuruyemiş                 Tayfun Erpek,                uzağız
                        toplantının açılış konuşmasını  Ürünlerimiz bu nedenle ham ve  ulaşır.                 Sanayicileri                  Doğu Manisa
                        İstanbul Ticaret Borsası Meclis  dökme olarak ihraç ediliyor,                          ve İş Adamları                Ceviz ve Badem                 Ömer R.
                        Üyesi Çetin Topaloğlu yaptı.   yurtdışında işlenerek katma  Antep fıstığında           Derneği                       Üreticileri                  Ergüder, Ceviz
                                                     değerli hale geliyor. Fındık bu                                                         Tarımsal                     Üreticileri
                          Biz üretiyoruz             konudaki en iyi örnektir.      strateji                   Başkanı:                      Kalkınma                     Derneği Başkanı:
                                                                                                                 Ay
                          başkaları kazanıyor        Dünyanın açık ara lider üreticisi  oluşturulamıyor        çekirdeğinin kuruyemiş        Kooperatifi                    Türkiye
                                                     olmamıza rağmen, Türkiye olarak                                                         Başkanı:                     cevizde önemli
                           Çetin                     fındıktan elde ettiğimiz gelirin  Bilal Bilen,            sektörünün geleneksel           Türkiye badem konusunda
                        Topaloğlu, İSTİB             daha fazlasını başka ülkeler  Gaziantep                   temsilcisidir. Ay çekirdeğinin  çok büyük bir potansiyel   üretici ve tüketici
                        Meclis Üyesi:                kazanıyor.                   Ticaret Odası,               ekonomiye katkısının          barındırıyor. Badem tarımı yeni  ülkelerden
                        Türkiye                                                   Antep Fıstığı ve             artması için bazı adımların   yapılmaya başlandı.          biridir. Cevizde kendimize
                        coğrafyası ve                  Teşvikler yaygın           Kuruyemiş                    atılması gerekiyor. Tohum     Dolayısıyla ihtisaslaşmış bir  yetmekten çok uzağız. Rakip
                        ikliminin birçok               hale gelmeli               Meslek Komitesi              ARGE çalışmaları, sözleşmeli  devlet kadro henüz oluşmadı.  ülkelerde 15 yıllık sübvanse
                        kuruyemiş türü                                            Başkanı: Antep               tarımın caydırıcı maddeler    Devlet destekleri sulama     kredilerle ceviz üretimi
                        açısından biçilmiş             Sebahattin                 fıstığı pirim                içermesi, ekim desteğinin toprak  altyapısı ve tür seçimine  desteklenirken bizde bu süre 7 yılla
                        kaftan. Ancak diğer bazı tarımsal  Aslantürk, Trabzon     desteği almalı. Kayıt altına  sahibine değil üreticiye verilmesi  bakılmaksızın sadece sertifikalı  sınırlı. Orta ve büyük yatırımlar
                        ürünler gibi kuruyemiş sektöründe  Ticaret Borsası        alınamama ve istatistiki veri  ve çiftçinin bilinçlendirilmesi  fidana veriliyor. Bu da  için bu çok az. Ayrıca bir zamanlar
                        de iki ana sorunumuz var,    Meclis Başkanı:              eksikliği dolayısıyla da strateji  sayesinde önemli ihracatçı  verimlilik sorunlarına yol  muza yapıldığı gibi koruma
                        üretimde verimlilik ve kalite,  Fındıkta en büyük         oluşturulamıyor. Ayrıca      ülkelerden biri haline        açıyor. Ayrıca orman         uygulanırsa, net ihracatçı duruma
                        pazarlamada ise katma değer…  sorun verimsizlik.          baklava fiyatlarındaki artıştan  gelebiliriz.              arazilerinin tahsisinde mevcut  ulaşabiliriz.
                                                                                                                                                              K         T         p    L    I    K

                        İyi reklam kesin başarı getirir mi?                                                                                                         İ        A


                                                                                                                                                                Tarım ve Gıdada


                          Bundan 15 yıl                                                                                                                         Yatırım Trendleri 2050
                        önce bir firmanın
                        patronuyla, nasıl                                                                                                                         2050’de dünya
                        büyüdüklerine dair                                                                                                                      nüfusunun 9,5 milyarı
                        bir röportaj                                                                                                                            geçeceği
                        yapmıştım.                                                                                                                              öngörülmektedir.
                          Mütevazı bir                                                                                                                          Mevcut küresel
                        başlangıçları        İsmail Şen                                                                                                         olanakların bu nüfusu
                        olmasına rağmen kısa                                                                                                                    besleyebilmesinin
                        sürede büyümüş, ulusal bir marka                                                                                                        imkânı yoktur! Kitapta,
                        olmuşlardı. Reklam yatırım                                                                                                              küresel boyutta çok
                        yapmalarının bunda büyük bir                                                                                                            vahim sonuçlar
                        payı olduğunu vurguladıktan                                                                                                             doğurması beklenen
                        sonra şunları söylemişti:                                                                                                               gıda yetersizliği ve açlık tehlikesi hakkında
                          “Biz bir bayimizin ısrarıyla                                                                                                          CGIAR (Uluslararası Tarımsal Araştırma
                        reklam yapmaya başladık.                                                                                                                Merkezleri Konsorsiyumu) uzmanlarının
                        Reklamın öneminin farkına                                                                                                               makaleleri yer alıyor.
                        ‘mecburen’ vardık yani… Her ay                                                                                                                        Ahmet Necdet Öğütçü (Haz.)
                        bizi ziyaret eder, reklam                                                                                                                                       Skala/448 sayfa
                        yapmamız gerektiğini ısrarla
                        söylerdi. Yine böyle bir                                                                                                                Uluslararası Bir Sorun
                        ziyaretinde, onu kırmamak için                                                                                                          Olarak Deniz Haydutluğu:
                        küçük bir bütçe ayırmaya karar   her iki kanalda da, hemen hemen  zamanında ve sürekli            distopik romanından ilhamla
                        verdik ve böyle başladık.”       her programın arasında birkaç    karşılanması için hazırlıkların  senaryosu yazılmış müthiş bir        Somali Örneği
                          İşin ilginç tarafı, reklam     kez yayınlanmıştı. Yani herkes   eksiksiz yapılmış olması gerekir.  reklam filmi çekilir.
                        konusundaki deneyimsizlikleri    görmüştü…                          Şimdi akıllı telefonlarıyla      l Reklamı Alien ve Blade             Somali deniz
                        dolayısıyla iyi bir ajans          l Üçüncüsü o sıralarda         tanıdığımız Apple, 1976’da,     Runner gibi olağanüstü filmlerde      haydutluğu
                        bulamamışlar ve hazırlattıkları  firmanın faaliyet gösterdiği     amatör bir ruhla garajda        imzası bulunan, 3 kez Oscar adayı     meselesinin
                        reklam pek de içlerine sinmemiş.  sektörde televizyon reklamı pek  bilgisayar üretmek amacıyla    olmuş Ridley Scott yönetir.           uluslararası anlamda
                        Buna rağmen, bayilerine          verilmiyordu.                    kurulur. Kısa sürede büyür ve      l Reklam filmi  tek gösterim       vardığı boyut, etkileri
                                                                                                                                                                ve sonuçlarının; bu
                        verdikleri sözü tutmak için        l Son olarak, ürün orta sınıfın  Steve Jobs’un, “bilgisayar bilgisi  olarak tüm ABD’nin seyrettiği   durumla mücadele
                        beğenmedikleri reklamı           kalite beklentilerini mükemmel   olmayan insanların              Super Bowl finalinde yayınlanır.      yöntemleri ile
                        yayınlatırlar. Sonuç tam bir başarı  karşılıyordu. Üstelik ürünün  kullanabileceği bir bilgisayar”  (https://www.youtube.com/wat        yansımalarının
                        hikâyesine döner. Satışlar hızla  hedef kitlesi çok genişti…      üretme hedefiyle Machintosh’u   ch?v=VtvjbmoDx-                       incelendiği, literatüre
                        artar ve imalathanelerini          Tabii bu firma, reklam         geliştirir.                     I&ab_channel=MacHistory)              bu bağlamda bir katkı
                        büyütmek için sürekli yatırım    konusunda kazandığı                Ortaya o kadar iyi bir ürün      l Aynı anda tüm mağazaların        sunacak bu eser, konuyla ilgili Türkçede
                        yapmaya başlarlar.               deneyimlerle, kısa sürede çok iyi  çıkar ki, görece küçük bir firma  örtüleri kaldırılır ve mağazalar  yayınlanan ilk kitap…
                          Yani aslında kötü bir reklamla  reklamlar üretmeye başladı ve   olmalarına rağmen 10 yıl        aydınlatılır.                                                   Tarkan Deniz
                        iyi sonuç alırlar… Bunda birçok  büyümesini sürdürdü.             Pepsi’nin CEO’luğunu yapmış        Sonuçta, Machintosh özellikle                          Kitapyurdu/112 sayfa
                        faktörün bir araya gelmesinin                 HHH                 John Sculley’i, Apple’a transfer  masaüstü yayıncılıktaki
                        etkisi olduğu şüphesiz. Yani kötü                                 ederler.                        başarısıyla büyük bir başarıya        Tuz ve Gıda
                        bir reklamla iyi sonuç almak       Peki, iyi ve kaliteli bir        Machintosh için, en az ürün   imza atar ve günümüzde de
                        imkânsız olmasa bile çok düşük   ürününüz var ve ürünün           kadar iddialı bir reklam        yaşayan prestijli bir bilgisayar        Tuzun kendi tadının
                        bir ihtimaldir.                  özelliklerini doğru biçimde      kampanyası planlanır. Önce, ABD  markası olur.                        yanı sıra farklı
                          l Bu firmanın başarısında, o   yansıtan bir reklam hazırladınız.  çapında, Machintosh                         HHH                     gıdaların farklı duyusal
                        sırada Türkiye’de bir özel kanal  Yeteri kadar da reklam bütçeniz  mağazalarını hazırlanır ancak, bu                                    özelliklere etki eden
                        dışında TRT tekelinin sürmesi ve  ve reklam isteğiniz var.        mağazaları bir örtüyle kapatırlar.  Bu olağanüstü reklam filmi, ön    enzimleri ve gıda
                        bu iki kanala da reklamın verilmiş  Bu durumda başarı kaçınılmaz  Yani reklam kampanyası öncesi   hazırlığı yapılmadan, yani            işleme sürecinde
                        olması en önemli faktördü. Yani  mıdır?                           mağazaların ne sattığı veya hangi  stratejisiz biçimde yayınlanmış    gerçekleşen tüm
                        reklam tüm televizyon              Maalesef bu sorunun cevabı da  markaya ait olduğu bilinmez.    olsaydı, iyi reklam ve iyi ürüne      reaksiyonları etkilemesi
                        kanallarında yayınlanmıştı.      net bir “evet” değil.              Tüm zamanların en iyi reklam  rağmen başarısızlık kaçınılmaz        nedeniyle gıdaların
                          l İkinci neden, reklam verenin   İyi ürün - iyi reklam          kampanyalarından biri olarak    olacaktı.                             renk, koku, tat ve lezzet
                        farkında olmadan, tüm reklam     bileşiminin ek desteklere ihtiyacı  kabul edilen Machintosh çıkış   Ne demiş eskiler: Stratejisiz      özellikleri ve raf ömrü
                        yatırımını bir aylık yayına      vardır.                          kampanyası derslerle doludur:   yaratıcılığa sanat, stratejili        üzerinde doğrudan etkilidir. Kitapta tuz ve
                                                                                                                                                                gıda ilişkisi çeşitli açılardan ele alınıyor.
                        vermesiydi. Reklam, bir ay içinde,  Öncelikle, talebin doğru,       l George Orwell’in 1984 isimli  yaratıcılığa reklam denir.                     Doç. Dr. Hüdayi Ercoşkun (Ed.)
                                                                                                                                                                                        Nobel/236sayfa
   1   2   3   4   5   6   7