Page 8 - Layout 2
P. 8

09SYF8_MASTER  9.04.2023  09:00  Page 1












                                    İSTİB                                     Haber





                         İSTANBUL TİCARET BORSASI GAZETESİ   G I D A & G Ü n D e m & H A B e r           www.istib.org.tr


                            Türk zeytinyağının                            Fındık


                          uluslararası başarısı

                           için ne yapmalı? (1)


                                                      için belirleyeceğiniz
                            Ülkemiz çok               hasat süreçleri ile piyasası
                          verimli                     bakım, gözlem ve
                          topraklara sahip,
                          birçok tarımsal             devam etmek
                          ürünün                      gerekiyor.
                          anavatanı                      Uygun bakım;
                          diyebiliriz. Bunda          gerekli gübrelerin,  büyümeye
                          coğrafi konumun             budamanın yapılıp
                          payı çok büyük.  Ahmet Bülent  ürün hasat
                                            Kasap
                          Zeytin de bu    İSTİB Meclis  zamanına kadar
                          toprakların en    Başkanı   geçen sürede bahçe                                                                                                                     Fındık
                          eski                        ile ilgili tüm                                                                                                                   üretiminde ve
                          medeniyetlerden beri   çalışmaların yapılması                                                                                                   ihracatında lider ülke olarak
                          süregelen en değerli   büyük önem taşımaktadır.  devam ediyor                                                                               gösterilen Türkiye, bu başarısını
                          tarımsal mirastır. İklim ve  Doğru zamanda doğru                                                                                           son yıllarda ortaya konan tarımsal
                          toprak yapısı birçok   gübre verilen ve doğru
                          çeşitten zeytini       sulama teknikleri                                                                                                  politikalar sayesinde elde etmiştir.
                          üretebilmek için oldukça  uygulanan bir bahçenin
                          uygun. Bu kadar zenginlik  ürün randımanında ve   w YUnUS emre ÇİLLİOĞLU                fındık üretimini domine eden bir         şekilde pazara giriş yaptı.
                          içinde ülkemizin       nefasetinde yani aroma                                           konumda. nitekim Türkiye İstatistik        Çikolata sektöründen
                          uluslararası platformlarda  kalitesinde bu farklılığı      ralarında dünyaca ünlü       Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan       yoğun talep
                          başarı göstermemesi için  kesinlikle hissedebilirsiniz.    nestle, microsoft ve Coca-   2021-2022 sezonuna ilişkin Bitkisel Ürün
                          hiçbir neden yok. Tabii bu  Sonraki adım uygun             Cola gibi firmaların da      Denge Tablosu da bunu doğruluyor.          Fındık, çikolata üretiminde en çok
                          başarı birkaç basamak  hasat; ürünlerin ezilmeden  Abulunduğu şirketlere                meyveler ve içecek bitkilerinde en       tercih edilen kuruyemiştir. Fındık,
                          çıkmakla ulaşılabilecek bir  ve darbelere maruz  danışmanlık sağlayan mordor            yüksek yeterlilik derecesi yüzde 560,9   çikolata ve bisküvi gibi ürünlerde yan
                          sonuç ve bunu 3 ana    kalmadan toplanması ve  Intelligence firması, fındık piyasasının  ile fındıkta.                           malzeme olarak kullanılıyor. Fındık
                          başlıkta toplamak ve   sıkıma gönderimi. Bu    2023-2028 yılları arasındaki büyüme                                               tüketiminin de %90’ını çikolata
                          cevaplamak mümkün.     noktada ürünün yanlış                                               “Fındık tüm dünyada birçok farklı
                            - Birincisi üretici ne  koşullarda uzun süre  beklentisini açıkladığı bir rapor       sektörde kullanılan oldukça değerli bir  oluşturuyor.
                          yapmalı?               beklemesi, darbelere    yayınladı.                               tarım ürünüdür. Yapılan araştırmalarda,    Çikolatada fındığın çok kullanılması,
                            Üretici kaliteli üretim  maruz kalması ve       Fındık pazarı analizi                 fındık tüketmenin kolesterole iyi geldiği  fındık piyasasında yükselişe neden
                          yapmalı elbette, ama   ezilmesi, güneş ışığına                                          ve sağlıklı beslenme ihtiyacını          oldu. Çikolata üreticileri, imza serilerini
                          bunun da kendi içinde  maruz bırakılması, içinde  2014 yılından itibaren tarım, gıda,   karşılayan birçok yararlı vitaminlere    fındık ile birleştirip piyasaya
                          birçok bileşeni var.   taş-toprak bulunması,   teknoloji ve sağlık gibi birçok sektörde  sahip olduğu ortaya çıkmıştır.          sürmektedir. Bu şekilde üretilen
                          Öncelikle üretim yapılacak  zeytinin sıkım sürecinde  piyasa araştırması yapan ve 6000’i aşkın  Gıda, içecek ve yağ gibi çeşitli  çikolataların satışlarının daha çok arttığı
                          alanın bulunduğu       duyusal ve kimyasal     piyasa raporunu kullanıcılarına           sektörlerde kullanımı yaygındır.        İsviçre Çikolata Birliği tarafından
                          yükseklik, hava koşulları  özelliklerinde      sunan mordor                                 Tatlılarda da oldukça yaygındır.     gözlemlendi. İsviçre’de çikolatalı
                          gibi konular büyük önem  bozulmalar meydana    Intelligence                                   Kek unlu mamulleri gibi,           şekerleme satış hacmi 2020’de 31,1 bin
                          taşıyor. Zeytin ağacını  gelmektedir.          Şirketi,                                           fırıncılıkta da                tondan 2021’de 34,5 bin tona yükseldi.
                          dünyanın birçok yerinde  Buna bağlı olarak     geçtiğimiz                                           kullanılmaktadır. Fındığın     Fındık, Ferrero ve Kinder gibi dünya
                          yetişebilir ama Akdeniz  kaliteli üretim esasları  günlerde                                          kullanıldığı diğer alan ise  çapında bilindik markaların en çok
                          iklimine daha uygun bir  hakkında bilinçlenen ve  yayınladığı                                        temizlik bakım              kullandığı hammaddedir. Dünya
                          bitki olduğu için bu iklim  buna uyan üreticiler,
                          özelliğinde daha iyi   kaliteli üretim ayağının ilk  fındık pazarı                                     ürünleridir. Fındık       genelinde fındık arzının %25 ini Ferrero
                          sonuçlar vermektedir.  halkası olacaktır. Bu   analizinde,                                                 hammaddesi            ürünlerinin üretiminde kullanılıyor.
                          Sonra üretici ona ürünü  adımda oluşturulan kalite  2023-2028 yılları                                        kullanılarak cilt     Avrupa en çok fındık
                          verecek toprağını iyi  ihracatta başarının temel  arasındaki fındık                                          bakım               tüketilen bölge
                          analiz etmeli. Bu toprak bu  anahtarıdır.      piyasasının ortalama                                          malzemesi ve
                          ürün için elverişli mi, yer  Not. Bir sonraki sayıda  büyüme beklentisini                                  sabun gibi                    Fındık Avrupa’da uzun
                          yapısı, mineral yapısı  Türk zeytinyağının     %10 olarak açıkladı.                              ürünler elde                            zamandır popüler bir gıda
                          uygun mu? Bu soruya evet  uluslararası başarısı için  Açıklanan bu beklenti Türkiye için       edilmektedir. Fındığın                      kaynağıdır. Ayrıca diğer
                          cevabı aldıktan sonra yola,  sanayicinin yapması  elbette önemli bir yere sahip. Zira   kullanım alanının genişlemesi                       kuruyemişlere göre ucuz
                          artık yetiştireceğiniz ürün  gerekenleri aktaracağım.   ülkemiz dünyadaki toplam üretimin  ile bu ürüne olan talep günden                   olduğu için daha fazla
                                                                         kabaca üçte ikisini gerçekleştirerek     güne artış göstermektedir.”                         tüketilmektedir ve Alman
                                                                                                                     Birleşmiş milletler Gıda ve                      mutfağında da önemli bir
                                                                                                                  Tarım Örgütünün (FAO)                              yere sahiptir. Avrupa’nın
                                                                                                                  verilerine göre, Türkiye fındık                   fındık tedarikinin önemli bir
                                                                                                                  üretiminde ve ihracatta diğer                   kısmını Türkiye karşılıyor.
                                                                                                                  üretici ülkelerin üst konumda yer aldı.        “Türkiye, dünya fındık üretiminin
                                                                                                                  Dünya genelinde ihracatta %82’lik bir    % 75’ini karşılamaktadır. Üretilen
                                                                                                                  paya sahip. Ayrıca 2021 yılında Fındık   fındığın %90’ı işlem görmektedir ve yan
                                                                                                                  üretimi 684 bin ton’dur. Dünya           ürün olarak tüketilmektedir. Sadece
                                                                                                                  üzerinde tüketilen fındığın büyük        %10’lık dilimi sade kuruyemiş olarak
                                                                                                                  bölümü de Ordu, Samsun, Giresun ve       tüketilmektedir.”
                                                                                                                  Sakarya’da üretiliyor.
                                                                                                                     Avrupa bölgesindeki çikolata
                                                                                                                  sanayisinde beklenen fındık talebindeki
                                                                                                                  artışından dolayı, ilgili bölgelerde
                                                                                                                  fındık ihracatının artması bekleniyor.
                                                                                                                  Ayrıca International Trade Centre (ITC)
                                                                                                                  verilerine göre, fındığın ana ithalat
                                                                                                                  noktaları olan Kanada, Çin ve İtalya’da
                                                                                                                  artan talep ve fındığın insan sağlığına
                                                                                                                  olan yararı göz önüne alındığında,
                                                                                                                  fındık pazarının 2023-2028 dönemi
                                                                                                                  boyunca büyümesi bekleniyor.
                                                                                                                     Fındık yaygınlaştıkça
                                                                                                                  çeşitleniyor

                                                                                                                     Fındık ürününe olan talep arttıkça
                                                                                                                  üreticiler yeni ürünler ile pazara
                                                                                                                  girmeye devam
                                                                                                                  ediyor. Örneğin; 2022
                                                                                                                  yılının eylül ayında     Türkiye fındıkta üretim
                                                                                                                  Amerika’daki Hershey
                                                                                                                  şirketinin çıkardığı     ve ihracatta dünya lideri
                                                                                                                  “Senin için Fındık”
                                                                                                                  ürünü geniş yankı           Fındık, sınırlı  Türkiye’de       başarısını son
                                                                                                                  uyandırmış                sayıda ülke       üretilen          yıllarda ortaya
                                                                                                                  durumda.                  tarafından kısıtlı  fındığın kalitesi,  konan tarımsal
                                                                                                                     Bu tür yenilikler      şartlarda         bölgenin aldığı   politikalar
                                                                                                                  fındık piyasasının        üretildiği için   yıllık yağış      sayesinde elde
                                                                                                                  büyümesine katkı          ürünün üretimi    miktarı ve toprak  etmiştir. Bu
                                                                                                                  sağladı. Ayrıcı bu        ve ticareti       yapısından        sayede üretici
                                                                                                                  akım nutella’dan          önemli            gelmektedir.      desteklenmekte
                                                                                                                  sonra diğer               hale gelmiştir.   Fındık            olup, elde
                                                                                                                  markalarında fındık       Türkiye ise       üretiminde ve     edilen ürünün
                                                                                                                  kreması üretimine         dünyada fındık    ihracatında lider  kaliteli ve
                                                                                                                  yönelmesine neden         üretimi ve        ülke olarak       sürdürebilir bir
                                                                                                                  oldu. m&m çikolata        ihracatında lider  gösterilen       hale getirilmesini
                                                                                                                  markası aynı nutella      ülkedir.          Türkiye, bu       sağlanmıştır.
                                                                                                                  gibi çikolatasını fındık
                                                                                                                  ile birleştirip, bu
   3   4   5   6   7   8