Page 27 - borsaaktüel-42k
P. 27

EKONOMİYE BAKIŞ







            adına, ‘ihracat’ artık iç piyasanın, ekonominin iç dinamiklerinin ‘sı-
            kıştığı’ dönemlerde ‘kurtarıcı’ olmasının ötesine geçip, Türkiye’nin
            büyüme dinamiğinde yıllık bazda en az 0.5 ile 1 puan arasında
            katkısı olan bir tempo yakalamalı.

            Türkiye  ekonomisi’nde  yeni  dönem,  ekonomi  bürokrasisinin  bu-
            güne  kadar  hiç  önceliklendirmediği  kadar  ‘maliyet  yönetimi’ne
            odaklanmasını  gerektiriyor.  KOBİ’lerimizin  üretim  maliyetlerini,
            hammadde, enerji ve finansman maliyetlerini rakibimiz olan ül-
            keler düzeyinde iddialı kılacak adımlara hız vermemiz gerekiyor.
            Sürdürülebilir büyüme için, dış talep odaklı ‘yatay’ ve ‘dikey’ büyü-
            me; ‘yatay’da yeni pazarlara doğru genişleyen bir ‘ihracat’ hamle-
            sine; ‘dikey’de ise ‘verimlilik’ odaklı bir ‘teknoloji’ ve ‘yerlileştirme’
            hamlesi kritik önemde.                              kında. Yılda 300 bin adet üretimi hedefleyen Manisa’daki yatırım 5
                                                                bin kişiye de istihdam sağlayacak. İlk etapta Skoda ve Seat’ın Suv
            Bunun yanısıra, döviz kurlarını ‘rekabetçi’ noktada tutup, dış talep   modellerinin üretilmesinin planlandığı belirtiliyor.
            ağırlıklı  bir  ekonomik  dönüşümün  altını  çizerken,  sürdürülebilir
            büyüme adına, tüm sektör ve piyasalarda yeni nesil tedarik ve da-  Türkiye 1950’li yıllardan bu yana, batılı ülkelerin önde gelen ulusla-
            ğıtım modeline ve ödeme sistemlerinin gerekliliğinin de farkında-  rarası şirketlerinin önemli bir üretim ve lojistik merkezi olarak ter-
            yız. Önemli bir başka nokta, Türkiye’nin asla ‘yüksek reel faiz-dü-  cih ettiği bir ülke. 2013’den bu yana Türkiye’nin küresel algısı sal-
            şük kur’ sarmalına düşecek bir hatayı tekrarlamaması.  dırı altında olsa da, Türkiye’nin nitelikli beyaz ve mavi yaka işgücü
                                                                becerisi, önemli bir ticaret kavşak noktası olma özelliği, Türkiye’nin
            nitekim, Bakan Albayrak böyle bir hatanın asla tekrarlanmayaca-  nüfus ve satın alma gücünün önümüzdeki 50 yıl ortaya koyduğu
            ğını konuşmalarında hep vurguluyor. ekonomistler olarak ortak bir   cazibe, iyi analiz edildiğinde, pek çok uluslararası marka ve şirket
            görüşümüz, ‘battaniye’ usulü, herkesi kapsayan teşvik modelleri-  için Türkiye’nin üretim ve yatırım üssü cazibesini öne çıkarıyor. Bu
            nin de artık görevini tamamladığı yönünde.
                                                                dönemde, Türkiye’nin dünyanın en önemli üretim merkezlerinden
            Batılı ülkelerin sürüklendiği ‘korumacılık’ eğilimlerinin gerekçesi   birisi olduğunu gölgelemeye çalışan ‘algı operasyonları’nı anlamsız-
            olarak, gelişmekte olan ekonomilerin teknoloji hamlelerinin öngö-  laştıran bir adım oldu, volkswagen’in yatırım kararı.
            rülememesi hususu ve ABd ile AB ülkelerinde orta sınıfın ekono-  Gelelim,  eylül  ayı  enflasyon  verilerine.  Aylardır,  bu  köşede,  yıl-
            mik güç kaybının sebep olduğu sosyal tansiyon sorunu konusunda   lıklandırılmış  enflasyon  verilerinin  ekonomi  Yönetimi’nin  aldığı
            da; ancak bu tablonun tetiklediği ‘korumacılık’ eğilimlerinin akıbe-  tedbirlerle,  en  geç  2019  sonbaharında  önemli  bir  normalleşme
            tinin ne olacağını görmek için bir süre daha beklememiz gerektiği   bandına gireceğine dair sayısız değerlendirmeyi paylaştık. Tüke-
            konusunda da mutabıkız.                             tici,  talep  enflasyonunun  göstergesi  olan  yıllıklandırılmış  TüFe
                                                                artış oranının yüzde 9,62’ye gerilemesi önemli bir gelişme. Ama,
            vOlKSWAGen YATırıMı ve eYlül enFlASYOnun AnlAMı     yıllardır maliyet enflasyonunun çok çok önemli olduğunu ısrarla

            Özel sektör yatırımlarını hareketlendirecek şekilde, piyasanın ufku   vurgulayan bir akademisyen olarak, 2018 yılı eylül ve ekim ayla-
            görmesini sağlayabilirsek, 2020’yi güçlü bir büyüme ile tamam-  rında yüzde 45-46 bandını görerek, çok yüksek bir seviyeyi test
            layabiliriz.                                        etmiş olan yıllıklandırılmış üFe artış oranının yüzde 2,45’e kadar
                                                                gerilemiş olması çok önemli bir gelişme.
            uluslararası ekonomi çevrelerinin birkaç aydır merakla bekledik-
            leri volkswagen Aktiengesellschaft’ın Türkiye mi, Bulgaristan mı,   Gelinen noktada, ekonomi Yönetimi, sürdürülebilir enflasyon seviye-
            hangi ülkeye yatırım yapacağına dair nihai kararı, Türkiye ve Ma-  si olan yüzde 5 ve altı yakalanana kadar, yüksek bir kararlılıkla enf-
                                                                lasyonla mücadelenin devam edeceğine işaret etmesi not alınmalı.
            nisa olarak netleşti. volkswagen’ın 1.4 milyar dolarlık yatırımı için
            Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi uzun zamandır yoğun bir çalışma   enflasyon elbette halkın satın alma gücünü eritir ve hayat pahalılığı
            yürütmekteydi. Yatırım Ofisi’nin başarısı bir yana, 7000 yıldır tica-  algısını besler. Ancak, enflasyonun normalleşmesi ve hızla gerile-
            ret ve üretimin merkezi olan bir coğrafyada, Türkiye’nin dünyanın   mesi de, istikrarlı döviz kurlarının sağladığı pozitif algıyla birlikte,
            önde gelen otomotiv üretim merkezlerinden birisi olduğunun faz-  piyasa psikolojisini olumlu yönde etkiler. Bu pozitif algıyı besleyecek
            lasıyla farkında olan volkswagen isabetli bir karar da aldığının far-  bir tablodan, piyasaların canlanması adına azami yararlanalım.





                                                                                               Kasım-Aralık 2019 25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32