Page 65 - borsaaktüel-42k
P. 65
İŞ DÜNYASI & YÖNETİM
verdi ama karşılığında çok şey aldı ve almaya devam ediyor. yenilemenin ihtiyacını inkâr etme veya görmezden gelme du-
rumundalar. Kaynak dağıtımında çok katılar.
Modern Yönetim Mekanizması huysuz, dik kafalı ve özgür
ruhlu insanların standartlara ve kurallara uymasını sağlar Yöneticiler hiyerarşide yükseldikçe huzur bozucu olguları
ama bunu yaparken muazzam miktarda insan hayal gücü- inkâr etme eğilimleri de artıyor. risklere hissedecek kadar
nü ve inisiyatifini israf eder. İşletmelere disiplin getirir ama yakın değiller. Sahada erken alarm zillerini çalanların sesle-
örgütsel uyarlanma yeteneğini tehlikeye atar. Bütün dün- rini de duymuyorlar.
yadaki tüketicilerin satın alma gücünü misliyle katlar ama Yöneticilerin gelecekteki kesin başarı talepleri yüzünden ge-
aynı zamanda yarı feodal, hiyerarşik kuruluşlardaki milyon- rekli sermaye ve yetenek havuzu oluşturulmadığından şirket
ları köleleştirir. Modern Yönetim şirketlerin çarpıcı biçimde bünyelerindeki buluşçuluk zayıflıyor ve birçok durumda ölü-
daha verimli olmasına yardım etmişken, onları daha ahlaklı yor. şirketlerin çoğunda yöneticilerin statüsü kontrol ettiği
yaptığının kanıtı pek azdır.
kaynaklarla tanımlandığından kaynak kaybetmek statü kaybı
Büyük kuruluşlarda biraz olsun zaman geçiren bunların stra- getiriyor. İnovasyon kelimesi çok moda ancak bu iş hala ço-
tejik olarak çevik, aralıksız yenilikçi veya çalışılması cazip yer- ğunlukla ar-ge departmanlarına veya küçük ekiplere havale
ler, ya da verimli olan herhangi bir şey olmalarını beklemenin edilmiş durumda. Onlarında önlerine bin bir zorluk çıkartılıyor.
bir köpeğin tango yapmasını beklemek gibi olduğunu bilir.
Buluşçuluğun temelinde olan hayal gücü en az fırsat verilen
çalışanlarımıza iş ortaklarımız ve ekip üyeleri diyoruz ama olgu. Sıradan çalışanların sıra dışı buluşçular olabileceğine
özel yetkilerinin kapsamını çarpıcı şekilde genişletmiyoruz. inanan çok az yönetici var. Kurulan kaskatı yapılar ve ilişkiler
İnsanları değişimi hoş karşılamaya teşvik ediyoruz ama ta- insanları öyle bir gerip sarmalıyor ki insanların günlük işlerini
bandan gelen eylemciliğin yöntemlerini kucaklamaya direnç yapmaktan ve sorun çözmekten yarınları kurmaya ne vakti ne
gösteriyoruz. liyakatlilerin yönetiminden bahsediyoruz ama de hali kalıyor. Her şeyi kapsayıcı, şirket çapında bir buluşçu-
360 derece değerlendirme süreci kavramına gelince durak- luk sistemi oluşturmuş şirket sayısı çok azdır.
sıyoruz. neredeyse tüm yöneticiler eski paradigmanın taraf- İnsanlar çalıştıkları yerde yaratıcı görünmüyorlarsa, bu hayal
tarları ve bürokratik sınıfın üyeleri. devrimden, özellikle yö- güçlerinin olmadığından değil, fırsat verilmediğindendir. ça-
netim devriminden söz etmek onları çok geriyor. Yöneticiler lışanlar geleneksel düşüncenin çok uzağına geçen herhangi
geçmişe bağlı ve yönetimdeki statükodan çoğunun çıkarı var.
bir şeyin tepeden destek görmeyeceğini bilir ve kendi fikirle-
Ortalama bir MBA Programında, yönetim konusunda çok sa- rini kısaltıp düzene koyarlar.
tan kitaplarda, yönetici geliştirme programlarında mevcut derinden inanılan stratejik varsayımları sorgulamak için ge-
yönetme tarzına radikal alternatif oluşturacak neredeyse
hiçbir şey yok. liştirilmiş sistematik süreçlere sahip çok az şirket vardır, stra-
tejik süreçlerini muhalif bakış açılarına açan şirket sayısı daha
Son 70 sene içinde teknoloji buluşçuluğu ve teknik buluş- da azdır.
çuluk terimleri 52.000’nin üzerinde makalenin başlık veya
özetinde yer almış. 3000’den fazla makale ürün buluşçuluğu Yöneticiler bilim sıçramalı bir şekilde gelişirken şaşırmazlar
ama yönetim aynı şeyi beceremediğinde istiflerini bozmazlar.
konusuna odaklanmış. Strateji buluşçuluğu 600’ün üzerinde
makalede yer almış. Yönetim Buluşçuluğu ve Örgütsel Buluş- Bu çelişkiyle karşılaştıklarında birçok üst yönetici insan doğa-
çuluk üzerine makalelerin sayısı 300’ü bulmuyor ve bunların sının değişmez yasalarının insan çabasının seferber edilmesi
hemen hepsi yeni yönetim uygulamalarının icat edilmesin- ve örgütlenmesi için makul seçenekler yelpazesini kısıtladığı-
den çok yayılmasına odaklı. nı iddia eder. Bir kişinin etkin şekilde idare edebileceği insan
sayısının, hesap verme yükümlülüğünün dağıtılabilme dere-
şirketlerin çoğunda yöneticilerin hepsi kesinlikle modası
geçmiş iş modellerini gençleştirmek için çabalıyorlar. üst cesinin, çalışanlara nereye kadar güvenilebileceğinin, kişile-
düzey yöneticiler ürünlerin ve hizmetlerin dönemsel olarak rin çıkarlarını bir bütün olarak şirketin çıkarlarına tabi kılma
tazelenmesini itirazsız kabul ederken, stratejileri, iş model- istekliliğinin bir sınırı oluğunu kanıtlamaya çalışırlar. Böylece
leri, yetkinlikleri ve çekirdek değerlerinin az çok ölümsüz bu sınırlar gerçek te hayali de olsa yönetim paradigmaların-
olduğuna inanırlar. Sürekli ve travmasız yenilenme yetene- dan memnuniyetlerinin ve yeni yönetim tarzları arayışında
ği olan, kriz olmadan kendinin yenileme yeteneği olan kaç olmamalarının özrü olarak sunulur.
tane kurum var. Yönetim kadroları sürekli olarak stratejiyi Önümüzdeki yazıda konuya devam edeceğiz..
Kasım-Aralık 2019 63