Page 59 - Sayı-45 Mayıs Haziran 2020
P. 59

İSTANBul’uN SEMTlERİ














































            İstanbul’un en çok imparatorluk kokusu alı-  ları İsrail’e, İspanya’ya, sofya’ya selanik’e,   Ezan, Çan, Hazan
            nan yeri neresidir diye sorsalar, tereddütsüz   Rusya’ya, aBd’ye sıçrar. Böylesine tarihi bir   Fener’de sıradan bir günde yaşanan şudur:
            Fener- Balat cevabı verenlerin sayısı tahmin   referansa rağmen Fener- Balat, eğlenceli-  Patrikhanenin papazları mesailerini bitirmiş
            edilenden  fazla  olur.  Çünkü  burada  renk   dir, ağır ruhani bir hava yoktur, neş’e vardır   eve dönerken, beş dakika mesafedeki Mus-
            yoktur,  renkler  vardır.  Üstelik  hem  maddi   burada.  Büyük  bir  kumpanya  faytonunun   tafa İsmet dergahı Camisi’nden çıkan sakallı
            hem  manevidir  bu  renkler,  koyudur  fakat   devri alem yapan atlarından biri Fener ise   bir Hacı, çarşaflı hanımıyla buluşmuş, evle-
            mat değil parlaktır. Bu iki semt alabildiği-  diğeri Balat’tır.        rine alış veriş yapmak üzere çarşıya doğru
            ne akdeniz’dir; Batı değil, doğu’dur, Kuzey   Bu  semtlerle  ilgili  bir  yazı  okuduğunuz-  yavaş  adımlarla  ilerlemektedir.  az  ötede
            değil, Güney’dir. Burada ne İskandinav so-  da  istisnaların  dışında  her  kalem  erbabı,   çocuklar  bisiklete  biner,  bir  kedi  yavrusu
            ğukluğu ne alman disiplini vardır.  semtin   Fener’i yazarken farkında olmadan Balat’a   kaldırımda mırıl mırıl uyumaktadır, helvacı
            caddelerinde  dolaşırken  kaldırım  taşları,   seğirtmiştir. aynı şekilde Balat’ı yazan kişi   yokuşu tırmanıyordur, bir evde restorasyon
            camekanlar,  çatılar,  mabetler,  yokuşlar,   de  Fener’i  anlatıyordur  da  haberi  yoktur.   yapılıyordur.  Böyledir  semtin  ahvali.  Bu,
            düzler bu dünya şehrinin tapularıdır. Kadim   Böyle olmakla birlikte bu iki semt birbirin-  osmanlı- Bizans sentezidir.
            kitapların bilgeliği ile çizgi romanların cıvıl-  den farklıdır.
            daklığı birbirinin raconunu bozmadan yürür                             Ezan, Çan, Hazan burada birbirini ihlal et-
            sokaklarda. Her taşın ayrı bir hikayesi, her   “yok  yok  semti”  de  denilebilir  buraya.  Üç   meden yaşar. Buranın kendine özgü, ken-
            evin ayrı bir türküsü, her mabedin ayrı bir   dine ait mabedi var, tekkesi var, denize kıyısı   diyle mutlu bir hali, seferad Müziği tadın-
            ilahisi vardır.                     var,  iskelesi  var;  hepsisinin  ötesinde  insan   da bir ahengi vardır. dini şahsiyetlerin de,
                                                envanteri de oldukça zenginse daha ne arar-  sarhoşun da, işleri kesat giden terzinin ve
            BalaT’ı yazan, FEnER’İ anlaTıR      sınız ki, bir semt için. Tarihin gözleri de sizi   mahalle muhtarlarının yüzünde de bir semt
                                                her yapıdan kolluyorsa, daha ne istersiniz?  neş’esi okunur. Çünkü ayrıcalıklı bir muhitte
            Caddelerinde  seferad  Müziği  çalınır,  Tek-                          ikamet ettiklerini dillendirmese de bilirler.
            kelerinde Mesnevi-i Şerif okunur. Buradaki     Fakat  böylesi  eşsiz  bir  dünyanın,  üç-beş
            kaynaşma  ve  bir  kenti  oluşturma  gayreti   oto tamircisi tarafından gizlenmesi ise tam
            tüm şehirlere örnek olacak niteliktedir. ay-  bir  alafranga  tavırdır.  İstanbul’u  bilmeyen   Bu sEMTİn adı KEndİndEn GElİyoR
            rıca semtin tarih akustiği güçlüdür. Fener’de   birisi, bu dükkanların tarihi bir mahallenin   yani gemileri karşılamak için dikilen fener-
            veya Balat’ta biri ıslak elini çırpsa, damla-  saçakları olduğunu kavrayamaz.  den geliyor. Burası İlber ortaylı’ının deyimi



                                                                                              Mayıs-Haziran 2020 57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64