Page 60 - Sayı-45 Mayıs Haziran 2020
P. 60

İSTANBul’uN SEMTlERİ




                                                                                  edilmiş. Mesnevihane Cami arka cepheden
                                                                                  Fener Rum lisesi ile aynı kareye girer. Bu
                                                                                  fotoğrafı  gören  batılı  gezginler,  İslam’ın
                                                                                  nasıl kendinden olmayanlarla bitişik yaşa-
                                                                                  yacağını gösterdiğinin farkındalar mı acep?
                                                                                  Mesnevihane dikdörtgen planlı, çatılı olup
                                                                                  moloz  taş  ve  tuğladan  inşa  edilmiştir.  Bu
                                                                                  camiye  darülmesnevi  yani  Mesnevihane
                                                                                  denmesinin  sebebi,  Mesnevi  okutmak  ve
                                                                                  Farsça  öğretmektir.  “Kim  öğrendi  Farisi,
                                                                                  gitti dininin yarısı” sözüne karşılık padişa-
                                                                                  hın  yaptırdığı  söylense  de,  pek  inandırıcı
                                                                                  değil. Çünkü Farsça selçuklu ve osmanlı’da
                                                                                  edebiyat  dilidir.  Karşı  çıkan  olmaz.  unut-
                                                                                  madan anmamız gereken bir mekan daha
                                                                                  var ki, o da ; Haliç İskelesi.  İskele ömrünü
                                                                                  iki gemiye adayan sessiz bir ada gibidir.

                                                                                  dİMİTRİ VE FEnERlİ BEylER

                                                                                  Ünlü Eflak Beyi dimitri Kantemir, buranın
                                                                                  en  önemli  yaşayan  tarihi  simalardın  biri.
           ile  akdeniz’dir.  akdeniz’in  bütün  renkleri   “KİM Kİ ÖĞREndİ FaRİsİ”  ayırıcı  vasfı;  linguistik  dehası  olmak;  os-
           burada  size  reverans  yapar.  Canlıdır,  di-  Efendim,  osmanlı  dönemi’nde  Mesnene-  manlıyı ve Türk’ü iyi tanımak, iyi tahlil et-
           namiktir,  efsunludur,  tılsımlıdır.  dudakları   vihaneler inşa edilirmiş. İnsanlar, Mevlana   mek. Bu zat, doğu’nun ve Batı’nın hazine-
           denize değer, her an şapkasından tavşan ve   Hazretleri’nin bu anıt kitabını okumak için   lerinin anahtarlarını bilen ancak açamayan
           bir sürü nesne çıkabilir. Böylesi bir akdeniz   özel enstitüler kurmuşlar. Ve bunu sadece   biri. Fakat illaki önemli, Batı kendisini iyi
           cümbüşü içinde dolaşırken öyle bir tecessüs   Mevlevi olanlar değil, tüm ekoller benimse-  tanıyor. Ülkemizde ise yeterince tanınma-
           sarar ki insanı, acaba bu 1500 yıllık semtin   miş. Bunun bir örneği de Fener de var.  yan ve tanıtılmayan bir 18 yüzyıl münevve-
           şu masalsı evlerinde kimler yaşar ne yapar-                            ri. Şimdi yaşadığı ev restore ediliyor. Eski
           lar  diye,  kafanızda  bir  İhsan  oktay  anar,   Mevlana hoşgörüsüne uygun bir yere inşa   görkeminden eser kalmamış tabi ki.
           romanı kurgularken birden mavi ahşap kapı
           açılır  ve  bir  sümüklü  çocuk  fırlar  sokağa.
           arkadaşlarıyla buluşup çağımıza ait futbol
           topu ile sizin müze gibi gördüğünüz, incin-
           mesinden  endişe  ettiğiniz  sokakta  başlar
           depar atmaya.
           Birden  sıyrılıverirsiniz  ağına  takıldığınız
           düşten. “Bu kadar rüya yeter, artık rasyo-
           nel adım atma vaktidir” dersiniz. dikkati ilk
           çeken şey Fenerli zenginlerin eskiden yaşa-
           dıkları, çok katlı, girişleri sütunlu, cumbalı
           ve dış cepheleri kabartma motiflerle işlen-
           miş gösterişli evlerinin bugün halen Fener
           sokaklarında  görülebilmesidir.  ancak  bu
           evlerin çoğu son nefeslerini vermek üzere-
           dir. Buna karşın, Köroğlu Meydanı sokağı
           ve Mesnevihane sokağı, her yönüyle sivildir
           özeldir ve güzeldir.



           58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65