Page 41 - Sayı-53 Eylül Ekim 2021
P. 41
EYLÜL-EKİM’21 39
memurları, teşvik namına hiçbir şey yapamamak- işi görmüş olur; yoksa o zavallı kitaplara sarf olunan
tadırlar; yalnız kağıtlar, defterler yazmaktadırlar. Bu para tamamen boşunadır!
kabahat memurlardan ziyade idareye aittir.
“ülkede numune tarlası ve çiFtliĞi yOktur”
“ziraat mektebine askerden (4) Ziraat Nezareti’ne gidip sorarsanız ve bazı gün-
kurtulmak için gidiyOrlar” lük gazetelerde ismine tesadüf ederseniz bizde nu-
(2) Ziraat Ameliyat Mektepleri şimdiye kadar ge- mune tarla ve çiftlikleri vardır. Fakat hakikatte ne
çen nüshamızda izah eylediğimiz veçhile memur numune tarlası ve ne de numune çiftliği vardır?
kaynağı olup kalmıştı. Ziraat Ameliyat Mektepleri On beş yirmi sene evvel kurulan Konya Numune
hemen hiç denilecek kadar ziraat adamları yetişti- Tarlası’na gittik; gayet sararmış ve kurumuş otla a’la
rememiştir. Ziraat Ameliyat Mekteplerinde mual- bir tarla halinde gördük. Kim fenni bir numune tar-
lim efendiler de ziraata aşk hissi veremediler; onları lası biliyor ve tanıyorsa lütfen haber versin gidip gö-
memuriyetlerle kayırmak için askerden kurtulmak relim. Çiftçinin bizim numune tarlalarından alacağı
bahanesiyle muallimlik ve saire tavsiyesinde bulun- numune işlememek, çalışmamak mı olacak acaba?
dular. Binaenaleyh Ziraat Ameliyat Mekteplerinin İstasyon-ı agronimikler ise yine elhamdülillah tesis
ziraata yapacağı teşvik bir hiçten ibaret kaldı. Süt- edilememiş ve elhamdülillah onlar için para sarf
çülük, bağcılık, bahçıvanlık ve saire mekteplerine edilmemiştir!
gelince: maatteessüf bu mekteplere giren talebe- (5) Ne sergi, ne demonstrasyon tren ve vapurları
lerde memurluk hevesiyle dahil olmuşlardır. Süt- ve saire bizde açılmamıştır. İnkilabı (İkinci Meşru-
çülük, bağcılık, bahçıvanlık çiftlik mekteplerinde tiyet) müteakip topu topu bir Bursa Sergisi açıldı
hep yapacakları hizmetleri kafi görmeyerek Ameli- ki onun da ziraat açısından ehemmiyeti pek ufak
yat Mektebi haline dönüşmelerini tasavvur ettiler! idi. Tarım aletleri depoları var, var ama ihtiyacı te-
Dolayısıyla bu mekteplerin adedi az olmakla bera- minden acizdir. Çiftçinin aldığı bir makine kırılır
ber hizmetleri de hiçten ibaret kaldı. Seyyar Ziraat ise onun için depoda ne bir yedek parça bulabiliyor
Mekteplerine gelince lehülhamd (Allah’a şükür) ve ne de depoda onu tamir ettirebilir. Kırılan ma-
onlar için daha para bile sarf olunmadı!... kineye verilecek cevap da bir neme lazımdan ibaret
olması icap eyliyor. Tarım Aletleri Depo memurla-
brOşürler halkın dilinde yazılmıyOr rından bir kısmı aletlerin çalışma usullerini çalışa-
rak çabalayarak köylüye öğrettiği halde bir kısmı da
(3) Tarımı Teşvik Şubesi evvelce ziraat gazetelerine
bir az para verirdi; şimdi artık onu da vermez oldu; bu zahmetleri üzerlerine almaktan kaçınmaktadır.
çünkü ziraat gazetelerinin adedi çoğaldı; birine ver-
mek ister ama diğerlerinden korkar, düşüncesiyle
vermiyor. Memlekette en ziyade ziraat fikrinin yayıl- Ziraat
masına çalışan ziraat gazeteleridir. Biz iddia ederiz ki Nezareti’nin
şu birkaç ziraat gazetesi kadar, Ziraat Nezareti mem- vücuda getirdiği
leketin ziraatına çalışamamıştır, kendimizi ve refik- risale ve
lerimizi övmek gibi çıkıyor amma hakikat budur. broşürlerden
Ziraat mekteplerine verilen tahsisata gelince: Bun- ise istifade pek
dan da tam bir özgürlük ile istifade mümkün ol- azdır; zira bunlar
muyor. Eğer serbest söylemeye matbuat mezun hep nazariyat,
olsaydı daha açık söylerdik. Ziraat Nezareti’nin hep yazıdır.
vücuda getirdiği risale ve broşürlerden ise istifade Risaleler halk
pek azdır; zira bunlar hep nazariyat, hep yazıdır. için yazılmış
Risaleler halk için yazılmış olacaktır; bilim adam- olacaktır; bilim
ları böyle risalelere muhtaç değildir; halbuki Tarımı
Teşvik Şubesi’nin yazdığı risaleler birer fen kitabı adamları böyle
gibi muğlak ve karışıktır; ilkokul tahsili gören çift- risalelere muhtaç
çinin anlayacağı gibi kitaplar çıkarırsa tarımı teşvik değildir.