Page 41 - Sayı-53 Eylül Ekim 2021
P. 41

EYLÜL-EKİM’21 39




            memurları, teşvik namına hiçbir şey yapamamak-  işi görmüş olur; yoksa o zavallı kitaplara sarf olunan
            tadırlar; yalnız kağıtlar, defterler yazmaktadırlar. Bu   para tamamen boşunadır!
            kabahat memurlardan ziyade idareye aittir.
                                                       “ülkede numune tarlası ve çiFtliĞi yOktur”
            “ziraat mektebine askerden                 (4) Ziraat Nezareti’ne gidip sorarsanız ve bazı gün-
            kurtulmak için gidiyOrlar”                 lük gazetelerde ismine tesadüf ederseniz bizde nu-

            (2) Ziraat Ameliyat Mektepleri şimdiye kadar ge-  mune tarla ve çiftlikleri vardır. Fakat hakikatte ne
            çen nüshamızda izah eylediğimiz veçhile memur   numune tarlası ve ne de numune çiftliği vardır?
            kaynağı olup kalmıştı. Ziraat Ameliyat Mektepleri   On beş yirmi sene evvel kurulan Konya Numune
            hemen hiç denilecek kadar ziraat adamları yetişti-  Tarlası’na gittik; gayet sararmış ve kurumuş otla a’la
            rememiştir. Ziraat Ameliyat Mekteplerinde mual-  bir tarla halinde gördük. Kim fenni bir numune tar-
            lim efendiler de ziraata aşk hissi veremediler; onları   lası biliyor ve tanıyorsa lütfen haber versin gidip gö-
            memuriyetlerle kayırmak için askerden kurtulmak   relim. Çiftçinin bizim numune tarlalarından alacağı
            bahanesiyle muallimlik ve saire tavsiyesinde bulun-  numune işlememek, çalışmamak mı olacak acaba?
            dular. Binaenaleyh Ziraat Ameliyat Mekteplerinin   İstasyon-ı agronimikler ise yine elhamdülillah tesis
            ziraata yapacağı teşvik bir hiçten ibaret kaldı. Süt-  edilememiş  ve elhamdülillah  onlar  için  para  sarf
            çülük, bağcılık, bahçıvanlık ve saire mekteplerine   edilmemiştir!
            gelince: maatteessüf bu mekteplere giren talebe-  (5) Ne sergi, ne demonstrasyon tren ve vapurları
            lerde memurluk  hevesiyle dahil olmuşlardır. Süt-  ve saire bizde açılmamıştır. İnkilabı (İkinci Meşru-
            çülük,  bağcılık,  bahçıvanlık  çiftlik  mekteplerinde   tiyet) müteakip topu topu bir Bursa Sergisi açıldı
            hep yapacakları hizmetleri kafi görmeyerek Ameli-  ki onun da ziraat açısından ehemmiyeti pek ufak
            yat Mektebi haline dönüşmelerini tasavvur ettiler!   idi. Tarım aletleri depoları var, var ama ihtiyacı te-
            Dolayısıyla bu mekteplerin adedi az olmakla bera-  minden acizdir. Çiftçinin aldığı bir makine kırılır
            ber hizmetleri de hiçten ibaret kaldı. Seyyar Ziraat   ise onun için depoda ne bir yedek parça bulabiliyor
            Mekteplerine gelince lehülhamd (Allah’a şükür)   ve ne de depoda onu tamir ettirebilir. Kırılan ma-
            onlar için daha para bile sarf olunmadı!...  kineye verilecek cevap da bir neme lazımdan ibaret
                                                       olması icap eyliyor. Tarım Aletleri Depo memurla-
            brOşürler halkın dilinde yazılmıyOr        rından bir kısmı aletlerin çalışma usullerini çalışa-

                                                       rak çabalayarak köylüye öğrettiği halde bir kısmı da
            (3) Tarımı Teşvik Şubesi evvelce ziraat gazetelerine
            bir az para verirdi; şimdi artık onu da vermez oldu;   bu zahmetleri üzerlerine almaktan kaçınmaktadır.
            çünkü ziraat gazetelerinin adedi çoğaldı; birine ver-
            mek ister ama diğerlerinden korkar, düşüncesiyle
            vermiyor. Memlekette en ziyade ziraat fikrinin yayıl-                                Ziraat
            masına çalışan ziraat gazeteleridir. Biz iddia ederiz ki                             Nezareti’nin
            şu birkaç ziraat gazetesi kadar, Ziraat Nezareti mem-                                vücuda getirdiği
            leketin ziraatına çalışamamıştır, kendimizi ve refik-                                risale ve
            lerimizi övmek gibi çıkıyor amma hakikat budur.                                      broşürlerden
            Ziraat mekteplerine verilen tahsisata gelince: Bun-                                  ise istifade pek
            dan da tam bir özgürlük ile istifade mümkün ol-                                      azdır; zira bunlar
            muyor. Eğer serbest söylemeye matbuat mezun                                          hep nazariyat,
            olsaydı daha açık söylerdik. Ziraat Nezareti’nin                                     hep yazıdır.
            vücuda getirdiği risale ve broşürlerden ise istifade                                 Risaleler halk
            pek azdır; zira bunlar hep nazariyat, hep yazıdır.                                   için yazılmış
            Risaleler halk için yazılmış olacaktır; bilim adam-                                  olacaktır; bilim
            ları böyle risalelere muhtaç değildir; halbuki Tarımı
            Teşvik Şubesi’nin yazdığı risaleler birer fen kitabı                                 adamları böyle
            gibi muğlak ve karışıktır; ilkokul tahsili gören çift-                               risalelere muhtaç
            çinin anlayacağı gibi kitaplar çıkarırsa tarımı teşvik                               değildir.
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46