Page 39 - Sayı-53 Eylül Ekim 2021
P. 39

EYLÜL-EKİM’21 37




            üstlenecekti. Bunu hakkıyla yapacak sayıda ziraat   istasyonları) kurulmasıydı. Bu kurumlar çiftçiler   Beşinci teşvik
            müdürü ve öğretmen mevcuttu. Ayrıca konferans-  köyden ziyarete geldikçe, bir konu için müracaat   usulü, sergilerdi.
            lar mekteplerde, camilerde, tiyatrolarda, kahvelerde   eyledikçe onlara örnek olacak; çiftçilerin hevesini   Sözgelimi tarım
            büyük salonlarda, bahçelerde, köy meydanlarında   artırarak  teşvik  edecekti.  Bu  merkezlerde  o  kadar
            verilebileceği gibi sohbetler de kahve, köy odası,   güzel, muntazam ve iyi mahsuller yetiştirmeliydi ki   aletleri sergileri,
            çiftlik, köy muhtarı odası, belediye dairesi, çeşme   çiftçiler bunlara hayran kalmalıydı.  tarım ürünleri
            başı, kuyu başı gibi köylünün toplanma yerlerinde                                    sergileri, hayvan
            verilebilirdi.                             “tarım sergileri açılmalı”                sergileri, tarım
                                                                                                 mamulleri
                                                       Beşinci teşvik usulü, sergilerdi. Sözgelimi tarım alet-
            “ziraat mektebi memur adayı yetiştirmesin”  leri sergileri, tarım ürünleri sergileri, hayvan sergile- sergileri
            İkinci olarak okullara gelince; daimî mektepler Zi-  ri, tarım mamulleri sergileri bunlardan bazılarıydı.  bunlardan
            raat Ameliyat Mektepleri ile bağcılık, bahçıvanlık,   Sergilerde teşhir edilecek her bir eşyanın üreticisine,   bazılarıydı.
            aşçılık, kozacılık gibi okullardı. Zaten Ziraat Ame-  sahibine nakdi mükafatlar, hediyeler, iftiharname-
            liyat Mektebi çiftçi çocuklarını, genç çiftçileri fen ve   ler,  şehadetname  ve  tasdiknameler  verilmeliydi.
            yeni usulle yetiştirecek, muhitinin numunesi olacak   Bunlar son derece önemli teşviklerdi. Aynı şekilde
            mükemmel bir adam yapmak ve o sayede mükem-  alet depoları kurularak, çiftçilerin buralardan kolay-
            mel muhitler meydana getirmek için kurulmuştu.   ca ve hilesiz aletler tedarik etmeleri sağlanmalıydı.
            Dolayısıyla buradan mezun olan öğrenciler memur   Ayrıca istedikleri aletlerin kullanım yöntemlerini ve
            ya da memur adayı olmamalıydı. Bu öğrenciler çift-  montaj  usullerini  öğrenebilecek,  hatta  tamirlerini
            liğini, tarlasını, süthanesini, böcekhanesini idare   kolayca yaptırabileceklerdi. Bunların hızla yapılma-
            eden ve hemşehrilerine örnek olan gençler olmalıy-  sı, çiftçinin tarıma teşvik edilmesi demekti. Diğer
            dı. Kaldı ki dünyanın her ülkesinde Ziraat Ameliyat   taraftan demonstrasyon vapur ve trenleriyle de ta-
            Mektebi mezunu olan öğrenciler çiftçilik yapmaya   rım aletleri, tohumları ve mahsulleri örnekleri şehir
            hazırdılar.                                şehir dolaştırılacaktı. Vapur ve şimendifer vagonları
                                                       dahilindeki seyyar sergilerde yer alan ürünler hak-
            Geçici mektepler ise ziraat mekteplerinde, numune
            tarlalarında, köy ilkokullarında, çadırlarda, harman   kında burada görevli memurlarca gayet mükemmel
            yerlerinde açılacaktı. Geçici okullar, bu okulların   ve ayrıntılı malumatlar verilecekti.
            tatile girmesiyle eğitime başlayacak ve bir iki ay
            eğitim verecekti. O bölgenin tarımı hakkında bilgi
            verilen bu okullara, yaşı geçkin çiftçiler, çiftçi ha-
            nımları, çiftçi gençleri gelerek, güzel güzel usuller
            öğreneceklerdi. Bundan başka köy, kasaba kasaba
            gezen seyyar mektepler de vardır ki bunlar da sırf
            teşvikçi, propagandacı niteliğe sahiptiler.

            “örnek tarla ve çiFtlikler kurulmalı”

            Tarımı teşvik etmenin üçüncü yöntemi ise “gazete-
            ler, kitaplar, risaleler” yayınlamaktı. Fakir ve gazete-
            lerin yeterince satılmadığı ülkelerde bazı cemiyetler
            ile tarım gazetelerine senelik tahsisat verilerek yar-
            dım ediliyor, tarım kitaplarının yayınına maddi kat-
            kıda bulunuluyordu. Ayrıca tarım teşvikleri idaresi
            birtakım risaleler (kitapçıklar), broşürler hazırlayıp,
            talep edenlere ücretsiz veriyordu.  İdarenin memur-
            ları, tarım risalelerinin de talep edilmesini bekleme-
            den çiftçilere dağıtıyordu. Bizde de bu yapılabilirdi.
            Dördüncü olarak yapılması gereken, numune tarla
            ve çiftlikleri ile istasyon-ı agronomikler (yetiştirme   toprak dergisi’nin 16. sayısı 28 aralık 1913’te yayınlandı.
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44