Page 39 - Sayı-53 Eylül Ekim 2021
P. 39
EYLÜL-EKİM’21 37
üstlenecekti. Bunu hakkıyla yapacak sayıda ziraat istasyonları) kurulmasıydı. Bu kurumlar çiftçiler Beşinci teşvik
müdürü ve öğretmen mevcuttu. Ayrıca konferans- köyden ziyarete geldikçe, bir konu için müracaat usulü, sergilerdi.
lar mekteplerde, camilerde, tiyatrolarda, kahvelerde eyledikçe onlara örnek olacak; çiftçilerin hevesini Sözgelimi tarım
büyük salonlarda, bahçelerde, köy meydanlarında artırarak teşvik edecekti. Bu merkezlerde o kadar
verilebileceği gibi sohbetler de kahve, köy odası, güzel, muntazam ve iyi mahsuller yetiştirmeliydi ki aletleri sergileri,
çiftlik, köy muhtarı odası, belediye dairesi, çeşme çiftçiler bunlara hayran kalmalıydı. tarım ürünleri
başı, kuyu başı gibi köylünün toplanma yerlerinde sergileri, hayvan
verilebilirdi. “tarım sergileri açılmalı” sergileri, tarım
mamulleri
Beşinci teşvik usulü, sergilerdi. Sözgelimi tarım alet-
“ziraat mektebi memur adayı yetiştirmesin” leri sergileri, tarım ürünleri sergileri, hayvan sergile- sergileri
İkinci olarak okullara gelince; daimî mektepler Zi- ri, tarım mamulleri sergileri bunlardan bazılarıydı. bunlardan
raat Ameliyat Mektepleri ile bağcılık, bahçıvanlık, Sergilerde teşhir edilecek her bir eşyanın üreticisine, bazılarıydı.
aşçılık, kozacılık gibi okullardı. Zaten Ziraat Ame- sahibine nakdi mükafatlar, hediyeler, iftiharname-
liyat Mektebi çiftçi çocuklarını, genç çiftçileri fen ve ler, şehadetname ve tasdiknameler verilmeliydi.
yeni usulle yetiştirecek, muhitinin numunesi olacak Bunlar son derece önemli teşviklerdi. Aynı şekilde
mükemmel bir adam yapmak ve o sayede mükem- alet depoları kurularak, çiftçilerin buralardan kolay-
mel muhitler meydana getirmek için kurulmuştu. ca ve hilesiz aletler tedarik etmeleri sağlanmalıydı.
Dolayısıyla buradan mezun olan öğrenciler memur Ayrıca istedikleri aletlerin kullanım yöntemlerini ve
ya da memur adayı olmamalıydı. Bu öğrenciler çift- montaj usullerini öğrenebilecek, hatta tamirlerini
liğini, tarlasını, süthanesini, böcekhanesini idare kolayca yaptırabileceklerdi. Bunların hızla yapılma-
eden ve hemşehrilerine örnek olan gençler olmalıy- sı, çiftçinin tarıma teşvik edilmesi demekti. Diğer
dı. Kaldı ki dünyanın her ülkesinde Ziraat Ameliyat taraftan demonstrasyon vapur ve trenleriyle de ta-
Mektebi mezunu olan öğrenciler çiftçilik yapmaya rım aletleri, tohumları ve mahsulleri örnekleri şehir
hazırdılar. şehir dolaştırılacaktı. Vapur ve şimendifer vagonları
dahilindeki seyyar sergilerde yer alan ürünler hak-
Geçici mektepler ise ziraat mekteplerinde, numune
tarlalarında, köy ilkokullarında, çadırlarda, harman kında burada görevli memurlarca gayet mükemmel
yerlerinde açılacaktı. Geçici okullar, bu okulların ve ayrıntılı malumatlar verilecekti.
tatile girmesiyle eğitime başlayacak ve bir iki ay
eğitim verecekti. O bölgenin tarımı hakkında bilgi
verilen bu okullara, yaşı geçkin çiftçiler, çiftçi ha-
nımları, çiftçi gençleri gelerek, güzel güzel usuller
öğreneceklerdi. Bundan başka köy, kasaba kasaba
gezen seyyar mektepler de vardır ki bunlar da sırf
teşvikçi, propagandacı niteliğe sahiptiler.
“örnek tarla ve çiFtlikler kurulmalı”
Tarımı teşvik etmenin üçüncü yöntemi ise “gazete-
ler, kitaplar, risaleler” yayınlamaktı. Fakir ve gazete-
lerin yeterince satılmadığı ülkelerde bazı cemiyetler
ile tarım gazetelerine senelik tahsisat verilerek yar-
dım ediliyor, tarım kitaplarının yayınına maddi kat-
kıda bulunuluyordu. Ayrıca tarım teşvikleri idaresi
birtakım risaleler (kitapçıklar), broşürler hazırlayıp,
talep edenlere ücretsiz veriyordu. İdarenin memur-
ları, tarım risalelerinin de talep edilmesini bekleme-
den çiftçilere dağıtıyordu. Bizde de bu yapılabilirdi.
Dördüncü olarak yapılması gereken, numune tarla
ve çiftlikleri ile istasyon-ı agronomikler (yetiştirme toprak dergisi’nin 16. sayısı 28 aralık 1913’te yayınlandı.