Page 15 - Sayı-57 Mayıs - Haziran 2022
P. 15
MAYIS-HAZİRAN 13
* DR. ÜNAL KAYA * İSMAİL ACAR
KAYA: “TÜRKİYE’DE 100 ÇEŞİT ZEYTİN VAR” varlığımız hakkında net bilgimiz yok. Veri eksikli-
ği strateji oluşturmamızı engelliyor. Miras yoluyla
İzmir Zeytincilik Araştırma Enstitüsü Müdürü Dr. bölünmüş zeytinlikler, hatalı ilaç ve gübre kullanı-
Ünal Kaya, Türkiye zeytin ağacı varlığı ve zeytin mı, sulanabilir alanların düşüklüğü, üretim ihracat
çeşitliliği konusunda yapılan araştırmalar hakkın- desteklerinin yetersizliğine yüksek girdi maliyetleri
da bilgi verdi. Dr. Ünal Kaya, Türkiye’deki tescilli eklendi. Bu sorun üretimi tehdit eder boyutta” de-
zeytin çeşidinin 100’e ulaştığını belirterek, “44 tür
tescil sürecine girdi. 1990 yılından beri melezleme ğerlendirmesini yaptı.
çalışmalarımız sürüyor. Yaşlı ağaçlarımızın genetik
olarak kaydı için çalışmalarımız sürerken personeli- ER: “TEMEL HEDEFİMİZ ÜRETİMİ ARTIRMAK OLMALI”
mizin sürekli eğitim anlayışıyla gelişmesini sağlıyo- Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Baş-
ruz. Zeytinyağı tadım panelleri düzenliyor, zeytin- kanı Davut Er, zeytinyağı ihracatıyla ilgili sorunlara
ciliğin gelişimi için çalışıyoruz” şeklinde konuştu. temas ederek, “İhracatı geliştirmenin yolu istikrar-
dan geçiyor. Sürpriz ihracat kısıtlamaları onarılması
ACAR: “EN BÜYÜK SORUN GÜVENİLİR OLMAYAN zor prestij kayıplarına yol açıyor. Örneğin, bağlan-
İSTATİSTİKLERDİR” tıları yapılmış, limana ulaşmış 30 bin ton yağımız
Marmara Birlik Genel Müdürü İsmail Acar ise şu anda bekliyor. Bu yağların ihracına izin verilmesi
Türkiye’de zeytin konusunda iki birlik olduğunu acil talebimiz” dedi. Er, dökme yağ ile ilgili politi-
belirterek, bunlardan Tariş’in zeytinyağı, Marmara kaların da gözden geçirilmesini isteyerek, “Catering
Birlik’in ise sofralık zeytin konusunda uzmanlaş- firmalarının dökme talepleri ile paketlenmek üzere
tığını ifade etti. Acar, Türkiye’de zeytinciliğin so- dökme ihraç edilen yağlar aynı kategoride değer-
runlarının başında güvenilirliği olmayan istatistiki lendirilmemeli. Türkiye’nin temel hedefi üretimi
bilgiler olduğunu vurgulayarak, “Bu nedenle zeytin artırmak olmalı. Hepimizin hedefi elbette amba-
* DAVUT ER * BİRSEN CAN PEHLİVAN