Page 16 - Sayı-57 Mayıs - Haziran 2022
P. 16
14 İSTİB HABER
* DR. FAHRİ YEMİŞÇİOĞLU * CELAL TOPRAK
lajlı ürün satmak ama piyasa gerçeklerini de göz TOPRAK: “ZEYTİN KONULU BU TİP TOPLANTILAR ÇOK
ardı etmemeliyiz. Örneğin dünya pazarının lideri ÖNEMLİ”
İspanya’da hiçbir yasak yok. Bizde de olmamalı” ifa-
delerini kullandı. Güvenilir Ürün Platformu Başkanı Celal Toprak,
zeytin hakkında yapılan bu tip toplantıların önemi-
PEHLİVAN: “BUTİK ZEYTİNYAĞINDA REKABETÇİYİZ, ne dikkat çekti ve “Böylesi toplantıların yüz yüze
ÜRETİMİ YÜZDE 50’YE ÇIKARMALIYIZ” yapılması da önemli. Basın mensupları konuyla il-
gili uzmanların değerlendirmelerini öğrenmek isti-
Uluslararası Zeytinyağı Jürisi Birsen Can Pehlivan yorlar. Güvenilir ürün algısının oluşması için basına
ise butik zeytinyağı üretiminin önemine dikkat çe- sürekli bilgi verilmesi önemlidir” dedi.
kerek, üretimden işlemeye kadar kontrollü üretimin
kaliteye doğrudan yansıdığını söyledi, Pehlivan, BERBEROĞLU: “VERİMLİ TÜRLER
“Butik üretimde kontrol daha kolay mümkün oldu- YAYGINLAŞTIRILMALI, NADİR TÜRLER KORUNMALI”
ğu için kaliteye ulaşılabiliyor. Son dönemde dünya
piyasasında rekabet edebilir olduğumuz pazar, bu- İSTİB Zeytin ve Zeytinyağı Ticareti Komitesi
tik zeytinyağı pazarı… Butik üretimin Türkiye’de- Başkanı Osman Berberoğlu, konuşmasında zeytin
ki payı yüzde 10 civarında. Eğer kontrollü üretimi çeşitliliğinin ve tür özelliklerinin doğru değerlen-
yüzde 50’lere çıkarabilirsek rekabet gücümüz de dirilmesi gerektiğini kaydetti. Berberoğlu, “Verimli
türlerin yaygınlaştırılması, endemik ve nadir türle-
katma değerli ürünlerimiz de o oranda artacaktır.
Bu nedenle butik üretim özellikle desteklenmeli” rin de korunması gerekiyor. Verimli türlerle nadir
şeklinde konuştu. türlerin karışımları katma değerli ürünleri oluşturu-
yor. Bu nedenle nadir türlerin korunması ve coğrafi
YEMİŞÇİOĞLU: “ZEYTİNİN YAPRAĞINDAN VE işaret çalışmalarının yapılması gerekiyor” dedi.
MEYVESİNDEN DE ÖZEL ÜRÜNLER ÜRETMELİYİZ”
Ege Üniversitesi Bitkisel Yağ Teknolojisi Uzmanı
Dr. Fahri Yemişçioğlu zeytinden elde edilen ürün-
lerde zeytin ve zeytinyağıyla sınırlı kalmanın ufku-
muzu daraltacağını söyledi. Yemişçioğlu, “Zeytinin
yaprağından da, meyvesinden de zeytinyağından
çok daha katma değerli özel ürünler üretilebilir. Bu
ürünlere odaklanmak için de akademinin sahadan
uzak araştırma alışkanlığından kurtulması gerekir.
Zeytinyağının bence en önemli sorunları dezenfor-
masyon, isimsiz üretim, şoklara hazırlıklı olmama-
mızdır. Bu nedenle zeytin stratejik bir ürün olarak
belirlenerek devlet kontrolünde planlamaya gidil-
melidir” dedi. * OSMAN BERBEROĞLU