Page 33 - Sayı-57 Mayıs - Haziran 2022
P. 33

KİTABİYAT         MAYIS-HAZİRAN 3131
                                                                                                         MAYIS-HAZİRAN



                 •  Üçüncüsü o sıralarda firmanın faaliyet gösterdiği sektörde televizyon reklamı   TARIM VE GIDADA YATIRIM
                    pek verilmiyordu.
                                                                                    TRENDLERİ 2050
                 •  Son olarak, ürün orta sınıfın kalite beklentilerini mükemmel karşılıyordu.
                                                                                    Ahmet Necdet Öğütçü (Haz.)
                    Üstelik ürünün hedef kitlesi çok genişti…
                                                                                    2050’de  dünya  nüfusu-
                 Tabii bu firma, reklam konusunda kazandığı deneyimlerle, kısa sürede çok iyi   nun 9,5 milyarı geçeceği
                 reklamlar üretmeye başladı ve büyümesini sürdürdü.                 öngörülmektedir. Mev-
                                                                                    cut küresel olanakların
                                              ***
                                                                                    bu  nüfusu besleyebil-
                 Peki, iyi ve kaliteli bir ürününüz var ve ürünün özelliklerini doğru biçimde yan-  mesinin imkânı yoktur!
                 sıtan bir reklam hazırladınız. Yeteri kadar da reklam bütçeniz ve reklam isteğiniz   Kitapta, küresel boyutta
                 var.                                                               çok vahim sonuçlar do-
                                                                                    ğurması  beklenen  gıda
                 Bu durumda başarı kaçınılmaz mıdır?                                yetersizliği ve açlık tehlikesi hakkında CGI-
                                                                                    AR (Uluslararası Tarımsal Araştırma Merkez-
                 Maalesef bu sorunun cevabı da net bir “evet” değil.
                                                                                    leri Konsorsiyumu) uzmanlarının makaleleri
                 İyi ürün - iyi reklam bileşiminin ek desteklere ihtiyacı vardır.   yer alıyor.
                 Öncelikle, talebin doğru, zamanında ve sürekli karşılanması için hazırlıkların   448 sayfa, Skala
                 eksiksiz yapılmış olması gerekir.
                                                                                    ULUSLARARASI BİR SORUN OLARAK
                 Şimdi akıllı telefonlarıyla tanıdığımız Apple, 1976’da, amatör bir ruhla garajda
                 bilgisayar üretmek amacıyla kurulur. Kısa sürede büyür ve Steve Jobs’un, “bilgi-  DENİZ HAYDUTLUĞU: SOMALİ
                                                                                    ÖRNEĞİ
                 sayar bilgisi olmayan insanların kullanabileceği bir bilgisayar” üretme hedefiyle
                 Machintosh’u geliştirir.                                           Tarkan Deniz
                 Ortaya o kadar iyi bir ürün çıkar ki, görece küçük bir firma olmalarına rağmen   Somali  deniz haydutlu-
                 10 yıl Pepsi’nin CEO’luğunu yapmış John Sculley’i, Apple’a transfer ederler.  ğu meselesinin ulusla-
                                                                                    rarası anlamda vardığı
                 Machintosh  için,  en  az  ürün  kadar  iddialı  bir  reklam  kampanyası  planlanır.   boyut, etkileri ve sonuç-
                 Önce, ABD çapında, Machintosh mağazalarını hazırlanır ancak, bu mağazaları   larının; bu durumla mü-
                 bir örtüyle kapatırlar. Yani reklam kampanyası öncesi mağazaların ne sattığı veya   cadele yöntemleri ile
                                                                                    yansımalarının incelen-
                 hangi markaya ait olduğu bilinmez.
                                                                                    diği, literatüre bu bağ-
                 Tüm zamanların en iyi reklam kampanyalarından biri olarak kabul edilen Mac-  lamda bir katkı sunacak bu eser, konuyla ilgili
                 hintosh çıkış kampanyası derslerle doludur:                        Türkçede yayınlanan ilk kitap…

                 •  George Orwell’in 1984 isimli distopik romanından ilhamla senaryosu yazıl-  112 sayfa, Kitapyurdu
                    mış müthiş bir reklam filmi çekilir.

                 •  Reklamı Alien ve Blade Runner gibi olağanüstü filmlerde imzası bulunan, 3   TUZ VE GIDA
                    kez Oscar adayı olmuş Ridley Scott yönetir.                     Doç. Dr. Hüdayi Ercoşkun (Ed.)
                 •  Reklam filmi  tek gösterim olarak tüm ABD’nin seyrettiği Super Bowl fi-  Tuzun kendi tadının
                    nalinde yayınlanır. (https://www.youtube.com/watch?v=VtvjbmoDx-I&ab_  yanı sıra farklı gıdaların
                    channel=MacHistory)                                             farklı duyusal özelliklere
                                                                                    etki eden enzimleri ve
                 •  Aynı anda tüm mağazaların örtüleri kaldırılır ve mağazalar aydınlatılır.  gıda  işleme sürecinde

                 Sonuçta, Machintosh özellikle masaüstü yayıncılıktaki başarısıyla büyük bir ba-  gerçekleşen  tüm  reak-
                 şarıya imza atar ve günümüzde de yaşayan prestijli bir bilgisayar markası olur.  siyonları etkilemesi  ne-
                                                                                    deniyle  gıdaların renk,
                                              ***                                   koku, tat ve lezzet özellikleri ve raf ömrü üze-
                                                                                    rinde doğrudan etkilidir. Kitapta tuz ve gıda
                 Bu olağanüstü reklam filmi, ön hazırlığı yapılmadan, yani stratejisiz biçimde ya-  ilişkisi çeşitli açılardan ele alınıyor.
                 yınlanmış olsaydı, iyi reklam ve iyi ürüne rağmen başarısızlık kaçınılmaz olacaktı.
                                                                                    236 sayfa, Nobel.
                 Ne demiş eskiler: Stratejisiz yaratıcılığa sanat, stratejili yaratıcılığa reklam denir.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38