Page 33 - Sayı-57 Mayıs - Haziran 2022
P. 33
KİTABİYAT MAYIS-HAZİRAN 3131
MAYIS-HAZİRAN
• Üçüncüsü o sıralarda firmanın faaliyet gösterdiği sektörde televizyon reklamı TARIM VE GIDADA YATIRIM
pek verilmiyordu.
TRENDLERİ 2050
• Son olarak, ürün orta sınıfın kalite beklentilerini mükemmel karşılıyordu.
Ahmet Necdet Öğütçü (Haz.)
Üstelik ürünün hedef kitlesi çok genişti…
2050’de dünya nüfusu-
Tabii bu firma, reklam konusunda kazandığı deneyimlerle, kısa sürede çok iyi nun 9,5 milyarı geçeceği
reklamlar üretmeye başladı ve büyümesini sürdürdü. öngörülmektedir. Mev-
cut küresel olanakların
***
bu nüfusu besleyebil-
Peki, iyi ve kaliteli bir ürününüz var ve ürünün özelliklerini doğru biçimde yan- mesinin imkânı yoktur!
sıtan bir reklam hazırladınız. Yeteri kadar da reklam bütçeniz ve reklam isteğiniz Kitapta, küresel boyutta
var. çok vahim sonuçlar do-
ğurması beklenen gıda
Bu durumda başarı kaçınılmaz mıdır? yetersizliği ve açlık tehlikesi hakkında CGI-
AR (Uluslararası Tarımsal Araştırma Merkez-
Maalesef bu sorunun cevabı da net bir “evet” değil.
leri Konsorsiyumu) uzmanlarının makaleleri
İyi ürün - iyi reklam bileşiminin ek desteklere ihtiyacı vardır. yer alıyor.
Öncelikle, talebin doğru, zamanında ve sürekli karşılanması için hazırlıkların 448 sayfa, Skala
eksiksiz yapılmış olması gerekir.
ULUSLARARASI BİR SORUN OLARAK
Şimdi akıllı telefonlarıyla tanıdığımız Apple, 1976’da, amatör bir ruhla garajda
bilgisayar üretmek amacıyla kurulur. Kısa sürede büyür ve Steve Jobs’un, “bilgi- DENİZ HAYDUTLUĞU: SOMALİ
ÖRNEĞİ
sayar bilgisi olmayan insanların kullanabileceği bir bilgisayar” üretme hedefiyle
Machintosh’u geliştirir. Tarkan Deniz
Ortaya o kadar iyi bir ürün çıkar ki, görece küçük bir firma olmalarına rağmen Somali deniz haydutlu-
10 yıl Pepsi’nin CEO’luğunu yapmış John Sculley’i, Apple’a transfer ederler. ğu meselesinin ulusla-
rarası anlamda vardığı
Machintosh için, en az ürün kadar iddialı bir reklam kampanyası planlanır. boyut, etkileri ve sonuç-
Önce, ABD çapında, Machintosh mağazalarını hazırlanır ancak, bu mağazaları larının; bu durumla mü-
bir örtüyle kapatırlar. Yani reklam kampanyası öncesi mağazaların ne sattığı veya cadele yöntemleri ile
yansımalarının incelen-
hangi markaya ait olduğu bilinmez.
diği, literatüre bu bağ-
Tüm zamanların en iyi reklam kampanyalarından biri olarak kabul edilen Mac- lamda bir katkı sunacak bu eser, konuyla ilgili
hintosh çıkış kampanyası derslerle doludur: Türkçede yayınlanan ilk kitap…
• George Orwell’in 1984 isimli distopik romanından ilhamla senaryosu yazıl- 112 sayfa, Kitapyurdu
mış müthiş bir reklam filmi çekilir.
• Reklamı Alien ve Blade Runner gibi olağanüstü filmlerde imzası bulunan, 3 TUZ VE GIDA
kez Oscar adayı olmuş Ridley Scott yönetir. Doç. Dr. Hüdayi Ercoşkun (Ed.)
• Reklam filmi tek gösterim olarak tüm ABD’nin seyrettiği Super Bowl fi- Tuzun kendi tadının
nalinde yayınlanır. (https://www.youtube.com/watch?v=VtvjbmoDx-I&ab_ yanı sıra farklı gıdaların
channel=MacHistory) farklı duyusal özelliklere
etki eden enzimleri ve
• Aynı anda tüm mağazaların örtüleri kaldırılır ve mağazalar aydınlatılır. gıda işleme sürecinde
Sonuçta, Machintosh özellikle masaüstü yayıncılıktaki başarısıyla büyük bir ba- gerçekleşen tüm reak-
şarıya imza atar ve günümüzde de yaşayan prestijli bir bilgisayar markası olur. siyonları etkilemesi ne-
deniyle gıdaların renk,
*** koku, tat ve lezzet özellikleri ve raf ömrü üze-
rinde doğrudan etkilidir. Kitapta tuz ve gıda
Bu olağanüstü reklam filmi, ön hazırlığı yapılmadan, yani stratejisiz biçimde ya- ilişkisi çeşitli açılardan ele alınıyor.
yınlanmış olsaydı, iyi reklam ve iyi ürüne rağmen başarısızlık kaçınılmaz olacaktı.
236 sayfa, Nobel.
Ne demiş eskiler: Stratejisiz yaratıcılığa sanat, stratejili yaratıcılığa reklam denir.