Page 59 - Sayı-55 Ocak - Şubat 2022
P. 59

OCAK-ŞUBAT 57




            gütlenmesine büyük önem veriyordu. Bu nedenle
            olsa gerek, “Çiftçi hanımların  çiftçi cemiyetlerine
            fayda ve yardımları” bölümünde kadınların ziraat
            cemiyetlerine  pek  mühim  yardımlarda bulundu-
            ğunu, eşlerini ve çocuklarını bu cemiyetlerde yer
            almaya teşvik ettiklerini kaydediyordu. “Çiftçi ha-
            nımlar dahi” diyordu İclal, “kendilerine mahsus
            ziraat cemiyetlerine girerler.  Yardım cemiyetleri,
            para biriktirme cemiyetleri bu kabildendir. 1905
            senesinde Fransa’nın Berigeru şehrinde toplanan
            Beşinci Ziraat Sendikaları Kongresi’nde enstitü aza-
            sından Şeison bir nutuk okuyarak çiftçi hanımların
            derneklerin açılmasına ne kadar çok muavenetleri
            olduğunu pek güzel anlatmıştır. Hanımların ziraat
            derneklerine iyi hizmet edebilecekleri eskinden beri
            bilinmez bir şey değildi. Fakat birtakım sebeplerden
            dolayı uygulanamıyor idi.”


            “KIZ MEKTEPLERİNE ZİRAAT DERSİ KONULMALI”
            “Hanımlarımıza çiftçilik dersleri okutalım” bölü-  Belkıs İclal  Hanım’ın “Macaristan’da ev kadınlığı ve ziraat
            münde  ise  İclal,  kadınlara  yalnız  çiftçilik  dersleri   tahsili” başlıklı yazısı
            okutmanın kafi olmadığını, ev kadınlığı dersleri de   Macar kızları okullarda tarih, coğrafya, matematik
            gösterilmesi gerektiğini kaydediyor ve ekliyordu:
                                                       gibi derslerin dışında başka dersler okumuyorlar-
            “Biz mekteplerimize bu dersleri pek kolaylıkla soka-  dı, bu ise büyük bir boşluk doğmasına yol açmış,
            biliriz. Zaten ev kadınlığı ve saire gibi derslerin oku-  Hükümet de çareyi bu boşluğu doldurmak için ev
            tulmadan evvel hanımlara konferanslarla yahut sair   kadınlığı ve ziraat dersleri okutmakta bulmuştu.
            vasıtalarla anılan derslerin nasıl okutulacağına dair   Böylece 1868’de çıkarılan bir pazar günü mektep-
            malumat verilebilir. Darülmuallimatlarda (Kız Öğ-  lerinin programlarına bazı ziraat ve ev idaresi ders-
            retmen Okullarında) ziraat ve ev kadınlığı dersleri   leri ilave edilmişti. Bu tarihten 30 yıl sonra ise bu
            fevkalade ciddiyetle okutulmak icap eder. Halbuki   derslerin de yetersiz kaldığı anlaşılmış, bunun üze-
            bu pek mühim iki dersten yalnız ev kadınlığı dersi   rine bütün mektepler 1896’da ziraat mekteplerine
            okunmakta, fakat bir fikir verecek surette takip olu-  dönüştürülmüştü.  Bu vazifelere büyük sorumluluk   “Kız
            namamaktadır.                              yükleniyordu. Çünkü dünyanın ilk finansal krizi   mekteplerimize
            Ziraatımızın ancak çiftçi hanımlarımızın az çok   olan 1873 Uzun Depresyon sonrasında hayat daha   ziraat
            yukarıda anlatıldığı surette okutturulmalarından   da pahalılaşmıştı.                derslerinin,
            sonra ileri gideceği gün gibi aşikar olduğundan kız                                  bahusus
            mekteplerimize ziraat derslerinin, bahusus hanım-  “FABRİKADA ÇALIŞMAK ONLARA RAHAT GELİYOR   hanımların
            ların çiftliklerde en ziyade yapacakları sütçülük, ta-  AMA KENDİLERİNİ ESARETE ATIYORLAR”  çiftliklerde
            vukçuluk, arıcılık ve saire gibi derslerin kabul edil-                               en ziyade
            mesi pek ziyade arzu olunur.”              İclal’in altını çizdiği bu ve diğer nedenler, aslında   yapacakları
                                                       bugünden hiç de farklı değildi:
            MACARLAR DA ÇAREYİ KIZLARA ZİRAAT ÖĞRETMEKTE   “(Bu) mekteplerin vazifeleri pek büyüktür. Çünkü   sütçülük,
            BULDU                                      yaşamak pahalılaştıkça ve zorlaştıkça fikirler dahi   tavukçuluk,

            Belkıs İclal,  Yeni Fikir’in üçüncü sayısında   değişmektedir. Evvelce bir aile hep bir arada çalı-  arıcılık ve saire
                                                                                                 gibi derslerin
            “Macaristan’da ev kadınlığı ve ziraat tahsili” konu-  şırlar idi. Bugün böyle değildir. Evvelce kadınlar
            sunu işleyerek, Belçika’dan sonra Macaristan’ın da   yalnız evlerinde çalışıp fabrikalara vs. yerlere gidip   kabul edilmesi
            ev kadınlığı ve ziraat dersleri okutma kararı alması-  iş aramazlar idi. Bugün böyle değildir. Bir ailenin  pek ziyade arzu
            nın hikayesini anlatıyordu. İclal’in anlattığına göre   efradı yaşamak için ayrı çalışmalı para kazanmalıdır.  olunur.”
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64