Page 59 - Sayı-55 Ocak - Şubat 2022
P. 59
OCAK-ŞUBAT 57
gütlenmesine büyük önem veriyordu. Bu nedenle
olsa gerek, “Çiftçi hanımların çiftçi cemiyetlerine
fayda ve yardımları” bölümünde kadınların ziraat
cemiyetlerine pek mühim yardımlarda bulundu-
ğunu, eşlerini ve çocuklarını bu cemiyetlerde yer
almaya teşvik ettiklerini kaydediyordu. “Çiftçi ha-
nımlar dahi” diyordu İclal, “kendilerine mahsus
ziraat cemiyetlerine girerler. Yardım cemiyetleri,
para biriktirme cemiyetleri bu kabildendir. 1905
senesinde Fransa’nın Berigeru şehrinde toplanan
Beşinci Ziraat Sendikaları Kongresi’nde enstitü aza-
sından Şeison bir nutuk okuyarak çiftçi hanımların
derneklerin açılmasına ne kadar çok muavenetleri
olduğunu pek güzel anlatmıştır. Hanımların ziraat
derneklerine iyi hizmet edebilecekleri eskinden beri
bilinmez bir şey değildi. Fakat birtakım sebeplerden
dolayı uygulanamıyor idi.”
“KIZ MEKTEPLERİNE ZİRAAT DERSİ KONULMALI”
“Hanımlarımıza çiftçilik dersleri okutalım” bölü- Belkıs İclal Hanım’ın “Macaristan’da ev kadınlığı ve ziraat
münde ise İclal, kadınlara yalnız çiftçilik dersleri tahsili” başlıklı yazısı
okutmanın kafi olmadığını, ev kadınlığı dersleri de Macar kızları okullarda tarih, coğrafya, matematik
gösterilmesi gerektiğini kaydediyor ve ekliyordu:
gibi derslerin dışında başka dersler okumuyorlar-
“Biz mekteplerimize bu dersleri pek kolaylıkla soka- dı, bu ise büyük bir boşluk doğmasına yol açmış,
biliriz. Zaten ev kadınlığı ve saire gibi derslerin oku- Hükümet de çareyi bu boşluğu doldurmak için ev
tulmadan evvel hanımlara konferanslarla yahut sair kadınlığı ve ziraat dersleri okutmakta bulmuştu.
vasıtalarla anılan derslerin nasıl okutulacağına dair Böylece 1868’de çıkarılan bir pazar günü mektep-
malumat verilebilir. Darülmuallimatlarda (Kız Öğ- lerinin programlarına bazı ziraat ve ev idaresi ders-
retmen Okullarında) ziraat ve ev kadınlığı dersleri leri ilave edilmişti. Bu tarihten 30 yıl sonra ise bu
fevkalade ciddiyetle okutulmak icap eder. Halbuki derslerin de yetersiz kaldığı anlaşılmış, bunun üze-
bu pek mühim iki dersten yalnız ev kadınlığı dersi rine bütün mektepler 1896’da ziraat mekteplerine
okunmakta, fakat bir fikir verecek surette takip olu- dönüştürülmüştü. Bu vazifelere büyük sorumluluk “Kız
namamaktadır. yükleniyordu. Çünkü dünyanın ilk finansal krizi mekteplerimize
Ziraatımızın ancak çiftçi hanımlarımızın az çok olan 1873 Uzun Depresyon sonrasında hayat daha ziraat
yukarıda anlatıldığı surette okutturulmalarından da pahalılaşmıştı. derslerinin,
sonra ileri gideceği gün gibi aşikar olduğundan kız bahusus
mekteplerimize ziraat derslerinin, bahusus hanım- “FABRİKADA ÇALIŞMAK ONLARA RAHAT GELİYOR hanımların
ların çiftliklerde en ziyade yapacakları sütçülük, ta- AMA KENDİLERİNİ ESARETE ATIYORLAR” çiftliklerde
vukçuluk, arıcılık ve saire gibi derslerin kabul edil- en ziyade
mesi pek ziyade arzu olunur.” İclal’in altını çizdiği bu ve diğer nedenler, aslında yapacakları
bugünden hiç de farklı değildi:
MACARLAR DA ÇAREYİ KIZLARA ZİRAAT ÖĞRETMEKTE “(Bu) mekteplerin vazifeleri pek büyüktür. Çünkü sütçülük,
BULDU yaşamak pahalılaştıkça ve zorlaştıkça fikirler dahi tavukçuluk,
Belkıs İclal, Yeni Fikir’in üçüncü sayısında değişmektedir. Evvelce bir aile hep bir arada çalı- arıcılık ve saire
gibi derslerin
“Macaristan’da ev kadınlığı ve ziraat tahsili” konu- şırlar idi. Bugün böyle değildir. Evvelce kadınlar
sunu işleyerek, Belçika’dan sonra Macaristan’ın da yalnız evlerinde çalışıp fabrikalara vs. yerlere gidip kabul edilmesi
ev kadınlığı ve ziraat dersleri okutma kararı alması- iş aramazlar idi. Bugün böyle değildir. Bir ailenin pek ziyade arzu
nın hikayesini anlatıyordu. İclal’in anlattığına göre efradı yaşamak için ayrı çalışmalı para kazanmalıdır. olunur.”