Page 57 - Sayı-55 Ocak - Şubat 2022
P. 57

OCAK-ŞUBAT 55




            İLK YAZIYI YENİ FİKİR’DE YAZDI

            Belkıs İclal’in ilk yazısının yayınladığı  Yeni Fi-
            kir, iki idealist öğretmen olan Edhem Nejad ve
            A. Ferid tarafından görev yaptıkları Manastır
            Darülmuallimîn’de (Manastır Öğretmen Okulu’na)
            Manastır Darülmuallimîn Talebe ve Mezunlar Ce-
            miyeti fikirlerini yaymak, gençlerin ve öğretmenle-
            rin istifadelerine sunmak üzere 13 Ocak 1912’den
            itibaren yayınlanmayı başarmış bir dergiydi. Os-
            manlı sınırları içinde 13 kuruş bedelle yıllık abone
            kabul eden derginin beher sayısı 50 paradan satılı-
            yordu. Elbette Manastır’da çıkan bu derginin yaygın
            dağıtım merkezi İstanbul’da Bab-ı Âli Caddesi’nde
            bulunuyordu.

            “GİRİŞİMCİLERİ KADIN YETİŞTİRİR”

            İclal’in olumlu tepkilerin çoğalmasına yol açan ya-
            zısı “Çiftçilik ve Hanımlarımız” başlıklı makalesiy-
            di. Makale anlaşılır, yalın ve duru bir şeklide, ara
            başlıklar eşliğinde yazılmıştı. “Hanımlar terbiye
            edilirler ise erkekler iki kat iyi terbiye olur” sloganı
            altında İclal, “kadınların müteşebbis gençler yetiş-
            tirecek” tek merci olduğunu vurguluyor, kadın-
            lar  müteşebbis  gençler  düşüncesinde  olmazlarsa,   Belkıs İclal  Hanım’ın “Çiftçilik ve Hanımlarımız” başlıklı yazısı
            memleketin ihtiyaç duyduğu çiftçilere, tacirlere ve   mının tanzim edildiğini” aktarıyordu.
            sanatkârlara “çok zaman sonra kavuşacağını” belir-
            tiyordu.  1900’lerin  başında  Osmanlı  Devleti’nde   “ÇİFTÇİLİK OKUYAN KADINLAR SAYESİNDE KÖYLER
            yaşayan kadınların Amerikalı, Belçikalı, Alman,   ADAMSIZ KALMAZ”
            Fransız ve Macar kızları gibi yetiştirilmediğini, bu
            yüzden de ne yapacaklarını, hangi yoldan gidecekle-  İclal, “Hanım validelik  halinde kendinden  neler   “Mektepte
            rini bilemediklerini kaydeden İclal, şöyle yazıyordu:  istenir?” ara başlığı altında ise kadınların validelik
                                                       (analık) görevi vazifesini “memlekete faydalı, müte- çiftçilik okumuş
            “Fakat Amerikalılar, Belçikalılar, Fransızlar, Alman-  şebbis, faal, kendi işini kendi görür, taştan para çı- bir köy hanımı
            lar ve Macarlar kızlarını öyle bir surette terbiye edi-  karır kuvvetli, gürbüz çocuklar, gençler yetiştirmek   çocuklarına
            yorlar ki mektepten çıkanlar gayet iyi bir aile reisi   ve terbiye etmek” olarak açıklıyordu. İyi terbiye ve
            olduktan maada (başka) gayet iyi ev idaresi, çocuk   tahsil görmüş bir hanımın köyde bulunmasının köy   iyi fikirler
            büyütme ve sairenin yollarını dahi hanımlarımızdan   halkının maddi ve manevi ilerlemesine, hallerinin   vereceğinden
            daha fazla biliyorlar. Hanım kızların bu suretle ter-  ıslahına faydalı olacağına işaret eden Belkıs İclal,   onlara köyleri,
            biyesi şehirlere mahsustur. Köylü hanımlar ise daha   şöyle devam ediyordu:          tarlaları ve
            başka bir surette yani zevçleri olacak çiftçilere her                                köylülüğü
            suretle yardım edecek bir surette okutulup terbiye   “Şu halde bir köylü kızının okuması o aile için de-  sevdireceğinden
            ediliyorlar.”                              ğil, bütün köylü için saadet kaynağıdır. Mektepte   büyüttükleri
                                                       çiftçilik okumuş bir köy hanımı çocuklarına iyi fi-
            1900 Paris Sergisi’nden sonra “Avrupa’da köy ha-                                     çocukların
            nımlarının” okutulmasının gündeme geldiğini kay-  kirler vereceğinden onlara köyleri, tarlaları ve köy-
                                                       lülüğü sevdireceğinden büyüttükleri zaman hepsi  hepsi köy
            deden İclal, Belçikalı Pervavest tarafından “hanım-  köy hayatını hepsine tercih ederek çiftçilik yaparlar.  hayatını diğer
            ların çiftçi aileleri arasında iyi bir mevki tutması,
            çiftçiliğin ileri gitmesi ve köylerin terk edilmemesi   Validelerin çocuklarını böylece terbiye etmesi köy-  hepsine tercih
            için lazım olan fikir ve malumata haiz olmaları için   lerin adamsız kalmamasının önünü almaktadır.   ederek çiftçilik
            nasıl okutulmaları ve terbiye edilmelerinin progra-  Bazı kimseler çiftçilerin iktisadi sebeplerden dolayı  yaparlar.”
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62