Page 21 - ISTIB Dergi Mayıs - Haziran 2023 Sayı 14
P. 21
MAYIS-HAZİRAN 21
İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği “Artık
Başkanı Muzaffer Taviloğlu da Türkiye’nin 1 mil- sanayicilerimizin
yon ton kabuklu fındık üretimi ve 400 bin ton iç kolaycılığı
fındık ihracatına ulaşmasının mümkün olduğunu
belirtiyor. bırakıp elini taşın
altına götürmesi
Peki, fındığın daha çok üretilmesi, katma değerli bir
biçimde ihraç edilerek, ülkeye daha fazla katkı sağla- gerekiyor.
ması nasıl mümkün olur? İleri derecede
işlenmiş ürün,
ÜRETİCİ, SANAYİCİ VE DEVLET nihai mamul
BERABER HAREKET ETMELİ…
üretimi ve
Fiskobirlik Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi Bayrak- markalaşma,
tar, bu durumun tersine çevrilmesinin mümkün ol- Türk fındığının
duğunu belirtiyor ve ekliyor: “Bunu başarmak için
sektörün aktörleri olan üreticilerin, sanayicilerin ve dev- uluslararası
letin bir araya gelmesi ve ortak hareket etmesi gerekiyor.” pazarlara daha
nitelikli bir
Bayraktar, atılması gereken ilk adımın üreticilerin LÜTFİ BAYRAKTAR
geleneksel tarımdan vazgeçmesi ve bilimsel yön- şekilde ulaşması
temlerle üretim faaliyetlerini sürdürmesi olduğunu olarak ihraç etmek yerine, işleyerek nihai mamul ha- için hayati önem
belirtiyor. ABD, Şili ve Azerbaycan gibi ülkelerin line getirelim, markalaşma konusunda yeni adımlar teşkil ediyor.”
yeni dikim alanları ve üretim çalışmalarının, fındık atarak Türk fındığıyla kendi markalarımızı yaratalım
üretimindeki liderliğimizi tehdit ettiğine dikkat çe- diyoruz. Tüm çalışmalarımızı da bu doğrultuda sür-
ken Lütfi Bayraktar, “Örneğin ABD’de dönüm ba- dürüyor ve sonuçlarını alıyoruz. Özellikle Ortadoğu
şına verim 500-600 kg arasında olurken, ülkemizde pazarında, Irak’tan Birleşik Arap Emirlikleri’ne, İsra-
bu rakam maalesef dönüm başına 100 kg civarlarında il’den Libya’ya kadar birçok ülkede kendimize önemli
seyrediyor. Üreticilerimizin, verim ve sürdürülebilir- bir pazar oluşturduk. Bunu da kendi ürettiğimiz nihai
liğin devamı için kolektif bir şekilde hareket etmesi, mamuller ve markalarımız ile sağladık. Avrupa, Ame-
kooperatifçilik bilincini geliştirerek her anlamda birlik rika ve Uzak Doğu pazarına açılma çalışmalarımızı
olması sağlanmalı. Biz Fiskobirlik olarak bu noktada da sürdürüyoruz.”
kendi imkânlarımız doğrultusunda üreticilerimize eği- “Fındık üreticilerinin sorunlarının çözümü için önem-
tim, tarımsal danışmanlık, zirai tarım aletleri, gübre, li adımlar atan devletimizin, bu adımları aynı karar-
sigorta gibi alanlarda hizmet sağlıyoruz. Aynı zaman- lılıkla sürdürmesi, üretimin teşviki ve devamlılığı için
da üreticilerimizin fındıklarını piyasadan bir miktar önem arz ediyor” diyen Lütfi Bayraktar, desteklerin
daha yüksek fiyata alarak bu ürünleri kendi entegre çeşitlendirilmesi ve artırılması gerektiğini söylüyor.
tesisimizde işleyerek nihai mamul olarak yurtdışına ih- Sanayicilere verilen üretim ve markalaşma teşvikleri-
raç ediyoruz” diyor. nin artarak devam etmesinin, ileri derecede işlenmiş
Türk fındığının katma değerli bir biçimde ulusla- ürünlerin ihracatına yönelik imtiyazların sağlanma-
rarası pazarlara ulaşması için en büyük görevin sa- sının, dış pazar faaliyetlerinin destek programları
nayicilere düştüğüne inandığını belirten Fiskobirlik kapsamına alınmasının ve kooperatiflere avantajlı
Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi Bayraktar, şu nok- finansman yolunun açılmasının olumlu adımlar
talara dikkat çekiyor: “Artık sanayicilerimizin ko- olacağını belirten Bayraktar, “Bu adımlar atıldığı
laycılığı bırakıp elini taşın altına götürmesi gerekiyor. takdirde, hem Türk fındığında yeni markaların doğ-
İleri derecede işlenmiş ürün, nihai mamul üretimi ve ması hem de ihracattan elde edilen gelirin katlanarak
markalaşma, Türk fındığının uluslararası pazarlara artması mümkün olacaktır” diyor.
daha nitelikli bir şekilde ulaşması için hayati önem 1 MİLYON TON ÜRETİM MÜMKÜN
teşkil ediyor. Biz Fiskobirlik olarak nihai mamul üre-
timi ve markalaşmanın Türk fındığının geleceğinin İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği
anahtarı olduğuna inanıyoruz. Fındığı hammadde Başkanı Muzaffer Taviloğlu ise Türkiye’nin 20 yıl