Page 21 - ISTIB Dergi Mayıs - Haziran 2023 Sayı 14
P. 21

MAYIS-HAZİRAN 21




            İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği                                   “Artık
            Başkanı Muzaffer Taviloğlu da Türkiye’nin 1 mil-                                     sanayicilerimizin
            yon ton kabuklu fındık üretimi ve 400 bin ton iç                                     kolaycılığı
            fındık ihracatına ulaşmasının mümkün olduğunu
            belirtiyor.                                                                          bırakıp elini taşın
                                                                                                 altına götürmesi
            Peki, fındığın daha çok üretilmesi, katma değerli bir
            biçimde ihraç edilerek, ülkeye daha fazla katkı sağla-                               gerekiyor.
            ması nasıl mümkün olur?                                                              İleri derecede
                                                                                                 işlenmiş ürün,
            ÜRETİCİ, SANAYİCİ VE DEVLET                                                          nihai mamul
            BERABER HAREKET ETMELİ…
                                                                                                 üretimi ve
            Fiskobirlik Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi Bayrak-                                     markalaşma,

            tar, bu durumun tersine çevrilmesinin mümkün ol-                                     Türk fındığının
            duğunu belirtiyor ve ekliyor:  “Bunu başarmak için
            sektörün aktörleri olan üreticilerin, sanayicilerin ve dev-                          uluslararası
            letin bir araya gelmesi ve ortak hareket etmesi gerekiyor.”                          pazarlara daha
                                                                                                 nitelikli bir
            Bayraktar, atılması gereken ilk adımın üreticilerin   LÜTFİ BAYRAKTAR
            geleneksel tarımdan vazgeçmesi ve bilimsel yön-                                      şekilde ulaşması
            temlerle üretim faaliyetlerini sürdürmesi olduğunu  olarak ihraç etmek yerine, işleyerek nihai mamul ha-  için hayati önem
            belirtiyor. ABD, Şili ve Azerbaycan gibi ülkelerin   line getirelim, markalaşma konusunda yeni adımlar   teşkil ediyor.”
            yeni dikim alanları ve üretim çalışmalarının, fındık   atarak Türk fındığıyla kendi markalarımızı yaratalım
            üretimindeki liderliğimizi tehdit ettiğine dikkat çe-  diyoruz. Tüm çalışmalarımızı da bu doğrultuda sür-
            ken Lütfi Bayraktar, “Örneğin ABD’de dönüm ba-  dürüyor ve sonuçlarını alıyoruz. Özellikle Ortadoğu
            şına verim 500-600 kg arasında olurken, ülkemizde   pazarında, Irak’tan Birleşik Arap Emirlikleri’ne, İsra-
            bu rakam maalesef dönüm başına 100 kg civarlarında   il’den Libya’ya kadar birçok ülkede kendimize önemli
            seyrediyor. Üreticilerimizin, verim ve sürdürülebilir-  bir pazar oluşturduk. Bunu da kendi ürettiğimiz nihai
            liğin devamı için kolektif bir şekilde hareket etmesi,   mamuller ve markalarımız ile sağladık. Avrupa, Ame-
            kooperatifçilik bilincini geliştirerek her anlamda birlik   rika ve Uzak Doğu pazarına açılma çalışmalarımızı
            olması sağlanmalı. Biz Fiskobirlik olarak bu noktada   da sürdürüyoruz.”
            kendi imkânlarımız doğrultusunda üreticilerimize eği-  “Fındık üreticilerinin sorunlarının çözümü için önem-
            tim, tarımsal danışmanlık, zirai tarım aletleri, gübre,   li adımlar atan devletimizin, bu adımları aynı karar-
            sigorta gibi alanlarda hizmet sağlıyoruz. Aynı zaman-  lılıkla sürdürmesi, üretimin teşviki ve devamlılığı için
            da üreticilerimizin fındıklarını piyasadan bir miktar  önem arz ediyor” diyen Lütfi Bayraktar, desteklerin
            daha yüksek fiyata alarak bu ürünleri kendi entegre  çeşitlendirilmesi ve artırılması gerektiğini söylüyor.
            tesisimizde işleyerek nihai mamul olarak yurtdışına ih-  Sanayicilere verilen üretim ve markalaşma teşvikleri-
            raç ediyoruz” diyor.                       nin artarak devam etmesinin, ileri derecede işlenmiş

            Türk fındığının katma değerli bir biçimde ulusla-  ürünlerin ihracatına yönelik imtiyazların sağlanma-
            rarası pazarlara ulaşması için en büyük görevin sa-  sının, dış pazar faaliyetlerinin destek programları
            nayicilere düştüğüne inandığını belirten Fiskobirlik   kapsamına alınmasının ve kooperatiflere avantajlı
            Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi Bayraktar, şu nok-  finansman yolunun açılmasının olumlu  adımlar
            talara dikkat çekiyor:  “Artık sanayicilerimizin ko-  olacağını belirten  Bayraktar,  “Bu adımlar atıldığı
            laycılığı bırakıp elini taşın altına götürmesi gerekiyor.   takdirde, hem Türk fındığında yeni markaların doğ-
            İleri derecede işlenmiş ürün, nihai mamul üretimi ve   ması hem de ihracattan elde edilen gelirin katlanarak
            markalaşma,  Türk fındığının uluslararası pazarlara   artması mümkün olacaktır” diyor.
            daha nitelikli bir şekilde ulaşması için hayati önem   1 MİLYON TON ÜRETİM MÜMKÜN
            teşkil ediyor. Biz Fiskobirlik olarak nihai mamul üre-
            timi ve markalaşmanın  Türk fındığının geleceğinin  İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği
            anahtarı olduğuna inanıyoruz. Fındığı hammadde  Başkanı Muzaffer  Taviloğlu ise Türkiye’nin 20 yıl
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26