Page 22 - ISTIB Dergi Mayıs - Haziran 2023 Sayı 14
P. 22

22                       T TOBB HABER




           “Üretici verimi                                                nolojili üretim yapılıyor. Fındığın en çok kullanıldığı
           artırmalı, aynı                                                alan olan çikolata üretiminde markalaşmanın zayıf
           alanda daha                                                    olması da gelirimizin artışını engelliyor” diyor.

           çok fındığı daha                                               İSTİB Meclis Üyesi Çetin Topaloğlu, fındıkta kat-
           ucuza üretmeli.                                                ma değeri artırmak için işe üretimden başlamak ge-
           Sanayici ve                                                    rektiğini ifade ediyor: “Üretici, verim artırıcı çalışma-
                                                                          lara hız vermeli. Klasik yöntemlerin dışına çıkılarak
           ihracatçı ise                                                  modern ve teknolojik üretime geçilerek rakip ülkelerin
           yeni pazarlar                                                  üretimde bizimle rekabet etmesine imkan vermemeli.
           geliştirmeli ve                                                Hasat sırasında, maliyet düşürücü ağ, vakum gibi yön-
           sıhhatli bir talep                                             temler ivedi olarak yaygınlaştırılmalı. Toprak analizi,
           artışı oluşturarak                                             çapalama, seyreltme gibi yöntemler için araştırmacı

           üretim artışı                                                  olmalı, emanete fındık bırakma gibi alışveriş yöntem-
                                                                          lerinden vazgeçmeliyiz.
           için ortam
           oluşturmalı.”                                                  Sanayici,  fındığın katma değerli olarak satılmasında
                                                                          en kritik rolü oynar. Üretici ile yurtdışı ve yurtiçi alı-
                                                                          cısı arasında köprü vazifesi görür. Fındığı, hammadde
                                    MUZAFFER TAVİLOĞLU
                                                                          olarak satmak yerine, markalaşarak; küçük ambalaj-
                                önce dünya fındık üretiminin yüzde 85’ini yap-  lı ürün imalatı, yeni mamul ürünler üretimi yoluyla
                                tığını  belirtiyor  ve ekliyor,  “Şu  anda bu  oran  yüz-  satışını gerçekleştirmelidir. Süregelen, geleneksel vagon
                                de 65’lere kadar geriledi ve önümüzdeki yıllarda bir  bazlı fındık ticaretinin yanına, mamul ürünlerin sa-
                                miktar daha düşerek yüzde 60’lar seviyesine gelmesini  tışını da eklemek için ARGE çalışmaları yapmalıdır.
                                öngörüyoruz. Bu kan kaybını durdurup trendi geri çe-
                                virmek için ülke olarak Türk fındığını rekabetçi hale   Devlet, bizim gibi ekonomisi gelişmekte olan ülkelerde,
                                getirmemiz lazım. Üretici, sanayici ve devletimiz ile   gerek sübvanse gerekse teşvik edici yöntemlerin bizzat
                                beraber bunu sağlayacak politikalarda ısrar etmemiz   uygulayıcısı olmalıdır. Ülkemizde  TMO aracılığıyla
                                gerekiyor. Üretici verimi artırmalı, aynı alanda daha   üreticinin sübvansesi sağlanmaktadır. Ayrıca sanayici
                                çok fındığı daha ucuza üretmeli. Sanayici ve ihracatçı   de sübvanse edilmeli, lisanslı depoculuğun yaygınlaştı-
                                ise yeni pazarlar geliştirmeli ve sıhhatli bir talep ar-  rılması yoluyla, uzun soluklu ve önünü görerek ticaret
                                tışı oluşturarak üretim artışı için ortam oluşturmalı.
                                Devletimiz hem ihracatçı hem de üretici için senelerdir
                                başarı ile yürüttüğü fiyat istikrarının sağladığı denge
                                sürdürülmeli. Bu denge ve güç birliğini sağladığımız-
                                da 1 milyon ton kabuklu fındık üretimi, 400 bin ton
                                iç fındık ihracatına ulaşmak mümkündür. Aksi halde
                                mevcut verimsiz ve pahalı üretim ile devam edersek,
                                geleneksel pazarda sıkışıp kalırsak sürekli geriye doğru
                                gideceğimizi düşünüyorum.”
           “Süregelen,
           geleneksel           İŞE ÜRETİMDEN BAŞLAMALI
           vagon bazlı          İstanbul Ticaret Borsası Meclis Üyesi Çetin Topa-
           fındık ticaretinin   loğlu, dünya fındık ticaretinden aldığımız payın her

           yanına, mamul        geçen sene düştüğünü ve elde edilen gelirin azaldığı-
           ürünlerin satışını   nı hatırlatarak, dünya nüfusu artarken bunun yaşan-
           da eklemek için      masının normal olmadığını söylüyor. Topaloğlu, bu
                                sorunu doğuran ilk nedenin verimsiz üretim oldu-
           ARGE çalışmaları     ğunu belirterek, “Ülkemizin bahçeleri yaşlı ve verimi
           yapılmalıdır.”       düşük. Rakip ülkelerde ise genç bahçelerde yüksek tek-  ÇETİN TOPALOĞLU
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27