Page 22 - ISTIB Dergi Mayıs - Haziran 2023 Sayı 14
P. 22
22 T TOBB HABER
“Üretici verimi nolojili üretim yapılıyor. Fındığın en çok kullanıldığı
artırmalı, aynı alan olan çikolata üretiminde markalaşmanın zayıf
alanda daha olması da gelirimizin artışını engelliyor” diyor.
çok fındığı daha İSTİB Meclis Üyesi Çetin Topaloğlu, fındıkta kat-
ucuza üretmeli. ma değeri artırmak için işe üretimden başlamak ge-
Sanayici ve rektiğini ifade ediyor: “Üretici, verim artırıcı çalışma-
lara hız vermeli. Klasik yöntemlerin dışına çıkılarak
ihracatçı ise modern ve teknolojik üretime geçilerek rakip ülkelerin
yeni pazarlar üretimde bizimle rekabet etmesine imkan vermemeli.
geliştirmeli ve Hasat sırasında, maliyet düşürücü ağ, vakum gibi yön-
sıhhatli bir talep temler ivedi olarak yaygınlaştırılmalı. Toprak analizi,
artışı oluşturarak çapalama, seyreltme gibi yöntemler için araştırmacı
üretim artışı olmalı, emanete fındık bırakma gibi alışveriş yöntem-
lerinden vazgeçmeliyiz.
için ortam
oluşturmalı.” Sanayici, fındığın katma değerli olarak satılmasında
en kritik rolü oynar. Üretici ile yurtdışı ve yurtiçi alı-
cısı arasında köprü vazifesi görür. Fındığı, hammadde
MUZAFFER TAVİLOĞLU
olarak satmak yerine, markalaşarak; küçük ambalaj-
önce dünya fındık üretiminin yüzde 85’ini yap- lı ürün imalatı, yeni mamul ürünler üretimi yoluyla
tığını belirtiyor ve ekliyor, “Şu anda bu oran yüz- satışını gerçekleştirmelidir. Süregelen, geleneksel vagon
de 65’lere kadar geriledi ve önümüzdeki yıllarda bir bazlı fındık ticaretinin yanına, mamul ürünlerin sa-
miktar daha düşerek yüzde 60’lar seviyesine gelmesini tışını da eklemek için ARGE çalışmaları yapmalıdır.
öngörüyoruz. Bu kan kaybını durdurup trendi geri çe-
virmek için ülke olarak Türk fındığını rekabetçi hale Devlet, bizim gibi ekonomisi gelişmekte olan ülkelerde,
getirmemiz lazım. Üretici, sanayici ve devletimiz ile gerek sübvanse gerekse teşvik edici yöntemlerin bizzat
beraber bunu sağlayacak politikalarda ısrar etmemiz uygulayıcısı olmalıdır. Ülkemizde TMO aracılığıyla
gerekiyor. Üretici verimi artırmalı, aynı alanda daha üreticinin sübvansesi sağlanmaktadır. Ayrıca sanayici
çok fındığı daha ucuza üretmeli. Sanayici ve ihracatçı de sübvanse edilmeli, lisanslı depoculuğun yaygınlaştı-
ise yeni pazarlar geliştirmeli ve sıhhatli bir talep ar- rılması yoluyla, uzun soluklu ve önünü görerek ticaret
tışı oluşturarak üretim artışı için ortam oluşturmalı.
Devletimiz hem ihracatçı hem de üretici için senelerdir
başarı ile yürüttüğü fiyat istikrarının sağladığı denge
sürdürülmeli. Bu denge ve güç birliğini sağladığımız-
da 1 milyon ton kabuklu fındık üretimi, 400 bin ton
iç fındık ihracatına ulaşmak mümkündür. Aksi halde
mevcut verimsiz ve pahalı üretim ile devam edersek,
geleneksel pazarda sıkışıp kalırsak sürekli geriye doğru
gideceğimizi düşünüyorum.”
“Süregelen,
geleneksel İŞE ÜRETİMDEN BAŞLAMALI
vagon bazlı İstanbul Ticaret Borsası Meclis Üyesi Çetin Topa-
fındık ticaretinin loğlu, dünya fındık ticaretinden aldığımız payın her
yanına, mamul geçen sene düştüğünü ve elde edilen gelirin azaldığı-
ürünlerin satışını nı hatırlatarak, dünya nüfusu artarken bunun yaşan-
da eklemek için masının normal olmadığını söylüyor. Topaloğlu, bu
sorunu doğuran ilk nedenin verimsiz üretim oldu-
ARGE çalışmaları ğunu belirterek, “Ülkemizin bahçeleri yaşlı ve verimi
yapılmalıdır.” düşük. Rakip ülkelerde ise genç bahçelerde yüksek tek- ÇETİN TOPALOĞLU