Page 63 - borsaaktuel-61-k
P. 63

KİTABİYAT           OCAK-ŞUBAT 6161
                                                                                                      OCAK-ŞUBAT



            Akpınar ve Yurdakul’un araştırmasının sonuçlarına göre marka tercihinde önemli
                                                                               SON KULLANMA TARİHİ
            olan diğer faktörler ise sırasıyla şunlar: Marka imajı ve bulunabilirlik, kalite ve son
            olarak da fiyat…                                                   Nicola Temple
                                                                               “Nicola  Temple bu kitapta
            Tabii bu sonuçların ortalamayı yansıttığını söylemek gerek. Örneğin gelir seviyesi   hazır yemeklerin neler içer-
            düşük tüketicilerde “fiyat” tercih nedenleri sıralamasında öne çıkıyor.   diğini, sebze ve meyvelerin
                                                                               ömrünü uzatmanın nasıl sağ-
            Bu araştırmanın en önemli sonuçlarından biri de marka değişimini hazırlayan fak-
                                                                               landığını, gıda işlemede na-
            törler. Araştırma sonucuna göre tüketiciyi markasını değiştirmeye yönelten neden-  noteknolojinin yerini, konu-
            ler şöyle sıralanmış:                                              nun uzmanı olmayanların da
                                                                               kolayca anlayacağı bir biçim-
            - Kalite düşmesi                                                   de aktarıyor. En sevdiğimiz
                                                                               yiyeceklerin  inovasyon,  israf  ya  da  savaşlardan
            - Fiyat artışı
                                                                               nasıl etkilendiğini ortaya koyarak bilimkurgu ki-
            - Bulamama                                                         taplarından fırlamış gibi görünen yiyecekleri tü-
                                                                               kettiğimiz bir gelecek ihtimaline de göz atıyor.”
            - Diğer marka promosyonu
                                                                               Sabri Ülker Vakfı Yayını, 223 sayfa, 2023
            - Yeni ürün
                                                                               GIDA REJİMLERİ VE TARIM
            Bu araştırma gösteriyor ki, hem yeni müşteri hem sadakat konusunda en önemli   SORUNLARI
            faktör “kalite”…
                                                                               Philip Mcmichael
            ***
                                                                               “Gıda Rejimleri ve  Tarım
            Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi’nde 2015 yılında yayınlanan, Kadriye   Sorunları, günümüz küresel
                                                                               kapitalizminin tarihini  ta-
            Sapmaz ve Murat Yercan imzalı, “Tüketicilerin Market Markalı ve Üretici Markalı   rım-gıda sisteminin kapsamlı
            Gıda Ürünü Tercihlerinin Analizi” başlıklı araştırma, İzmir’de gerçekleştirilmiş. Bu   bir analizi üzerinden akta-
            araştırma ise 650 tüketici ile yapılmış ve en önemli sonucu tüketicilerin üretici   rıyor. Kapitalist toplumsal
            markalı gıda ürünlerini market markalı gıda ürünlerine göre daha çok tercih etme-  yapıyı anlamanın bir yolu
            si. Araştırmaya göre her üç tüketicinin ikisi markalı gıda ürünlerini tercih ediyor ve   olarak önerilen gıda rejimleri
                                                                               analizi, kapitalizmin tarihine
            bu sonuç ilk aktardığım araştırmanın sonuçlarıyla örtüşüyor.       ilgi duyan okurların yanında, nasıl bir dünyada
            Araştırma sonuçlarına göre İnsanlar özellikle gıda ürünlerinde güvenilirlik algısıy-  yaşadığımızı ve bu dünyanın eşitsizlikleri kar-
            la bildik markalara yöneliyorlar. Tüketicilerin gıda ürünü satın alırken etkili olan   şısında ne tür direnişler sergilendiğini anlamak
                                                                               isteyenler için de bir başvuru kitabı olacaktır.”
            ürün özelliklerinin önem derecelerine göre bir değerlendirmesi yapıldığında, tüke-
                                                                               Nota Bene Yayınları, 232 sayfa, 2022
            ticiler ilk olarak gıda güvenliğine ve sonra sırası ile ürünün kalitesine, fiyatına ve
            marka tanınırlığına önem vermektedirler. Sıralarsak:
                                                                               GIDA HİJYENİ VE SANİTASYON
            - Güvenlik
                                                                               Hidayet Sağlam
            - Kalite                                                           “Gıda Hijyeni ve Sanitasyon;
                                                                               gıda mühendislerine, diyetis-
            - Fiyat
                                                                               yenlere, gıda teknologlarına,
            - Marka bilinirliği                                                biyologlara, mikrobiyologla-
                                                                               ra, aşçılara, hijyenistlere, sağ-
            ***                                                                lık alanlarında çalışanlara, bu
                                                                               alanlarda eğitim alanlara veya
            Sonuçta gıda ürünlerinde marka tercihini kalite ve güvenlik belirliyor.   kariyer için hazırlananlara,
                                                                               ilgili meslek konularında
            İlk deneme ve alım anındaki kararlarda ambalaj etkili oluyor.
                                                                               araştırma yapanlara ve ilgili sektöründe üretici,
            Marka sadakatini tat ve dokunun yanında yine kalite sağlıyor.      işletmeci ve tüketicilere temel kaynak  olması
                                                                               amacıyla  kaleme  alınmıştır.  Ayrıca  yiyecek  ile
            Kısaca, ürünün tercih edilmesi ve bu tercihin sürmesi bitmeyen bir kalite döngü-  uğraşan, sağlıklı ve güvenli gıda tüketmek is-
            süne bağlı…                                                        teyen herkesin kitaplığında bulunması gereken
                                                                               bir kitaptır.”.
            Sürekli İnovasyon, ARGE, tasarım güncelleme, kaliteden taviz vermeme, tüketiciye
                                                                               Nobel Akademik Yayıncılık, 288 sayfa, 2022
            ulaşma, marka bilinirliğini artırma ve bu süreci tekrarlama…
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68