Page 53 - borsaaktuel-68-k
P. 53

MART-NİSAN 53




            6)  Hayvansal ve bitkisel maddelerin sanayiye uygun  Daha sonra ziraat ilmini kısımlara ayırıp bunların   Vasita-i Servet
            şekilde ıslah ve muhafazası hakkında mükemmel  meşgul oldukları konular hakkında bilgi veren gaze-  yazı kurulu,
            malumat ki envaı peynir ve yağ ürünlerinin muhtelif  te, teori ile pratiği bilmenin gerekliliğini ayrıntısıyla
            yolları ile et ve sebzeleri muhafaza etmek ve meyve-  anlatıyor ve özetle şunları yazıyordu:  kendisine 8
            leri şurup ve muhtelif reçel tatlılar yaparak saklamak   “Velhasıl fenn-i ziraat ilim ve sanatı câmi’ olduğundan   maddelik bir
            ve envaı meşrubat imal etmek usulleri.
                                                       maksada vusul her ikisine müracaatla mümkün olur.  vazife tanımı
            7) Faydalı malumattan ibaret mütenevvia.   Zira el ile ifa olunacak ameliyatı [işleri] bilmek lazım  yapmıştı. Bu yol
            8) Veterinerliğe dair bilimsel buluş ve görülenler ile  olduğu gibi bu ameliyatın ne vakit ve nerede icra   haritasının içinde
            bu bilimsel şubeye dair bazı öğütler.”     olunacağın dahi bilmek zürraa lazım değil elzemdir.   ürün yetiştirme
                                                       Yalnız üstesinden gördüğü ameliyatı yapanlar mak-
            Özetle 8 madde ürün yetiştirmenin yönteminin yanı                                    yöntemlerinin
            sırı elde edilen ürünlerin nasıl değerlendirilip muhafa-  satlarına oldukça nail olurlar ise de ilmin vereceği   öğretilmesinden
            za edileceğini öğretecek, hayvancılıkla ilgili de son bi-  malumata kendi iktidar-ı mahiranelerini ilave eden-
            limsel gelişmelerin yansıtıldığı veterinerlik bilgilerinin   ler asla aldanmazlar.”   ürünlerin nasıl
            aktarılmasını üstleniyordu. Ama bunu yaparken ağdalı   İKİNCİ DERS: “BAHÇIVANLIK DERSİ”  değerlendirilip
            ve anlaşılmaz bir dil kullanmak yerine bir köylünün                                  muhafaza
            anlayabileceği lisan ile yazmayı ilke edinecekti. Bunun  “Memleketimizde hemen hiçbir bahçıvan yeni bir bah-
            tek istisnası baytarlıkla ilgili bilgiler olacak gibiydi:  çe yapmak için münasebetli bir yer bulmak hevesinde   edileceğine
                                                       olmayarak yalnız eline geçen bir bahçede gelişi güzel  kadar geniş
            “Şu programımız mütalaasından malum olacak ev-
            velki yedi maddeyi mümkün mertebe bir köylünün   ekip biçmeğe devam eder” tespitiyle başlayan bahçı-  bir görev dizisi
            anlayabileceği lisan ile yazmağa iktidarımızın müsa-  vanlık dersi, bahçe yapılacak yerler hakkında bilinmesi   bulunuyordu.
            adesi derecesinde çalışacak isek de tıbb-ı baytariye-  gereken üç temel özellik olduğunu vurguluyordu.
            ye dair Osmanlı baytarlarına vereceğimiz malumatı  Gazete, üç özelliği şöyle açıklıyordu:
            etıbba-yı  Osmaniye’nin  [Osmanlı  doktorlarının]   “Evvela; bir bahçenin büyüklüğünden ziyade topra-
            müttehizi [kabulü] olan usul ve kaideye ittiban [uya-  ğının derin olması lazımdır. Zira toprağın gayet a’lâ
            rak] lisan-ı tıp ile arz eyleyeceğiz.”
                                                       olduğu halde derinliği az olan bir yerde derin yerlere
            Daha önce yapılmadığından dolayı zor bir işe giriş-  kadar kök salacak nebatattan beklenen fayda hasıl
            tiklerini düşünen gazete yönetimi, açıkça “Tekrar  olamayacağı gibi ömürleri dahi az olup bilakis top-
            ederiz ki gücümüz böyle bir ağırlığı kaldırmağa mü-  rağı oldukça iyi ve derin olan bir bahçenin toprağını
            sait olmadığı halde ancak erbab-ı kalemin, himmet  terbiye etmek mümkün olduğu gibi orada yetiştirile-
            ve muavenetine mazhariyet ümidi bizi şu hizmet-i  cek nebatat dahi kuvvetli ve daha ömürlü olur.
            mühimme ve hayriyeye sevk etmiştir” sözleriyle   Saniyen [ikinci olarak]: Bahçenin bulunduğu yer
            ilim sahiplerini kendilerine yardıma davet ediyordu.   düz olmayıp da yokuş olduğu halde yüzü gün doğu-
            Ülke için mühim ve hayırlı olduklarına inandıkları   şuna veya kıbleye doğru olmalıdır. Eğer elde pek çok
            gazete yayınlama işine bu ümit ile girmişlerdi.
                                                       şüyulu arazi bulunmakta ise gün batışına veya yıldıza
                                                       karşı bulunanların toprağı a’lâ bile olsa yine bahçeyi
            İLK DERS “ZİRAAT DERSİ” İDİ
                                                       toprağı o kadar iyi olmayan kıble veya gün doğuşuna
            Vasıta-i Servet gazetesi, ziraat dersine ziraat kavra-  karşı olan yere yapmalıdır. Zira kıbleye karşı olan yer
            mını yeniden tanımlayarak başlıyor ve “Vatandaşla-  oldukça sıcak havalı olacağı gibi gün doğuşuna karşı
            rımızın çoğu nezdinde ziraat tabiri arpa buğday gibi  olan yer dahi sabah güneşine karşı bulunacağından
            bazı hububatın ekim ve hasadına delalet eder gibi  ve hararet ve ziya nebatatın büyümesine lazım gelen
            itikat olunmaktadır. Halbuki ziraat tabiri böyle sayı-  başlıca şartlardan bulunduklarından zikrolunan yer-
            lı birkaç mahsulün ekim usulüne münhasır değildir”  lerde yapılan bahçelerden ziyadesiyle istifade olunur.
            açıklamasında bulunuyordu.
                                                       Saniyen [üçüncü olarak]: Bahçe ittihaz edilecek mahal-
            Gazeteye göre “Ziraat ilmi, çiftçilerin imar edilmiş  lin vüsatine [genişliğine] kifayet derecede bir de kuyu   Vasıta-i
            bir bahçe haline koydukları tarlalarında en faydalı  bulunmalıdır ki bu husus cümlenin teslim ettiği bir
            mahsulat yetiştirmek ve onların ekim şeklini öğ-  şarttır. Bunun için şayet kuyusu olmayan bir arsayı mü-  Servet’in ilk
            retmek ve ekilecek nebatın doğasına muvafık olan  baya etmek icap ettikte civar kuyulardan arsada açıla-  sayısında birinci
            yeri seçmek ve toprağın besleme ve bitirme gücünü  cak kuyunun derinliğini tahminen olsun anlamalıdır.”   ders ziraat,
            uyandırmak usullerini bildirir ki bu şartlara dikkat
            olunmadıkça ziraî çalışmalardan edilecek istifade da-  Kaynak: Ziraat Gazetesi, s. 214-216; Vasıta-i Ser-  ikinci ders ise
            ima mahdut kalır” idi.                     vet, Sayı 1, s. 1-5.                      bahçıvanlık idi.
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58