Page 35 - borsaaktuel-67-Toplu
P. 35

35
                                                                                                      OCAK-ŞUBAT 35
                                                                                                      OCAK-ŞUBAT








































            başlatmak zorundadır. İşçiyi başvurusu üzerine işve-  belirlenmektedir. Ancak hakim altı ayın üzerinde
            ren bir ay içinde işe başlatmaz ise, işçiye en az dört  tazminata hükmedecekse gerekçesini ayrıca açık-
            aylık ve en çok sekiz aylık ücreti tutarında tazminat  lamalıdır. Buna göre, İşe başlatmama tazminatının
            ödemekle yükümlü olur (İK. m.21/1).  İşe başlat-  hesaplanmasına ilişkin kanuni bir düzenleme bulun-
            mama tazminatı, brüt ücret üzerinden hesaplanır.  mamakta olup Yargıtay kararlarıyla bu hususa açık-
            Yalnızca damga vergisine tabi olup gelir vergisinden  lık getirilmiştir. İşe başlatmama tazminatı hesabında
            ve SGK kesintisinden muaftır. Belirtilen dört-sekiz  işçinin kıdemi esas alınmakta ve tazminat tutarı;
            aylık tazminatın tutarının belirlenmesine ilişkin yar-  6 ay ile 5 yıl arasında kıdemi olan işçi için 4 aylık,
            gıtay içtihadı birleştirme kurulunun verdiği karara   5 yıl ile 15 yıl arasında kıdemi olan işçi için 5 aylık,
            göre hakim somut olayın özelliklerine göre belirleye-  15 yıldan fazla kıdemi olan işçi için 6 aylık ücreti
            cektir. Şöyle ki, feshin geçersizliği ve işe iade kararına   tutarında belirlenmektedir Y9HD., E. 2019/2672,
            rağmen süresinde başvurduğu hâlde işverence işçiyi   K. 2019/6911, T. 27.3.2019. 6 ayın üzeri için ise
            işe başlatılmayan işçi lehine hüküm altına alınacak   hakim gerekçeyi tam olarak belirtmelidir.
            en az 4, en çok 8 aylık ücreti tutarındaki iş güvencesi
            ( işe başlatmama ) tazminatının miktarını hakimin,  Mahkeme veya özel hakem feshin geçersizliğine
            Kanunun 21. maddesinin gerekçesinde yer alan “iş  karar verdiğinde, işçinin işe başlatılmaması halin-  İşe başlatmama
            sözleşmesinin sona erdirilmesi” ve “işverenin işçiyi  de ödenecek tazminat miktarını da belirler (İK.   tazminatı, brüt
            işe başlatmama sebeplerini dikkate alarak, her somut  m.21/2).
            olayın özelliğine göre takdir etmesi gerektiği dikka-  İş Kanunu madde 21/1,2 ve 3 hükümleri mutlak   ücret üzerinden
            te alındığında, bağlayıcı nitelikteki içtihadı birleş-  emredici  olup  hiçbir  surette  değiştirilemez. Örne-  hesaplanır.
            tirme kararı verilerek bu yetkinin sınırlandırılması   ğin, en az dört en çok sekiz aylık ücret tutarındaki  Yalnızca damga
            mümkün olmadığından içtihatların birleştirilmesine   tazminat sözleşmeler ile artırılamaz ve azaltılamaz.  vergisine tabi
            gerek olmadığı ve ön sorun bulunduğu sonuç ve ka-  Burada yine belirtilmelidir ki, İş Güvencesine ilişkin   olup gelir
            naatine varılmıştır. YİBK., E. 2017/3, K. 2018/3, T.   hükümler kamu düzenine ilişkin olup, söz konusu
            13.4.2018.                                                                           vergisinden
                                                       hükümler kapsamında işe iade davası açma hakkını
            Dört-sekiz aylık iş güvencesi tazminatının belirlen-  ortadan  kaldıran  işlemlere  değer  verilemez.  Başka   ve SGK
            mesi alt ve üst sınırlar belirlenirken yargı kararlarına  bir anlatımla, işe iade davasından önceden feragat   kesintisinden
            göre işçinin çalışma süresine göre tazminat miktarı  mümkün değildir.                muaftır.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40