Page 60 - borsaaktuel-73-k
P. 60
60 TİCARET VE HAYAT
UMUT GERÇEĞİ
Karamsarlık ve güvensizlik dumanında bizi boğmak
isteyenlere karşı devlet ve millet olarak umudu yeşertecek bir
dile ihtiyacımız var. O halde ters giden birçok şeyi düzeltmek
için asıl iş umut etmekte, umudu büyütmekte ve emekte...
MÜRSEL SÖNMEZ
Yaşama sevinci budanmış, gelecek kaygılarıyla zihni besleyen olumsuz haberleri öne çıkarışın bir katkı ya
bulanmış olan günümüz insanının ana “gıda”lardan da etkisi yok mudur? Somut gerçekliği ıskalamadan
birisi de umuttur. Kubbealtı Lugatı’nda umut, “bir bir umut ayarı yapmamız gerekmez mi?
şeyin gerçekleşmesi ihtimâlinin verdiği ferahlatıcı Elbette yaşanılan sorunları görmezden gelerek ve
duygu, ummaktan doğan ferahlık” olarak nitelen- kendi öz gücümüzün boyutunu bilmeden pembe
diriliyor. Hayat yolunun ufkuna, geleceğin bilin- tablolar çizerek bir umut kurgusu yapalım demi-
mezliğine doğru tutulan bir ışık gibidir umut. Bu yorum. Eğer hayatta ve faal durumda isek, kendi
ışık sayesinde yürünebilir, ancak o sayede hayata çapımızda yapabileceğimiz işler, yönelebileceğimiz,
tutunmak gerçekleşebilir. Bu yüzdendir ki, insanlığı hamle yapabileceğimiz hedefler vardır. Bireyden
bir çeşit felç durumuna sokmak isteyenler, umutsuz- topluma, devletten millete doğru bir güven akımı
luğun kara bulutlarını üzerimizden eksik etmiyorlar. gerçekleşmeli ki bu umuda ve gayrete dönüşsün, ba-
Her durumda, umut ya da ümit, birey ve toplumla- şarılarla süslensin.
rın vaz geçilmez ihtiyaçlarındandır.
Suratları asık, gergin ve öfkeli ve karamsar insanlar
Umutsuzluk gündelik hayatı tıkadığı gibi, insan ve topluluğu olmaya doğru hızla gidiyoruz. En küçük
dolayısıyla toplumun üretim ve hamle kudretlerini olaylarda bile şiddet ve nefret tezahürleri ile karşı-
felce uğratır. Umutsuzlukta sorumluluk üstlenil- laşıyor, sürekli bir şikâyet hattında yaşıyoruz. İnsan
mez üstlenilirse de gerekleri yerine getirilmez. Bir doğasında var olan bu gibi hallerin idare edilebilir
Umut, “bir şeyin çeşit hiççiliğe düşer insan. Benlik gelecekten nefes
gerçekleşmesi alamazsa, ona doğru yürüyecek mecali de kalmaz. düzeyine diyecek bir şey yok ama ne ki, bu durum
haddi aşacak düzeyde gerçekleşiyor. Tatminsiz, gü-
ihtimâlinin Bu durum ise, yok olmanın başlangıcıdır. Umudu vensiz, kaygı bozukluğu içindeki insanların oluştur-
verdiği hayalcilik ile, hayali de hayalcilik ile karıştırmamak duğu bir toplumun geleceği olabilir mi?
ferahlatıcı gerekir. Ayağı yere basan bir umutla, gerçekle bağını Güzeli ve olumluyu görme, doğruyu takdir etme,
duygu, koparmamış olan hayal, yol arkadaşıdır. yanlış ve çirkine karşı olma özellikleri ile gerçekle-
ummaktan Kitle iletişim araçlarının sürekli olarak her çeşit malû- şen olgunluklara ihtiyacımız olduğu gibi, gerçeğe
doğan ferahlık” mat ile zihinlerini ve ruhlarını bombardımana tuttu- tahammül edebilme ve her şeye rağmen umutlu
olarak ğu insanlık, ruhsal ve zihinsel olarak yıpranmakta ve olmayı başarabilmeye de ihtiyacımız var. Gelene-
pelteleşmektedir. Özellikle, olumsuz ve umut kırıcı ğimizde rüyayı hayra yormak vardır, hatta denir
nitelendiriliyor. haberler karamsarlığa davetiye çıkarmakta, her şeyi ki “rüya görenin mi, yoranın mıdır?” Hayat da bir
Hayat yolunun bitmiş ve yitmiş göstermektedir. Yersiz korkular ve bakıma rüyadır ve hayra yormak gerekir. Bu hayra
ufkuna, yapay kaygılar bir işe odaklanma ve çaba gösterme yoruş umudu, umut da insandaki “yaratıcı” kudre-
geleceğin yeteneklerini köreltmektedir. Tam bu noktada şunu ti harekete geçirir. Sonuçta birey, toplum ve devlet
bilinmezliğine da düşünmeliyiz. Mâlum, İki bin yirmi beş yılı “Aile canlılığını korur ve idame ettirir. Karamsar yaşama
alışkanlığı alışkanlıkların en kötüsüdür. Umut ise,
Yılı” olarak belirlendi. Evlilik ve nüfus artış oranları-
doğru tutulan bir nın korkutucu derecede düşmesinde her yönü ve çe- bu karanlığa ışık düşürerek yola koyulmanın adıdır.
ışık gibidir umut. şidiyle umutsuzluk ve gelecek kaygısının ve bunları Manevî ve zihinsel içeriği zayıflayan insan “bizatihi