Page 2 - 01. İSTİB Haber Mart 2022 Sayı 1
P. 2

02Syf 2_MASTER  21.03.2022  16:17  Page 1

          2                                                                     PİYASA                                                                           MART 2022



         ZEYTİNYAĞINDA                                                                                                                            Salgın

                                                                                                                                                  perakendeyi


          YÜKSEK REKOLTE                                                                                                                          hızla ve kalıcı


                                                                                                                                                  olarak değiştirdi


         BEKLENTİSİ                                                                                                                                w SeBAhATTİn ÖzKurT



                                                                                                                                                         oronavirüs salgını dünyada ve
                                                                                                                                                         ülkemizde kısa vadede tüm sektörleri
                                                                                                                                                   Kolumsuz etkilerken gıdanın artan
                                                                                                                                                 önemi ve tüketici davranışlarındaki değişim,
            İSTİB Meclis Üyesi Osman    anda uygun halde mağaza        gelip mal talebinde bulundular.                                           perakende sektörüne olumlu yansıdı. Böylece
          Berberoğlu, A Para            insertlerinde var. Discount    Özellikle yeşil zeytinlere karşı                                          sektör, salgın sürecinde ticaretin dönüşümüne
          televizyonunda yayınlanan     mağazalarında çok uygun fiyatları  onların bir takım talepleri doğdu.                                    adapte olarak bu süreçten olağandan daha fazla
          “Tarladan Sofraya” programında  gözlemliyorum ben. Birazda hane  Onlarda piyasaları bir nebze                                          büyüyerek çıktı.
          zeytin hasat dönemini ve rekolte  halkını bu yönde araştırmacı  yükseltti. Ama ülkemiz açısından                                         Pozitif AYRIŞtI
          beklentilerini değerlendirdi.  olmaya sevk ediyorum. Markalı  fevkalade iyi oldu. Ben hane
          Berberoğlu “hasat güneyden    mallar alsınlar. Bunları       halkını buradan orta ve ufak taneli                                         Sektör temsilcileri salgın dolayısıyla gıda
          başlayıp kuzeye doğru devam   etiketlerinden takip edebiliyorlar.  zeytinleri yemeğe                                                   sektörünün olumsuz etkilenmediği, aksine
          ediyor. İklim şartlarından    Karekodları var. Gençlerimizin  yönlendireceğim. Çünkü çok iri                                           pozitif ayrıştığı konusunda hemfikir. İSTİB
            Osman Berberoğlu 2021 yılında “                                                                                                        KISItLAMA EtKiSi
          dolayıbu sene yaşanan         telefonlar                             taneli zeytinler biraz kıt                                        Yönetim Kurulu Üyesi Alaattin Altuntaş, salgın
          olumsuzlukların etkilerini, 200  ceplerinde. Takip                   oluyor.  Bu sene                                                  sürecinde perakende sektörünün satışlarını
          milyon civarındaki ağaç varlığımız  edebilirler” dedi.  İspanya,     özellikle bu iklimsel                                             artırdığını vurgularken, “Salgında pozitif ayrışan
          ile kapatabiliyoruz.”           Berberoğlu              İtalya,      sıcaklardan dolayı,                                               nadir sektörlerden biri olduk” dedi.
          değerlendirmesinde bulundu.   önümüzdeki        Yunanistan bu        yağışların zamanında iyi                                          İSTİB Yönetim Kurulu Üyesi emre Acar ise,
                                        günlerde
                                                                               yağmadığından dolayı
                                                                                                                                                   Bir diğer perakende sektörü temsilcisi ve
            220-230 BiN toN
                                                          gibi ülkelerde
                                                                               biraz zeytinlerimiz orta
                                        zeytinyağında ilk
            REKoLtE
                                                                               Onları tüketmeye davet
                                        fiyat düşüklüğü
                                                                                                                                                 artarak devam etti. Bu artışta kuşkusuz alınan
                                                          euro civarında
                                        beklentisi olduğunu
          zeytinyağı rekoltesinin aşağı  etapta %10 gibi bir  zeytinyağına 1   tane ve ufak taneli oldu.                                         “Salgınının ilk günlerinden itibaren satışlarımız
                                                                               ediyorum hane halkını.
                                                                                                                                                 kısıtlama kararlarının perakende sektörüne
          yukarı 220-230 bin ton civarında  ifade ederek zeytin  teşvik veriliyor.  hem ekonomik ceplerini  Suyu rasyonel ve                     etkilerinin diğer sektörlere göre daha olumlu
          olacağı müjdesini aldığını hasadın  üretimindeki  Tarım Bakanlığı    yakmaz. hem de                                                    olmasının rolü büyük. Özellikle satış
          son günleri yaklaşırken       beklentilerinin de  tarafından üretim  doyurucudur.” dedi.     akılcı kullanmalıyız                      yerlerimizin kısıtlamalar da dâhil olarak hizmet
          umudunun bu rakamları görmek  gerçekleştiğini ifade  teşviki ve prim   Avrupa ülkelerinde                                              verebilmesi, satışlarımızın artmasına neden
          olduğunu söyledi. zeytinyağını  etti.                                İspanya, İtalya,           Osman Berberoğlu; İl ve İlçe Tarımları  oldu” dedi.
          dökme olarak ihracat            2021 Mısır,     destekleri ile       Yunanistan bu gibi      üretimle ilgili planlı bir kayıt sistemini   ARtIŞA DEVAM
          edebildiğimizi ancak iç piyasaya  Yunanistan ve  üreticimiz daha     ülkelerde zeytinyağına   uygulamaya davet etti. İklim krizi sebebi ile
                                                                                                                                                   İstanbul Ticaret Borsası Meclis Üyesi İhsan
          ambalaj içerisinde pazarladıklarını  İtalya’da zeytinin  çok destek-  1 euro civarında teşvik  su fakiri ülke olma ihtimaline karşı da suyun  Korkmaz’da salgın boyunca gıda satışlarının
          belirterek ambalaj hammadde   yok yılı oldu                          verildiğini ifade eden  akılcı ve rasyonel kullanılması, damlama  artmaya devam ettiğini vurgulayarak, “Sektör
          fiyatlarındaki artışın zeytinyağına  Berberoğlu  lenmeli             Berberoğlu, devlet      sulama gibi yöntemler ile önlemlerimizi   temsilcileri olarak bu süreçte tedarik zincirindeki
          yansıdığını belirtti.         sözlerine “Mısır’da,           ”       tarafından üretim teşviki  almamız gerektiğini ifade eden Berberoğlu  aksamaları minimize ederek halkımızın ürünlere
            Geçmiş yıllarda zeytinyağı  Yunanistan‘da,                         ve prim destekleri      ülkemizde tarımın geleceği için genç nüfusun  kolay ulaşabilmeleri için elimizden gelen çabayı
          fiyatı 1 kilogram Ayçiçek yağının  İtalya’da bu yıl zeytin yok idi. O  bulunduğunu belirterek Tarım  bu konuda özendirilmesi gerektiğinin altını  sarf ettik. reyonlarımızdan ürünleri eksik
          üç katına kadar çıkabildiğini  yüzden dışarıdaki müşteriler  Bakanlığı tarafından üreticimizin  çizerek, bunun altyapısının da bugünden  etmeyerek müşteri memnuniyetini ve satışları
          belirten Berberoğlu “zeytinyağı şu  İtalyan’ı, Yunan’ı bunlar ülkemize  desteklenmesini istedi.  tesis edilmesi gerektiğinin vurguladı.  artırmayı başardık” dedi.
                                                                                                                                                   YENi ANLAYIŞ
                                                                                                       Yarına GIDA
                                                                                                                                                   Salgın, yeni bir perakende anlayışının da
          İstanbul Ticaret Borsası tarihinden...                                                       Dünden                 İsmail             ortaya çıkmasına zemin hazırladı. Türkiye
                                                                                                                              ŞEn
                                                                                                                                                 Perakendeciler Federasyonu Başkanı Ömer
          1930 yılı gıda dış ticareti verileri                                                                                                   Düzgün, tüketici davranışlarında iki açıdan
                                                                                                                                                 değişim gözlendiğini belirterek, “Öncelikle
                                                                                                                                                 tüketiciler, dayanıklı gıda maddeleri ve hijyen
                                                                                                                                                 ürünlerini daha fazla tüketmeye başladılar.
                                                                                                                                                 Özellikle evde yemek yapımı arttığı ve gıda
                                                                                Bİr K A r İ K A T Ü r                                            stoku eğilimi doğduğu için bu gözlendi. İkinci
                                                                                                                                                 olarak ise alışveriş biçimlerinde değişim görüldü.
                                                                                                                                                 Bu da sokağa çıkma kısıtlamaları dolayısıyla
                                                                                                                                                 elektronik ticarette artışa neden oldu” şeklinde
                                                                                                                                                 konuştu.
                                                                                                                                                   AtIŞtIRMALIK tALEBi
                                                                                                                                                   Sektör temsilcilerinin hemen hepsi benzer
                                                                                                                                                 konulara vurgu yaparak, kalıcı olan değişimin
                                                                                                                                                 elektronik ticaret ve kurye kullanımı biçiminde
                                                                                                                                                 olacağını söylüyorlar. İstanbul Gıda ve İhtiyaç
                                                                                                                                                 Maddeleri Perakendeciler Derneği’nden
                                                                                                                                                 aldığımız bilgiler ise, özellikle atıştırmalık gıda
                                                                                                                                                 ürünlerinde talebin arttığı, kozmetikte ise
                                                                                                                                                 azaldığı yönünde.
                                                                                                                                                   gElEcEKTE MAĞAZAlAr
            İstanbul Ticaret    Günlük Borsa Bülteni
          Borsası 1924 yılında                                                                                                                     DEPOYA DÖnÜŞEcEK
          kurulduğundan bugüne    İstanbul Ticaret Borsası’nda işlem gören gıda fiyatları
          hem gıda fiyatlarının  2 Mart 1930 tarihli Cumhuriyet gazetesine şöyle yansımış:
          doğru bir biçimde                                                                                                                         İstanbul Gıda ve İhtiyaç Maddeleri
          tespitini ve bu fiyatların                   Ticaret ve Zahire                                                                          Perakendeciler Derneği’nin verdiği bilgiler ise e-
          duyurusunu yapıyor,                            Borsası Dünkü                                                                            ticaretteki artışın marketleri de dönüştürdüğü
          hem de İstanbulluların                         Zahire Fiatları                                                                          doğrultusunda. Dernekten yapılan açıklamada,
          sağlıklı gıdaya ulaşmaları                                                                                                              “Mağazaların, müşterilerin kaliteli vakit geçirmek,
          için çabalıyor. Bir asra                   Asgari Zahire Fiyatları                                                                      ürünleri dokunarak seçmek veya taze sebze
          yaklaşan bu çabaların                                                                                                                   meyve almak için uğrayacağı bir alışveriş
          Borsamızın ilk kurulduğu                   Buğday Yumuşak: 12 kuruş                                                                     deneyimi yaşamak için dönüştüğü” vurgulandı.
                                                     Buğday Sert:
          yıllardan bugüne nasıl                                                                                                                  Gazetemize konuşan sektör temsilcileri, elektronik
          yaşandığını, neler                         13 Kuruş 20 para                                                                             ticaretin uzak bir gelecekte mümkün olacağını
          yapıldığını, olabildiğince                 Çavdar: 9 kuruş                                                                              beklerken, hızla geliştiğini vurguladı.
          eski verilerden                            Arpa: 7 kuruş 25 para                                                                        n İSTİB Yönetim Kurulu Üyesi Emre Acar:
          yararlanarak sizlerle                      Mısır: 8 kuruş
          paylaşmak istiyoruz.                       Asgari Et Fiyatları                                                                            “Telefonla yapılan mesafeli satışlarımızda
                                                                                                                                                    belirgin bir artış sağladık. Ancak e-ticaretin
          Böylece İstanbul’un gıda
          tarihine küçük bir katkı                   Kıvırcık: 53 kuruş                                                                             sektörümüzde payının giderek artması, bizleri
                                                                                                                                                    de bu dönüşüme ayak uydurmamız gerektiğini
          da yapacağız.                              Karaman: 46 kuruş
            İlk konumuz 2 Mart                       Öküz: 19 kuruş                                                                                 gösterdi. Bu nedenle müşterilerimize hizmet
          1931 tarihli Cumhuriyet                                                                                                                   kalitemizi artırmak üzere telefon ile sağladığımız
          gazetesinde yayınlanan  1929 sene vasatisi buğday  ithalâtı sıfır olarak                                                                  uzaktan satışlarımız online’a geçirme sürecini
                                                                                                                                                    hızlandırdık. Gelecekte sıcak satış mağazalarının
          bir haber.            fiatı 15 kuruş iken 930  görülmekte. bilâkis buna
            “zahire ticaretimiz”  vasatisi 9 buçuk kuruştur.  mukabil buğday ihracatı  Karikatürün altındaki yazı şöyle: “Yiyeceklerin inmesini herkes bekliyor.”  depo olarak kullanacağını ve tamamen online
          üst başlığı ve “1930’da hiç  Gene 929’da afyonun  göze çarpmaktadır. Sene  Mondros Ateşkes Anlaşmasının imzasıyla bizim için Birinci Dünya Savaşı’nın  satışa geçileceğini düşünüyorum.”
          buğday ithal etmedik”  vasatî fiatı 30 lira iken  sonundaki borsa    bittiği gün olan 30 Ekim 1918 günü ilk sayısı yayınlanan, Sedat Simavi’nin Diken  n İSTİB Yönetim Kurulu Üyesi Alaattin Altuntaş:
          başlığıyla yayınlanan  930’da 17 buçuk liradır.  hesabatına göre 930                                                                      “Salgında pozitif ayrışan nadir sektörlerden biri
          haberde Ticaret ve zahire  Tiftik vasati fiatı 200  senesindeki buğday  dergisinin beşinci sayfasındaki karikatür, savaş boyunca yaşanan gıda kıtlığıyla ilgili.  olduk. Bizde de kısa sürede online satışlar,
          Borsası Kâtibi umumisi  kuruşken 122 kuruştur.”  ihracatımızın yekûnu 150  Karikatürde resmedilen ve yiyecek fiyatlarının “inmesini” bekleyen ortalama Türk ailesi  ciromuzun yüzde 10’luk kısmını oluşturdu.”
          nizamettin Âli Bey’in   nizamettin Âli Bey,  bin 917 tondur.”        ile savaşın bitişiyle gıda fiyatlarının düşmesiyle ilgili beklenti yansıtılmış.
          açıklamalarına yer    1930 yılında gıda        Ticaret ve zahire                                                                        n İSTİB Meclis Üyesi İhsan Korkmaz:
          verilmiş. Dönemin İSTİB  ithalatının çok düştüğünü  Borsası Kâtibi umumisi  AYIn SÖZÜ                                                     “15 yıl önce kurduğumuz online satış altyapısı
          Genel Sekreteri       belirterek, şunları    nizamettin Âli Bey, İstan-                                                                   sayesinde salgın öncesi yüzde 4 olan e-ticaret
          nizamettin Âli Bey, önce  söylemiş: “İstatistiğin  bul’dan son bir haftalık                                                               ciro payının yüzde 20’ye yükseldi.”
          bazı önemli ürünlerin  hususiyet-            gıda ürünleri ihracatını  “Açlık dünyanın          Miguel de Cervantes yazılan             n Türkiye Perakendeciler Federasyonu
          fiyatlarının, Büyük   lerinden bin de ithalat  ise şöyle özetlemiş: “1                          ve 1605’te ilk cildi yayınlanan           Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Düzgün:
          Buhran’ın ilk yıllarından  sütununun hemen hemen  milyon, 162 bin kilo  en güzel sosudur” Don Kişot’tan bir söz…                          “Üyelerimizin en az yarısı salgın sürecinde e-
          olan 1930 yılı seyrini  boş olmasıdır. Yalnız 255  buğday, 773 bin kilo arpa.                                                             ticarete başladı. Pandemi öncesinde mağaza
          özetlemiş:            ton yüksek neviden un  185 bin kilo badem. 20 bin                                                                   başı günlük 20-25 olan online sipariş, sosyal
          “İstatistiğimizde ilk göze  gelmiştir. evvelki senenin  kilo ceviz, 4 sandık afyon,  ATASÖZÜ                                              izolasyon sürecinde 150'lere ulaştı. Salgın
         çarpan keyfiyet fiatların  buğday ithalâtını yerine  46 çuval kabuklu fındık,                                                              online gıda alışverişinde atılması gereken
         düşüklüğüdür. Meselâ;  930 senesinde buğday   190 çuval pirinç.”      “Toprağı işleyen ekmeği dişler”                                      adımları ortalama 4 yıl öne çekti.”
   1   2   3   4   5   6   7