Page 64 - Borsa Aktüel Eylül Ekim 2019
P. 64

uNuTulAN MESlEKlER




           Selçuklu  Türkleri  de,  çobanların  giydiği,
           tepme keçeden yapılmış kepenekleri kullan-
           mışlardır. çobanları yağmurdan ve kardan
           korumak üzere yapılan ve külahı da olan,
           tamamı keçeden yapılan bir giysidir.


           Keçelİ MeVleVİler
           çobanların  simgesi  haline  gelen  kepenek,
           Selçuklu dönemine ait tepme keçeden tek
           parça olarak yapılan bir giysidir. Konya ili-
           miz, Selçuklular döneminde keçe imalatın-
           da önemli yer tutar. o dönemde Mevlana’nın
           Mevlevi teşkilatı üyeleri de başlarına “sikke”   dan  yapım  tarihi  bilinmemektedir.  Ancak   serilen desenli veya desensiz değişik boyut-
           adı verilen keçeden yapılmış külahlar giy-  evliya çelebi, Seyahatnamesinde urfa’daki   larda keçelerdir. At keçesi; çıplak at üzerine
           mişlerdir.                          keçeci  esnafının  keçe  pişirmesi  amacı  ile   konularak eğer vazifesi görür, bazen eğerin
                                               yaptırdığı  bu  hamamdan  söz  etmiştir.  Bu   altına yerleştirilen keçe türüdür.
           “eyvana  serdim  keçe  /  neçe  bir  ömrüm   durumda hamamın XVI.-XVII yüzyılda yapıl-
           geçe / Acep o gün olur mu / yarim elime   dığı varsayılmaktadır.       Keçe MoTİflerİ
           geçe” dizeleriyle de türkülerine de keçecilik
           mesleği konu olmuştur. İlk keçe yapımıyla   Konya  ilimizde  de  keçeci  hamamı  vardır.   Keçeden  yapılan  eşyalarda  kullanılan  mo-
           ilgili çeşitli söylentiler de vardır. Keçe us-  Sahip Ata Külliyesi içerisinde bulunan ha-  tiflere gelince genelde Şahmaran gibi başı
           talarından ebu Said ayakla tepme işlemin-  mamın bir bölümü keçeci ustalarına ayrıl-  insan, gövdesi yılan olan efsanevi canavar
           den  sonra  yünün  keçeleşmediğini  görür.   mıştır. Bu hamam Selçuklu veziri Sahip Ata   motifinin yanı sıra, tavus kuşu, aslan, kar-
           yeniden tepme işlemine başlar. Ancak yine   tarafından dönemin önemli mimarlarından   tal,  kuzu,  balık,  güvercin  gibi  hayvanlar
           yünler birbiriyle kaynaşmamıştır. ebu Said   Kölük Bin Abdullah’a yaptırılmıştır. çifte ha-  stilize  edilerek  kullanılmıştır.  Acem  nakış-
           usta günlerce sabır ve inatla yünleri tepme   mam planında yapıldığından keçecilere özel   larında  hayvan  figürlerinin  yerine  geçen
           işlemine devam eder.                keçehanesi bulunmaktadır.          küme küme renkli kabartılmış yünler kulla-
                                                                                  nılmıştır.
           Bu kadar uğraşa rağmen keçeyi yapamama-  Keçe nereDe KullAnIlIr?
           sından dolayı çok üzülür, ağlamaya başlar.                             Burada önemli olan esas nakışa bağlı kal-
           Bu arada yünü hem teper hem ağlar. göz-  Keçe en çok yaygı amaçlı kullanılırdı. Sec-  mak  değil,  ustanın  oluşturduğu  renk  ar-
           yaşları  yağmur  damlaları  gibi  teptiği  yü-  cade,  kepenek,  kundak,  çizme  ve  patik,   monileridir.  Keçe  süslemelerinde  ustanın
           nün üzerine akmaktadır. Bir müddet sonra   semazenlerin kullandıkları sikke, fes, pano,   maharet ve yeteneğini ortaya koyması çok
           tepme işini bırakır yüne tekrar bakar. yün   kapı  perdesi,  sedir  keçesi,  yelek,  yolluk,   önemlidir. Bu durum ustalar arasında reka-
           yumağında gözyaşlarının düşüp de ıslattığı   heybe, deve ağızlığı, paspas ve çadır örtüsü   beti de kızıştırmaktadır. ustalar kullandıkla-
           yerlerdeki yünlerin keçeleştiğini görür. Bu   de keçenin kullanıldığı alanlardır. Ayrıca kış   rı nakışlara da kendileri isimler vermişlerdir.
           suretle tepme işlemi yapılırken su serpilme-  keçesi, ev keçesi ve at keçesini de sayabili-
           sinin gerekliliğini anlar.          riz.çobanların kışın giydikleri kepenek tek   TeKnoloJİ KurBAnI MeSleK: Keçe
           urfa yöresinde yaygın kanı ise kurak bölge-  parça  keçeden  yapılır.  Dikişli,  dikişsiz  ve   günümüzde  fabrikasyon  olarak  imal  edi-
           de yetişen kuzuların yünlerinin keçe yapımı   nakışlı  çeşitleri  olan  bu  kepenekler  üretil-  len yaygıların üretilmesi keçeye olan ilgiyi
           için  diğer  yünlerden  daha  elverişli  olduğu-  dikleri yörenin zevklerini yansıtır.  de  azaltmıştır.  Keçeden  seccadeler,  duvar
           dur. Sulak yerlerdeki kuzuların yünlerinin iyi                         halıları,  minderler,  heybeler,  külahlar  tu-
           keçeleşmediği,  6  aylık  kuzuların  yünlerinin   en MAKBulü: KIŞ KeçeSİ  ristik amaçla az da olsa yapılmaktadır. Bazı
           keçe yapımı için ideal olduğu söylenir. Ke-  Kış  Keçesi  beyaz  yünden  olup  kenarları   mesleklerin yaşantımızdan çekilmesiyle de
           çecilik çok yaman emek isteyen bir iştir. o   çirtikli pek makbul bir keçedir. yapıldıktan   keçecilik önemli ölçüde yok olmuştur. Ke-
           nedenle kahır türkülerine de konu olmuştur.
                                               sonra yün boyası ile boyanır. Kış aylarında   çeciliği besleyen mesleklerden bazıları se-
                                               evlerde  ağırlanan  misafirlerin  oturdukları   mercilik, boyunduruk, hamutçuluk, kürtün-
           Keçe hAMAMlArI
                                               yün minderler üzerine serildiğinden ebatla-  cülüktür. Bunlar keçeciliğe göbekten bağlı
           Şanlıurfa il merkezinde, bulunan Keçeci ha-  rı alttaki minderin ölçüsünde olur. Alakeçe   olan mesleklerdi. yaşantımızdan çekilmele-
           mamının (Merkez) kitabesi bulunmadığın-  (yaygı  keçesi)  evlerde,  çadırlarda  yerlere   riyle keçeciliğe olan ilgi de kalmamıştır.



           62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68