Page 64 - Borsa Aktüel Sayı 47
P. 64

GEÇMİŞ ZAMAN OluR Kİ





                                   MESLEKİ EĞİTİM ÜRETİM İÇİNDİR








































                  İsmail Şen

              Mesleki eğitimin önemini kavramış ve bu konuda ilk ciddi adımları atmış ıı. Abdülhamit dönemi eğitim kurumlarından Halkalı Ziraat Mektebi
              öğrencileri okulun meyve bahçesinde elma ağaçlarına Kyanos gazı ile tütsü tatbik ediyorlar.

             Halkla ilişkiler ve reklamcılığın kurucu babalarından Clau-  için yapılanlar maalesef yeterli değil. “Meslek lisesi memle-
             de C. Hopkins, Reklamcılık Yaşantım ve Bilimsel Reklamcılık   ket meselesi”, “Ara değil aranan eleman” gibi sloganlarla
             adlı kitabında ABD’deki reklamcılık eğitiminin başlangıcıyla   yürütülen çalışmalar hala istenen sonuçları vermiyor.
             ilgili bir anısını aktarır. Birinci Dünya Savaşı sonrası yaygın-  İstanbul Ticaret Borsası’nın her meslek grubunda yetişmiş
             laşan reklamcılık sektörünün eğitilmiş işgücüne olan ihtiyacı   eleman ihtiyacı var. Kasaplar ve fırıncılardan organize pe-
             bazı üniversiteleri harekete geçirir. Bir üniversite hazırladığı   rakendeye kadar her sektör istediği vasıfta eleman bulama-
             müfredatı Hopkins’e getirir ve fikrini almak ister. Hopkins   maktan şikâyetçi.
             müfredatı inceler ve “Fena değil, bu eğitimi dört yıl boyunca
             alacaklar, biz bu eğitimi unutturmak için iki yıl çalışırız, iki   İSTİB’in Meclis ve Yönetim Kurulu üyeleriyle sık sık yaptığı-
             yılda da genel prensipleri öğrenirler” der.         mız görüşmelerden anladığım, üretimle barışık eğitimi be-
                                                                 ceremezsek vasıfsız çoğunluğu azaltamayacağız.
             Mektepli ile alaylı arasındaki acı farkı bu kadar veciz anlat-
             mak kolay değil.                                    Mesleki eğitimin üretim içindir.

             1982  yılında  mezun  olduğum  Endüstri  Meslek  Lisesi  Torna   Artık en sıradan meslek için bile yüksek bir vasıf ve beceri
             Tesviye bölümünden sonra üniversiteye gitmeye çalışmamın   donanımı gerekli…
             nedeni okulumuzdaki eğitimin yetersizliği ve piyasadan ko-  Bu vasıf ve becerileri sınıflarda ve okulların atölyelerinde
             pukluğuydu. Atölye derslerimizde üç yıl boyunca, piyasada en   kazandırmak mümkün değil.
             çok kullanılan “saplama vidası” kavramını bile duymamıştık.
                                                                 Eğitimin sektörün taleplerini karşılamasının tek yolu da öğ-
             ***                                                 rencilerin okula giderken aynı zamanda doğrudan işyerle-

             Her meslekte en çok ihtiyaç duyulan ara elemanın yetişmesi   rinde çalışmaları…




           62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68