Page 64 - Borsa Aktüel Sayı 47
P. 64
GEÇMİŞ ZAMAN OluR Kİ
MESLEKİ EĞİTİM ÜRETİM İÇİNDİR
İsmail Şen
Mesleki eğitimin önemini kavramış ve bu konuda ilk ciddi adımları atmış ıı. Abdülhamit dönemi eğitim kurumlarından Halkalı Ziraat Mektebi
öğrencileri okulun meyve bahçesinde elma ağaçlarına Kyanos gazı ile tütsü tatbik ediyorlar.
Halkla ilişkiler ve reklamcılığın kurucu babalarından Clau- için yapılanlar maalesef yeterli değil. “Meslek lisesi memle-
de C. Hopkins, Reklamcılık Yaşantım ve Bilimsel Reklamcılık ket meselesi”, “Ara değil aranan eleman” gibi sloganlarla
adlı kitabında ABD’deki reklamcılık eğitiminin başlangıcıyla yürütülen çalışmalar hala istenen sonuçları vermiyor.
ilgili bir anısını aktarır. Birinci Dünya Savaşı sonrası yaygın- İstanbul Ticaret Borsası’nın her meslek grubunda yetişmiş
laşan reklamcılık sektörünün eğitilmiş işgücüne olan ihtiyacı eleman ihtiyacı var. Kasaplar ve fırıncılardan organize pe-
bazı üniversiteleri harekete geçirir. Bir üniversite hazırladığı rakendeye kadar her sektör istediği vasıfta eleman bulama-
müfredatı Hopkins’e getirir ve fikrini almak ister. Hopkins maktan şikâyetçi.
müfredatı inceler ve “Fena değil, bu eğitimi dört yıl boyunca
alacaklar, biz bu eğitimi unutturmak için iki yıl çalışırız, iki İSTİB’in Meclis ve Yönetim Kurulu üyeleriyle sık sık yaptığı-
yılda da genel prensipleri öğrenirler” der. mız görüşmelerden anladığım, üretimle barışık eğitimi be-
ceremezsek vasıfsız çoğunluğu azaltamayacağız.
Mektepli ile alaylı arasındaki acı farkı bu kadar veciz anlat-
mak kolay değil. Mesleki eğitimin üretim içindir.
1982 yılında mezun olduğum Endüstri Meslek Lisesi Torna Artık en sıradan meslek için bile yüksek bir vasıf ve beceri
Tesviye bölümünden sonra üniversiteye gitmeye çalışmamın donanımı gerekli…
nedeni okulumuzdaki eğitimin yetersizliği ve piyasadan ko- Bu vasıf ve becerileri sınıflarda ve okulların atölyelerinde
pukluğuydu. Atölye derslerimizde üç yıl boyunca, piyasada en kazandırmak mümkün değil.
çok kullanılan “saplama vidası” kavramını bile duymamıştık.
Eğitimin sektörün taleplerini karşılamasının tek yolu da öğ-
*** rencilerin okula giderken aynı zamanda doğrudan işyerle-
Her meslekte en çok ihtiyaç duyulan ara elemanın yetişmesi rinde çalışmaları…
62