Page 14 - Sayı-44 Mart Nisan 2020
P. 14
İSTİB HABER
kurduk. Bu dernek sayesinde bu tarz verile- AKSu: BAl ürETİMİnDE KEnDİMİZE
re yavaş yavaş ulaşmaya başladık. Bununla yETİyOruZ
ilgili çok ciddi çalışmalarımız da var” diye
Meclis üyesi ve 24. Baharat ve Bal Ticareti
konuştu. Meslek Komitesi üyesi yunis Aksu da arıcılık
Bu bilgilerin sektöre ivme kazandıracağını, sektörü hakkında bilgi vererek, Türkiye’nin
neyin ne kadar üretildiğinin bilineceğini flora zenginliği ve tarımsal müsaitliği ba-
ifade eden Kılıç, kımından dünya ölçeğinde üçüncü sırada
olduğunu söyledi. Aksu, “Türkiye bal üreti-
“Hem de ihracatımıza katkıda bulunacağız. minde kendi kendine yeterli olan, bir miktar
yalnız şöyle bir problemimiz var; yaklaşık da ihracat yapabilen bir ülke. İyi bir sevi-
160 milyon dolarlık bir ihracat yapıyoruz. yedeyiz diyebiliriz. Fakat burada verimliliği
Bu yaptığımız ihracatın tümünü nerede ise arttırmaya dair çeşitli çalışmalara ihtiyaç
hammadde olarak yapıyoruz. Katma değer-
var. Bunların da yapıldığını düşünüyoruz”
lendirerek yaptığımız bir ihracat değil bu. şeklinde konuştu.
Bizim bunu katma değerlendirebilmemiz
için mutlak markalı olarak ihraç etmemiz Türkiye’nin yılda 110 bin ton bal ürettiği-
gerekiyor” bilgisini verdi. İSTİB MECLİS ÜyESİ yUNİS AKSU ni belirten Aksu, Türkiye’nin endemik bitki
kaynağına ve yabani yaylalara sahip bulun-
Baharatın ilaç ve kozmetik sanayilerinde de rakende, girdiği her ülkede endüstriyi üst ması sebebiyle bal kalitesini daha da ge-
kullanıldığını, ama Türkiye’nin bu tür üre- seviyelere taşımıştır. nasıl? ülke genelinde nişletmesinin mümkün olduğunu kaydetti.
timlere yönelip katma değerden hak ettiği gelişmek isteyen markaları raflarına alarak Aksu, şunları söyledi:
payı alamadığını vurgulayan Kılıç, “Sade- ve işlerini kolaylaştırarak bunlara ekono-
ce hammadde olarak ihraç ediyoruz. Ama mik anlamda bir zenginlik kazandırır. Bu “Kalitemizin yüksek olduğunu söyleyebili-
gelişmiş olan ülkeler hem kozmetikte hem zenginliği kazanan KOBİ’ler, elde ettikleri rim. Dünya ile yarışacak bakirliğimiz, tabi-
boyada hem de kimyasal alanda çok ciddi zenginlik ile markalarına katkıda bulunup iliğimiz var. Diğer taraftan tarımsal verimi
ciddi anlamda % 20 ‘lerin üzerine çıkartma
katkılarını görüyorlar” ifadelerini kullandı.
ihracat yapabilecek duruma gelirler. Ancak kabiliyeti var. Böcekler dünyasında döl-
Türkiye’de tam tersi oluyor. çok ciddi raf lenmeyi en fazla etkileyen böcek ailesinin
Kılıç: OrgAnİZE PErAKEnDE BİZDE
bedelleri talep ediyorlar. çok uzun vadeler- içerisinde arı gelmektedir. Dolayısıyla arıcı-
BAHArAT MArKASı çıKArTAMADı
le ödeme yapmaya çalışıyorlar. Tabi böyle lığa tarım sektörünün gelişimi açısından da
Baharatta markalaşmanın çok önemli oldu- olunca da biz marka üretemiyoruz. Marka bakmak gerekir” tespitinde bulundu.
ğunu, Türkiye’nin markalı ihracat yapama- üretemediğimiz zaman gerek çiftçimiz ol-
dığını anlatan Kılıç, şöyle konuştu: AKSu: Arı ürünlErİ BAğıŞıKlıK
sun gerek ara üreticimiz olsun bundan kötü
SİSTEMİnİ güçlEnDİrİr
“Markalı ihracat yapamıyoruz. Onun da etkileniyor.”
sebeplerinden bir tanesi şu: Organize pe- Einstein’ın arı nesli tükendiğinde dünyanın
5 ya da 10 yıllık ömrü kalacağını söylediği-
ni nakleden Aksu, bitkilerin döllenmesinde
arıların hayati rolüne işaret etti. Bütün ka-
dim ve kutsal kaynaklarda arıdan bahsedil-
diğine dikkat çeken Aksu, “Arı ürünleri in-
sanların bağışıklık sistemini güçlendirmesi
açısından çok güçlü bir etkiye sahip. Dola-
yısıyla hem bal tüketmeye ve bal kalitesini
yükseltmeye toplum olarak ihtiyacımız var.
Bal kalitesinin de yükselebilmesi için kaliteli
balı tüketebilecek kaliteli tüketici kitlesine
ihtiyaç var. Hep beraber kaliteyi tüketebile-
cek eşiğe gelmemiz lazım” dedi.
“Hastalık yoktur, zayıf bünye vardır” sözü-
nü hatırlatan Aksu, sağlıklı kalmak için ba-
12