Page 19 - Sayı-44 Mart Nisan 2020
P. 19

İSTİB HABER




                                             İSTİB Meclis Üyesi Emin Demirci:


                      “100 ÇEŞİT BAHARAT ÜRETİP İHRAÇ EDİYORUZ”






            İstanbul Ticaret Borsası Meclis üyesi ve 24.                           biberin tüketildiği bir ülkede karabiberin 3
            Baharat  ve  Bal  Ticareti  Meslek  Komitesi                           bin ton olması düşündürücüdür.”
            üyesi Emin Demirci, A Para televizyon ka-
            nalında  canlı  yayınlanan  “Tarladan  Sofra-                          DEnETİM ürETİMDEn BAŞlAMAlı
            ya” programında Baharat Sektörü hakkında                               Sektörün sıkı bir denetim altında bulunma-
            açıklamalarda bulundu. Baharatın tarih bo-
            yunca savaşlara sebep olup dünya ticaretini                            sının, üretimden sofraya kadar her aşaması-
            yönlendirdiğini  hatırlatan  Demirci,  “Baha-                          nın kontrol edilmesinin gerektiğini söyleyen
            ratın gücünü elinde tutan dönemin ülkeleri                             Demirci, “Bu güzelim ürünlerin, soframıza
            hep  güçlü  ve  zengin  olmuştur”  tespitinde                          gelinceye kadar her aşamasının kontrol al-
            bulundu.                            planlamasının  olmamasından  kaynaklanan   tına alınması gerekiyor. Bu kontrolü market
                                                sorunlardır.  Şimdi  kırmızıbiber  bizim  en   bazında  ya  da  son  tüketim  noktalarında
            “SADEcE 150 MİlyOn DOlArlıK PAyıMıZ   çok  ürettiğimiz  baharat  çeşidi  olmasına   yaptığınızda  artık  iş  işten  geçmiş  oluyor.
            vAr”                                rağmen,  maalesef  yeteri  kadar  ihracatını   Paketlemeden önce, daha geriye gidip, to-
                                                yapamıyoruz. çünkü dış pazarlarla rekabet   humun toprakla buluştuğu andan itibaren,
            Baharatın yemeklere tat, sağlığa şifa oldu-                            atılan gübrenin, verilen ilacın, suyun, buna
            ğunu kaydeden Demirci, şöyle konuştu:  edemiyoruz.  Türkiye’de  en  çok  tüketilen
                                                baharat  türü,  kırmızıbiberdir.  Bunu  kim-  benzer tarladaki bütün hareketlerinin dev-
            “12 bin bitki türünün yetiştiği bir coğraf-  yon, kekik, anason gibi diğer ürün çeşitleri   let tarafından kontrol edilmesi lazım” diye
            yada  yaşıyoruz.  Bu  bizim  açımızdan  çok   takip eder. Bu ürünler; yani kimyon, kekik,   konuştu.
            önemli bir avantaj. Bu avantajı kullanabil-  anason, rezene, defne yaprağı gibi ürünler   Dünya pazarında bulunan 350 çeşit baha-
            memiz lazım. Maalesef Türkiye’deki ihracat   de bizim ihracat kalemlerimizi oluşturuyor.   ratın  100  çeşidinin  Türkiye’de  üretildiğini
            oranlarına, üretim oranlarına ve dünyadaki   Özellikle kekik ihracat kalemlerimizin başın-  anlatan Demirci, sözlerini şöyle tamamladı:
            baharat ticaret hacmine baktığımızda, du-  da geliyor” bilgisini veriyor.
            rum çok memnun edici değil. 2018 verileri-                             “Dünya pazarında söz konusu olan 350 çe-
            ne göre dünya piyasasında baharatın ticaret   “57 MİlyOnluK KEKİK İHrAç EDİyOruZ”  şide yakın baharatın 100 çeşidi ülkemizde
            hacmi  13,9  milyar  dolar.  Bu  13,9  milyar                          üretiliyor ve ihraç ediliyor. Şimdi böyle bir
            dolarlık pazar son beş yılda yüzde 9,1 ora-  Türkiye’nin 150 milyon dolarlık baharat ih-  avantaj var elimizde. Dolayısıyla bu tekno-
            nında gelişme göstermiş. Türkiye olarak biz   racatının 57 milyon dolarını kekiğin oluştur-  lojik  gelişmelerle  birlikte,  ülkemizde  yine
            bu  pazarın  150  milyon  dolarlık  bölümüne   duğunu belirten Demirci, “14 milyon doları-  paketleme yapıp baharatları tüketici ile bu-
            sahibiz.  Dünyada  baharat  üreten  ülkelere   nı defne yaprağı, 7 milyon dolarını kimyon   luşturan, çok kaliteli çok güzel işler yapan
            baktığımızda  başta  Hindistan’ı  görüyoruz.   oluşturuyor”  dedi.  İthal  ürünlerin  başında   işletmelerimiz  var.  Bu  işletmeler  sermaye
            Bu  üretim  pazarında  yüzde  17  ile  Hindis-  ise Hindistan cevizi, karabiber, zencefil, so-  yatırımlarıyla,  teknoloji  yatırımlarıyla  çok
            tan birinci sırada. İkinci sırada yüzde 13 ile   ğan ve sarımsak çeşitlerinin geldiğine işaret   güzel  işler  yapıyorlar.  Bu  nedenle  baharat
            vietnam, üçüncü sırada yüzde 10’la çin yer   eden Demirci, şunları söyledi:  konusunda herhangi bir kaygı duymamanız
            alıyor. Bizim ürettiğimiz yerli ürünlerin ba-  “Karabiber,  Hindistan  cevizi,  zencefil  ve   gerekiyor.  Türkiye  bu  iş  layıkı  ile  yapıyor.
            şında pul biber, yani kırmızıbiber dediğimiz   tarçın  gibi  ürünlerde,  coğrafi  şartlardan   Sorunumuz yeteri miktarda yapılmamasıdır.
            ürün geliyor.”                      dolayı Türkiye’de üretim söz konusu değil.   Beklediğimiz düzeyde gelişme göstermeme-
                                                Bu  ürünlerin  ithalat  oranlarını  ya  da  mik-  sidir. Bunun sebebi de yine sorunlarımızın
            MArKAlAŞMA ÖnEMlİ EKSİK
                                                tarlarını  çok  telaffuz  etmek  istemiyorum;   büyük  bir  çoğunlukta  tarladan,  topraktan
            Demirci,  markalaşmanın  Türkiye’de  tarım   Türkiye’de en çok tüketilen ürünlerin başın-  başlıyor olması. Alanlarımızı genişletmemiz,
            ürünlerinde  yaşanan  en  önemli  sorun  ol-  da  karabiber  geliyor.  Karabiberin  ithalatla   ürün  çeşitliliğimizi  çoğaltmamız  gerekiyor
            duğunu,  ürünlerin  bazı  dönem  para  eder-  ilgili verileri 3.763 ton gibi bir rakam görü-  ve dolayısıyla tağşişi önlememiz gerekiyor.
            ken, bazı dönem üretim fazlalığı sebebiyle   nüyor olsa da, bu rakamın daha yukarılarda   Açıkta satılan standart dışı ürünleri ortadan
            ucuzladığını  kaydederek,  “Bunlar,  üretim   olabileceğini düşünüyoruz. 227 bin ton pul   kaldırmamız lazım.”



                                                                                                 Mart-Nisan 2020 17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24