Page 19 - Sayı-44 Mart Nisan 2020
P. 19
İSTİB HABER
İSTİB Meclis Üyesi Emin Demirci:
“100 ÇEŞİT BAHARAT ÜRETİP İHRAÇ EDİYORUZ”
İstanbul Ticaret Borsası Meclis üyesi ve 24. biberin tüketildiği bir ülkede karabiberin 3
Baharat ve Bal Ticareti Meslek Komitesi bin ton olması düşündürücüdür.”
üyesi Emin Demirci, A Para televizyon ka-
nalında canlı yayınlanan “Tarladan Sofra- DEnETİM ürETİMDEn BAŞlAMAlı
ya” programında Baharat Sektörü hakkında Sektörün sıkı bir denetim altında bulunma-
açıklamalarda bulundu. Baharatın tarih bo-
yunca savaşlara sebep olup dünya ticaretini sının, üretimden sofraya kadar her aşaması-
yönlendirdiğini hatırlatan Demirci, “Baha- nın kontrol edilmesinin gerektiğini söyleyen
ratın gücünü elinde tutan dönemin ülkeleri Demirci, “Bu güzelim ürünlerin, soframıza
hep güçlü ve zengin olmuştur” tespitinde gelinceye kadar her aşamasının kontrol al-
bulundu. planlamasının olmamasından kaynaklanan tına alınması gerekiyor. Bu kontrolü market
sorunlardır. Şimdi kırmızıbiber bizim en bazında ya da son tüketim noktalarında
“SADEcE 150 MİlyOn DOlArlıK PAyıMıZ çok ürettiğimiz baharat çeşidi olmasına yaptığınızda artık iş işten geçmiş oluyor.
vAr” rağmen, maalesef yeteri kadar ihracatını Paketlemeden önce, daha geriye gidip, to-
yapamıyoruz. çünkü dış pazarlarla rekabet humun toprakla buluştuğu andan itibaren,
Baharatın yemeklere tat, sağlığa şifa oldu- atılan gübrenin, verilen ilacın, suyun, buna
ğunu kaydeden Demirci, şöyle konuştu: edemiyoruz. Türkiye’de en çok tüketilen
baharat türü, kırmızıbiberdir. Bunu kim- benzer tarladaki bütün hareketlerinin dev-
“12 bin bitki türünün yetiştiği bir coğraf- yon, kekik, anason gibi diğer ürün çeşitleri let tarafından kontrol edilmesi lazım” diye
yada yaşıyoruz. Bu bizim açımızdan çok takip eder. Bu ürünler; yani kimyon, kekik, konuştu.
önemli bir avantaj. Bu avantajı kullanabil- anason, rezene, defne yaprağı gibi ürünler Dünya pazarında bulunan 350 çeşit baha-
memiz lazım. Maalesef Türkiye’deki ihracat de bizim ihracat kalemlerimizi oluşturuyor. ratın 100 çeşidinin Türkiye’de üretildiğini
oranlarına, üretim oranlarına ve dünyadaki Özellikle kekik ihracat kalemlerimizin başın- anlatan Demirci, sözlerini şöyle tamamladı:
baharat ticaret hacmine baktığımızda, du- da geliyor” bilgisini veriyor.
rum çok memnun edici değil. 2018 verileri- “Dünya pazarında söz konusu olan 350 çe-
ne göre dünya piyasasında baharatın ticaret “57 MİlyOnluK KEKİK İHrAç EDİyOruZ” şide yakın baharatın 100 çeşidi ülkemizde
hacmi 13,9 milyar dolar. Bu 13,9 milyar üretiliyor ve ihraç ediliyor. Şimdi böyle bir
dolarlık pazar son beş yılda yüzde 9,1 ora- Türkiye’nin 150 milyon dolarlık baharat ih- avantaj var elimizde. Dolayısıyla bu tekno-
nında gelişme göstermiş. Türkiye olarak biz racatının 57 milyon dolarını kekiğin oluştur- lojik gelişmelerle birlikte, ülkemizde yine
bu pazarın 150 milyon dolarlık bölümüne duğunu belirten Demirci, “14 milyon doları- paketleme yapıp baharatları tüketici ile bu-
sahibiz. Dünyada baharat üreten ülkelere nı defne yaprağı, 7 milyon dolarını kimyon luşturan, çok kaliteli çok güzel işler yapan
baktığımızda başta Hindistan’ı görüyoruz. oluşturuyor” dedi. İthal ürünlerin başında işletmelerimiz var. Bu işletmeler sermaye
Bu üretim pazarında yüzde 17 ile Hindis- ise Hindistan cevizi, karabiber, zencefil, so- yatırımlarıyla, teknoloji yatırımlarıyla çok
tan birinci sırada. İkinci sırada yüzde 13 ile ğan ve sarımsak çeşitlerinin geldiğine işaret güzel işler yapıyorlar. Bu nedenle baharat
vietnam, üçüncü sırada yüzde 10’la çin yer eden Demirci, şunları söyledi: konusunda herhangi bir kaygı duymamanız
alıyor. Bizim ürettiğimiz yerli ürünlerin ba- “Karabiber, Hindistan cevizi, zencefil ve gerekiyor. Türkiye bu iş layıkı ile yapıyor.
şında pul biber, yani kırmızıbiber dediğimiz tarçın gibi ürünlerde, coğrafi şartlardan Sorunumuz yeteri miktarda yapılmamasıdır.
ürün geliyor.” dolayı Türkiye’de üretim söz konusu değil. Beklediğimiz düzeyde gelişme göstermeme-
Bu ürünlerin ithalat oranlarını ya da mik- sidir. Bunun sebebi de yine sorunlarımızın
MArKAlAŞMA ÖnEMlİ EKSİK
tarlarını çok telaffuz etmek istemiyorum; büyük bir çoğunlukta tarladan, topraktan
Demirci, markalaşmanın Türkiye’de tarım Türkiye’de en çok tüketilen ürünlerin başın- başlıyor olması. Alanlarımızı genişletmemiz,
ürünlerinde yaşanan en önemli sorun ol- da karabiber geliyor. Karabiberin ithalatla ürün çeşitliliğimizi çoğaltmamız gerekiyor
duğunu, ürünlerin bazı dönem para eder- ilgili verileri 3.763 ton gibi bir rakam görü- ve dolayısıyla tağşişi önlememiz gerekiyor.
ken, bazı dönem üretim fazlalığı sebebiyle nüyor olsa da, bu rakamın daha yukarılarda Açıkta satılan standart dışı ürünleri ortadan
ucuzladığını kaydederek, “Bunlar, üretim olabileceğini düşünüyoruz. 227 bin ton pul kaldırmamız lazım.”
Mart-Nisan 2020 17